Jump to content

Tom Cruise i Star Trek XI

Nyhet

Recommended Posts

38m.jpg På Aftonbladets nöjessvepet redovisas ryktena om att allas våran Tom Cruise är aktuell för Star Trek XI. JJ Abrams är troligen inte främmande för något sådant grepp. Det skulle i så fall bli ytterligare en film som inte kommer att visas på de flesta tyska biograferna... (med hänvisning till deras stopp av filmer med scientologer i).

Tidigare har det ryktats om att Tom Hanks, David Boreanaz, William Shatner och Patrick Stewart skulle vara med, i olika sammansättningar. Inget har dock bekräftats än och alla rykten har på ett eller annat sätt även setts som icke trovärdiga.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Ingen som minns ryktet om att Mark Hamill skulle varit med i Star Trek IX? Rykten om olika skådisar är ett bra sätt att få upp intresset för en kommande film helt enkelt...

Men jag måste trotts allt säga att jag inte riktigt kan förstå hur man kan banlysa en film pga en skådespelares religion.

Orsaken till detta, och detta kommer att bli lite utanför ämnet, är att scientologin anses vara ett hot mot flera av delstaterna i Tyskland. Deras mål och syfte med sin verksamhet är att de skall infiltrera alla större organisationer, myndigheter och andra organ. Genom detta skall de kunna få mer makt med det yttersta målet att ta över makten helt. Tyskland har lite dåliga erfarenheter av sådant här och även om scientologerna inte kan jämföras i övrigt med den styggelse som orsakade andra världskriget så stämmer de i bäcken tidigare.

Scientologer får därför inte jobb vid statliga myndigheter (var det än är) i dessa delstater och filmer där scientologer är med som huvudroll eller nästintill får heller inte visas på biografer med risken att de skulle kontaminera och inspirera. Det känns logiskt med tanke på deras historia, då de faktiskt är livrädda för att historien skall upprepa sig, om än på annat sätt och med en helt annan organisation.

Orsaken till detta, och detta kommer att bli lite utanför ämnet, är att scientologin anses vara ett hot mot flera av delstaterna i Tyskland. Deras mål och syfte med sin verksamhet är att de skall infiltrera alla större organisationer, myndigheter och andra organ. Genom detta skall de kunna få mer makt med det yttersta målet att ta över makten helt. Tyskland har lite dåliga erfarenheter av sådant här och även om scientologerna inte kan jämföras i övrigt med den styggelse som orsakade andra världskriget så stämmer de i bäcken tidigare.

Scientologer får därför inte jobb vid statliga myndigheter (var det än är) i dessa delstater och filmer där scientologer är med som huvudroll eller nästintill får heller inte visas på biografer med risken att de skulle kontaminera och inspirera. Det känns logiskt med tanke på deras historia, då de faktiskt är livrädda för att historien skall upprepa sig, om än på annat sätt och med en helt annan organisation.

Är detta verkligen sant? I såna fall gör det mig upprörd och förbryllad.

Och nej, det är inte det minsta logiskt av den Tyska staten att göra så här på grund av deras historia. Det är snarare ologiskt och skrämmande med tanke på att det var så här den Tyska staten under de mörka åren i Tysklands historia inledningvis gjorde mot folk av en viss religion.

Ber om ursäkt för att jag går helt ifrån ämnet.

Det känns logiskt med tanke på deras historia, då de faktiskt är livrädda för att historien skall upprepa sig, om än på annat sätt och med en helt annan organisation.

Logiken faller ju på skam när man samtidigt "tillåter" nynazister att komma in i parlament och beslutande församlingar igen...

Känns som att man oroar sig för snålblåst men skiter i orkanerna...

Är detta verkligen sant? I såna fall gör det mig upprörd och förbryllad.

Och nej, det är inte det minsta logiskt av den Tyska staten att göra så här på grund av deras historia. Det är snarare ologiskt och skrämmande med tanke på att det var så här den Tyska staten under de mörka åren i Tysklands historia inledningvis gjorde mot folk av en viss religion.

Ber om ursäkt för att jag går helt ifrån ämnet.

Det finns mycket man kan kritisera scientologerna för men oftast är kritiken väldigt märklig och direkt felaktig. Tron är egentligen en form av psykologi där man lokaliserar olika trauman som man sedan löser upp. Men denna lära är dock knuten till en ontologi av sf-karaktär och i viss mån är den militantisk. Rörelsen är effektiv i sitt missionerande - dock inte lika effektiv som kristendomen var i ryssland och kristnade detta stora land - detta oroar tydligen många – detta gäller alltid när en ny religiös rörelse vinner mark i historien se bara på hur romarna reagerade när de insåg att kristendomen var en ny religion.

Denna oro föder dock fram bisarra idéer om hjärntvättning, världsmakt, fångenskap osv. Ur dessa fördomar baser många sina uppfattningar om denna religiösa rörelse och i tyskland har problemet nått mycket långt. T o m Clinton blev indragen i detta när Albright fick i uppdrag att försöka få tyskarna att ändra på detta. Men det paradoxala i hela situationen är att samtidigt som det nya tyskland försöker stoppa Olle i grind visar de upp sitt gamla fula tryne med en moralkodex byggd på fördomar och på obefogad rädsla. De blir helt enkelt monstret som de försöker att bekämpa.

Jag menade inte att man ska diskriminera dom.

Jag tycker bara det är fel att jämföra scientologin( som vill infiltrera och ta över ) med judendomen ( som inte förtjänade dom saker som hände dom under WWII ).

Jag jämför inte scientologin med judendom. Jag jämför den Tyska statens handlande idag med den Tyska statens handlade under 1930 och 40-talet. Då man använde man förövrigt propaganda i stil med "de vill ta över och infilitrera" om judar.

"Vi lär oss av historien att vi inget lär oss av historien."

På 70-talet dömdes Mary Hubbard ( frun till scientologins grundare ) och 10 funktionärer inom scientologins undersökande gren Guardian's office till fem års fängelse för att ha infiltrerat amerikanska justitiedepartementet.

Syftet var att ta reda på vilka personer och instanser som uppfattades som kritiker.

Åklagaren skrev detta i sin sammanfattning:

"Brottet som begåtts av de åtalade är av en bredd och en omfattning som tidigare inte skådats. Ingen byggnad, inget kontor, inget skrivbord eller arkiv gick fritt från deras snokande och grävande. Ingen individ eller organisation gick fri för deras föraktliga och konspiratoriska sinnelag. Deras verktyg var miniatyrradiosändare, dyrkar, hemliga koder, förfalskade meriter och alla andra hjälpmedel som de såg som nödvändiga för att fullgöra sin konspiratoriska verksamhet".

Brunt: Vänligen läs vad jag skriver. Jag försvarar inte scientologin. Jag tycker bara att det är vidrigt att en demokratisk stat (som dessutom har varit en av historiens värsta diktaturer) använder sig av diktaurens medel och jag kan inte förstå hur någon kan tycka att det är OK.

Dessutom tror jag att du glömmer bort att man kan hitta komprometterande information om de

flesta rörelser.

• 2 weeks later...
  • Create New...