Gå till innehåll
Zeratul

Seti at home för svenska Star Trek-fans

Rekommenderade inlägg

Hej! Seti (Search for Extraterrestrial Intelligence) har för några år sedan lanserat Seti at home. Det går ut på att man som användare analyserar radiovågor som Seti's radioteleskop fångar upp. Man hoppas kunna hitta en signal som utomjordlingar sänt.

Jag har skapat ett team för svenska Star Trek fans.

Gå gärna med här: http://setiathome.berkeley.edu/team_displa...p?teamid=125781

Redigerad av Zeratul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp detta redan 2001 och då var det inga som ville gå med. Sedan dess så har SETI@home förändrats en del. Jag har inte använt SET@home på flera år, men jag testar det nu och jag får se om jag fortsätter med det. Om jag bestämmer mig för att fortsätta använda det så går jag säkert med erat Team.

Det kanske är fler som vill gå med nu, men jag är faktiskt tveksam till det. Vi Trekkers borde vara dom som är mest intresserade av detta då dom flesta av oss tror på liv utanför våran planet (tror jag). Skulle verkligen vara trevligt om flera svenska Trekkkers började använda SETI@home.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du vill vara med Durator! Som du säger har Seti at home ändrats sedan 2001, Jocke. Nu använder man programmet BOINC, som är väldigt användarvänligt. Det går att se vilka frekvenser man avsöker, och var på rymden man gör det. Just nu analyserar jag signaler i stjärnbilden Virgo, där det finns många galaxer. Det går också att se när signalerna togs upp. Programmet skannar efter sk. Gaussians och Triplets. Gaussians är extra starka signaler. En perfekt Gaussian ser ut ungefär såhär:

gaussian.gif

Triplets är tre signaler sända efter varandra.

Förövrigt kan man ställa in prgrammet att köra i bakrunden, vilket innebär att den inte tar cpu-kraft från andra aplikationer. Jag märker ingen större prestande förlust när jag använder det, jag kör det dock på natten också.

Våran totala poäng är nu 115.71. :)

Mig veterligen så har alla signaler som analyseras tagits upp av Arebico teleskopet, som är världens största.

Länktips:

Seti at home's startsida: http://setiathome.berkeley.edu/

Programmet som används av användarna: http://boinc.berkeley.edu/download.php

Setis hemsida: http://www.seti.org/

Arecibo teleskopets hemsida: http://www.naic.edu/

Mvh Markus Bergelin

Edit: läste den gamla tråden, så jag kan reda ut några frågetecken igen.

1. Snor den min dator?

Nej, det gör den inte. Du kan ställa in hur mycket den får använda internet och cpu. Internet anävnder den nästan aldrig, kanske två gånger om dagen, för att hämta arbete. Du kan ställa in när den får använda internet, eller om den får det överhuvudtaget.

2. Fungerar det som i "Kontakt"?

Ja, ungefär. Kontakt är en bok skriven av Carl Sagan, omgjord till film 1999. Där fångar dem upp en signal från Vega. Likheten är att datorer avsöker datan och att forskare sedan tar över om datorn hittar något.

3. Hjälper jag till, eller är det bara en kul grej?

Du hjälper till i högsta grad. Chansen är förmodligen störst att en individ plockar upp signalen och inte NASA eller liknande. Dessutom hjälper du till mycket fast du inte hittar något, du kan helt enkelt konstatera att det inte fanns något i datan, så "monsterdatorerna" kan koncentrera sig på något annat.

4. Hur mycket utrymme tar programmet?

Jag har ingen exakt siffra, men det är mycket lite. Själva datan tar runt 6 mb, vilket är som två låtar. Den datan skickas till SETI när den är färdiganalyserad.

5. Slöar den ner min dator efter att jag stängt ner programmet?

Absolut inte. När du inte har programmet igång så kommer datorn att vara lika snabb som vanligt.

Hoppas att detta besvarade de flesta frågor. Om du undrar något så får du gärna maila eller skriva det här.

Redigerad av Zeratul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en kul idé. Jag har tidigare använt SETi och har fortfarande kvar kontot men har inte använt det på ett tag, men funderar på att börja igen.

Ska kanske passa på att säga att bla WCT och ST redan har SETi-team, men det är inte helt fel med denna idén om ett team för alla trekkers. Nackdelen är att man bara kan vara med i ett team.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon tjatar på mig tillräckligt länge så kan jag tänka mig gå med i något team ;)

Har bara kört sedan juli 2003 men skrapat ihop lite över 1 miljon "credits" enligt nya systemet.

Har tappat tempo senaste tiden (har blivit lite tråkigt) men kan nog öka igen.

http://tommy.blomqvists.net/seti.htm

(Just nu låter jag mina datorer räkna ut så många decimaler som möjligt på Pi - smart eller hur)

:blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tar upp en massa signalen men vad tävlar man om eftersom det är poängsättning?

Hur säkert är det att det är signalen från rymden? Något långsökt tycker jag Det kan ju bara vara en störningar från dåligt isolerade komponenter på kretskortet, eller från nån annan el-pryl?

Oj vad intressant och något antas att det rör sig om ett UFO när det egentligen är en störrning från datask??rmen.

Ska man använda programmet korrekt så måste man nog isolera hela datorn ifrån alla möjliga statiska ledandet, och isolera med galler för att stänga ute eventuella störrningar.

Man måste isolera varenda komponent på kretskortet för att verkligen få ett konkret resultat.

Har ni gjort allt detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man tar upp en massa signalen men vad tävlar man om eftersom det är poängsättning?

Hur säkert är det att det är signalen från rymden? Något långsökt tycker jag Det kan ju bara vara en störningar från dåligt isolerade komponenter på kretskortet, eller från nån annan el-pryl?

Oj vad intressant och något antas att det rör sig om ett UFO när det egentligen är en störrning från dataskärmen.

Ska man använda programmet korrekt så måste man nog isolera hela datorn ifrån alla möjliga statiska ledandet, och isolera med galler för att stänga ute eventuella störrningar.

Man måste isolera varenda komponent på kretskortet för att verkligen få ett konkret resultat.

Har ni gjort allt detta?

Jag har ju sett till att klä in hela mitt rum aluminiumfolie, samt min fru och barn. Katten var svårare men jag kom på att jorda honom med en lång kabel i teflon på sådär 300 meter så han kan röra sig någorlunda fritt... ;) :P

Nä på riktigt: Så här har jag förstått det hela:

Man beräknar på signaler som samlats in från antenner på annat håll. Signalerna samlas in och distribueras till ett antal datorer som utför en massa kluriga beräkningar för att hitta signaler som tyder på ett återkommande mönster som då skulle kunna komma från en intelligent avsändare. Så man behöver inte en lokal antenn på sin PC utan signalen du beräknar är förmodligen insamlad på en antenn i typ sydamerika...

Man beräknar med bl.a. Foriertransformer för att bl.a. omvandla radiosignalen till en matematiskt enklare funktion.

Man antar att ET eller Vulkanerna när de använder radio/TV/Signaler för kommunikation så skulle detta antingen spilla över till oss, eller att det skulle vara en riktat rop ut i rymden.

Problem kan väl vara att avstånden är så stora i rymden att det kan vara svårt att hitta en hel signal. Hur tyder man sen en signal från en Klingon, förutsatt att han skickar ut signaler som vi kan tolka? Det går ju inte direkt att f??ra samtal mellan två parter där svaret dröjer flera hundratals år…

Redigerad av Durator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser det inte som en tävling. Poängens uppgift är att informera användaren hur mycket den har analyserat och hur långt projektet har kommit.

Om någon tjatar på mig tillräckligt länge så kan jag tänka mig gå med i något team wink.gif

Har bara kört sedan juli 2003 men skrapat ihop lite över 1 miljon "credits" enligt nya systemet.

Har tappat tempo senaste tiden (har blivit lite tråkigt) men kan nog öka igen.

http://tommy.blomqvists.net/seti.htm

(Just nu låter jag mina datorer räkna ut så många decimaler som möjligt på Pi - smart eller hur)

Gå gärna med i vårat team. En användare till skulle verkligen inte skada, speciellt inte med din cpu-kraft :P

Redigerad av Zeratul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu