Nyhet Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 Ett svenskt Reginatåg har satt nytt hastighetsrekord på svensk järnväg. Man kom upp i 295 km/t under en testkörning i västra Sverige. Tåget var specialutrustat och ombyggt och framtaget för att pröva ny tågteknik. Testerna ingår i projektet Gröna tåget med syfte att öka hastigheterna i det svenska tågnätet från dagens maxhastigheter på 200 km/t till 250 km/t. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 Va trevligt. Det betyder att vi snart får se flygande tåg... :lol: J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 Men ökar det inte risken för skador om man krokar då med en älg tex.......? Men visst, man kommer fram fortare dit man ska. Så egentligen är det väl både bra och dåligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 jag tror tågen är så pass bra byggda idag att det inte riskerar att bli personskador vid krock med en älg. och oavsett om man krockar i 150 eller 250 så är det älgen som ligger risigt till ;) hoppas bara tågtrafiken blir bättre i Sverige för det är ingen höjdare att åka tåg, fast nu ska vi inte vara för stränga för busstrafiken är ju en katastrof imo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 Det går det undan minst sagt. Då fattas det bara att de sätter in ett tåg som ser så här coolt ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 (edited) De har väl lite att göra med själva spåret också innan de kan tas i bruk, så att tågen kan gasa på i de hastigheterna utan att rälsen skakar sönder. Och så får vi se om de håller tidtabellen bättre. Jag vill inte riktigt tänka på vad dessa höghastighetståg kommer kosta att åka med, det är min enda invändning. Ack, jag minns när X2000 kom. De kapade en del i restid, och de var sååå bekväma jämfört med de gamla InterCitytågen... B) Klämmigt tåg du hittade, Expendable Ensign! Edited August 7, 2008 by Marvin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 Det går det undan minst sagt. Då fattas det bara att de sätter in ett tåg som ser så här coolt ut. Schinkansen eller vad nu de japanska fartvidrunden heter... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 Schinkansen eller vad nu de japanska fartvidrunden heter... J. Stämmer. http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 Det nuvarande svenska järnvägsnätet klarar inte så här höga hastigheter, utan det måste byggas om för många miljarder kronor. I första vändan har man tänkt förbindelser mellan Stockholm - Göteborg (kommer att ta ungefär 2 timmar) och Stockholm - Köpenhamn (3 timmar) (Norrland får ursäkta). Om förslaget går igenom kommer spåren stå klara runt 2020. Reginatåget är bara ett testt??g, kanske kommer tågen se så häftiga ut som på Expendable Ensigns bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Doctor Posted August 8, 2008 Report Share Posted August 8, 2008 (edited) Knappt 300km/h? Då är man ju bara 300 km/h efter fransmännen. Edited August 8, 2008 by The Doctor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts