Excelsior Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Håller just nu tillsammans med mina ST-frälsta vänner på att gå igenom säsong 7 av DS9, och att då inte börja fundera över Dukat som person är nästan omöjligt. Det känns som om de diskussioner här på forumet som handlar om DS9 ofta går in på Dukat, vilket ju heller inte är så konstigt. Han är så otroligt mycket mer än bara seriens skurk, utan hans personlighet har ett otroligt djup, som serien till stor del går ut på att utforska. Dukat går aldrig att placera, och man vet aldrig var man har honom. Det finns stunder i serien då det för ett kort tag verkar som han vill gott, men sekunderna senare får man reda på att han har dolda motiv och andra avsikter. Men har börjar blir riktigt fascinerande just i säsong 6 och 7, då han nästan verkar vara besatt av tanken att få förlåtelse för det han har gjort. Nu blir han ju också besatt på riktigt vid ett flertal tillfällen, men det är en annan sak. Men hans sökande efter förlåtelse och botgöring gör att man börjar fundera på vad han har för värderingar och åsikter. Han föersöker gång på gång övertyga både Sisko och Kira om att det han gjort antingen berott på det cardassiska centralkommandot eller på Profeterna. Och i och med att han blir besatt av pah-wraiths vid ett flertal tillfällen så gör också det att man får se en ny sida av honom: hans spirituella. Vi vet från tidigare att allt han gör, gör han för sin egen vinnings skull, men när det kommer till hans besatthet av pah-wraiths så verkar det faktiskt som han har en stark tro, som han inte tänker låta någon komma ivägen för... Så enligt mig utgör han definitivt grunden till DS9, och det är kring honom och det han gör eller har gjort som serien kretsar kring... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Visst har han stor del i skeendet i serien. Har får ju framställas som en huvud-badding vid sidan av founders och weyoun. Men jag tycker att det finns en dualitet kring gul dukat och benjamin sisko. Dom är som två kuggar som för serien framåt. Vad tycker ni om det? Liknande diskussion har vi haft i Ds9 särart. Där diskuterade vi dock inte dukat, så det här ska bli kul. Varför blev han spirituell för övrigt? Hatet mot sisko eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Jag tror att det var hatat mot Sisko och Bajor i sort som gjorde att Dukat sökte sig till det spirituella. Han sökte och fann en motpol till Profeterna, något som spelade honom i händerna. Även om han inte på något sätt kan styra pah-wraiths så tvekar han inte att utnyttja dessa för att få hämnd mot Sisko och Bajor. Han har förstått att Budbäraren är en del av Bajor, något som Starfleet ju vägrar att förstå. I ett av avsnittet förlorar han helt greppet om verkligheten, men kommer sen snabbt tillbaka och tillåts spela en aktiv roll av bl.a. weyoun. Lite för snabbt i mitt tycke. Jag kan tycka det hade vart ännu mer spännande om Dukat gjort sina manövrar än mer bakom ryggen på weyoun/Dominion för att på detta sätt skapa en dubbel fara för DS9, Bajor och Sisko... En andlig och en militär motpol kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Jag tror att det var hatat mot Sisko och Bajor i sort som gjorde att Dukat sökte sig till det spirituella. Han sökte och fann en motpol till Profeterna, något som spelade honom i händerna. Även om han inte på något sätt kan styra pah-wraiths så tvekar han inte att utnyttja dessa för att få hämnd mot Sisko och Bajor. Han har förstått att Budbäraren är en del av Bajor, n??got som Starfleet ju vägrar att förstå. I ett av avsnittet förlorar han helt greppet om verkligheten, men kommer sen snabbt tillbaka och tillåts spela en aktiv roll av bl.a. weyoun. Lite för snabbt i mitt tycke. Jag kan tycka det hade vart ännu mer spännande om Dukat gjort sina manövrar än mer bakom ryggen på weyoun/Dominion för att på detta sätt skapa en dubbel fara för DS9, Bajor och Sisko... En andlig och en militär motpol kanske? <{POST_SNAPBACK}> Jag tror att Dukat var psykotisk. Full med mindervärdeskomplex och skuld. Han sökte sig inte till det andliga, utan han utnytjade det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Jag tror att Dukat var psykotisk. Full med mindervärdeskomplex och skuld. Han sökte sig inte till det andliga, utan han utnytjade det. <{POST_SNAPBACK}> Jag följer med på ditt resonemang, till fullo! :rodna: Jag borde ha skrivit utnyttja för att söka hämnd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Jag är inte så säker på att någon karaktär i Star Trek är ondskan personifierad. :cardassian: Dukat är mer maktgalen och elak än ond. Om han vore ondskan personifierad skulle han inte visa sån kärlek gentemot Ziyal... eller? Dukat har, i alla fall innan Pah Wraitherna, visat många tecken på att vara multidimensionell och har varit riktigt rolig att se... särskilt i polemik med Garak (Civil defence), Sisko och Kira. Jag håller med EoNeel att Dukat var djupt störd och från början försökte utnyttja Pah Wraith, men när han blev besatt tror jag att han blev "troende". Hoppas ni förstår vad jag menar... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 Ibland blir jag så fascinerad av din svartvita värld EoNeel där allt blir så enkelt på gränsen till banalt fast din personlighet tycks vara precis motsatsen. Självklart var Dukat en andlig varelse till och med en seriös sökare men han går fel. Anledningarna till detta är många och man kan lätt finna fler än de två som jag nämner här. Dessutom går det säkert att utveckla det jag säger här – och trot eller int men några kommer att fel tolka det jag säger också. 1. Det första tror jag är egot, ett för stort ego inom religionen leder till stora problem, framför allt om man har en ledar position. Egot gör att man söker andlig utveckling och fördjupning inom sin tro. Detta kan var nödvändigt för den enskildes tro men också för den större gruppen t ex Buddhas nytolkning av hinduismen. Men befinner man sig som ledare kan ansvarsfrågan försummas och ett andligt svårttolkat kaos kan lätt uppstå som i t ex Knutby. Dessutom finns det en ådra inom religionen gällande behovet av att ha rätt, när denna ådra hamnar för nära ett för stort ego blir det onekligen lite stora spänningar och en storkonflikt kan blåsa upp. 2. Saknaden av ledare som inte tar det andliga sökandet på alvar. Dvs att det finns personer som säger att Dukat inte är seriös utan bara utnyttjar religionen. Då lämnas personen ensam i sitt sökande och då ökar risken markant för att det hela ska g?? fel. Dukat speglar människans mörka sidor, de sidor vi alla har inom oss. De flesta av oss klarar av att hantera dessa känslor. Mycket av detta beror på att man vågar se dessa sidor hos sig själv och därmed möjliggöra ett hanterande av dessa känslor. Dukat karaktären blir för oss tittare en symbol för vikten av ödmjukhet och lyhördhet. Men också en symbol för lidande och ensamhet och en kamp där värsta motståndaren är en själv. Men framför allt Dukat är en karaktär över hur det är att vara människa även om det är svårt att acceptera dessa sidor inom oss själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 (edited) Dock kan man ju se att den nog inte är andligheten själv som driver Dukat utan kraften att få vinna över Sisko som ju berövat honom så mycket och dessutom få komma tillbaka till Bajor som härskare. Sen har jag inte sett alla avsnitt på såsong 7 så jag kanske inte vet allt än. Men jag insuper allt jag kan. :cardassian: B) Edited September 19, 2005 by Durator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted September 19, 2005 Report Share Posted September 19, 2005 ojojoj vad ni tar i. Jag ser nog Dukat som en mer berättarteknisk grej. Han finns där för det man vill göra med Sisko. Att Dukat får en sådan vändning som han får var sorgligt eftersom det ledde till en helt klart indre intressant karaktär och ja, man tröttnade lite i de sekvenser av avsnitt som dominerades av honom. På något sätt hade det nog funkat bättre om Kai winn hade fått vara skurken i slutet på säsong 7. Diukat hade kunnat få bli sinnesjuk och försvunnit i slutet på säsong 6. Då hade han "Gone down in a blaze of glory." Dukat personifierad ondska?: Svar nej. Men en skurk i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 20, 2005 Report Share Posted September 20, 2005 Dukat speglar människans mörka sidor, de sidor vi alla har inom oss. De flesta av oss klarar av att hantera dessa känslor. Mycket av detta beror på att man vågar se dessa sidor hos sig själv och därmed möjliggöra ett hanterande av dessa känslor. Dukat karaktären blir för oss tittare en symbol för vikten av ödmjukhet och lyhördhet. Men också en symbol för lidande och ensamhet och en kamp där värsta motståndaren är en själv. Men framför allt Dukat är en karaktär över hur det är att vara människa även om det är svårt att acceptera dessa sidor inom oss själva. <{POST_SNAPBACK}> Självklart är Dukat en andlig varelse, precis som alla andra... Min tanke var inte att göra en djupdykning i en själs innersta utan mera lägga en snabb tolkning på en karaktär som finns i det uppdiktade kosmos som utgör ST. Kai, jag kan bli förvånad över din nit att bryta ner det mesta till dess beståndsdelar, som för att klargöra ett faktum, en sanning, istället för att vara öppen för allas paradigm som utgör deras tolkningsvärld. Allt behöver inte ha akademiska tolkningar. I övrigt så gillar jag dina förklaringar, men det kan vara lite tufft att behöva förklara sig på nivåer som inte utgör ens vanliga vardag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 20, 2005 Report Share Posted September 20, 2005 Okej jag kanske tog i lite mycket ovan, men det känns som detta ämne tar fram inkvisitatören inom mig :cardassian: . Dock handlar det inte om att bryta ner i små detaljer utan snarare att konstruera lager. Ju fler sammanflätade lager ju godare blir tårtan liksom. Därför håller jag givetvis med alla inlägg ovan för de är alla lager som ska in tårtan. Men det gäller att synka smakerna och finna en balans i gommen ja typ som Curry – vad nu denna kryddblandning har med tårta gör vet jag inte. Nää nu får det vara nog med dåliga metaforer. Men det finns ett mönster ovan En berättarteknisk komponent -> psykopatisk skurk -> symboliskt värde. Självklart måste alla med för att vi ska kunna förstå hela Dukat som egen karaktär. Men sedan ÄR det så att Dukat i grund och botten bara är missförstådd, jaa ungefär som alla genier. . ;) ;) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 20, 2005 Report Share Posted September 20, 2005 Okej jag kanske tog i lite mycket ovan, men det känns som detta ämne tar fram inkvisitatören inom mig :cardassian: . Dock handlar det inte om att bryta ner i små detaljer utan snarare att konstruera lager. Ju fler sammanflätade lager ju godare blir tårtan liksom. Därför håller jag givetvis med alla inlägg ovan för de är alla lager som ska in tårtan. Men det gäller att synka smakerna och finna en balans i gommen ja typ som Curry – vad nu denna kryddblandning har med tårta gör vet jag inte. Nää nu får det vara nog med dåliga metaforer. Men det finns ett mönster ovan En berättarteknisk komponent -> psykopatisk skurk -> symboliskt värde. Självklart måste alla med för att vi ska kunna förstå hela Dukat som egen karaktär. Men sedan ÄR det så att Dukat i grund och botten bara är missförstådd, jaa ungefär som alla genier. . ;) ;) ;) <{POST_SNAPBACK}> Inkvisitatören, det låter läskigt. Men med tanke på ditt ST-alias (Kai Dukat) så tror jag att jag vet vad du menar. ;) spoileralert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tror att när det gäller Dukat så reagerar man utifrån de ramverk man själv består av. Jag själv tycker att han är en mkt otäck person som kan gå över lik för att nå sina mål. Hans karaktär finner man liksom i de flesta thrillers och skräckfilmer, psykopaten som inte skyr några medel. Det som man egentligen kan tycka som trovärdigt är hans kärlek för sin dotter, Ziyal. Han är mån om henne men det är fortfarande på hans vilkor. Att det sen var Damar som "dödade" henne måste ju ha varit rent förödande. Och det är väl här som den egentliga psykopatmasken hos Dukat spricker för han går ju in i en riktig mara till depression. Han får ju hallucinationer som innehåller hans nemesis, Sisko. För mig är det som han inte har förmågan att ta till sig sitt nederlag av DS9 och att Sisko är en mkt stor del av det nederlaget. Denna skam äter honom att Sisko tillsammans med det folket som han hatar är stationens nya stolta ägare. Han tappar ansiktet inför sina egna och det hela flyttar upp några nivåer...HAN BLIR EN BAJOREN! Han blir en av den ras som han föraktar så mkt. Botten är liksom nådd kan man tycka. Men allt detta är för att han på något vridet sätt skall komma åt Sisko. Han manipulerar Kai Winn för att få henne att tro att Sisko är fel man och att Profeterna har fel, och han lyckas nästan. Vi vet vad som händer på slutet, men allt detta som Dukat försökt att driva fram går i stöpet. Hämden var så nära...Äran var så nära. Upprättelsen var mer eller mindre i hans hand då han igen får se sig slagen av, det som han måste ha sett som satan själv, Sisko. Dukats karaktär är så sorglig att det egentligen inte finns några ord. Han satt på ett snälltåg mot sin egen undergång. Min personliga åsikt i detta är jag inte tror att Dukat är död...inte som vi ser det, utan han är för evigt fastlåst med Pah-wraiths. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 21, 2005 Report Share Posted September 21, 2005 Visst är det så och mycket av Siskos och Dukats samhörighet kommer ju fram i det fantastiska avsnittet Waltz. Här ser man hur de dansar med varandra och denna dans bara fortsätter och fortsätter tills de tillslut faller ner. Detta är en berättarteknisk finnes precis som Orville påpekar men det är också en symbolik för hur vi hanterar våra egon. Sisko blir för perfekt och Dukat alltför dekadent. Men Samtidigt blir Sisko alltför ouppnåelig, alltför gudomlig vilket gör att Dukat speglar just människan. Sisko är ett ideal, Dukat en realitet. Dukat visar också att vi människor inte kan frälsa oss själva för det ledar bara till vår död. Vi måste ha ideal att följa för att kunna nå någon typ av frid. Jaha ytterliggaren en paradox från en fullfjädrad ateist – jaja så är det bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 23, 2005 Report Share Posted September 23, 2005 (edited) Jag ställer upp på mycket av det som EoNeel skriver men kallar mig själv för agnostiker. Jag inser symbolik, estetik och kulturvärden utan att för den skull tro att jag har ensamrätt på ämnena i fråga. Edited September 23, 2005 by Durator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 25, 2005 Report Share Posted September 25, 2005 Jag trodde agnostikerna dog när deras ledare Hedenius dog. Jag tror Jag vet vad du är ute efter, men det är dock inte det agnostikerna stod för i alla fall. Enkelt sagt kan man säga att agnostikerna kan bara föra samtal om det som går att belägga, dvs att jorden är runt går att diskutera, men huruvida Gud finns eller ej kan man inte ta ställning till, ja en del går så långt och påstår att det inte finns någon mening att ens prata om det. Agnostikerna var modernismens kommunikations fiender, man ville helt enkelt städa i kommunikationsrummet från allt som inte var relevant. För mig Durator så står du inte för detta, du är snarare en kommunicerande relativist utifrån din utsaga. Vi språket skapar vi tillsammans en tolkning av det vi ser och upplever, detta är En form av sanning dock inte en bestående snarare en fungerande. Det är också en valbar sanning för alla som vill del ta. Och är det s?? att ingen vill delta i att Dukat är en hjälte så är det faktiskt så att han inte är det . Jag menar jössöss Hawkins tror inte heller på sanningar ovan tid och rum. Detta betyder att mitt Epitet på dig Durator egentligen är ointressant så även vad du tycker sett ur en agnostisk synvinkel för det går ju inte att belägga några av våra konstateranden. Dvs agnostikerna blev det de själva föraktade nämligen relativister. Jaja så det kan gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 4, 2005 Report Share Posted October 4, 2005 Det man brukar jämföra the Cardassians med är nazisterna, och Dukat med en SS-officer. Det finns en klar likhet mellan nazityskland och Cardassia. Dukat och hans grabbar höll ju Bajorens i läger och man såg själv som en överlägsen ras. Sen allt käbbel mellan de cardassiska officerarna påminner om nazipamparnas inre kamper. Så kan man fråga sig är då Bajorens att likna med judarna? Jag har läst att man jämför dem med palestinier, men med min egen historia, så "gillar" jag nog jämförelsen mellan Bajorens och judar. Sen skulle inte jag vilja säga att Dukat är ondskan personifierad, utan mera en person som är ett offer för sin egen kultur. För skall man tala om "pure evil" då får man nog gå lite djupare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 Ondskefulla och lömska Dukat. Härlig kille vilken liksom Garak gör sin del av DS9. Fast jag tycker att det är lite mycket avsnitt som han är med i. Och alltid ska det vara med Kira. Iriterande! hon blir sykad hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts