Gå till innehåll
The Holy Three

Star Trek II: The Wrath of Khan

Rekommenderade inlägg

det här är filmen som fick mej fast på ST . jag gillar hur de två skeppen rör sig långsamt runt varandra som om de vore kolosser på flera tusen ton (istället för att swoscha förbi i dogfightingstil ala´Star Wars) för att sen byta till kaptenen på ena skeppet som ropar "Fire!" , sen ser man det skeppet skjuta för att därefter se det andra skeppet bli träffat följt av att man ser en korridor på det träffade skeppet explodera .... och det är så en rymdstrid ska gå till :klingon:

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa med det hela, och det som jag alltid gillat filmen för, är katt och råtta-leken som Kirk och Kahn står för. Det känns mer som en psykisk än en fysisk strid. Underbart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som att se 2 giganter störta samman. Övriga roller faller till föga i denna film. "The Wrath of Khan" eller "Kirk vs. Khan" ,som den skulle kunnat hetta, är en enda stor fight i rymden. Kahns intelekt mot Kirks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inlednings-scenen. Ser man filmen tillräckligt sällan så hinner man glömma bort den och då blir det kul varje gång! Få se nu... spoiler...

Det är helt fantastiskt att se en helt okänd (åtminstone i Star Trek!) karaktär i kaptenens stol (alltså kommendörens stol) som ger order till medlemmarna i originalbesättningen. Först när det är på väg att gå fullständigt åt pipsvängen fattade jag att det inte var "på riktigt" utan en simulering.

Filmen som helhet är riktigt spännande och har ett mycket högre tempo än den första filmen. Jag håller med om att stridsscenerna är fascinerande. Förutom det som nämnts tidigare i diskussionen så är det spännande att se hur nödportarna stängs för att hålla kvar atmosfär inne i skeppet när delar av skrovet har sprängts bort. Det påminner lite om någon scen i Titanic som jag för övrigt tycker är en alltför långsam och seg film.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en rätt svag film i Star Trek-serien. Orsaken är att Kirks inre konflikt (att han känner sig äldre) inte spelar någon roll över huvud taget i hans kamp med Khan. Kirk kunde lika gärna ha en bruten arm och gått runt och klagat på den. Resultatet hade blivit detsamma. I en riktigt bra film finns det ett samband mellan den inre och yttre konflikten som tex i nya Star Trek eller Spindelmannen 2.

Således det är inte Kirk som är äldre utan Shatner, då den enda tolkningen jag kan göra är att man inte ville underminera hans ego.

Dessutom är den dålig på att visa upp vänskapen mellan Spock och Kirk. Endast försålda trekkies förstår den.

Nu var det väl också tanken -- det är mer som en reunionfilm för fans. Men som film är det ett svaghetstecken.

Den börjar också se gammal ut. Scenbyggena och stridsscenerna i rymden har inte åldrats väl.

Tempot i filmen är också alldeles för lågt i förhållande till innehållet. Det är för mycket som filmad teater. Hade man gjort filmen på samma sätt som Abrams gjorde i Star Trek hade den blivit betydligt kortare. Den berättar helt enkelt för mycket än den visar. Varför har man inte fler scener där man visar att Kirk är äldre än i serien? Istället pratar han mest om det, vilket ökar filmens längd, men inte tillför något som lika gärna hade kunnat visas.

Det som räddar filmen är skådespelet och Khan som figur. Och Spocks bägge dödscener förstås. Tyvärr hade mycket kunnat vara bättre i filmen så den är max värd 6 eller 7 av 10.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är en rätt svag film i Star Trek-serien. Orsaken är att Kirks inre konflikt (att han känner sig äldre) inte spelar någon roll över huvud taget i hans kamp med Khan. Kirk kunde lika gärna ha en bruten arm och gått runt och klagat på den. Resultatet hade blivit detsamma. I en riktigt bra film finns det ett samband mellan den inre och yttre konflikten som tex i nya Star Trek eller Spindelmannen 2.

Således det är inte Kirk som är äldre utan Shatner, då den enda tolkningen jag kan göra är att man inte ville underminera hans ego.

Dessutom är den dålig på att visa upp vänskapen mellan Spock och Kirk. Endast försålda trekkies förstår den.

Nu var det väl också tanken -- det är mer som en reunionfilm för fans. Men som film är det ett svaghetstecken.

Den börjar också se gammal ut. Scenbyggena och stridsscenerna i rymden har inte åldrats väl.

Tempot i filmen är också alldeles för lågt i förhållande till innehållet. Det är för mycket som filmad teater. Hade man gjort filmen på samma sätt som Abrams gjorde i Star Trek hade den blivit betydligt kortare. Den berättar helt enkelt för mycket än den visar. Varför har man inte fler scener där man visar att Kirk är äldre än i serien? Istället pratar han mest om det, vilket ökar filmens längd, men inte tillför något som lika gärna hade kunnat visas.

Det som räddar filmen är skådespelet och Khan som figur. Och Spocks bägge dödscener förstås. Tyvärr hade mycket kunnat vara bättre i filmen så den är max värd 6 eller 7 av 10.

du snackar som en P´taq !

för det första är filmen den bästa som finns i att visa hur en bra rymdstrid ska se ut .

för det andra är Spindelmannen 2 värdelös(det gäller säkert alla filmer baserade på en serietidning) . man märker i ettan att den som skrev manuset har faktiskt för en gångs skull läst serietidningen han skriver en film om , både på hur Spindelmannen blev Spindelmannen(inte hur han fick sina krafter utan fribrottare , mordet på farbror Ben osv.) trots det har filmen inte mycket som påminner om serietidningskänslan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tempot i filmen är också alldeles för lågt i förhållande till innehållet. Det är för mycket som filmad teater. Hade man gjort filmen på samma sätt som Abrams gjorde i Star Trek hade den blivit betydligt kortare. Den berättar helt enkelt för mycket än den visar. Varför har man inte fler scener där man visar att Kirk är äldre än i serien? Istället pratar han mest om det, vilket ökar filmens längd, men inte tillf??r något som lika gärna hade kunnat visas.

:blink: :huh::rolleyes: Malfunction! Error! Error! Malfunction! Error! Error! Self destruct! Self destruct!

Kan knappt hålla med i något alls av vad du skriver Aike, du är en av väldigt få som tycker så om filmen och jag är nästan lite chockad. Filmen är mer eller mindre felfri i min mening. Man måste nästan ha en pervers förkärlek till dagens CGI-effekter för att klaga på effekterna i denna film, som inte känns dåliga på något sätt trots att filmen är gjord innan jag föddes.

Då jag såg den här filmen innan jag var såld på Star Trek kan jag meddela att du har fel angående Kirk & Spock's relation för nybörjare/icke Trekkies.

Att tempot i filmen är ganska lågt kanske stämmer, men det ser jag inget som helst problem med då dialogen & skådespeleriet genom hela filmen håller mycket hög klass. Det blir aldrig tråkigt, åtminstone inte för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan heller inte hålla med dig om det du säger Aike. Tycker att Det är en suverän film, kanske den bästa Star Trek filmen av alla (om det skulle gå att rangordna dem). Stilen och känslan i rymden är helt perfekt. Funkar mycket bättre änn många av dagens effekter, tycker jag personligen.

Sedan funkar Kirk och Spocks relation bra. Jag var inte någon trekker när jag såg filmen första gången, men jag fattade att de var vänner, goda vänner.

Slutligen vänder jag mig änn en gång oförstående till detta påstående, som många nämner, att filmen och även några av de andra filmerna, skulle vara långsamma. Bara för att det inte är droppkick, facer och torpeder överallt så är väll inte en film långsam. Strider är underhållande även i Star Trek, men det är dialogen som gör ST. Inte rymdstrider.

"Malfunction! Error! Error! Malfunction! Error! Error! Self destruct! Self destruct!"

:lol: Ha ha, du är bra rolig du.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker filmen är mycket bra och på intet sätt för långsam (men då gillar jag också TMP starkt).

Huruvida vänskapen mellan Kirk och Spock framhävs tydligt för icketrekkers kan jag inte svara på då jag redan var familjär med den innan jag såg filmen.

Att Kirks ålder inte är mer tydlig kan förklaras med att han innerst inne vägrar acceptera att han är gammal vilket jag tycker samstämmer med hans personlighet. Dessutom tycker jag det blir mer effektivt när åldersproblemet framställs i små detaljer som t.ex. när Kirk måste ta på sig glasögonen för att läsa.

Effekterna håller sig bra än idag och slutstridens tempo gör att attackerna känns mer kraftfulla och förödande när de sker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kan heller inte hålla med dig om det du säger Aike. Tycker att Det är en suverän film, kanske den bästa Star Trek filmen av alla (om det skulle gå att rangordna dem). Stilen och känslan i rymden är helt perfekt. Funkar mycket bättre änn många av dagens effekter, tycker jag personligen.

De effekterna som fortfarande är bra är de som de har tagit från TMP. Resten börjar se gammalt ut. Dock har de använt sin budget effektivt och lyckas få det ganska spännande trots begränsningarna.

Sedan funkar Kirk och Spocks relation bra. Jag var inte någon trekker när jag såg filmen första gången, men jag fattade att de var vänner, goda vänner. .

Ja, det som visas är bra. Det är bara det att det kunde varit mycket bättre och tydligare. De borde ha fler scener tillsammans och arbeta tillsammans med fokus på deras vänskap för att besegra Khan. T ex varför kunde inte Spock varit med nere i grottan. Sulu kunde lika gärna ha styrt skeppet. (Takei hade blivit glad med :lol: )

Problemet är hur manuset skrevs. Harve Bennet och en annan kille skrev det först och då tänkte man att Spock skulle dö i första scenen och Saavik skulle ta över. Sedan valde Nicholas Meyer, som skrev om delar av filmen medan han filmade, att flytta döden till slutet. Det var lysande, men han tänkte aldrig på att ändra resten så att man visar vänskapen ordentligt i filmen.

Jag har en kompis som man nog kan kalla trekkie, men han somnade första gången han såg filmen eftersom han var obekant med figurerna. Sedan när han var mer insatt så gillade han den. Det tycker jag talar sitt tydliga språk ;)

Slutligen vänder jag mig änn en gång oförstående till detta påstående, som många nämner, att filmen och även några av de andra filmerna, skulle vara långsamma. Bara för att det inte är droppkick, facer och torpeder överallt så är väll inte en film långsam.

Hädelse :D Kirk ska ju droppkicka, slåss eller skjuta en torped minst en gång per avsnitt. Minns bara när han dropkickar andorianen i Journey to Babel. :)

Strider är underhållande även i Star Trek, men det är dialogen som gör ST. Inte rymdstrider.

Så du gillar inte de i DS9 eller FC?

TOS hade mycket action, men lite mindre rymdstrider av tekniska skäl. Att det sedan har varit lite rymdstrider beror ju ofta på att de har lagt ganska lite av budgeten på specialeffekter och att det var dyrt med modeller. Och att man alltid har valt äldre skådespelare än Nimoy och Shatner var i TOS.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har en kompis som man nog kan kalla trekkie, men han somnade första gången han såg filmen eftersom han var obekant med figurerna. Sedan när han var mer insatt så gillade han den. Det tycker jag talar sitt tydliga språk ;)

Det håller ju inte då motsatsen hände mig som inte var Trekkie & inte var bekant med karaktärerna. Jag blev mer involverad ju längre in i filmen vi kom. Inte en tråkig stund :)

Sen ser jag fortfarande inget dåligt med rymdstriderna, peka gärna ut exakt vilka sevenser så kollar jag extra noga nästa gång jag ser filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effekterna: De ända som känns dåliga för mig är Genesiseffekten och Nebulosan(men vi visste inte lika mycket om Nebulosor på den tiden), annars har jag inga klagomål på effekterna.

Filmen: Jag gillar den faktiskt mer och mer för varje gång jag ser den, men första gången tyckte jag inte om den lika mycket. Kirks ålder tycker jag är faktiskt är en riktigt bra substoryline under filmen.

Action/rymdstridsscener är aldrig fel så länge de har en mening.

Spock och Kirks vänskap känns ganska tydlig, speciellt i slutet. Men visst kunde den varit med lite mer.

Att filmen skulle vara den bästa håller jag inte med om FC, INS, TVH, TSFS och GEN är bättre enligt min mening, TWOK är ungefär lika bra som TUC enligt mig.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller ju inte då motsatsen hände mig som inte var Trekkie & inte var bekant med karaktärerna. Jag blev mer involverad ju längre in i filmen vi kom. Inte en tråkig stund :)

Ja, jämfört med tempot i TMP så är det ju raketfart :D

Sen ser jag fortfarande inget dåligt med rymdstriderna, peka gärna ut exakt vilka sevenser så kollar jag extra noga nästa gång jag ser filmen.

Ok, när Reliant skjuter på Enterprise första gången är väl ganska bra fortfarande. Men kontrasten mellan hur det och hur det ser ut i engineering och på bryggan ser gammalt och lågbudget ut idag.

Sedan är inte Reliant i Nebulosan en fantastisk effekt längre. SW och TMP står sig t ex mycket bättre. De använde modellerna på rätt sätt: enbart mot svart bakgrund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De effekterna som fortfarande är bra är de som de har tagit från TMP. Resten börjar se gammalt ut. Dock har de använt sin budget effektivt och lyckas få det ganska spännande trots begränsningarna.

Sedan funkar Kirk och Spocks relation bra. Jag var inte någon trekker när jag såg filmen första gången, men jag fattade att de var vänner, goda vänner. .

Ja, det som visas är bra. Det är bara det att det kunde varit mycket bättre och tydligare. De borde ha fler scener tillsammans och arbeta tillsammans med fokus på deras vänskap för att besegra Khan. T ex varför kunde inte Spock varit med nere i grottan. Sulu kunde lika gärna ha styrt skeppet. (Takei hade blivit glad med :lol: )

Problemet är hur manuset skrevs. Harve Bennet och en annan kille skrev det först och då tänkte man att Spock skulle dö i första scenen och Saavik skulle ta över. Sedan valde Nicholas Meyer, som skrev om delar av filmen medan han filmade, att flytta döden till slutet. Det var lysande, men han tänkte aldrig på att ändra resten så att man visar vänskapen ordentligt i filmen.

Slutligen vänder jag mig änn en gång oförstående till detta påstående, som många nämner, att filmen och även några av de andra filmerna, skulle vara långsamma. Bara för att det inte är droppkick, facer och torpeder överallt så är väll inte en film långsam.

Hädelse :D Kirk ska ju droppkicka, slåss eller skjuta en torped minst en gång per avsnitt. Minns bara när han dropkickar andorianen i Journey to Babel. :)

Strider är underhållande även i Star Trek, men det är dialogen som gör ST. Inte rymdstrider.

Så du gillar inte de i DS9 eller FC?

TOS hade mycket action, men lite mindre rymdstrider av tekniska skäl. Att det sedan har varit lite rymdstrider beror ju ofta på att de har lagt ganska lite av budgeten på specialeffekter och att det var dyrt med modeller. Och att man alltid har valt äldre skådespelare än Nimoy och Shatner var i TOS.

Visst är det underhållande med en droppkick, men om det var det enda en film bestod av skulle jag tröttna efter 5 minuter. Sedan har jag aldrig sagt att jag inte gillar action. Dock säger jag att action och strider inte ska vara eller är centrum i Star Trek. Skulle det vara så kan man lika gärna kalla det Star Wars eller något annat. Det är inte vad ST primärt handlar om. FC är en bra film, men om alla filmer varit som den, med 80 procent strider, skulle jag tröttna. Vad det gäller DS9 fins det mycket annat än strider i den serien. Har du sett den igenom, så veet du det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det skulle jag med. Samtidigt kvarstår fakta att action är en viktig del i Trek och det finns med i nästan varje avsnitt och film. Särskilt i TOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske helt enkelt är så att vi har olika utgångspunkt när det gäller Star Trek. För mig är det inte action som är det viktigaste, även om också det är underhållande i viss mån. Du kanske mer gillar action-biten av Star Trek, och därför tycker att det är den viktigaste delen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det kanske helt enkelt är så att vi har olika utgångspunkt när det gäller Star Trek. För mig är det inte action som är det viktigaste, även om också det är underhållande i viss mån. Du kanske mer gillar action-biten av Star Trek, och därför tycker att det är den viktigaste delen.

Nej, kanske inte. Jag ser serien som ett action-äventyr i science-fictionmiljö och en moralberättelse. Tur är väl dock att Trek innehåller så mycket för olika smakriktningar så alla kan vara nöjda :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, kanske inte. Jag ser serien som ett action-äventyr i science-fictionmiljö och en moralberättelse. Tur är väl dock att Trek innehåller så mycket för olika smakriktningar så alla kan vara nöjda :)

Jag ser det som Moraliskt äventyr i science-fictienmiljö med action inblandat. :)

Japp Star Trek har en förmåga att tillgodose många olika personers önskemål. Det är väll vad som gjort det så framgångsrikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok, när Reliant skjuter på Enterprise första gången är väl ganska bra fortfarande. Men kontrasten mellan hur det och hur det ser ut i engineering och på bryggan ser gammalt och lågbudget ut idag.

Stör du dig på en sån sak förstår jag varför du inte är ett så stort fan utav filmen, samtidigt förstår jag inte hur du kan vara ett fan av TOS. Verkar som du skulle störa dig alltför mycket på det mesta där som inte har med dialog att göra.

Sedan är inte Reliant i Nebulosan en fantastisk effekt längre. SW och TMP står sig t ex mycket bättre. De använde modellerna på rätt sätt: enbart mot svart bakgrund.

Dr Bryce här på forumet som jobbar med något inom effekter, hävdar snarare att TMP var ett skräckexempel på hur man inte skulle göra. Själv tycker jag att den scenen du pratar om är mäktig än idag, och har inga problem med TMP's effekter heller.

Redigerad av The Holy Three

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu