Gå till innehåll

SETI@home Team


Jocke

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att starta ett s.k. SETI@home Team. Så kan jag och ni som använder sidan hjälpa till med sökandet efter utomjordiskt liv. Är det någon här som skulle vara intresserad av att gå med i ett sådant 'Team'?

Vet ni inte vad SETI@home är så kan ni besöka deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte vara bakom en lina för att fixa det, eller räcker det med ett vanligt modem?

Det finns ett svenskt Star Trek-Seti-projekt redan, underhållet av Trekkers i Södra Sverige, borde man inte bara ansluta sig till deras i stället för att starta en egen. Det förstås, vill man tävla med dem så måste man ju starta en egen grupp.

Själv är jag skeptisk till att engagera mig ytterligare i nätet. Det finns liksom inte hur mycket tid som helst i vårt lilla universum ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är bäst att jag förklarar hur SETI@home fungerar:

Det enda du behöver göra är att ladda hem ett litet prog från deras hemsida, installera det och sen är du igång. Det går att välja om man skall köra progget som en skärmsläckare eller hela tiden. Det bästa är nog att köra det som en skärmsläckare, då använder SETI@home din dators processor när den är inaktiv och går igenom en "work unit", d??r den söker efter utomjordiska signaler. När du är färdig med en "work unit", så laddar du upp den och tar sen hem en ny som ligger på ca 300kb.

Det räcker alltså med ett vanligt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: från Fredrik den 7:32 pm den aug. 17, 2001

Verkar coolt, men jag vill ha bekräftning:

Snor dom min dator och änvänder den och behöver man va på internet hela tiden????

Dom "snor" inte din dator utan programmet som analyserar lånar din dator när du inte använder den och du behöver inte vara uppkopplad hela tiden. Ta en närmare titt på länken ovan så får du all info du behöver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag trodde att chansen att hitta något är = 0, så skulle jag inte använda SETI@home, även om kanske just jag inte hittar något, så hjälper jag åtminstone till. Med alla dom miljarder planeter som finns där ute, så måste det finns åtminstone en till som har intelligent liv, det är ju faktiskt många som tror att dom redan har besökt oss.

Quiet, Programmet finns ju till Mac OS X, men du kanske inte använder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...
Tyvärr, Mac OS 9,2. <p>Tja, jag är lite för skeptisk. Men jag tycker det är fräckt att ni är med och letar liksom. :)

Du är en Trekker och är skeptiskt inställd till möjligheten att det skulle finnas liv utanför vår egen planet som egentligen bara är en mikroskopisk partikel i föhållande till resten av rymden?

En lite underlig inställning måste jag säga, trodde aldrig att jag skulle se den hos en Trekker men världen upphör aldrig att förvåna verkar det som. Hur kommer det sig att du är av denna åsikt?

I mina ögon så är det en ren omöjlighet att vi skulle kunna vara ensamma i detta universum, det är för stort för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även WCT/Swedish Trekkers och Stockholms Trekkers har SETI-grupper. Så det är bara att välja och vraka om man inte vill starta en egen. Själv är jag för tillfället med i WCT:s grupp.

Redigerad av Thalaxian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det hjälper något i sökandet, eller om det bara är en "kul grej".

Det finns företag och organisationer med bra mycket fler datorer som skulle nog kunna analysera utomjordniskt liv mycket snabbare, tex. NASA (och kanske NSA.. dom har datorer iaf :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med för många år sedan fast när jag fick platsbrist på hårddsiken fick seti åka ut. Hur pass mycket plats på hårddisken tar programet egentligen? Slöar det ned datorn. detta är frågor som jag måste tänka på eftersom min dator är gammal <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder det som skärmsläckare så slöar det ju bara ner datorn när du ändå inte använder den. Jag skulle tippa på att även om din dator är gammal så använder den under 99% av tiden den är på inte mer än 1% av sin processorkapacitet iallafall :)

Det är som sagt den stora mängden datorer som gör jobbet för SETI och inte några få superdatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Jag för min del hoppas att det är "någon" där ute som vill ta kontakt. Det skulle vara den ultimata upptäckten. :alien:

<{POST_SNAPBACK}>

Såvida inte det första medelandet man lyckas tyda lyder....resistance is futile :borg1:

:blink:

Om ET upptäcker oss och bestämmer sig för att hälsa på så tror jag att chansen är stor att de är ovänliga. Det är bara att iakta hur snälla vi människor genom historien har varit mot teknologiskt underlägsna folkslag. Se bara på koloniseringen t.ex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni säkert sett på Star Trek Databas har SETI@home nu funnit starka radiosignaler som de ännu inte kan förklara. Vad tror ni om det?

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så kan man läsa på UFO-Sverige. Detta om signalerna :(

ET-signal var bara nonsens

040902

Den signal från ett område mellan Fiskarnas och Vädurens stjärnbild som under torsdagen fick stora delar av världens nyhetsmedier att tala om ett budskap från en utomjordisk civilisation avfärdades sent samma kväll som rent nonsens.

Signalen hade först registrerats i februari 2003 och sedan vid ytterligare tre tillfällen. IT-ingenjören Oliver Voelker i Nürnberg säger till DN att det var i hans dator som signalen först upptäcktes. "Jag kontaktades av tidskriften New Scientist som berättade att jag och ytterligare en person i USA hade tagit emot den", säger han.

De båda privatpersonerna deltog i Seti@home-projektet där vanliga skärmsläckare fungerar som analysprogram i miniatyr för de signaler som tas emot med det jättelika Areciboteleskopet i Puerto Rico.

Men senare samma kväll avfärdaes signalen av ansvariga inom Seti@home:

- Det är rena överdrifter. Vi har inte fått in något som tyder på något ovanligt, sa programmets forskningschef professor Dan Wertheimer till BBC Online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del hoppas att det är "någon" där ute som vill ta kontakt. Det skulle vara den ultimata upptäckten. :alien:

<{POST_SNAPBACK}>

Såvida inte det första medelandet man lyckas tyda lyder....resistance is futile :borg1:

:blink:

Om ET upptäcker oss och bestämmer sig för att hälsa på så tror jag att chansen är stor att de är ovänliga. Det är bara att iakta hur snälla vi människor genom historien har varit mot teknologiskt underlägsna folkslag. Se bara på koloniseringen t.ex

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske är bäst vi håller tyst så vi inte hörs, stäng av TV:n! :P

Sannolikt så blir vi uppätna som i klassiker V eller nåt...

Förresten hur vet vi vad ET försöker säga? Vad säger att han använder radiosignaler för kommunikation? De kanske har kommit än bit längre än färg-TV, typ. Och vad säger att om de änvänder radiovågor att vi kan avgöra om det innebär något.

Fast hoppas kan man :) Vad händer i världen om den inser att den inte är ensam i universum? Vad händer med religonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...