Jump to content

Simulerat GPS skall hjälpa vilsekomna astronauter på månen

Nyhet

Recommended Posts

moongps_thumb_080726.jpgDe första månbesökarna hade det lätt, om man jämför med vad som väntar nästa generation astronauter som besöker månen runt 2020. Man har tänkt att de bl.a. skall röra sig i områden som har dålig radiokontakt med jorden (polerna, månens baksida), och då måste det till något som liknar vårt GPS-system.

Att gå vilse på månen är annars inte s??rskilt svårt, landskapet ser ungefär likadant ut överallt och det är uselt med landmärken. Dessutom kan man inte vandra omkring hur länge som helst, förr eller senare tar syret slut. Det vill förstås NASA gör något åt och har därför finansierat ett utvecklingsprogram som skall ta fram ett månbaserat navigationssystem. Systemet kommer att utnyttja signaler från fasta månfyrar, stereokameror och omkretsande observationssatelliter.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Ja, det blir inte lätt att använda karta och kompass. Den som tror att det skulle funka skulle nog få svårt att bli astronaut... :D

Men man borde väl kunna orientera sig efter stjärnorna och solen, eller...?

Med tanke på att mån dagen är 14 jord dagar så lär nog de flesta bli lite förvirrade av det. Men det skulle väl naturligtvis kunna funka. Men vän av ordning frågar sig varför de inte bara kan köra vårt gps system åtminstonde så länge de är på framsidan och på baksidan får de väl köra med död räkning, antar jag? J.

Givetvis fungerar det inte med en kompass på månen. Det tyckte jag iofs inte det gjorde på orienteringen i skolan heller. :)

Men vän av ordning frågar sig varför de inte bara kan köra vårt gps system åtminstonde så länge de är på framsidan och på baksidan får de väl köra med död räkning, antar jag? J.

Skulle det verkligen fungera? Jag trodde GPS-systemet bara fungerade på jorden.

Ja, det blir inte lätt att använda karta och kompass. Den som tror att det skulle funka skulle nog få svårt att bli astronaut... :D

Men man borde väl kunna orientera sig efter stjärnorna och solen, eller...?

jamen ge dem ett långt snöre då och bind fast ena änden i raketen och andra änden i bältet(begriper inte varför de ska krångla till saker hit och dit) !

Edited by K´hogh son of Klintoch

• Create New...