Jump to content
Sign in to follow this  
Luddepw

*Spoilervarning* Harry Potter and the Deadly Hallows

Harry Potter and the Deadly Hallows  

14 members have voted

1. 1.

• Fantastisk
      8
    • Bra
      4
    • Okej
      1
    • Dålig
      0
    • Urkass
      0
    • Vet ej
      1

Recommended Posts

Undrar mest vad ni andra tycker om den sjunde harry potter boken, Harry Potter and the Deadly Hallows.

Finns ju bara på engelska än så länga så det är ju kanske inte så många som har läst den.

Ni som tänker vänta på den svenska verisionen av boken, som kommer till jul, bör sluta läsa nu.

Jag tyckte den var bra, lite synd att bok serien är slut nu bara.

Filmen kommer säkerligen bli väldigt maffig, med det stora slaget på Hogwarts i slutet av boken.

Jag trodde faktiskt att Harry skulle behålla "Deadly Hallows" grejerna, men så blev det inte ju.

Skriv gärna vad ni tyckte om boken och om ni hade tänkt er ett annat slut på historien om Harry Potter pojken som överlevde.

Undrar mest vad ni andra tycker om den sjunde harry potter boken, Harry Potter and the Deadly Hallows.

Finns ju bara på engelska än så länga så det är ju kanske inte så många som har läst den.

Ni som tänker vänta på den svenska verisionen av boken, som kommer till jul, bör sluta läsa nu.

Filmen kommer säkerligen bli väldigt maffig, med det stora slaget på Hogwarts i slutet av boken.

Jag trodde faktiskt att Harry skulle behålla "Deadly Hallows" grejerna, men så blev det inte ju.

Skriv gärna vad ni tyckte om boken och om ni hade tänkt er ett annat slut på historien om Harry Potter pojken som överlevde.

Jag hade hoppats på att Rowling skulle vara lite mera okvonvesionell och tex döda Harry enligt formeln döda ondskans förkämpe = döda goda sidans förkämpe. Men så blev nu inte fallet. Kanske kan vara lika bra ändå.

Det är i varje fall vad jag tycker utan att ha läst boken. Kan tänka mig att filmen blir mycket sevärd. J.

Harry dör ju faktiskt, eller rättare sagt en del av voldemorts själ som finns i Harry dör.

Så Harry dör och kommer påsätt o vis tillbaka ifrån de döda i boken.

Men det var ju kanske inte riktigt det du menade med att de godas förkämpe skulle dö.

Harry dör ju faktiskt, eller rättare sagt en del av voldemorts själ som finns i Harry dör.

Så Harry dör och kommer påsätt o vis tillbaka ifrån de döda i boken.

Men det var ju kanske inte riktigt det du menade med att de godas förkämpe skulle dö.

Aha! Så det är det hon menar med att ärret inte har gjort illa på nitton år i sista kapitlet? (Ok jag har tjuvläst lite granna)

J.

Jag läser alltid slutet först. Hur ska man annars veta om boken är något bra? :w00t: :blink: :rolleyes: <_< J.

Jo det är ju sant, men jag tror dock att jag ändå föredrar o läsa böckerna från början till slut :)

Btw, varför skriver du alltid J. i slutet av dina inlägg?

Edited by Luddepw

Jag läser alltid slutet först. Hur ska man annars veta om boken är något bra? :w00t: :blink: :rolleyes: <_< J.

Jo det är ju sant, men jag tror dock att jag ändå föredrar o läsa böckerna från början till slut :)

Btw, varför skriver du alltid J. i slutet av dina inlägg?

Kan det ha något att göra med att jag heter Johan? Det vet man aldrig... J.

Först en rent formell sak. Detta ämne handlar om den sista boken. Spoilervarning finns i rubriken. Då ska man inte gå in på ämnet om man inte vill ha spoilers. Lie onödigt att dölja texten i inläggen eller. Jag drar paralleller till Enterprise-avsnitten som inte gått i TV som vi diskuterade. Där räckte det med spolier i huvudämnet. Vad tycker våra duktiga ledare?

Till vad jag tycker om boken. Lika bra att använda spolier ändå ;) Jag tycker den var jätte bra! Fantastiska och jag är ledsen för att det inte kommer fler böcker! Den tog slut allt för fort! Nu till varför!

Boken var spännande. Man kom Harry och hans vänner in på livet mer än i de tidigare böckerna. Harrys utsatthet och ensamhet i att klara ett svårt uppdrag kommer fram. Roligt att de återvänder till Godric's hollow där Harry's föräldrar dog.

Sista kapitlena är väldigt intressanta. Harry ställs inför sin egen dödlighet. Han är tvungen att dö för att rädda sina vänner. Fast han är livrädd tvekar han inte.

En annan intressant sak är att Snape får upprättelse. Gåtan Dumbeldore's död löses på ett briliant sätt. Familjen Malfoy visar sig inte vara helt igenom ond.

Intessant är att Rowling f??rst hade tänkt att Harry skulle dö men hade ändrat sig när fansen protesterade. Jag gillar det sista kapitlet när Barnen åker till Hogwart's Underbart att Harry's ena son heter Severus (den andra heter Albus).

En underbar bok som är bäst på originalspråket engelska.

Till JAF måste jag säga att det är dumt att läsa slutet först. Du missar en hel massa när du gör det särskilt på Harry Potter. Böcker är spänning och man förstör spänningen om man läser slutet först!

Okej, struntar i Spoilrarna nu.

Harrys första son hette James, dotter hette Lily och den minsta hette Albus (Severus som mellan namn).

Personligen tyckte jag att det var lite fjantigt (i brist på bättre ord) att han döpte sina barn efter hans föräldrar, Albus Dumbledore och Severus Snape. Detta är precis som om Ginny inte haft någonting alls att säga till om när barnen döptes, vilket jag anser vara högst osannolikt. Det kan ju vara så att hon också tyckte att de skulle heta just detta, men det är inte särskilt troligt. Eftersom om de nu skulle bli uppkalade efter någon så är det ju mer logiskt att något barn var uppkallad efter någon i hennes familj, t.ex. Fred (som också dog i kampen mot Voldemort).

Edited by Luddepw

Först en rent formell sak. Detta ämne handlar om den sista boken. Spoilervarning finns i rubriken. Då ska man inte gå in på ämnet om man inte vill ha spoilers. Lie onödigt att dölja texten i inläggen eller. Jag drar paralleller till Enterprise-avsnitten som inte gått i TV som vi diskuterade. Där räckte det med spolier i huvudämnet. Vad tycker våra duktiga ledare?

Ja, om ämnet är ordentligt spoilervarnat redan i ämnesrubriken som detta är så behöver man inte spoliermarkera i inläggen. Självklart så får ni ändå göra det om ni tycker det behövs.

Läsa slutet först? Det skulle aldrig falla mig in (Jo, förresten om slutet är så idiotiskt att hela boken blir förstörd av det, då kan jag läsa slutet först)

Brukar iallafall kolla hur många sidor boken är på.

Okej, struntar i Spoilrarna nu.

Harrys första son hette James, dotter hette Lily och den minsta hette Albus (Severus som mellan namn).

Personligen tyckte jag att det var lite fjantigt (i brist på bättre ord) att han döpte sina barn efter hans föräldrar, Albus Dumbledore och Severus Snape. Detta är precis som om Ginny inte haft någonting alls att säga till om när barnen döptes, vilket jag anser vara högst osannolikt. Det kan ju vara så att hon också tyckte att de skulle heta just detta, men det är inte särskilt troligt. Eftersom om de nu skulle bli uppkalade efter någon så är det ju mer logiskt att något barn var uppkallad efter någon i hennes familj, t.ex. Fred (som också dog i kampen mot Voldemort).

Fast hp är ju riktat till barn och barn har ju lite bristande fantasi ibland. Ta bara alla dessa ja svar som journalister får när de frågar barn något... J.

Tja boken var väl som jag förväntade mig att den skulle vara, dock lite tråkigt att de behövde ta kål på så många. Det jag inte gillade var de sista sidorna. Malfoy (som jag uppfattade det) har blivit en mycket bättre människa, gemfört med hur vidrig han har varit innan. Men Ron, och Harry till viss del, manar endå sina barn till "bråk" mot Scorpius.... vilket ger en väldigt sur eftersmak.

Jag tyckte faktiskt den var riktigt bra. Eller snarare fantastikt. Men jag tycker att Ginny och Harrys barn Lilla och James hade lite fantasilösa namn. Om de nu skulel bli uppkallade efter något så kunde väl James bli uppkallad efter Fred elelr något? Det är vad jag tycker i alla fall.

Man kommer ju att sakna denna underbara serie av böcker. Folk vill ha mera men vi får se om det kommer någon spinoff på den det har ju hintats om detta. Men å andra sidan var det väl också prat om JKR skulle skriva vuxen romaner.

Den var helt klart fantastisk!

Allt det spännande, allt det där om dödsrelikerna (osylighetsmanten, stenen sog tog tillbaka de döda och fläderstaven), alla horrokruxerna (dagboken, ringen, medaljongen, bägaren, diademet och ormen), historierna om Dumbledores ungdom, hur alla lösa trådar knyts ihop, o.s.v. Det var dock sorgligt att så många dog och det var lite väl läskigt ibland, men det var kul att Harry överlevde och att Ron/Hermione och Harry/Ginny gifte sig. ^^

Men det faktum att serien är slut är inte kul... :(