Jump to content

Torchwood

424style

Recommended Posts

Vad tyckte folk om den?

Första säsongen gick ju nyss på tv (tror det var tv6). Tyckte själv den var mycket lovande, såg ifs inte alla avsnitt bara 4-5 av dom 13-14 som visades.

Det går ut på att det finns ett antal ställen på jorden där nån sorts "reva" i tid och rymd existerar som lockar dit utomjordingar. Man får följa ett gäng som kallar sig Torchwood och står utanför regeringen i deras försök att samla information om utomjordingar till hela mänsklighetens bästa. Platsen är Cardiff i Wales (skönt att slippa USA för en gångs skull).

Karaktärerna var lite si och så men manusen var fyndiga och roliga.

det gick på TV4+, men personligen gillade jag inte serien. såg bara två avsnitt, men jag gillade det inte. nej USA ska de va, då slipper man den där löjliga dialekten, och så kör man på rätt sida. och sen kunde huvudpersonen få in en tia mellan framtänderna, usch. jag vet att man inte ska vara utseendefixerad, men usteendet är ju faktiskt det första man stöter på när man träffar nån.

• 1 year later...
  • 9 months later...

Jag tycker den lilla "sexfixering" som är (och den är i ärlighetens namn inte stor) är helt ok då den är centrerad kring en karaktär (Jack) som dessutom är bisexuell. Detta gör den t o m mer intressant eftersom det i stort sett inte förekommer någon annanstans och blir lite uppfriskande.

I övrigt är det en action-SF med glimten i ögat. Definitivt mycket bättre än annan SF på tv idag. Det är ingen tvekan om att engelsmännen tagit över och visar hur bra SF ska skrivas och produceras iom Torchwood och den suveräna Doctor Who.