Fleetadmiral Postad 28 Juli, 2007 Rapport Postad 28 Juli, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator Citera
OnO Postad 28 Juli, 2007 Rapport Postad 28 Juli, 2007 Tänk bara på att du måste fram till 1 januari 2323 för att värdet ska bli positivt. D.v.s. det blir först då detta stardatesystemet tas i drift! Så dagens datum i stardate finns inte. ENT är ett bra exempel på det där alla datum räknas i år och månader. Citera
khelben Postad 28 Juli, 2007 Författare Rapport Postad 28 Juli, 2007 (redigerade) Tänk bara på att du måste fram till 1 januari 2323 för att värdet ska bli positivt. D.v.s. det blir först då detta stardatesystemet tas i drift! Så dagens datum i stardate finns inte. ENT är ett bra exempel på det där alla datum räknas i år och månader. Okej. Tråkigt att man inte kunde få ut dagens datum, men kul ändå att det funkar! Nästan 300 år till då alltså, he he. Det är ganska lång tid... Redigerad 28 Juli, 2007 av khelben Citera
Supreme Commander JAF Postad 29 Juli, 2007 Rapport Postad 29 Juli, 2007 Jag har sett något ställe där dom räknat ut dagens datum i stardates och det blev positivt. Tror att det var startrek.com som hade det en gång i tiden. J. Citera
khelben Postad 30 Juli, 2007 Författare Rapport Postad 30 Juli, 2007 Jag har sett något ställe där dom räknat ut dagens datum i stardates och det blev positivt. Tror att det var startrek.com som hade det en gång i tiden. J. Någon som kan kolla upp? Citera
NX-01 Postad 9 Oktober, 2007 Rapport Postad 9 Oktober, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. Citera
K´hogh son of Klintoch Postad 10 Oktober, 2007 Rapport Postad 10 Oktober, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Citera
Supreme Commander JAF Postad 10 Oktober, 2007 Rapport Postad 10 Oktober, 2007 Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Tng stardate och tos stardate är inte samma system. Federationen ändrade principen någon gång mellan tos och tng. Så om systemet är anpassat efter de stardate som anges efter tng så går det inte att lägga in tos stardates i det. J. Citera
NX-01 Postad 10 Oktober, 2007 Rapport Postad 10 Oktober, 2007 (redigerade) Kolla här: Star Trek Stardate Calculator upptäckte idag att denna sida inte är så bra ändå, knappade in stardate ifrån The Man Trap (stardate 1513.1) och fick resultatet July 6, 2324, Time: 19:04:13. detta kan ju inte vara helt rätt eftersom TOS utspelar sig vid typ år 2250, inte så säker på om vad det ska va, det var liksom därför jag använde stardate calculator, men år 2324 låter ju helkonstigt i alla fall. har även kollat lite fler TOS stardates och alla blir lika konstiga. stardates ifrån TNG verkar dock stämma. men vänta nu, fick för mig nu när jag skrev detta att jag läst nånstans att i TOS så hittade man bara på Stardates utan att använda ett särskilt system. ja , år 2324 låter mer som Enterprise-B´s tidsera Tng stardate och tos stardate är inte samma system. Federationen ändrade principen någon gång mellan tos och tng. Så om systemet är anpassat efter de stardate som anges efter tng så går det inte att lägga in tos stardates i det. J. ja det verkar så, som tur är kan man ta reda på väldigt mycket genom de olika teman som finns på databasen. vi lyckades hitta ett bra årtal till vårat skolprojekt. Redigerad 10 Oktober, 2007 av NX-01 Citera
Schran Postad 10 Oktober, 2007 Rapport Postad 10 Oktober, 2007 Jag har en trevlig liten widget (kör mac) som visar dagens stardate (TNG). Citera
Demetria Kyro Postad 26 Mars Rapport Postad 26 Mars A simple way to get today’s start date is resetting the time to 00:00:00 using your language’s date functions. If you’re testing or visualizing time-based calculations, I’ve found tools like a graphing calculator helpful for quick checks too: https://smart84calc.com/graphing-calculator-online/ makes it easier to validate logic without installing anything. Citera
jamiefoxx Postad 2 April Rapport Postad 2 April On 7/28/2007 at 11:42 AM, Fleetadmiral said: Check here: Star Trek Stardate Calculator A Star Trek Stardate Calculator is basically a fun tool that converts real-world dates into the fictional time system used in Star Trek. Citera
Maximus Postad 4 April Rapport Postad 4 April On 7/28/2007 at 10:42 PM, Fleetadmiral said: Check here: Star Trek Stardate Calculator When working with dates in code, today’s start date is usually calculated by resetting the current timestamp to midnight. Most programming languages provide built-in functions that make this easy to implement. This approach helps ensure accurate daily calculations, especially in systems that rely on real-time data updates or time-based values. Citera
jamiefoxx Postad 9 April Rapport Postad 9 April On 7/28/2007 at 11:42 AM, Fleetadmiral said: Check here: Star Trek Stardate Calculator That calculator is actually a fun way to think about today’s start date, just in a sci-fi context. In Star Trek, stardates aren’t strictly tied to real calendar days. Early on, writers basically used increasing numbers where the decimal represented a fraction of a day. Modern calculators simplify things by applying a formula usually converting an Earth date into a numeric scale where a year equals a set number of stardate units. Citera
leoloca3431 Postad 15 April Rapport Postad 15 April On 7/28/2007 at 11:42 AM, Fleetadmiral said: Check here: Star Trek Stardate Calculator Calculators always bring a bit of sci-fi flavor into everyday tools. I like how they turn real-world dates into something more immersive, especially for fans who enjoy tracking timelines in a different format. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.