Nyhet Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Forskare har för första gången funnit en planet utanför vårt solsystem med en fast yta till skillnad från de gasplaneter man hittils funnit. Planeten är betydligt större än jorden men bedöms ändå kunna ha atmosfär och hav. I takt med att tekniken att hitta planeter förbättras så kommer vi att få se fler och fler mindre planeter. Mänskligheten har ännu inte hittat någon klass M planet som kretsar runt en annan stjärna men det beror inte på att de inte finns utan på att vår teknik ännu inte klarar av att hitta så små planeter. [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) Japp. Det var väl den planeten som låg drygt 20 ljusår bort vid en röd dvärg? Med mitt skepp så är ju det bara en liten dagstripp. Edited April 25, 2007 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Källa, någon? :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) Källa, någon? :o Aftonbladet http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...1053821,00.html Edited April 25, 2007 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Om vi hittar en planet som man kan bo på så...... pax för den!! Men alvarligt så blir det nog väldig spännande när man hittar en bebolig planet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Om vi hittar en planet som man kan bo på så...... pax för den!! Men alvarligt så blir det nog väldig spännande när man hittar en bebolig planet. Jo men det är ju det lilla problemet att det är inte 5:e 2063 april ännu så vi har har inte warpkapacitet än. Vi kan heller inte vika rymden ännu eller gasa på in i ett (dagg)maskhål. Så de blir la lite svårt att ta sej dit då liksom. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Om vi hittar en planet som man kan bo på så...... pax för den!! Men alvarligt så blir det nog väldig spännande när man hittar en bebolig planet. Jo men det är ju det lilla problemet att det är inte 5:e 2063 april ännu så vi har har inte warpkapacitet än. Vi kan heller inte vika rymden ännu eller gasa på in i ett (dagg)maskhål. Så de blir la lite svårt att ta sej dit då liksom. ;) Den kanske är en motsvarig planet men där existerar ingen brottslighet medan v??r planet så kryllar det av idioter och krig och elände Planeten kanske är vår andra ände av sedligheten mellan gott och ont. Om vi lyckats komma dit så har vi förintat all existens av den avgörande som utgör orsaken på vår planet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Låter som ett spegeluniversum det där. Men nu är det ju inte bara ondska och elände här på tellus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted April 27, 2007 Report Share Posted April 27, 2007 Källa, någon? :o http://www.space.com/scienceastronomy/0704..._exoplanet.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted April 29, 2007 Report Share Posted April 29, 2007 Källa, någon? :o Aftonbladet http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...1053821,00.html Ja, aftonbladet ja. Man slår på stora trumman och kallar det bl a för en tvillingplanet till jorden. Forskar man lite noggrannare i saken så verkar den inte mer lik jorden än vad Mars är, så vi kanske inte ska börja göra upp några stora flyttplaner än? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 Rapporten om planeten som pdf från Genève-observatoriets hemsida. Gliese 581 Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 Källa, någon? :o Aftonbladet http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...1053821,00.html Ja, aftonbladet ja. Man slår på stora trumman och kallar det bl a för en tvillingplanet till jorden. Forskar man lite noggrannare i saken så verkar den inte mer lik jorden än vad Mars är, så vi kanske inte ska börja göra upp några stora flyttplaner än? Jo varför inte? Den kanske har blivit bättre bebolig när vi kommer fram!? Man måste faktist chansa liiite granna när man flyttar. ;) För övrigt så lär man nog hitta några stycken till M-klass planeter lite varstans framledes. Vore ju kul om den låg lite närmre bara. Man vill ju har nära till sommarstället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 är det bara jag som tycker att 20 ljusår är en väldigt kort sträcka?? men det beror väl på att man tittar så mycket på star trek. jag som blev väldigt fascinerad av detta satt och diskuterade planeten med min bror som är noll intresserad vad det gäller rymden och sci-fi. jag förklrade att det skulle ta väldigt lång tid och åka dit med nutidens farkoster. han tyckte att man borde skicka ut några familjer som får leva ombord på en farkost och och tillslut skulle ju deras barnbarnbarnbarnbarns komma fram och göra den första kontakten. men jag tyckte att min idé var bättre: eftersom en sån stjärna lever mycket längre så har ju den rasen levt längre, så då kanske de redan har utvecklat warpdrift. De kanske kommer och knackar på din dörr imorgon... eller så får vi väl vänta till Zefram Cochrane har uppfunnit warpdriften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Källa, någon? :o Aftonbladet http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...1053821,00.html Ja, aftonbladet ja. Man slår på stora trumman och kallar det bl a för en tvillingplanet till jorden. Forskar man lite noggrannare i saken så verkar den inte mer lik jorden än vad Mars är, så vi kanske inte ska börja göra upp några stora flyttplaner än? Jo varför inte? Den kanske har blivit bättre bebolig när vi kommer fram!? Man måste faktist chansa liiite granna när man flyttar. ;) För övrigt så lär man nog hitta några stycken till M-klass planeter lite varstans framledes. Vore ju kul om den låg lite närmre bara. Man vill ju har nära till sommarstället. Det huvudsakliga problemet hittils har ju varit att en planet med gravition som inte förvandlar en människa till pudding är så, relativt sätt, liten, att den är svår att upptäcka. Bara för att man nu kan uptäcka så små planeter betyder inte att dessa kommer vara av "klass M", det är en hel hög andra variabler som måste stämma också. För att inte tala om avståndet... är det bara jag som tycker att 20 ljusår är en väldigt kort sträcka?? Även om man reser med ljusets hastighet så tar det 20 år... hmmm.... nä, det känns fortfarande ganska långt. :lol: eftersom en sån stjärna lever mycket längre så har ju den rasen levt längre, så då kanske de redan har utvecklat warpdrift eeeh.... så vitt vi vet iaf, så bor det faktiskt ingen på den här planeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Jo varför inte? Den kanske har blivit bättre bebolig när vi kommer fram!? Man måste faktist chansa liiite granna när man flyttar. ;) Nej, jag tycker faktiskt inte att vi ska chansa med människoliv. Eller anmäler du dig som frivillig till ett sådant chanstagande? Om planeten dessutom ser ut som Mars har jag svårt att se hur den skulle kunnabli beboelig längre fram. Såvitt jag förstod forskarrapporten så uppfyllde denna planet vissa grundkriterier de ställer på en planet som skulle kunna hysa liv. Men de poängterade också att Mars uppfyller dessa kriterier och att den upptäckta planeten mer liknar just Mars än jorden. Därför anserjag inte att det är dags att packa vårt bohag än... Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 (edited) Öhh jag skojade bara i mitt tidigare inlägg, om det nu inte framgick. ;) Det lär nog inte inträffa att vi hittar en bebolig planet i vår absoluta närhet. Om nu inte terraforming på Mars funkar framledes. Edited May 10, 2007 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 (edited) jag skulle i alla fall anmäla mig som frivillig. att få åka ut i rymden och utforska lite är ju precis vad man vill, det är ju därför man tittar på star trek. även om det är en stor chansning och man kanske inte kan bo där och sen inte ens komma tillbaka, så tänk på hur mycket kul man skulle hinna uppleva och utforska och forska i innan man kommer fram. måste bara se till och få tillbaka alla data till jorden hela tiden så det inte bara är jag som blir smartare. Edited May 10, 2007 by NX-01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 jag skulle i alla fall anmäla mig som frivillig. att få åka ut i rymden och utforska lite är ju precis vad man vill, det är ju därför man tittar på star trek. även om det är en stor chansning och man kanske inte kan bo där och sen inte ens komma tillbaka, så tänk på hur mycket kul man skulle hinna uppleva och utforska och forska i innan man kommer fram. måste bara se till och få tillbaka alla data till jorden hela tiden så det inte bara är jag som blir smartare. Risken är ju bara att det enda du uptäcker är en stor klump granit som snurrar runt i rymden. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 (edited) ja men då har man ju upptäckt det. och det var ju upptäckter jag var ute efter så det är ju alltid något. Edited May 11, 2007 by NX-01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 ja men då har man ju upptäckt det. och det var ju upptäckter jag var ute efter så det är ju alltid något. That´s the spirit! Optimistiskt ska man se på det hela! Men detta förutsatte att men kunde resa dit hur snabbt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 jag har ju enterprise så det går rätt fort. fast min enterprise är mer som än träeka med åror, men med lite fantasi går allt! det kanske tog lite tid men som sagt lite fantasi gör allt när man bara har hoppet och leva på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts