G'Brr Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Hej alla glada! Jag håller på att skriva en fördjupning om Star Trek i skolan. Jag undrar om det finns något/någon i Star Trek som lett till nya uppfinningar/ideér? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Star trek slår sig för bröstet för att stå på en vetenskaplig stabil grund så det låter klokt att välja st som uppsatsämne. Vad det gäller uppfinningar kan jag direkt komma på att det håller på att utvecklas transporter (dock begränsade till atomer/elektroner än så länge). Jag såg också på tv ett gäng på kth (tror jag) som hade gjort ett enkelt 3d rum som såg ut som en enkel förlaga till ett holodeck. Droider (robotar) håller också på att utvecklas även om de inte är i datas klass än (på långa vägar!). Jag vill gärna tro att datautvecklarna i alla fall blivit inspirerade av st tekniken med talande datorer mm och är i full färd att utveckla datorer som lever upp till de som finns i st världen. Om du får tag i technical manual to ncc 1701 - D så har du mycket info om st teknik där. Jag skulle tro att där är tillräckligt teknik info för flera avhandlingar. Lycka till! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 Hmm man kanske kan göra följande paraleller: TOS kommunikatorn ser ut som dagensihopvikbara telefoner. TOS padd har ett liknande utseende som våra palms eller palm pilots. Den första rymdfärjan döptes till enterprise för att hylla serien. Tos har även något som liknar våra laptops. Se även någon tråd här på forumet om transportörteknologi och dagens forskare som lyckats flytta en partikel på "transportörliknande " sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 Diskussionen under http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...t=0entry42221 kanske kan leda till några tankar vad avser tricorders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 Kommunikation. dvs översättaren, drömmen om att tala samma språk. Här kan du få in både svenska, och natur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 24, 2006 Report Share Posted February 24, 2006 Kommunikation. dvs översättaren, drömmen om att tala samma språk. Här kan du få in både svenska, och natur. En uppsats om hur de hanterar olika språk i st? Varför inte? Med tanke på att jag inte blir klok ibland så är det nog flera som skulle behöva läsa en sådan! :P J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted April 29, 2006 Report Share Posted April 29, 2006 Hej alla glada! Jag håller på att skriva en fördjupning om Star Trek i skolan. Jag undrar om det finns något/någon i Star Trek som lett till nya uppfinningar/ideér? Hur har det gått med uppsatsen? Vad skrev du om! Det vore jätte kul om du kunde berätta lite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts