Jump to content

Svenskt tåg uppe i nära 300 km/t

Nyhet

Recommended Posts

regina_thumb_080807.jpgEtt svenskt Reginatåg har satt nytt hastighetsrekord på svensk järnväg. Man kom upp i 295 km/t under en testkörning i västra Sverige. Tåget var specialutrustat och ombyggt och framtaget för att pröva ny tågteknik.

Testerna ingår i projektet Gröna tåget med syfte att öka hastigheterna i det svenska tågnätet från dagens maxhastigheter på 200 km/t till 250 km/t.

Källa

[ Till originalnyheten ]

jag tror tågen är så pass bra byggda idag att det inte riskerar att bli personskador vid krock med en älg. och oavsett om man krockar i 150 eller 250 så är det älgen som ligger risigt till ;)

hoppas bara tågtrafiken blir bättre i Sverige för det är ingen höjdare att åka tåg, fast nu ska vi inte vara för stränga för busstrafiken är ju en katastrof imo.

De har väl lite att göra med själva spåret också innan de kan tas i bruk, så att tågen kan gasa på i de hastigheterna utan att rälsen skakar sönder.

Och så får vi se om de håller tidtabellen bättre.

Jag vill inte riktigt tänka på vad dessa höghastighetståg kommer kosta att åka med, det är min enda invändning.

Ack, jag minns när X2000 kom. De kapade en del i restid, och de var sååå bekväma jämfört med de gamla InterCitytågen... B)

Klämmigt tåg du hittade, Expendable Ensign! :w00t:

Edited by Marvin

Det nuvarande svenska järnvägsnätet klarar inte så här höga hastigheter, utan det måste byggas om för många miljarder kronor.

I första vändan har man tänkt förbindelser mellan Stockholm - Göteborg (kommer att ta ungefär 2 timmar) och Stockholm - Köpenhamn (3 timmar) (Norrland får ursäkta). Om förslaget går igenom kommer spåren stå klara runt 2020.

Reginatåget är bara ett testt??g, kanske kommer tågen se så häftiga ut som på Expendable Ensigns bilder.

• Create New...