Jump to content

Stiftelsetriologin äntligen på film

bruse

Recommended Posts

Fantastisk bokserie. Och kul att de äntligen gör något av den. Dock undrar jag om den funkar som biofilm. Risken för flopp är stor.

Ursprungstrilogin saknar en huvudperson. I stället är det ju flera huvudpersoner i olika epoker. En serie tv-filmer för till exempel Sci-fi Channel hade nog varit det rätta för en filmatisering.

Jag har tagit bort en dubblet. J.

Vad jag vet finns det väl bara ett sätt att läsa stiftelseböckerna på? Du börjar med stiftelsen och slutar med den sista, är det stiftelsen och jorden det? Men du kanske menar om du ska läsa de här preguell böckerna först eller inte? Det kan nog vara en idé att läsa från början och läsa prequell böckerna först om man tar dem för vad de är. Böcker som skrevs efter stiftelsen. Sedan har vi ju I robot och Imperieböckerna också och man kan väl lugnt säga att prequell böckerna och stiftelsen och jorden binder i hop hela bokserien. J.

Svårigheten vad det gäller stiftelsen är att det är en bok där folk sätter sig ner och filosofierar fram en lösning. Det kan vara nog så spännande i en bok men gör sig näppeligen på film. Så jag tror att de kommer att välja bort det filosofiska och istället fokusera på de stora slagen och krigen. Men allt ligger ju i guds, det vill säga manusförfattarens händer. J.

• 4 weeks later...

Har otroligt svårt att se stiftelsen som en "mainstream" produktion. Med tanke på att böckerna för de mesta handlar om 2 personer som diskuterar saker. Nä det som behövs är att något japansk bolag gör en anime tv serie av det. Då kommer man nog väldigt när orginal handlingen.