Nyhet Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 En teknik som liknar den som finns i Dr. Noonien Soongs känslochip kanske har rötter i The Humaine Project, ett forskningsprogram som drivs av HUMAINE Association, en förening öppen för bl.a. robotforskare och forskare i mänskliga känslor. Man har utvecklat en metod för maskiner att känna igen människors känslor genom att kombinera vad som sägs, med tonen i det som sägs och med mindre signaler som blicken, gesterna och hållningen. Datorerna kan dock inte svara med samma känsloyttringar som människorna. Data pratar med "herr trikorder" Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Hmm, lång väg kvar till vår allas Data alltså. Men dock spännande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Jag är inte så säker på att jag vill ha intelligenta maskiner. Jag menar titta bara på hur mycket elände de ställer till i filmer och tv serier (och då menar jag inte data). J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 sant maskinner tar över så blir det en jord bara me robotar :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 (edited) Jag är inte så säker på att jag vill ha intelligenta maskiner. Jag menar titta bara på hur mycket elände de ställer till i filmer och tv serier (och då menar jag inte data). J. ja , när man tittar på Discovery på dokumentärer om robotar och hör forskare entusiastiskt säga att snart har de en robot som är smartare än människan eller kommit på A.I. tänker man "men snälla har ni inte sett "Terminator"(1,2 & 3) och Matrix-trilogin eller "2001 - ett rymdäventyr" där datorn dödar hela besättningen ? " . dessutom vill man ju inte ha en städrobot som säger "det kan du göra själv . " när man säger åt den att städa köket så jag tycker att vi lägger i ner den idén . "humans are illogical . they must be terminateted" Edited April 21, 2008 by K´hogh son of Klintoch Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 nää så länge människan ger robotar falsk AI (spn som finns i spel och sånt) så är de ingen fara att de ska ta övervärlden. den falska AIn ger dom bara möjligheten att reagera olika beroende på situationen. det är först när robotar kan tänka helt själv och göra helt oförutsägbara saker de kan bli ett hot, vilket jag aldrig tror lär hända. Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 nää så länge människan ger robotar falsk AI (spn som finns i spel och sånt) så är de ingen fara att de ska ta övervärlden. den falska AIn ger dom bara möjligheten att reagera olika beroende på situationen. det är först när robotar kan tänka helt själv och göra helt oförutsägbara saker de kan bli ett hot, vilket jag aldrig tror lär hända. då vill jag nämna filmen "Runaway" som jag tycker vara den framtidsfilm som närmast kommer att inträffa .där programerar en skurk robotar till att löpa amok(vilket de kan göra ändå men inte lika ofta eller med dödligt resultat Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 då vill jag nämna filmen "Runaway" som jag tycker vara den framtidsfilm som närmast kommer att inträffa .där programerar en skurk robotar till att löpa amok(vilket de kan göra ändå men inte lika ofta eller med dödligt resultat det är en nämnvärd grej på hur robotar skulle kunna förstöra för oss, men egentligen är det ju då inte robotarnas fel utan människan som programmerade robotarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Lyssna på låten "maskinerna är våra vänner" med Kjell Höglund! Där har ni en bra lite text!...Och bra låt! Futuristisk och svensk-star-trek-aktig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Bara dom gör en teknologisk intelligens o inte en social intelligens. Skillnaden är att den teknologiska kan lösa problem o ta emot order men vet inte att den existerar, så som Star Trek skeppsdatan, en social intelligens vet att den existerar och kan då tänka fritt vilket kan vara farligt. Då snackar vi AI som Matrix, Terminator och Andromeda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 nää så länge människan ger robotar falsk AI (spn som finns i spel och sånt) så är de ingen fara att de ska ta övervärlden. den falska AIn ger dom bara möjligheten att reagera olika beroende på situationen. det är först när robotar kan tänka helt själv och göra helt oförutsägbara saker de kan bli ett hot, vilket jag aldrig tror lär hända. Om nu man ger dem en falsk AI så kanske robotarna reagerar på en situation genom att bygga en annan robot som då inte har den dära falska AI:n? ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts