Jump to content

Måste-filmer

Kai Dukat
 Share

Recommended Posts

När vi är inne på Kurt Russel bör man förutom den utmärkta filmen "Tango & Cash", också nämna "Big Trouble in Little China", Stargate (vilket var början till en underbar serie) och inte minst den appsoluta måstefilmen "Escape from New York" med Snake Plisken.

En annan måste-film av Carpenter med Russell i huvudrollen är The Thing. En riktigt bra skräckis. Värd att nämnas är även Escape from LA. Filmen i sig kanske inte är så jättebra men den har en av filmvärldens bästa slut.

När vi är inne på Kurt Russel bör man förutom den utmärkta filmen "Tango & Cash", också nämna "Big Trouble in Little China", Stargate (vilket var början till en underbar serie) och inte minst den appsoluta måstefilmen "Escape from New York" med Snake Plisken.

En annan måste-film av Carpenter med Russell i huvudrollen är The Thing. En riktigt bra skräckis. Värd att nämnas är även Escape from LA. Filmen i sig kanske inte är så jättebra men den har en av filmvärldens bästa slut.

Nu när det säger det väcker det mitt minne. Hade glömt det underbara slutet i "Escape from LA" (borde se den igen). Det är verkligen det bästa slutet jag sett i en film. Helt underbart.

• 1 month later...

Oj, jo det finns några riktiga måste-filmer.. Spontant skulle jag ju göra följande lista:

Sagan om ringen

Matrix

Amelie från Montmatre

The blue planet

Slaget om storbritannien

Stalker (Tarkovskys från 1979)

Star wars: a new hope

the crow

Edward Scissorhands

Fight club

Sånger från andra våningen

Den röda lyktan

Seven

Hackers

Battle royale

Spaceballs

Batman begins

Dr Strangelove

Sleepy Hollow

Monty Python and the Holy Grail

ExistenZ

A nightmare before christmas

Den onde, den gode, den fule

The conversation

• 2 months later...

jag tycker att "The crow"(antar att du syftar på ettan eftersom uppföljarna bara var pinsamma) är avsevärt bättre än Matrix

, Amelie från Montmatre , The blue planet , Slaget om storbritannien , Stalker (Tarkovskys från 1979) och Star wars: a new hope . "Den onde, den gode, den fule" hamnar mycket högre på min lista liksom "Monty Python and the Holy Grail"

Redigeringsorsak: Tagit bort onödigt citat. J.

kunde du inte ha ordnat rättstavningen av ordet hamnar medan du ändå var igång? :lol:

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 2 years later...