Jump to content

Kanske har vi sökt efter andra civilisationer på fel sätt?

Nyhet

Recommended Posts

cepheid_variable_thumb_080930.jpgEn ny studie av flera astronomer menar att det inte alls är säkert att en utomjordisk civilisation skulle försöka kommunicera med oss genom radiovågor, vilket man hittills har förutsatt. Istället föreslår astronomerna att man börja söka efter modulerade signaler från s.k. cepheider, en typ av pulserande stjärnor. En tillräckligt avancerad civilisation skulle kunna skicka strålar av neutrinos in i cepheidens kärna och ändra pulseringsmönstret. Fördelen med att använda cepheider för kommunikation är bl.a. att varje civilisation intresserad av rymden kommer att förundras över de märkliga cepheiderna och förmodligen undersöka dem, dessutom skickar cepheider ut sina pulser åt alla håll som en rundstrålande radiofyr och kan alltså iakttas av varje tillräckligt utvecklad civilisation.

Om neutrinostrålarna sänds iväg vid rätt tidpunkt in i en cepheid kan de ändra både pulseringsfrekvensen och amplituden på ett sätt som inte kan ha åstadkommits på naturlig väg.

It’s a really smart idea because … the star generates the energy; all you have to do is change it a little bit. It’s a nice way to piggyback on what nature has supplied.

(Jeff Scargle vid NASAs Ames Research Center, Kalifornien)

Jeff Scargle säger vidare att astronomer intresserade i att få kontakt med ET borde börja söka igenom den jättelika databasen över cepheider och leta efter artificiellt modulerade signaler.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Låter som att kolla igenom dessa databaser är ett utmärkt jobb för alla på rymdgymnasiet i Kiruna! Eller som kvarsitningsbestraffing kanske? ;)

Jag tillhör annars tvivlarna på att vi skulle ha sådan tur/otur att få kontakt med någon annan civilisation. I alla fall på de sätt vi känner till nu.

Edited by michael ricochet

En ny studie av flera astronomer menar att det inte alls är säkert att en utomjordisk civilisation skulle försöka kommunicera med oss genom radiovågor, vilket man hittills har förutsatt.

Jag förstår inte skillnaden på det nya förslaget (förutom den rent tekniska skillnaden). Man förutsätter fortfarande att en utomjordisk livsform fungerar precis som vi gör. Att den tänker som oss och har samma prioriteringar som oss.

Fördelen med att använda cepheider för kommunikation är bl.a. att varje civilisation intresserad av rymden kommer att förundras över de märkliga cepheiderna och förmodligen undersöka dem ...

Det där är ett väldigt stort antagande.

Missförstå mig inte. Jag säger inte att man ska låta bli att undersöka denna möjlighet. Det är bara det att jag alltid haft svårt för den vetenskapliga världens till synes obotliga trångsynthet. I synnerhet när det gäller jakten på utomjordiskt liv. Man utgår hela tiden ifrån att alla intelligenta livsformer som eventuellt skulle finnas där ute har eller kommer att utvecklas precis som vi människor, både fysiskt och mentalt. Att vårt sätt är det enda tänkbara för en avancerad ras.

Att försöka hitta andra civilisationer är ju även i bästa fall en galet vild chansning. Som du skriver, Expendable Ensign, så förutsätter vi att de tänker ungefär som vi och också har kommit fram till de här metoderna.

Vi hittar nog inte något/någon, snarare kommer de hitta oss. Men jag kan verkligen undra varför, med tanke på hur jorden mår idag. Tror inte att människan anses som en speciellt civiliserad art. Det kan t.o.m. vara så att de undviker oss.

Kruxet är att det gäller att inte bara rusa åstad och undersöka dessa stjärnor utan istället fundera på vad en teknisk avancerad kultur, ty om man kan ändra stjärnor så torde man vara teknisk avancerad, skulle vilja komminucera eller rättare sända ut. Den viktigaste regeln som alla nog kan komma på är att inte sända ut något som kan tolkas som naturligt förekommande och dessutom välja något som kan tolkas av mottagaren som icke naturligt förekommande. Någon föreslog att i en frekvens räkna upp de första primtalen vilket skulle kunna fungera. Om mottagaren har samma matte som vi har. Så frågan är kanske snarare: Vad sänder en civilisation ut? J.

Jag håller med om att den vetenskapliga världen är trångsynt på många sätt. Men jag antar att utgå ifrån vad vi vet och hur vi fungerar är ett sätt att börja leta. Tyvärr så verkar det stanna där också. Vi är alltför beslutna att ting funkar på andra planeter som det gör hoss oss.

det har jag tänkt mycket på och är en av grejorna i mitt stora verk (finns i tråden"Vad tycker ni om detta, Jag som skrivit" på ten-forward.) där är människan varken en supermakt som i Babylon 5 eller en ledande nation i en Federation som i Star Trek utan betraktas som primitiv och omogen(den äldsta rasen "Antari" kallar människan "ung")

• Create New...