Jump to content

Star Trek II: The Wrath of Khan

The Holy Three

Recommended Posts

• 1 year later...

Hur fanatiskt trekkie är man om man ser filmen 3 ggr efter varandra? En gång med original soundtrack en gång med commentary track med regissör Nick Meyer och en 3:e gång med commentary track med Nick Meyer och Manny Coto, som inte har något med filmen att göra utan han är ett stort fan av genren och gjorde säs 4 av ENT.

En gång i tiden avskydde jag denna film och anledningen till detta var att min stora barndomsidol, Spock, hade dödats i filmen. Tårarna sprutade när jag lämnade biolsalongen. ST III kom ut och botade mig från den djupa ST-depression jag led av ;)

TWoK är en fantastisk film. Helt plötsligt, efter TMP, som var rätt humorlös, blandades komedi med drama och action, precis som i serien. TMP kändes mer som Forbidden Planet och 2001 och tom TNG än som TOS. TWoK kändes som gamla TOSserien i tonen. Jag gillar ålderstemat att man erkänner åldern och beter sig mer moget.

Filmen är så typiskt 80-tal tycker jag. Varför filmen inte håller idag har inget med rymdstriderna att göra för de är bra och snygga. Det blir liksom lite mer levande med modeller istället för CGI. Storyn är mycket bra och dialogen är ännu bättre. Skådespelarna är fantastiska speciellt Ricardo Montalban. Regin är genialisk. Ett av de bästa soundtracken genom tiderna. Men, så kommer vi till kostymavdelningen och det är där skon klämmer. Uniformerna ser bra ut men Khan och hans anhängare ser så typiskt 80-tal ut i både klädval och frisyrer. Jag tror att eftersom Khan var så narcisistisk borde han bytt om och fixat håret istället för att ha någon sorts hockeyfrilla. Men annars är det en perfekt film som än idag underhåller både så en inbiten trekkie och en mindre inbiten trekkie.

BD-utgåvan är fullproppad med extramaterial som kan hålla en trekkie sysselsatt ett bra tag. Live innebär ST quizes. Det är bioversionen på discen och man har gjort ett hyfsat bra restaureringsarbete. Klar bildförbättring jämfört ned DVDn. Liksom i BD-versionen av TMP han man tack och lov inte bytt ut specialeffekterna mot CGI. Det är fortfarande de fina gamla modellerna och vackra mattes. ILM gjorde ett fantastiskt jobb. Undrar om man kan köpa en replika av den överlevande varelsen, Ceti Eel, på Ceti Alpha V, för den ser så cool ut.

• 5 months later...

men som vanligt så kom det annat mellan som var viktigare. :P

Nu har jag i varje fall sett om den här filmen och den är lika bra som jag minns den vara. Kanske att det är den av långfilmerna som växer för varje gång som man ser om den och bara blir bättre och bättre. Det är en egenskap som jag inte direkt kan påstå att speciellt många av Star Trek långfilmerna har.

Filmen är väldigt snygg sett till det visuella. Skärpan i bilden är mycket bra på Blu-ray utgåvan och färgerna sitter där dom ska. Jag är tacksam att man inte har gått in och ändrat om i filmen som man gjorde med TMP, utan enbart fokuserade på att restaurera bild samt ljud när man förde över filmen från DVD till Blu-ray. Rymdstriderna är väldigt storslagna och jag gillar hur hotfullt det är när vapnen formligen skär sig genom skeppets exteriör och blottar ett stort gapande sår. Något som jag kan uppskatta då det daltas för mycket i dom senare av långfilmerna och när skeppen blev attackerade så blev dom knappt skadade.

Handlingen är riktigt bra och mycket tack vare Khan och hur Ricardo Montalban porträtterar denne. Hans hantlangare är kanske inte mycket att hänga i granen, men dom fyller trots allt sin funktion. Kirk och hans mannar är även dom riktigt bra och det finns ingenting att anmärka på när det gäller vare sig karaktärer som skådespelare.

Musiken är väldigt stämningsfull och passande och filmens regi är bra rakt av.

men som vanligt så kom det annat mellan som var viktigare. :P

Nu har jag i varje fall sett om den här filmen och den är lika bra som jag minns den vara. Kanske att det är den av långfilmerna som växer för varje gång som man ser om den och bara blir bättre och bättre. Det är en egenskap som jag inte direkt kan påstå att speciellt många av Star Trek långfilmerna har.

Filmen är väldigt snygg sett till det visuella. Skärpan i bilden är mycket bra på Blu-ray utgåvan och färgerna sitter där dom ska. Jag är tacksam att man inte har gått in och ändrat om i filmen som man gjorde med TMP, utan enbart fokuserade på att restaurera bild samt ljud när man förde över filmen från DVD till Blu-ray. Rymdstriderna är väldigt storslagna och jag gillar hur hotfullt det är när vapnen formligen skär sig genom skeppets exteriör och blottar ett stort gapande sår. Något som jag kan uppskatta då det daltas för mycket i dom senare av långfilmerna och när skeppen blev attackerade så blev dom knappt skadade.

Handlingen är riktigt bra och mycket tack vare Khan och hur Ricardo Montalban porträtterar denne. Hans hantlangare är kanske inte mycket att hänga i granen, men dom fyller trots allt sin funktion. Kirk och hans mannar är även dom riktigt bra och det finns ingenting att anmärka på när det gäller vare sig karaktärer som skådespelare.

Musiken är väldigt stämningsfull och passande och filmens regi är bra rakt av.

Vilka ??ndringar? BDutgåvan jag har innehåller bioversionen av TMP. Finns det fler utgåvor? Jag har en dvd med en annan version av TMP dock.

Jag var nog lite otydlig kanske. Jag menade special utgåvan av TMP som kom på DVD och som var pimpad. Du vet nog vilken jag menar. Jag tycker det var tacksamt att man inte gjorde så med alla filmerna, utan nöjde sig med enbart TMP. Är inte så förtjust i att man går tillbaka och ändrar i filmer. Även om det finns en del fall där det har känts motiverat.

Director's cut eller extended cut brukar sällan vara bättre än bioversionerna. Det finns en anledning till att man valt att plocka bort vissa scener. Dock är sagan om ringen extended versions fantastiska. Är mycket nöjd hittills över min ST BD-box :)

Jag instämmer i det. Lord of the Rings filmerna är bra exempel på när förlängda versioner gör en redan bra film bättre. En annan film jag brukar nämna är den senaste versionen av Blade Runner som känns som den bästa som finns. Jag kan även uppskatta den senaste versionen av Alien som Ridley Scott gjorde häromåret. Annars är jag inte mycket för förälngda filmer eller alternativa versioner.