khelben Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Tänk bara på att du måste fram till 1 januari 2323 för att värdet ska bli positivt. D.v.s. det blir först då detta stardatesystemet tas i drift! Så dagens datum i stardate finns inte. ENT är ett bra exempel på det där alla datum räknas i år och månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
khelben Posted July 28, 2007 Author Report Share Posted July 28, 2007 (edited) Tänk bara på att du måste fram till 1 januari 2323 för att värdet ska bli positivt. D.v.s. det blir först då detta stardatesystemet tas i drift! Så dagens datum i stardate finns inte. ENT är ett bra exempel på det där alla datum räknas i år och månader. Okej. Tråkigt att man inte kunde få ut dagens datum, men kul ändå att det funkar! Nästan 300 år till då alltså, he he. Det är ganska lång tid... Edited July 28, 2007 by khelben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 Jag har sett något ställe där dom räknat ut dagens datum i stardates och det blev positivt. Tror att det var startrek.com som hade det en gång i tiden. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
khelben Posted July 30, 2007 Author Report Share Posted July 30, 2007 Jag har sett något ställe där dom räknat ut dagens datum i stardates och det blev positivt. Tror att det var startrek.com som hade det en gång i tiden. J. Någon som kan kolla upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Tng stardate och tos stardate är inte samma system. Federationen ändrade principen någon gång mellan tos och tng. Så om systemet är anpassat efter de stardate som anges efter tng så går det inte att lägga in tos stardates i det. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 (edited) Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Tng stardate och tos stardate är inte samma system. Federationen ändrade principen någon gång mellan tos och tng. Så om systemet är anpassat efter de stardate som anges efter tng så går det inte att lägga in tos stardates i det. J. ja det verkar så, som tur är kan man ta reda på väldigt mycket genom de olika teman som finns på databasen. vi lyckades hitta ett bra årtal till vårat skolprojekt. Edited October 10, 2007 by NX-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Jag har en trevlig liten widget (kör mac) som visar dagens stardate (TNG). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts