Jump to content

A time of fire

Recommended Posts

den här historien handlar om vad Enterprise-E gjorde under kriget mot Dominion bortsett från händelserna i "Insurrection" precis som i "Lost in time" är det bara att fortsätta där det förra inlägget slutar .

eftersom en presentation av besättningen är onödig börjar vi...

-"hur långt till målet?frågade Riker över stridslarmet .

-"trehundra kilometer!" svarade fänrik Sloane.

U.S.S Sovereign kom upp på styrbordsidan av Enterprise-1701-E och de närmade sig ett Jem´Hadar slagskepp som blockerade vägen till skeppsvarvet som var deras mål .

-"avfyra faskanonerna!" beordrade Picard.

U.S.S Sovereign och U.S.S Enterprise sköt samtidigt mot slagskeppet . två skepp av Defiant klass , U.S.S Raven och U.S.S Wolverine la till sin eldkraft till de två Sovereign klass skeppens . när de flög över slagskeppets översida släppte de varsin Antimateria mina som direkt sökte sig till slagskeppet som försvann i en ordentlig explotion .

men besättningen på U.S.S Raven fick aldrig tid att fira segern , tre Jem´Hadar jaktskepp sköt och Defiant klass skeppet exploderade med man och allt . U.S.S Wolverine styrde bort från det nya hotet när ett Cardassianskt skepp av Galor klass öppnade eld . U.S.S Wolverine träffades på styrbord narcell och det hade varit ute med U.S.S Wolverine om det inte varit för U.S.S Sovereign som avfyrade två Kvantumtorpeder och skadade Galor klass skeppet .

-"vi har förlorat tre fjärdedelar av anfallstyrkan!" raporterade fänrik Sloane.

-"anropa resten av styrkan, vi retirerar!" sa Picard.

de tretton återstående av styrkans furtio skepp försökte bryta sig ur striden och sätta högsta möjliga fart mot Federationens linjer men ytterligare fyra skepp gick förlorade.

-"kapten , vi har tagit skador på styrbords warp nacell . vi kan bara färdas i warp sju och bara i tio minuter till!" raporterade Geordi.

Picard undrade om det kunde bli värre och det kunde det .

-"kapten , vi är förföljda , tolv Jem´Hadar och elva Cardassianska skepp är efter oss i warp åtta." raporterade Data

Edited by K´hogh son of Klintoch

• Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt plöstligt avkamoflerade sig ett stort antal klingon skepp rakt ovanför Enterprise. Klingonerna dök ner mot dominion skeppen och nu kunde man knappt se något för röran av exploderande skepp och phasrar.

- Vi har fortfarande ett jem'hadar jaktskepp efter oss! utropade fänrik Sloane.

- Det här borde bli enkelt, sa Picard. Avfyra phasrar.

Enterprise sköt och jem'hadar skeppet förlorade kontrolen. Skeppet snurande runt tills det krachade in i något.

- Vad tusan var det? frågade Riker.

- Förutom jem'hadar skeppet finns det rester efter ett breen skepp, raporterade Data.

Picard tänkte till och beordrade Löjtnant Serok(skeppets andorianske säkerhets chef) att avfyra torpeder och phasrar mot området där jem'hadar skeppet hade förstörts. En skur av torpeder och phasrar flög och träffade något. Fem breen skepp avkamoflerade sig, alla hårt skadade efter Enterprises skutande.

- J****r också utbröt Data.

- Data stäng av dit känslo chip, sa Riker.

***** Utanför berättelsen*****

Bra tråd det här K´hogh. Ska vi försöka att inte blanda in tidsresor i den här tråden?

Edited by P'kea

Helt plöstligt avkamoflerade sig ett stort antal klingon skepp rakt ovanför Enterprise. Klingonerna dök ner mot dominion skeppen och nu kunde man knappt se något för röran av exploderande skepp och phasrar.

- Vi har fortfarande ett jem'hadar skepp efter oss! utropade fänrik Sloane.

- Det här borde bli enkelt, sa Picard. Avfyra phasrar.

Enterprise sköt och jem'hadar skeppet förlorade kontrolen. Skeppet snurande runt tills det krachade in i något.

- Vad tusan var det? frågade Riker.

- Förutom jem'hadar skeppet finns det rester efter ett breen skepp, raporterade Data.

Picard tänkte till och beordrade Löjtnant Serok(skeppets andorianske säkerhets chef) att avfyra torpeder och phasrar mot området där jem'hadar skeppet hade förstörts. En skur av torpeder och phasrar flög och träffade något. Fem breen skepp avkamoflerade sig, alla hårt skadade efter Enterprises skutande.

- J****r också utbröt Data.

- Data stäng av dit känslo chip, sa Riker.

Bra tråd det här K´hogh. Ska vi försöka att inte blanda in tidsresor i den här tråden?

***utanför berättelsen***

Håller med om att iden är bra. Men håll er till huvudtemat. Enterprise E är ju inte utrustat för tidsresor. Dock hindrar det ju inte att Q eller Bajoranska profeterna eller spegeluniversumet kastar in en tidsresa då och då. J.

Picard insåg att Enterprise för tillfället inte hade någon chans mot fienden. Han beordrade reträtt. Picard var på intet sätt feg. Men han hade lärt sig att det var bättre att ta till reträtt en att riskera skeppet och besättningen. Som tur var hade de bara tio minuter till Maskhålet.

Picard bävade för mötet med Sisko. Under Wolf 359 när han var assimilerad hade Siskos fru dött. Picard beklagade fast kände sig inte skyldig. Det var han som hade hjälpt till att lokalisera basen familjen Sisko bodde på. Han mindes allt. Fast han hade varit assimilerad in i deras kollektiv, våldtagen och kränkt och fråntagen sin egen personlighet. De var inte hans fel. Varför kände han skuld då? Jag avskyr krig tänkte Picard.

- Riker till Picard!!!!

Nummer ett lät irriterad.

- Kapten ni svarade inte.

- Ledsen nummer ett, jag satt i egna tankar.

- Fienden följde inte med oss genom maskhålet. De var upptagna med klingon-skeppen antar jag. Om fem minuter dockar vi på DS9.

Picard såg fram emot varm mat, en dusch och en natts oavbruten sömn.

- Sisko har bjudit oss på middag, tillade Riker.

Bäst att ta tjuren vid hornen tänkte Picard.

Enterprise dockade vid Deep Space 9. Det var liv och rörelse på stationen. Quark såg fram emot ny kunder och Riker skulle besöka Quarks bar. Han skulle vilja dricka lite riktig alkohol. Han kunde inte fått tag i någon sedan Gunian spelat bort all alkohol när dom besökte Jorden. Då kom han på att han skulle äta middag med Deep Space 9 besättnigen. När tiden för middagen hade kommit satt Picard på andra sidan bordet från Sisko. Picard koncentrerade sig på maten och talade ibland med Worf som satt brevid honom. Det var trevligt att träffa Worf igen tänkte Picard. För övrigt fösökte Picard att undvika att tala med Sisko. Data prövade på lite av Siskos hemlagade biff med potatis och sås. Som han åt mycket av.

- Blir du aldrig mätt? frågade Geordi.

- Inte känslan men mitt program varnar när min mage är full.

- Så på ett sätt blir du mätt.

- Ja, men...

- Ja men vad?

Data som fann det pinsamt att inte kunna ge ett ordengligt svar stopade in en stor bit biff i munen. Men han åt för snabbt. Han råkade bita av en del av gaffeln. Riker och Bashir skrattade. Under tiden försökte Odo reda utt röran som Quark hade skapat i baren. Han hade försökt lura en av Enterprise besättnigen på pengar och det lede till ett slagsmål. Helt plösligt krängde stationen till och allt föll mot väggen. Stationen hade vänt på sig! Så golv och tak blev väggar!

Odo anropades av Sisko som ville veta vad som försegick.

-"jag berättar det , så fort jag vet själv!" svarade han.

i officersmässen reste sig alla upp.

-"O´Brien, Dax! jag vill ha systemen återställda så fort som möjligt." beordrade Sisko medan han vände sig om.

-"Data Geordi , hjälp dem!" Beordrade Picard.

Bashir vände sig till Sisko.

-"jag borde ge mig ut dit, det finns troligen massa skadade av benbrott,hjärnskakningar med mera." sa han lågt.

-"ok ,gör det." svarade Sisko.

Crusher vände sig mot Picard.

-"jag går med honom." sa hon.

stationen var i totalt kaos . folk som varit oförberedda låg överallt och jämrade sig . Bashir och Crusher visste att de hade ett väldigt jobb framför sig så de log gillade när läkarteam ledda av doktor Thorial på USS Sovereign strålade ombord.

två timmar senare var officerarna på DS9,Enterprise-E och Sovereign samlade på den fortfarande uppochnedvända commandocentralen .

-"O´Brien säger att han inte kan få igång de drabbade systemen förrän om tre timmar. " sa Dax.

-"det var sabotage, någon saboterade stabilisatorerna,vapensystemen,sköldarna och flera andra system. " sa Odo.

-"men det var tydligen beräknat att ha effekt först om fyra timmar." la Geordi till.

-"när de flesta skeppen här var borta." kommenterade Riker.

-"vi måste betrakta det som steg ett i en attack!" sa Worf.

-"instämmer , anropa stjärnbas 57 och begär förstärkningar. hur många skepp har vi?" sa Picard.

-"tjugofyra skepp, om vi räknar de som inte hunnit repareras än." sa Kira.

då kontaktades kapten Killian av hans skepp.

-"kapten, vi har upptäckt en styrka på sextiosju skepp." sa USS Sovereign´s förste officer.

-"de har Deep Space 9 inom skotthåll om 48 minuter." avslutade han.

***utanför berättelsen***

Håller med om att iden är bra. Men håll er till huvudtemat. Enterprise E är ju inte utrustat för tidsresor. Dock hindrar det ju inte att Q eller Bajoranska profeterna eller spegeluniversumet kastar in en tidsresa då och då. J.

tack för komplimangerna/berömmen!

Picard kom in på bryggan just som fyra Vor´cha klass Attackkryssare , tre B´Rel klass Bird-of-prey och sex Raptor klass skepp

avkamoflerade sig . Löjtnant Serok vände sig mot Picard .

-"vi blir anropade av ledarskeppet , Vorcha klass Attackkryssaren IKS Boraga ." sa han.

-"på skärmen" svarade Picard.

-"vi var på väg till Chin´toka systemet för att förstärka våra linjer där när vi mottog ert anrop." sa kaptenen.

-"vi är tacksamma för er hjälp." sa Picard.

-"det kommer att bli en ärofull strid!." sa kaptenen innan han stängde av skärmen.

fyra minuter senare rapporterade fänrik Sloane att fiendestyrkan var inom sensorernas räckvidd . på rikers fråga om fiendeskeppens styrka och positioner meddelade han att det var tjugo Jem´Hadar attackskepp och de övriga furtisju var cardassianska skepp av Galor klass och Keldon klass . fänrik Sloane upptäckte att fiendestyrkans vänstra flank var den svaga punkten

Sisko anropade och föreslog att han skulle anfalla den högra flanken med hälften av deras skepp och Picard skulle anfalla mitten med resten.

-"Picard till alla skepp, anfall!."beordrade Picard.

Enterprise och resten av deras attack grupp närmade sig jem'hadar skeppen som nu hade brutit loss från dom cardassiaska skeppen. Enterprise flög skutande in i röran av jem'hadar skepp. Enterprise lyckades skuta ner 2-3 stycken innan dom måste vända om för att skuta igen. Galaxy klass skeppet U.S.S Archer träffades i warp gondolen vilket ledde till att den förstördes. Gondolen flög genom rymden mot Enterprise. Enterprise gjorde en sväng för att kunna komma undan den.

Under tiden hade klingonerna tillsamans med Defiants grupp anfallit Cardassierna. Akira klass skeppet U.S.S Iwo Jima träffades hårt och krashade in i ett galor class skepp. Klingonerna bröt igenom linjerna och anföll slagkryssaren som hade försökt smyga sig på stationen. Av jem'hadar skeppen fannns nu bara 5 stycken kvar och dom blev snabbt förstörda. Under tiden hade O'Brian, Jazida, Geordi och Data lyckas få stabilisatorena och vapnen online men dom kämpade fortfarande med sköldarna. Cardassierna retirerade och slagkryssaren var hårt skadad. Slagkryssaren självförstördes och dom mesta av klingon strök med, inklusive IKS Boraga. När alla hade återvänt till stationen började ett möte.

- Nå Odo, vet du något om vem som sabotera

de stationen? sa Sisko.

- Nej, men jag har uptäckt att någon har försökt hacka sig in i kontrolen. När det inte gick så så saboterade han stabilisatorerna på plats.

Deanna kände att något var fel med kaptenen på U.S.S Ecscalibur. Han tittade konstigt på henne. Då kände hon hur hon slängdes bort från bordet. Kaptenen var en changeling! Hon såg hur Riker och Worf sköt mot changelingen och hur säkerhets vakter rusade in i rummet. Då flög något förbi vakterna som slog omkull dom.

- Den är ute! hörde hon.

Sen såg hon doktor Crushers välbekanta ansikte framför sig, sen blev allt svart.

Edited by P'kea

Bashir var upptagen i sjukutrymmerna varenda säng var fylld av stjärnflottans män som skadats under attacken mot skeppsvarvet och nu dök det dessutom upp fler skadade från striden . flera av dem var Klingons från livkapslar som bärgats av U.S.S Trimaud , bland dem var förste officeren på IKS Boraga . Riker hade skadats lätt under striden och var på väg ut ur sjukutrymmerna när han såg ner på båren och kände igen honom från sin tid på IKS Pagh . Klag såg upp på Riker och kände igen honom lika väl. Riker frågade en sjuksköteska hur det var med honom och fick veta att Klag inte hade några livshotande skador.bashir avbröt och beordrade Riker att gå ut.

ute på promenaden var sökandet efter changelingen i full gång . de överlevande skeppen strålade över besättning för att delta i jakten ,Riker tog befälet över en grupp från Raptor klass skeppet IKS Dag´oth och sex Bajorianska vicar och sökte igenom lastutrymmerna . han var på väg att förklara lastutrymmerna säkra när en Bajorian ropade till och sköt.

-"vad såg du?" frågade Riker.

-"han försvann genom gallren" rapporterade vicen.

efter att Sisko mottagit Rikers rapport och skickat ut Kira med en styrka övervägde han att begära förstärkningar från Bajor så han och Picard gick in i Siskos kontor för att diskutera det hela.

Akira klass skeppet U.S.S Yamato gick till "red alert" , med sina sensorer upptäckte de hela två grupper av skepp

på väg mot dem . men till sin lättnad upptäckte de att det var förstärkningarna från stjärnbas 57 och Klingonstyrkan som hjälpt Enterprise under deras reträtt till DS9.

ledare för styrkan från stjärnbas 57 var amiral Stewart ombord på Intrepid klass skeppet U.S.S Vigilance . och han skickade alla män som Sisko behövde till att hjälpa till i jakten . även General Koghar som ledde Klingonstyrkan på Vor´cha klass Attackkryssaren IKS Horagh skickade alla som behövdes i sökandet . U.S.S Trimaud , U.S.S Sovereign ,Intrepid klass skeppen U.S.S Vigilance och U.S.S Excalibur , K´Tinga´ klass slagkryssaren IKS Vo´chem och IKS Horagh transporterade över folk för att hjälpa till i bostadsringen samtidigt som femton Raptor klass skepp och tolv Defiant klass skepp skickade trupper till promenaden.

-"DS9 är huvudbas för de militära operationerna i området , ju längre det tar att hitta Grundaren desto mer skada kan han orsaka ." sa Picard till Sisko.

-"och ju längre det dröjer desto längre tid tar det innan de skadade skeppen kan återvända till tjänst." sa Sisko.

Sisko vände sig till Picard.

- Vill du ha te?

- Ja, gärna!

Picard smuttade på sitt te.

Picard såg att Sisko fortfarande hade bilden av sin fru på skrivbordet. Sisko såg att Picard tittade på fotot.

- Jag förlåter dig, du ska veta att jag förlåter dig för att ha mördat min fru.

Picard var mållös eftersom Sisko pratade om sin fru helt utan känslor. Han kunde väl enda inte anse att jag är en mördare tänkte Picard.

- Förstärkning från Bajor är inte möjlig då de har sina egna problem på planeten.

Picard kände att de var något fel med Sisko. Samtidigt började han känna sig yr och fick en fruktansvärd kramp i magen. Han höjde handen för att anropa Worf men Sisko hann före och slet av hans kommunikator. Picard drabbades av vågor av illamående. Han försökte ta sig mot dörren men Sisko stod i vägen. Picard försökte skrika fast han stoppades av att Sisko hotfullt lade armen om han hals.

Tills nu hade Picard bara varit förvånad fast nu var han rädd. Samtidigt blev illamåendet värre. Sisko släppte Picard och han kände den välbekanta känslan av att transporteras.

Han kom till ett svagt upplyst rum. När han hade materialiserat kollapsade han av illamående. Han låg på golvet väldigt yr och bara vagt vid medvetande när han hörde en röst.

- Sisko?

Picard försökte krypa undan från changlingen.

- "Changlingen tog dock en våt trasa och baddade hans panna.

- Det går över, sade en mild röst.

Picard insåg att det var den verkliga Sisko som pratade. Sedan blev allt svart.

Picard satte sig upp och såg på Sisko.

- "Vad har hänt?" frågade han.

-"säg det , den som vet." svarade Sisko med en axelryckning.

-"allt jag vet är att en changeling bytte plats med mig kort efter att Chin´toka erövrades ." sa han.

på DS9 var Quark sur . alla folk som sprang runt i hans bar med tricordrar och Phasrar och skannade allt och alla eller stirrade åt alla håll med handen på Disruptorn var inte bra för affärerna . han skulle just till att klaga för Sisko när en Ferengiservitör råkade tappa en bricka på honom . glaset gick sönder och innehållet , en "Draga´s Inferno" bestående av Blodvin , konjak , och Thurian Likör rann över Siskos fot . till allas förvåning fick drinken foten att upplösas . tre Klingons , två Bajorians och sex säkerhetsmän reagerade snabbt och öppnade eld . Riker , Worf och Kira med sina patruller dök upp och förenade sig med de andra i skjutandet ända tills changelingen var död .

Worf rapporterade in saken och kira andades ut när hennes com-badge lät.

-"Dax till Kira, Bajor har attackerats!"

General Koghar hade insett att etthundratjugo skepp var samlade vid DS9 och ville använda dem till att anfalla Toval systemet och dess tre skeppsvarv. amiral Stewart gick med på anfallet men Enterprise och tre skepp till var för skadade för att följa med.

på Bajor hade man med allt man kunde samla ihop anslutit sig till kriget på Federationens sida bland annat genom att bygga reservdelar som skeppades till DS9 och användes för att reparera skadade skepp . men för fem timmar sedan , ungefär samtidigt som DS9 hade saboterats hade tre fabriker och rymdhamnen skakat av explotioner.

I sitt fängelse hade Picard vaknat till. Han kände något på halsen. Vad är det här?

- Jag tror att det är något som förbinder oss med changligen. Jag kan ibland höra changlingens tankar. Ahh!

Sisko skrek av smärta och tog upp handen mot apparaten på halsen.

- Min changling har ont! Han är döende.

Apparaten på Siskos hals exploderade i ett rött hastigt uppflammande ljussken. Sisko föll i hop på golvet. Picard kunde känna att han har mycket svag puls. Men han lever i alla fall tänkte Picard. Samtidigt fick han en bild av att Changlingen befann sig i Quarks bar och pratade med Riker.

Worf hade funnit "Picard" under en massa bråte i Siskos rum. Han var omskakad med verkade annars vara ok. "Picard" hade hastigt gått ned till Quarks för att se den döda changelingen.

-Jag tar hand om kroppen!

Alla tittade förvånat på "Picard". På Enterprise har vi forskat om ett medicinskt vapen mot changlingar och en död kropp skulle vara till stor hjälp i vår forskning.

- Två att stråla.....

Bashir kom inrusande..... Får jag följa med jag kunde varit till hjälp.

- Nej, det får du inte.....

I cellen kom en Worta in och skulle ta med den svårt medtagna Sisko.

- Vad ska ni göra med honom? frågade Picard.

Han fösökte med kunde inte hindra wortan för att ta Sisko.

amiral Stewart vände sig till Worf som påpekade att Sisko hade varit i rummet när U.S.S Excalibur´s kapten visade sig vara en changelling och begärde tilllåtelse att fortsätta sökandet .

samtidigt gjorde sig flottan redo att ge sig av mot Toval . när "Picard" gick fram mot General Koghar tyckte Odo sig se något bekant över honom och insåg precis i tid vad det var . när han ropade till reagerade säkerhetsfolk och Klingonkrigare lika fort som innan men snabbast reagerade Generalen som snurrade runt med sin Disruptor i handen . efter att man avfyrat närmare två dussin skott medan Dax , Geordi , Löjtnant Serok , och fänrik Sloane såg på i förvåning hade changelingen dödats.

på kommandocentralen undrade Riker var den riktige Picard var samtidigt som Data påpekade att det var förståndig taktik att försöka röja undan Generalen eftersom han efter Martok var högst i rang i Klingons flotta.

tre dagar senare var Enterprise reparerad och Riker hade efter mycket tjat fått tilllåtelse att leta efter Picard men först var de tvungna att eskortera en konvoj till Toval .

attacken hade lyckats över förväntan , skeppsvarven var förstörda och den tredje planetens tre månar var i Klingonernas händer tillsammans med två av fyra av den femte planetens månar , de övriga månarna och en forskningsstation var i stjärnflottans händer. enda negativa var att amiral Stewart´s skepp gått under med man och allt .

Defiant var i eskorten och de skulle söka efter Sisko , men åt ett annat håll . så Worf tog farväl av sina vänner och påmindes av General Koghar att han skulle påminna Martok att han fortfarande var skyldig generalen en tunna Blodvin.

i cellen satt Picard och fingrade på apparaten på sin hals när Weyroun kom in . bakom honom kom två Jem´Hadarvakter släpandes på Sisko

-"Picard , jag har så sett fram mot att träffa dej ." log han.

Picard som inte var det minsta lurad av den vänliga tonen eller det inställsamma leendet tog emot den utsträckta handen.

-"jag har hoppats att vårt samtal kommer att vara mer givande än mitt samtal med kapten Sisko var ." sa Weyroun.

-"räkna inte med det." sa Picard lugnt.

Riker vände sig mot Data .

-"har du en ide´om var Picard kan vara?" frågade han.

-"Dominiontaktik har tidigare varit att föra sina fångar till Cardassia Prime , jag föreslår att vi börjar leta där."svarade Data.

-"i såna fall bör vi färdas mot Cetarha nebulosan. radioaktiviteten där kan hålla oss gömda under en tredje del av färden" sa Riker.

men plötsligt ropade fänrik Sloane till.

-"tre Jem´Hadar jaktskepp inom sensor avstånd"raporterade han.

-"aktivera sköldarna , ladda faskanoner och Photontorpeder!" beordrade Riker.

men innan fiendeskeppen ens kom i skotthåll avmaskerade sig sex Bird-of-prey och anföll Jem´Hadarskeppen .

så Riker tog Enterprise in i Nebulosan . efter fem minuter kom Löjtnant Serok på en sak .

-"är det inte risk för att vi stöter på Dominionstyrkor som förbereder en motattack mot Toval?" frågade han.

men de stötte inte på varken Dominionstyrkor eller nåt annat förrän tio minuter senare då Löjtnant Serok upptäckte en signal på nära avstånd.

-"vi hade inte upptäckt det om vi inte kommit så nära." sa han.

det var ett Jem´Hadar Slagskepp och efter att Löjtnant Serok bekräftade att hon inte hade nån kraft tog de en nämre titt.

styrbordsidan hade ett stort hål i fören men annars såg hon ut att vara intakt.

eftersom inga livstecken syntes strålade Data över.

-"Data till Enterprise , det verkar som om besättningen har dött av gaser från nebulosan . de lyckades reparera motorerna men hann aldrig aktivera dem." raporterade han.

-"Data , kan vi använda skeppet?" frågade Riker.

-"Sir?" svarade Data.

-"vi har större chans att nå Cardassia Prime i Dominionskeppet än i Enterprise." förklarade Riker.

-"ah , jag förstår." sa Data

-"kontrollerna är enkla att förstå ,skadorna är inte stora och om vi pumpar ut gaserna kan luften andas." avgjorde han.

-"det låter som ett ja."sa Riker.

Sisko vaknade av att han hade ett skarpt ljus i ögonen. Han försökte sätta sig upp men var genast tvungen att lägga sig igen eftersom han var så yr. Bredvid honom låg något som var en kopia av honom själv. Eller nästan en kopia. Changlingen hade synliga skador i ansiktet och på kroppen. Han såg till en förskräckelse att han var sammankopplad med changlingen med flera slangar. Han gjorde sig beredd att slita bort en av slangarna. En worta kom gående bort till honom.

- Slit bort slangen du. Då kommer du att dö. Du kommer att förblöda och det finns inget vi kan göra för dig. Vi önskar inte att du ska dö. Fast det är ditt eget val.

- Vad gör ni med mig? frågade Sisko.

- Changlingen får ditt blod.......

- Men? går det?

- Du behöver inte veta mer........ var inte orolig du kommer att överleva........ om du inte sliter i någon slang förstås.

- Men varför? Sisko drabbades på nytt av kraftigt illamående och det kändes som rummet snurrade.

När Sisko åter kunde se såg han att det fanns en säng till i rummet. Han kände igen Picard Sisko såg att han andades fast han fick inget svar när han försökte ropa.

- De dödade changlingen han var förbunden med. Han är mycket sjuk och behöver mänskligt blod för att överleva....

- Men mitt blod, jag kan! ropade Sisko.

- Du är alldeles för sjuk och dessutom behövs ditt blod för att rädda changlingen....

På DS9 gick det över förväntan med reparationerna på Jem'hadar skeppet eftersom Geordi och Miles arebtade väldigt bra tillsammans. Av transportsignaturen hade de kunnat läsa ut att Picard transporterades till ett worta-skepp som gick mot maskhålet och sedan försvann. Alltså gav de sig av emot maskhålet. Besättningen leddes av Will Riker. Worf var första Officer. Odo ansvarade för säkerheten och Dax var taktikofficer. Geordi och Miles ansvarade för maskinrummet. Med på skeppet var doktor Bashir och doktor Crusher samt två bajoran säkerhetsofficerer och tre officerer ur starfleet.

När de skulle åka i väg kom Kira springande på luftslussen.

- Jag måste följa med på skeppet!

- Men, du har ansvar för DS9, det går inte.

- Dax är fullt kapabel att ta det ansvaret. Jag har bett till profeterna och jag vet var Sisko finns. Jag måste följa med.

Kira är mycket envis så hon fick som hon ville. Dax stannade kvar på DS9.

Kira hade gått till templet på stationen för att be till profeterna. Hon hade helst velat använde en av orberna som guide fast kai Winn tillät inte det. Hon hade då gått till templet för att be. I vanliga fall brukade hon uppleva bönen som en lugn skön stund av kontemplation. Hon hade aldrig fått direkt svar på sina böner förrän nu.

Tja, det rörde sig inte om ett direkt svar. Hon hade sett bilder. Hon hade sett emisarry liggande på en sjukbädd i hop kopplad med grundaren med slangar. Hon hade känt hans förvirring och rädsla. Sedan känns det nästan som hon om hon hade sett rummet genom hans ögon. Hon mådde illa och kände sig väldigt yr. Hon såg Picard på en säng lite längre bort och hon kände att ha inte mådde bra. Illamåendet hade gått över. Hon hade fått en glimt av var de befann sig. På en kamouflerad rymdssation som var i omlopp rumt en röd planet med gråaktig tjock atmosfär. Det var något bekant med stjärnorna. Kändes som ett ställe de varit förut... Illamåendet återvände med ny styrka. Hon vacklade men fick snabbt stöd av Odo.

Riker föreslog att hon skulle vila. Kira höll med. Eftersom det inte fanns några gästrum i Jem'Hadar skeppet fick Kira vila på sjukavdelningen. Odo tyckte sig också känna till den röda planeten. Han trodde att det kunde vara Wortas hemplanet.

Jean Luc Picard vaknade samtidigt på sin sjuksäng. Han hade ont i hela kroppen. Han försökte ropa på Sisko men det kom endast en viskning. Sisko svarade med en något kraftigare stämma.

- Jag skulle vilja komma hem till DS9 och ta mig en kopp ractatino! sa Sisko.

- Undrar om vi någonsin kommer hem, sa Picard.

Picard såg hur en worta tryckte på en knapp på andra sidan rummet. En liten luka sänktes ner och lite sol ljus kom in. Picard försökte le men kunde inte. Han blev yr igen och somnade.

Under tiden hade slagkryssaren åkt genom maskhålet och sökte efter planeten som Kira beskrivit. Riker diskuterade med Worf och Geordi om att ge skeppet något namn.

- Något fint..... kanske U.S.S Riker, sa Riker med ett leende.

- Nej du, sa Geordi

- Något hedersfult som IKS Mogh.

- Varför måste skeppet ha ett namn? frågade Odo som hade hört vad dom talade om.

Ingen av dom tre kunde svara på det så alla gick därifrån.

På DS9 vaknade Deanna på en sjukbädd.

- Var är jag? fick hon ut sig.

- I sickbay på DS9.

- Vem är du?

- Jag är doktor Fernando Ramirez, chefs läkare på U.S.S Yamato.

- Vad hände?

- Changelingen gav dej en ordentlig smäll, du har varit medvetslös i ca 15 timmar.

- Jag är så glad att du är okej, sa Data som hade kommit in i rummet.

- Jag är glad att se dej också.

- Du borde vila nu, sa doktor Ramirez

Deanna somnade in och drömde en mardröm om att Picard och Sisko var instängda i ett mörker med bara lite ljus.

På slagkryssaren( som nu kallades U.S.S Sneak strike) var Riker orolig för Picard. Han började undra om han var i säkerhet. Då avkamouflerade 7 romulanska warbirds och sköt mot skeppet.

- Dom vet nog inte att vi är ombord! sa Odo

Då skakade en explosion bryggan och Riker slängdes bort mot väggen.

Martok var rasande , för tre timmar sedan hade han mottagit ett meddelande från en ännu mer rasande General Koghar , hans gamle vän undrade varför förstärkingarna till Toval dröjde , Martok svor på att tjugo skepp hade skickats för tre dagar sedan .

men när samtalet avslutats ville han veta vad som hänt och han hade frågat varenda officer i imperiet utan att få bättre svar än att de inte visste .

en av de som han skällt ut var Klag och han surade över ett glas blodvin . Deanna märkte att han var arg och gick fram till honom , att få en Klingonkrigare att tala om vad som var fel var inte lätt men hon lyckades ta reda på det . så hon talade med Picards vän Kate Wendell , kapten på U.S.S Fairchild som var under reparation under två dagar till . hon tog befälet över Enterprise och tog henne mot området där man senast sett skeppen för att ta reda på vad som hänt .

efter fyra timmars färd stötte de på ett fält av vrakdelar . Löjtnant Serok raporterade att det var resterna av både Klingon och Cardassianska skepp.

-"men hur kan det stämma? Klingonskeppen borde ha varit kamoflerade och omöjliga att upptäcka!" frågade Löjtnant Serok.

fänrik Sloane vände sig om .

-"vi har en signal från U.S.S Trimaud! Dominionstyrkor har anfallit Toval ,de begär hjälp från alla skepp!"sa han.

-"sätt kurs mot Toval , warp 8!" beordrade kapten Wendell .

-"red alert! alla man redo för strid!" beordrade Löjtnant Serok över det interna komunikationssystemet.

de Romulanska "warbird"skeppen mottog även de nödsignalen och avbröt attacken mot U.S.S Sneak strike. Riker gav order och de fortsatte genom maskhålet , Kira och Odo gick igenom stjärnkartorna för att hitta planeten.

i sin cell reste sig Pcard upp när dörren öppnades och Weyroun kom in igen.

Välkommen kapten Picard, sa Weyroun, jag har sett fram emot att möta dig.

- Varför håller ni oss här!

Han tittade på Sisko somfortafarnde var sammankopplad med changlingen.

Weyroun visade Picard en liten apparat.

- Känner du igen den här?

Det gjorde han det var samma apparat som fortfarande satt på sidan av hans hals. Apparaten på hans hals var skada.

- Det här är en tankelänk. Vi utvecklade apparaten för att kunna styra Jem'hadar bättre. Men det fungerade inte på dem. De är alldeles för primitiva. Men, ni däremot perfekta offer, sa Weyroun med ett slugt leende.

- Så ni vet federationens taktik för kriget, det är därför det går så bra för er.......

- Ja, tack för det!

- Jag vägrar att samarbeta!

- Ni har redan gjort nog! När ni dödade La'Ritha som du var förbunden med var det väldigt nära att du ocks?? dog - vi är uppriktigt sagt förvånade att du fortfarande lever.

Nu har jag inte tid med dig längre. Han vände sig till Sisko och tog bort slangen som satt på sidan av hans hals. Sisko började genast blöda kraftigt men Weyroun stoppade blödningen med ett instrument.

- Nu behöver vi inte er längre. Följ med här!

Weyroun tvingade in Picard och Sisko i en svagt upplyst trång cell. Eftersom Sisko knappt kunde gå fick han stödja sig på Picard.

- Cellen är egentligen avsedd för Jem'hadar som har abstinensbesvär så du får ursäkta att det är obekvämt.

Det var iskallt i cellen.

- Kan vi inte få varsin filt och lite mat.

Weyroun slängde till dem en filt.

De satt tätt tillsammans och huttrade och berättade sina livshistorior.

På DS9 var Jake Sisko väldigt orolig för sin pappa. Han bodde hos Keiko O'Brian när han pappa var borta. Keiko var väldigt snäll men hon behandlade honom som ett barn. Han hade ju trots allt fyllt 15 år. Han ägande dagarna åt att driva runt på stationen med Nog. Han brukade också fråga Dax om de gjort några framsteg i sökandet efter hans far. Det kändes verkligen som ett välkommet avbrott när Deanna bjöd honom på middag.

Jake och Nog satt vid ett bord och drack varsitt glas Root beer.

-"hur är ryggen,Nog?" frågade Jake medan han tog en klunk.

Nog hade skadat ryggen i anfallet efter sabotaget . det var därför han hade varit kvar på DS9 när Defiant skeppade ut . han skulle just svara när U.S.S Yamotos förste officer kom farandes och så högt han kunde för att höras över myllret på promenaden beordrade all friskförklarad personal att rapporttera till de skepp som samlats ihop av Martok och Dax.

Nog reste på sig och han och Jake log ett "ses senare-leende" innan han skyndade iväg för att rapportera till tjänstgöring

ombord på Akira klass kryssaren U.S.S Thomas Trask som förenade sig med flottan som var redo att sätta kurs mot Toval.

U.S.S Sneak strike hade hittat planeten men de trettionio Jem´Hadarskeppen i omloppsbana runt planeten utgjorde ett stort problem . visseligen hade Crusher tillfälligt ändrat utseendet på Riker , Geordi , Miles och Bashir som iklätt sig uniformerna som Jem´Hadarskeppets döda besättning hade haft på sig . tanken var att de skulle stråla ner till planeten och leta rätt på de saknade kaptenerna medan Worf skulle ta commandot över U.S.S Sneak strike , men nu kom Riker på att de hade inga säkerhetskoder. Jem´Hadarskeppen skulle skjuta på direkten och deras räddningsförsök skulle ta slut innan det börjat .

-"Grundare, jag är hedrad av ert besök." sa Weyroun och bugade.

changelingen såg sig om när hon klev in i rummet.

-"hur går förhören av kaptenerna?." frågade hon .

Weyroun tvekade och hon vände sig mot Vortan.

-"nå ?." sa hon .

-"dåligt Grundare, jag har ännu inte lyckats få den information ni söker , apparaterna fungerar och de jag sagt dem har fått dem att tro att de ser vad en av er grundare ser." sa Weyroun.

-"vi har skickat bilder genom halsbanden och skickat flera impulser för att orsaka smärta . men ännu inga resultat" raporterade han.

-"fortsätt jobba."befallde changelingen.

-"hur går det med de andra projekten? de som Defrathi gav oss exemplar av?" undrade hon sedan.

-"tyvärr Grundare, jag har inte lyckats kopiera deras verk . jag misstänker att det är avsiktligt för att vi inte ska kunna få tag på deras teknologi utan att Ga´lumn gått med på det . särskilt deras tunnel som gör det möjligt att färdas till och från Alpha-kvadranten utan att använda maskhålet." sa Weyroun.

changelingen funderade en stund innan hon skrattade till.

-"en listig ras , Defrathi . skulle inte du hålla med?"sa hon.

-"inte tillräckligt listig för då hade de byggt tunneln så att fler än ett skepp i taget kunnat färdas genom tunneln innan den behövde laddas upp i nästan en vecka." sa Weyroun .

samtidigt kämpade Enterprise mot ett stort antal Cardassianska skepp över den tredje av Toval V´s fyra månar.

U.S.S Trimaud avfyrade sina faskanoner mot en kryssare av Galor klass och skeppet började driva . kapten A´Trel Vas såg Nebula klass kryssaren U.S.S Agamemnon och Intrepid klass kryssaren U.S.S Brittania omringade av ett halvdussin fientliga cardassianska skepp av Galor klass , Keldon klass och Hideki klass och bestämde sig för att hjälpa till . Galaxy klass skeppet hade precis nått fram till de utsatta skeppen när arton Romulanska "Warbirds" avkamoflerade och anslöt sig till försvararna.

runt den tredje planeten höll tio Vor´cha klass Attackkryssare , tolv K´Tinga´ klass slagkryssare , sjutton Bird-of-prey klass skepp och tjugosex Raptor klass skepp under General Koghar på IKS Horagh stånd mot en fiende tre gånger så stor i antal . K´Tinga´ klass slagkryssaren IKS Vo´chem träffades och skadades , IKS Pagh sköt ner ett Jem´Hadar jaktskepp men en andra våg anlände.

Riker , O´Brien , Bashir och Geordi hade transporterats ner till planeten och gjorde sitt bästa för att likna Jem´Hadar soldater.

de gick mot en stor byggnad som de trodde borde vara huvudbyggnaden . de såg mot den när de gjorde en förvånande upptäckt . på trappan stod en Vorta och en gråhudad varelse med mörkgrå fiskfeneliknande sak på huvudet och samtalade

-"Defrathi!" flämtade O´Brien.

-"vilka är Defrathi?" frågade Bashir som inte var bekant med dem.

-"Defrathi är en ras vars planet ligger inom Federationens område, men de är inte med i den." förklarade O´Brien.

-"år 2315 upptäcktes Defrathi av Enterprise-B . mötet resulterade i att Defrathi skeppet öppnade eld , ytterliggare ett möte med dem dök upp när Defrathi anföll en grannras vid namn Faz som gick med i Federationen . senare hotade de med krig när vi koloniserade en planet i ett annat grannsystem . fjärde mötet var när fem skepp förstörde en utpost i ett tredje grannsystem , innan de retirerade skadade de Enterprise-B så kraftigt att skeppet skrotades. det var sista gången vi hade med dem att göra." fyllde Geordi i.

-"men för tre år sen kom ett rykte att Defrathi köpte krigsskepp av Breen för att byta ut sin föråldrade flotta och de skaffade även Romulansk Kamoflageteknologi i utbyte mot information om Federationen. " avslutade Riker.

de gick in i byggnaden och gick i korridorerna och genomsökte datorer på måfå. O´Brien knappade på en dator när ett larm gick igång.

På DS9 hade Jake Sisko inte så mycket att göra. Han hade en timme kvar tills han bestämd träff med Deanna på Quarks. Quarks var enda stället som serverade mat som hade öppet på stationen. Jake fördrev tiden genom att gå runt på promenaden. Det var praktiskt taget öde. Garak's var en av de få affärer som hade öppet. Jake hade ingen tanke på att gå dit men när han närmade sig så insisterade Garak.

- Unge man du ser ut att vara i behov av en ny kostym.

- Nej, jag klarar mig med det jag har!

- Kom här unge man, ja har fått nya tyger som passar dig. De går bra i hop med dina ögon! kom in!

Garak föste in Jake.

Garak gav Jake en kostym att prova och föste honom mot provhytten.

- Jag har hört att din pappa är försvunnen, viskade Garak.

- Här är en skjorta som går fint till kostymen, sa Garak högt!

- Ja..... sa Jake.

- Jag har fortfarande vissa kontakter på Cardassia. Personer som liksom jag tycker att Cardassia slits sönder av kriget. Jag har hört något om att dominion experimenterar med tankekontroll. Din pappa var länkad till formskiftaren på något sätt. Det är därför formskifttaren kunde vara så trovärdig som Sisko. Ha lurade ju till och med dig!

- Vad hände då när vi dödade formskiftaren.

- Det kan inte ha varit så bra för din pappas hälsa, medgav Garak.

Jake kände sig plötsligt illamående och ville ut.

- Formskiftaren vet allt din pappa vet så det är inte bra att använda hans taktik i kriget. Härligt att kostymen passade så bra!

Jake tumlade ut från affären med ett paket i famnen.

I fängelset satt Sisko och Picard hopkrupna under filten. Sisko pratade om Jake.

- Du måste vara stolt! sa Picard.

- Det har inte alltid varit så lätt att vara ensam pappa! Du ska veta att ja inte skyller dig för Jennifers död. Sa Sisko. Att se dig bara påminde mig om en mycket svår tid, viskade Sisko.

- Att vara assimilerad var det värsta jag varit med om, jag kunde inte hindra det som hände jag hade ingen fri vilja. Förlåt!

- Det är klart jag förlåter dig, nu ska vi se till att komma här i från.

Jeam Luc Picard mådde inte bra. Han kände sig svag och yr. Han som brukade vara stark kände sig även svag rent känslosamt. Det kändes som han lidit en stor förlust.

Plötsligt hörde det ljud av faspistoler i fjärran. En worta kom in i cellen.

- Det är bäst att avsluta experimentet nu. Han sträckte sig fram mot Picard för att ge ytterligare en injektion.

Sisko hade dock fått nog. Han kastade sig över wortan som inte var beredd på motstånd utan tappade balansen. I tumultet lyckades Sisko och Picard fly. Korridoren var dock fylld men Jem'Hadar soldater.

Picard tumlade rakt in i en soldat och förberedde sig på försvar. Känner du inte igen mig, sa Will Riker.

-Will? Är det du? sa Picard förvånat.

-Se upp! skrek Miles

Riker och Picard hoppade undan när en jem'hadar försökte få tag i dom bakifrån. Geordi slog till jem'hadaren i ansiktet och jem'hadaren föll ihop.

- Hur gjorde du det? frågade Bashir?

- Jem'hadars har glas hakor. svarde Geordi

Dom sprang genom korridoren skutandes mot jem'hadar som dök upp här och var.

Dom kom ut och Riker anropade Odo om att stråla upp dom. När dom kom upp så stog doktor Crusher där och väntade på dom tillsamans med Odo.

-Vi måste få er till sickbay.

Medan dom gick till sickbay så beordrade Worf att sätta kurs mot maskhålet i warp 9,99. Crusher opererade Bashir tillbaka till normalt först. Sedan hjälpte Bashir till att operera dom andra. Under tiden satte jem'hadar skeppen kurs efter U.S.S Sneak strike.

På DS9 gick Jake in på Quark's bar. Han såg Data stå vid disken tillsamans med Morn och Quark. Data spotade ut någon dryck och började skälla på Quark.

-Han måste ha smakat Quarks nya specialare, tänkte Jake.

Det var lite folk i baren. Bara en grupp civila ett par bord bort. Och Morn, Data och Quark. Då kom Deanna in.