Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Ettan skall väl vara inom Stjärnflottan, och gäller huvudkaraktärerna. Inte alla människor som finns i galaxen.

Jag har för mig att det är få konflikter mellan människorna i säsong ett av TNG. Det är väl bara på Yars hemplanet det finns stora problem mellan människor samt i Conspiracy (fast då är det aliens som har tagit över stjärnflotteofficerer).

Sedan hade han väldigt lite kontroll efter säsong 1, så man har nog tummat på det efter hand. First Contact är väl ett tydligt exempel när det finns osämja mellan Worf och Picard.

Redigerad av Aike
Postad
Frågan är vad som menas med konflikt? Personliga eller yrkemässiga konflikter? Picard och en viss kvinnlig admiral har ju haft sina duster i TNG..

I filmen Wrath of Khan ser vi också konflikter mellan människor. Eller är det just Starfleetofficierer eller alla människor?

Jag tror att Roddenberry ville att dramat och fienderna skulle komma till huvudpersonerna och inte finnas dem emellan. Till exempel kunde man inte skriva att ett avsnitt som handlade om att Geordi var avundsjuk på Data för hans intelligens.

Sedan har nog Berman gjort en tolkning och böjt på reglerna ibland när det passar.

När det gäller tvåan så var inte Roddenberry inblandad i den mer än som rådgivare utan makt över manuset. Dessutom är nog många av hans idéer om hur Star Trek ska vara något som ändrades genom hans liv. I TOS hade han en annan syn på det mesta.

Postad

Nja, det verkar som det mesta som kommer fram här är ganska ogrundat trots allt. Inte tillräckligt för att övertyga mig iaf. Några korta svar bara...

Jag håller med om att fler hardcore fans tycker så -- för det är nästan bara fans som skriver längre texter och recensioner.

För det första kom citatet från en professionell recensent. För det andra menar jag att det stämmer överens med vad jag hör och läser i *korta* texter, t ex bloggar och foruminlägg. Detta från såväl medel-fans som andra. Det var åsikten och inte formatet på texten som var intressant här.

Självfallet beror det inte enbart på serien i sig självt, utan också på hur man marknadsförde den, vilket jag diskuterade ovan.

Japp, förmodligen mer så.

Tja, titta på betygen i Databasen. Voyageravsnitten ligger nästan alltid över sju i snitt om inte ännu högre. DS9 ligger lägre. Det är klart vissa hävdar tycke och smak. Men är tex The Visitor som har ett snitt på drygt 7 bara är lika bra som ett genomsnittligt Vgr-avsnitt?

Knappast.

Hade det varit Voyager hade det minst haft en nia :rolleyes:

Eh, ja det där handlar om tycke och smak. Sedan ger jag faktiskt inte mycket för många av betygen här på databasen. Men håller i övrigt med om att The Visitor borde ha ett högre betyg.

Dessutom är DS9 den serie som minst har sett först. Därför kan folk jämföra den med vad som är "riktig Trek". Knappast heller en positiv situation för DS9.

Det intressanta för mig är att av alla de reaktioner jag stött på från folk som till slut har sett DS9 (inklusive jag själv) är ju att DS9 framstår som ruskigt bra just i jämförelse. Den verkar tjäna på att den har ett så annorlunda upplägg. En vanlig åsikt härinne brukar ju vara: "Tyckte den var skit först. Sedan gav jag den en chans långt senare och nu är den den bästa serien". Ungefär...

Diskussionen om de skulle ha kört så från början är dock meningslös, eftersom Paramount ville ha fristående avsnitt som var lätta att sälja till andra kanaler för reprisering.

Ja, meningslös eller ej, det finns uppenbarligen inte mycket som säger att de *inte* skulle ha kunna kört så från början.

Det får du utveckla vad du menar med den sista meningen.

Nej jag orkar inte gå in på flera studier och utförande av skådespeleri. Gå igenom dom igen, det är betydligt större släktskap mellan Brooks och Shatners skådespeleri än vad det är mellan Stewart och någon av de andra.

så att kritiken behöver inte bara grunda sig i deras spelstilar.

Nej, men det var du som tog upp som en viktig punkt.

Övriga kommentarer om Shatner och deras insatser finner jag poänglösa.

Däremot kan diskutera hur fördomsfulla svenskar i genomsnitt är.

Vilket var vad jag gjorde.

Jupp, Gbg.

Att det finns rivalitet mellan övriga Sverige och Stockholm är först??s sant. Men jag tror inte alls att den är mindre i Göteborg än i övriga landet. Snarare tvärtom.

Men jag sa inte att den var mindre i Göteborg. Jag är ganska väl bevandrad i den rivaliteten också. Dock skiljer det inte så himla mycket mellan den och övriga landet vs Stockholm. Kom hit till örebro till exempel och se vilken reaktion Stockholmare får här...

Men skit samma egentligen, den här diskussionen verkar inte leda någonstans och förgrenas bara mer och mer, så jag lägger locket på nu tills vidare.

Postad (redigerade)

..

För det första kom citatet från en professionell recensent.

Det kommer ifrån DVDverdict.com. För den som undrar. Ja, den är mer genomgående än de flesta recensioner. Men jag har svårt att se att han inte är ett stort fan när man läser den.

..

För det andra menar jag att det stämmer överens med vad jag hör och läser i *korta* texter, t ex bloggar och foruminlägg. Detta från såväl medel-fans som andra. Det var åsikten och inte formatet på texten som var intressant här..

Tittar man i länken med tittarsiffrorna ovan, så ser man att miljoner såg Ds9, det är bara tusentals (max) som någon gång skrivit något om DS9 online, och än färre som faktiskt tyckt till genomtänkt. Och att kalla alla dessa för hardcorefans tycker jag inte är särskilt underligt. Sedan medelgruppen av hardcorefansen tycker samma sak är väl helt väntat. (Men detta är väl mest en definitionsfråga). Däremot vet vi inte vad den stora skaran tittare tyckte.

Det intressanta för mig är att av alla de reaktioner jag stött på från folk som till slut har sett DS9 (inklusive jag själv) är ju att DS9 framstår som ruskigt bra just i jämförelse. Den verkar tjäna på att den har ett så annorlunda upplägg. En vanlig åsikt härinne brukar ju vara: "Tyckte den var skit först. Sedan gav jag den en chans långt senare och nu är den den bästa serien". Ungefär....

Jupp, det verkar vanligt att många tycker så efteråt. Därför kan jag undra varför betygen är så låga? Fast det är egentligen värt ett eget ämne huruvida betygen på databasen är trovärdiga.

Ja, meningslös eller ej, det finns uppenbarligen inte mycket som säger att de *inte* skulle ha kunna kört så från början.

.

Jo, det gör det, men jag ville helst slippa gå in på det ;) .

1. Babylon 5, som gick på en kanal som ägdes av Warner, gick sämre och klarade fem år med nöd och näppe. Andra följetongssci-fi serier som SAAB och Earth2 överlevde inte mer än en säsong på 90-talet.

2. TNG var inte uppbyggt på det sättet. Tittar man på säsong ett av DS9 och säsong 6 av TNG är kontinuiteten ungefär lika stor. Att ha börjat med följetong direkt hade förmodligen avskräckt många tittare som redan före var skeptiska.

3. 1993 var det svårare att följa en följetongsserie pga att Internet och dvd ínte fanns.

4. Dom stora arkerna Dominion- respektive klingonkriget höll fyra säsonger. Jag är ytterst tveksam att man hade klarat det berättarmässigt att göra dem mycket längre utan att tappa kvalitet.

Nej jag orkar inte gå in på flera studier och utförande av sk??despeleri. Gå igenom dom igen, det är betydligt större släktskap mellan Brooks och Shatners skådespeleri än vad det är mellan Stewart och någon av de andra. .

Finns det en sådan grund i den sista meningen, så vore det väl inte omöjligt att skriva 3-10 rader om det?

Övriga kommentarer om Shatner och deras insatser finner jag poänglösa.

Jag tog upp det för att visa att kritiken mot honom främst inte beror på spelstilen, utan att det finns flera personer som har andra ändamål med den (avundsjuka mm.). Varför finns det då inte en grupp som använder spelstilskritik mot Brooks som täckmantel för fördomar mot hans hudfärg när det finns orättvis kritik mot Shatner med?

Men jag sa inte att den var mindre i Göteborg. Jag är ganska väl bevandrad i den rivaliteten också. Dock skiljer det inte så himla mycket mellan den och övriga landet vs Stockholm. Kom hit till örebro till exempel och se vilken reaktion Stockholmare får här...

Så här sa du:

"Det där som du kallar rivalitet finns mellan Stockholm och övriga landet. Och mer blir det ju längre bort från storstäder som Göteborg och Malmö du kommer."

Sista meningen tolkar jag i alla fall som att du menar att personer utanför storstäderna är mer benägna till "Stockholmshat". Det är dock way ot som du redan har skrivit.

Redigerad av Aike
Postad
Däremot vet vi inte vad den stora skaran tittare tyckte.

Sant.

Jupp, det verkar vanligt att många tycker så efteråt. Därför kan jag undra varför betygen är så låga? Fast det är egentligen värt ett eget ämne huruvida betygen på databasen är trovärdiga.

Kanske det. Gjorde ett intressant iakttagande dock. Kollade på några avsnitt(inte alla) i säsong 6 av DS9 och såg att de avsnitt som fått högst snittpoäng hade väldigt många röster. Det handlade om 30-70 röster. Några avsnitt jag kollade som hade lågt medelbetyg visade sig ha lågt antal röster.

Samma sak gällde när jag kollade några avsnitt i säsong 6 av VOY. Om detta mönster skulle stämma hyfsat när man kollade in alla säsongerna i respektive serie, så skulle iaf jag dra slutsatsen att gemene man här har lättare för att anstränga sig och gå in och rösta när de sett ett bra avsnitt än när de sett ett sämre eller ett riktigt dåligt avsnitt. Alternativt, om folk inte röstar i anslutning till att ha sett ett avsnitt nyligen så kan det vara så att de bra avsnitten minns man i högre grad än de dåliga.

Utöver detta tycker jag att det är ett stort problem att ha en så stor skala. En person som röstar har säkert inte samma kriterier per betygssteg som nästa person har. Av dessa anledningar ger jag inte så mycket för dessa betyg. (Ja, det och att det är för få röstande många gånger). Men som du säger, det är onekligen värt ett eget ämne!

Jo, det gör det, men jag ville helst slippa gå in på det ;) .

Slipp då. Jag ignorerar det du skrev! ;)

Finns det en sådan grund i den sista meningen, så vore det väl inte omöjligt att skriva 3-10 rader om det?

Det känns inte meningsfullt att försöka gå in på de djupare delarna av skådespeleri. Jag vet inte ens om jag kan förklara det ordentligt. Jag nöjer mig med att säga att jag ser stor skillnad iaf.

Men ett exempel:

När de ska vara extra dramatiska använder Brooks och Shatner ett närmast staccato-liknande sätt att uttala sina repliker på. Stewart å sin sida tar istället till djupet av sin röst som är ganska mäktig. I fallet Stewart kan visserligen det betecknas som teatraliskt men är då på ett helt annat sätt. Ungefär som att äpplen och päron är frukter men inte speciellt lika i övrigt.

Jag tog upp det för att visa att kritiken mot honom främst inte beror på spelstilen, utan att det finns flera personer som har andra ändamål med den (avundsjuka mm.). Varför finns det då inte en grupp som använder spelstilskritik mot Brooks som täckmantel för fördomar mot hans hudfärg när det finns orättvis kritik mot Shatner med?

Kan jag inte svara på eftersom jag inte känner igen det du beskriver om Shatner.

Så här sa du:

"Det där som du kallar rivalitet finns mellan Stockholm och övriga landet. Och mer blir det ju längre bort från storstäder som Göteborg och Malmö du kommer."

Klumpigt uttryckt av mig. Jag tar tillbaka att det blir mer ju längre ut man kommer. Det ligger säkert på liknande nivå.

Postad (redigerade)

Jag tycker också att DS9 är jättebra! Visserligen är TNG favoriten, men DS9 ligger på en tät andraplats. Liksom, Dominion, Grundarna, Bajoranderna, Cardassierna, Ferengierna, klingonerna och Maqis... :D Tycker dock att serien klickade lite extra runt 3:e och 4:e säsongen. (Lite old school, kanske. vad nu det betyder...)

Redigerad av Keiko
  • 3 veckor senare...
Postad

DS9 är den enda Star Trek serien jag har köpt på DVD, beställde just S4. Förut var min favorit Voyager, den har fortfarande en plats i hjärtat :P men DS9 har som sagt mer djup bland karaktärerna vilket jag uppskattar starkt då jag hatar när serier/filmer/böcker satsar allt på storyn och glömmer personerna som ska föra denna story framåt. Avery är en ganska bra skådespelare i mina ögon och gör en bra roll, han är inte bättre än Stewart (ingen kan klå han) men definitivt bättre än Bakula, tål han inte längre. Sen var det bara kul att vi fick en svart kommendör.

Atmosfären och miljön är även mer verklig i serien, kan bero på att man får följa karaktärerna i sina sysslor i jämfört med andra serier där man mest är på bryggan. Sen var det nån som sa att man trivst bättre i Quarks än i Ten Forward, kan inte annat än hålla med. Kan bero på att Quark är mer livlig och serviceinriktad än Guinan och att det är mer fart på folket där. I Ten Forward satt alla och spela shack kändes det som.

Ett annat plus är att alla på stationen inte är Starfleet vilket skapar nya infallsvinklar och situationer vilket är bra. Istället för en säkerhetschef som ska göra allt by the book så har vi Odo, samma sak gäller Kira.

Sen kändes som att alla hade en bakgrundshistoria i DS9. Sisko kände Dax sen tidigare och Kira och Odo var vänner. I alla andra serier känns Pilotavsnittet som en tom sida som behöver mer fyllnad i jämfört med DS9 pilot som egentligen kändes som en ny dag i ett redan etablerat universum. Visst, Janeway och Tuvok kände varandra osv men man inte av den vänskapen och den utforskades inte riktigt heller vilket den gör mellan Dax och Sisko. Jag har bara nått S3 och hoppas att de resterande ska erbjuda lika mycket.

Jag gillar även Battlestar Galactica och det kan ha med att jag gillar DS9 då både berättelserna är mörkare och mer "realistisk".

Postad

Efter säsong 3 så blir det väldigt bra och nästan alla avsnitt är verkligen bra! DS9 är också för mej den enda serien jag har köpt och jag ångar mej verkligen inte! Jag tror inte alls att jag kommer att köpa VOY men jag sneglar på Enterrpise då jag har missat många avsnit och ej har sett de två säsongerna som inte sändes i Sverige..men än så länge är boxarna lite för dyra.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...