Gå till innehåll

Star Trek Roleplaying Game


Rekommenderade inlägg

Den här disskusionen har jag tänkt ska handla om bordsrollspelet Star trek RPG

Hej, för ett tag sedan köpte jag Star trek RPG (Deciphers version från 2002) och måste säga att jag tyckte att det var ett mycket bra köp. Reglerna är delade i två böcker, en för spelarna och en för spelledaren. Jag tycker att det är väldigt lätt att sätta sig in i reglerna, som är enkla och snabba. Det är inte så mycket som saknas i böckerna och det är kul att slå fram sina egna planeter och civilisationer och hela delen med solsytems-skapandet är mycket bra detaljerat men ändå enkelt.

Det finns väldigt mycket bakgrundsinformation och stor historiedel så man kan spela under vilken tidsperiod som helst. Och man behöver ju inte spela som några från starfleet, utan man kan ju spela som ett gäng med ferengiska merchants, några ocampas som försöker hitta en väg attt få längre liv, eller varför inte som cardassians under federation-cardassian kriget.

nåja, det finns ju inte bara bra saker utan det jag saknar i regelböckerna är mer info om olika skepp, och tips om hur man spelleder spelet.

Så, är det någon annan här som har Star trek RPG och vad tycker ni om spelet isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här disskusionen har jag tänkt ska handla om bordsrollspelet Star trek RPG

Hej, för ett tag sedan köpte jag Star trek RPG (Deciphers version från 2002) och måste säga att jag tyckte att det var ett mycket bra köp. Reglerna är delade i två böcker, en för spelarna och en för spelledaren. Jag tycker att det är väldigt lätt att sätta sig in i reglerna, som är enkla och snabba. Det är inte så mycket som saknas i böckerna och det är kul att slå fram sina egna planeter och civilisationer och hela delen med solsytems-skapandet är mycket bra detaljerat men ändå enkelt.

Det finns väldigt mycket bakgrundsinformation och stor historiedel så man kan spela under vilken tidsperiod som helst. Och man behöver ju inte spela som några från starfleet, utan man kan ju spela som ett gäng med ferengiska merchants, några ocampas som försöker hitta en väg attt få längre liv, eller varför inte som cardassians under federation-cardassian kriget.

nåja, det finns ju inte bara bra saker utan det jag saknar i regelböckerna är mer info om olika skepp, och tips om hur man spelleder spelet.

Så, är det någon annan här som har Star trek RPG och vad tycker ni om spelet isåfall?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag har de flesta supplement förutom creatures. Att det inte står så mycket om skepp beror väl på att det finns ett supplement som heter starships, tror att det är bok 4. Innan jag köpte det här spelet använde jag last unicorns stng rpg. Det fanns mycket kampanjsupplement och när jag märkte att mina spleare tyckte att det var svårta att spela star trek eftersom de inte var insatta i särskilt mycket ships protocol etc. så funderade jag på att göra om kampanjen. Detta skedda i samband med att deciphers spel kom ut. Det hela slutade i att jag lyckades finna last unicorns kampanjsupplement om starfleet academy. Jag använder det supplementet för att få ideer och info om utbildningen men använder decipher böckerna till det andra. Kampanjen handlar om de första kadetterna som antogs till starfleet academy so den ligger i en era mellan ent och tos kan man säga eller att den tar vid efter ent.

Kolla mer angående äventyr i rollspelsämnet under quarks.

Kul att du tog upp detta, den andra tråden har legat i träda så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, rollspelssnack! :) Jag är med i en grupp som spelar Star Trek RPG och tycker det är väldigt givande och trevligt.

En av de allra starkaste fördelarna detta rollspel har gentemot andra anser jag är att rollpersonerna har en anledning till att alltid befinna sig på samma ställe, oavsett vad de har för relation till varandra. I t ex klassiska fantasyrollspel har jag alltför många gånger varit med om att min egen eller någon annans karaktär följer med till en by eller ut på en resa av en off-anledning för att inte splittra gruppen, för egentligen kan inte karaktären in se någon fördel med att följa med. Men i Star Trek RPG (i a f i kampanjer som utspelar sig på ett skepp) är alla på samma rymdskepp, och det finns ingen möjlighet att (lätt) bryta sig ut från gruppen. Detta är en oerhörd fördel eftersom det undviker off-moment. Dessutom tycker jag det leder till att man hamnar i fler intressanta interna konflikter mellan karaktärerna som man måste försöka lösa.

I vår grupp är det bara SL som är inbiten i Star Trek och har sett massa serier. Det kan såklart vara en nackdel när vi spelare bara har sett något avsnitt här och där av Star Trek, samtidigt som vi alla får samma världsbild eftersom vi inte har något annat att jämföra med än SLs version. Men att se några avsnitt är nog bra, personligen tycker jag det har varit inspirerande för rollspelandet, man får någon slags känsla för spelet.

Och ja, extrabok nummer 4 är Starships.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att systemet är sådär... ganska sega regler och systemen för att skapa t.ex rymdskepp och planetsystem är lite onödiga.... sånt kan en spelledare lätt fixa själv...

Även informationen i boken brister en del och jag tvekar på att någon som inte hade sett i alla fall minst ett tiotal startrekavsnitt skulle kunna förstå hur spelet "ska" spelas.

Inte heller överdrivet mycket avsnittsidéer eller fakta (har inte kommit någon annan bra faktabok än "Aliens")..

Dock håller jag med lajf-o om det att Star Trek som koncept fungerar aldeles utmärkt som rollspel och att jag rekomenderar alla som gillar rollspel eller Star Trek (dock helst båda) att satsa på att starta en trekkampanmj för polarna. Om man nu ska köpa boken eller inte äår nog mest en smaksak om man gillar att spela med eller utan regler och om man som SL tycker att det är skönt att kunna luta sig tillbaka på skrivet materiel.

Tack för ordet...

ps. Det finns en tråd till på forumet om trekrollspel, den har dock invaderats av onlinerollspelare så jag gissar att det är bäst om vi riktiga rollspelare flyttar hit ;) .ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen har jag hittat en konspiration i böckerna.

På framsidan på Players Guide är det alla kaptener, Kirk, Picard, Sisko och Janeway, och i bakgrunden ser man picard, enterprise-D och Kirk. Bara "de snälla" altså.

På framsidan av narrators guide ser man Borg queen, en Cardassian, Q och Khan. I bakgrunden ser man en klingon, en romulan och någon ödla, altså bara "ondingar" (förutom Q kanske).

Altså: Decipher försöker få oss att tro att spelarna är snälla och SL är sånna man ska hålla sig borta ifrån och helst utrota fullständigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... är det inte så att de menar att Sl kontrollerar baddingarna bara..

Håller med om att det råder brist på faktaböcker. Spelet lades ju ner i samband med att worlds skulle komma ut. Om ni vill ha sådan info så ska ni titta i star trek rpg:s från last unicorn. Finns på beg. marknade eftersom spelet är nedlagt.

Visst är det väl kul med lite inspiration ifrån böckerna när man ska göra världar eller skepp. Visst, visst är mycket upp till sl men de ger defenitivt bra input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så gör jag skepp och planeter innan spelmötet, så jag bryr mig inte så mycket om  hur lång tid det tar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag menar är att om jag vill skapa en planet, en civilisation eller ett skepp ehöver jag ofdta inte gröta mig igenom massa regeltunga listor utan bara fixa ihop en kort text i huvudet eller nåt.... om man behöver stridsvärden för skeppet är det väl bara å plotta ner lite passande värden.

Jaja Jonte_rubbit har du lust att berätta lite om din kamapnj.. vi som båda spelleder ett trekrollspel kan säkert hjälpa varandra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Ja, jag ska spela det i helgen, och efter det kan jag berätta om hur vi spelade.

Men finns det något annat rollformulär så att man inte behöver slösa så mycket bläck?

<{POST_SNAPBACK}>

Kul, ha det så roligt och kom ihåg att berätta storyn här. Jag vet tyvärr inte särskilt mycket om alternativa formulär tillstar trek rpg från decipher. Det jag kan rråd dig till är att försöka kopiera det i bok 3, tror att det blir billigare egentligen...än att printa alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ägt rollspelet sedan det kom ut (Deciphers version, de två första böckerna). Hittade en Deep Space Nine Rulebook (Wow!) på en spelaffär för ett tag sen, men jag hade tankat upp alla pengar då (dyrt med bensin), så jag får försöka återkomma och se om det finns kvar nästa gång.

Tyvärr är rollspelet oanvänt hemma hos mig. Visst, jag har testat att göra karaktärer och så, men det har inte blivit nåt spelande. De flesta av mina vänner dissar Star Trek helt enkelt. Förhoppningsvis ska det väl bli spelande av någon gång.

Tycker dock att reglerna verkar vara enkla och rätt okej. Det finns inga spelare i närheten av Hudiksvall med omnejd? Nähä, trodde väl inte det. :gråter:

/Lt Bey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja med en ny kampanj men vet inte riktigt när och var den ska utspela sig.

Jag funderar på något i delta-kvadranten där RP är Talaxians, eller kanske något jag har hittat på själv, som ett krig mellan klingon och federationen runt 2370. Har någon annan något förslag på när och som vad det kan vara roligt att spela?

Förresten så är min Narrator's guide signerad av Garrett Wang, han som spelar Harry Kim i VOY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja med en ny kampanj men vet inte riktigt när och var den ska utspela sig.

Jag funderar på något i delta-kvadranten där RP är Talaxians, eller kanske något jag har hittat på själv, som ett krig mellan klingon och federationen runt 2370. Har någon annan något förslag på när och som vad det kan vara roligt att spela?

Förresten så är min Narrator's guide signerad av Garrett Wang, han som spelar Harry Kim i VOY.

<{POST_SNAPBACK}>

Efter endgame där rps är borger och heltplötsligt kommer på att de är individer igen. kan bli intressant med många olika raser på liten yta... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja med en ny kampanj men vet inte riktigt när och var den ska utspela sig.

Jag funderar på något i delta-kvadranten där RP är Talaxians, eller kanske något jag har hittat på själv, som ett krig mellan klingon och federationen runt 2370. Har någon annan något förslag på när och som vad det kan vara roligt att spela?

Förresten så är min Narrator's guide signerad av Garrett Wang, han som spelar Harry Kim i VOY.

<{POST_SNAPBACK}>

Kampanjförslag och lite beskrivningar av vad jag gjort i detta rollspel: Just nu håller jag på med en kampanj där de första äventyren kommer att utspela sig på starfleet academy. Det är 2161 året då federationen grundades och sålunda är dessa de första kadetter som utbildades inom starfleet. Att börja en kampanj med starfleet academy innebär stora möjligheter för deras karaktärers utveckling. De kommer att börja spelet som utexaminerade kadetter och redan en sammansvetsad grupp som händelsevis :o kommer att hamna på samma ställe. Varför en kampanj på detta sätt? Jo, de jag spelar med tycker att star trek är ok men har inte sett lika mycket som jag, så varför inte låta dem utbilda sig själva liksom? Min gamla kampanj var en om händelser på ett skepp under tng eran. De baddingar jag använde var (bla.): Cardassier, romulaner och raser från det romulanska imp., Q, rogue klingons.

En kompis spelleder också och den kampanjen utspelar sig på en rymdstation i närheten av the neutral zone . Eran är mellan ds9 och nemesis.

Förslag: du startar din kampanj som en vanlig utforskarkampanj. Ett transwarpexperiment öppnar ett instabilt maskhål som för karaktärerna till delta kvadranten. Om de gillar det kan du ha dem där ett tag innan det uppdagas en möjlighet att ta sig hem. Förslagsvis kan de hitta makan till varelsen som hämtade voy skeppet och janeway dit. :rolleyes: ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

har just börjat en serie/sesong.

Utspelar sig på ett galaxy class skepp men det hela började i sann star trek anda på DS9. Än så länge är det bara två spelare men det ska komma till en till snart...

Rollerna är just nu en First officer som är en Telarite och head of security som är en arogant & vit tuvok kopia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Har spelat "Prime Directive" några gånger och kan varmt rekomendera det. Kan dock inte utala mig om hurvida det skulle vara bättre/sämre än Star Trek RPG då jag ännu inte testa detta.

Redigerad av Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag har just börjat fundera på en kampanj som börjar år 2161........

Iofs så kommer jag inte använda mig av Enterprisecanon utan min egen version av "NX-erans" historia (från min tidigare rollspelskampanj Star Trek: Frontier).....

Är det någom som är intresserad av att fundera kringa kampanjen kan ni väl höra av er till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...