Nyhet Posted October 6, 2008 Report Share Posted October 6, 2008 (edited) Föreningen Section 42 har drabbats av en svår förlust, då Henrik Lundgren, en av de största drivkrafterna inom föreningen, nu gått bort. Han var känd för att vara en mycket god vän som aldrig hade något negativt att säga om någon, en viktig egenskap i en tid där så mycket fokuseras på misslyckanden. Han hade varit dålig en längre tid och när slutet kom gick allt oerhört fort. Thomas Dahl säger att folk runt omkring honom inte förstod hur jobbigt han hade det. Begravningen kommer att ske i kretsen av de närmaste , familj såväl som vänner. Enligt Thomas så kommer troligen hans Star Trek-tillhörigheter att säljas på den kommande mässan, där pengarna går till välgörande ändamål. Vila i frid. [ Till originalnyheten ] Edited January 7, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 6, 2008 Report Share Posted October 6, 2008 Usch då... Alltid tråkigt när någon avlider även om jag inte har något minne av att jag har träffat denna Henrik personligen. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 6, 2008 Report Share Posted October 6, 2008 Är det bara jag som inte kan komma in på Section 42:s hemsida som länkas i första inlägget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 6, 2008 Report Share Posted October 6, 2008 Den funkade för mig men det står att senaste filmdagen var i februari... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 Section 42s webbplats fungerar inte för Firefox eller någon Opera- eller Mozillabaserad webbläsare. Krångligt när de optimerar den för IE enbart... Jag har påtalat detta och de lovade då (för snart 2 år sedan) att detta skulle ändras, men vad jag förstår så är det precis likadant fortfarande. Pröva med IE, så går det kanske bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 (edited) Section 42s webbplats fungerar inte för Firefox eller någon Opera- eller Mozillabaserad webbläsare. Krångligt när de optimerar den för IE enbart... Jag har påtalat detta och de lovade då (för snart 2 år sedan) att detta skulle ändras, men vad jag förstår så är det precis likadant fortfarande. Pröva med IE, så går det kanske bättre. Ja, Christer har haft en del dataproblem pga. virus, vad jag vet. Jag kommer heller inte in på den sidan, men jag är säker på att detta kommer att fixa sig snart! Vad gäller Henrik var det naturligt nog en förfärlig nyhet att få denna vecka. Han var en fantastisk trevelig kille, och det känns otroligt konstig nu att göra alla saker där Henrik tidigare var central. Alla tekniska saker han och S42 Christer klurade ut. Hans fantastiska Borg Cube tårta till First Contact Day, hans geniala Andorian Caps, är några av de saker man kommer bäst ihåg. Han hade, som Peter, säger helt överst, varit dårlig (deprimerad) ett bra tag! Jag vet detta med depressioner - och inte minst det att ta sitt eget liv - är ett tabu för många, men jag har alltid sagt att så länge ingen önskar att prata om detta kommer problemet aldrig att lösas. Det FINS lösningar på detta med depressioner som dyker upp från intet, och det finns lösningar på depressioner med bakgrund i svåra situationer och upplevelser. Vi MÅSTE börja prata öppet om detta, och dela med oss av våra erfarenheter. Många av oss har varit igenom detta tidigare, och har mycket att dela med sig till de som har det svårt. Jag vet inställningen tidigare har varit att prata så lite om det som möjligt för att inte ge någon iden att lösa sitt problem på detta vis, men flera och flera börjar nu förstå att detta - om nått - kräver full öppenhet. ??r du själv i denna situation så var så snäll att dela med dig till oss andra. Isolera dig inte. Låt oss få berätta vad vi har upplevd i våra svåra situationer, och hur vi tog oss ur det. Det här är ohyggligt vanligt och du är inte ensam om det. Många kan synas att samtal som detta borde överlämnas till en psykolog eller psykiatriker. Visst. Men lika viktigt är det att ha en medmänniska i närheten. Inte minst nån som har varit genom det samma. Detta är Alfa och Omega i alla terapigrupper till exempel - och för en god grund. Kom ihåg bara att eftersom depression är så vanligt idag, att de runt dig kanske inte ser HUR jobbigt du har det, så det är viktig att du vågar säga några ord om det. I de fall en depression är kemisk, är det viktigt att vita alla våra kroppar fungerar olika och att man därför får prova sig lite fram för att hitta rätt medicin. Men den finns där kära du - så ge dig själv den tiden det tar att hitta rätt. Det förtjänar du. Låt oss engagera dig i våra sociala aktiviteter, så du får annat att tänka på och nått att se fram till. Kom ihåg att ingen går genom hela livet med en depression. Man kommer ur den, och när man så gör är det värd att vänta på. För på andra sidan ligger allt du sätter pris på......och inte minst alla framtidiga Star Trek filmer och episoder. ;) Här kan jag - apropos - säga att jag har plockat ut Star Trek melodin "Inner Light" från The Next Generation till hans begravning, efter hans syster önske att spela Star Trek musik. PS! Hoppas det är ok för dig, Peter, att jag säger några ord om detta här. Annars får du gärna ta bort inlägget om du känner det är osäkert för dig att ha det liggande här på forumet. Jag förstår att detta är nått inte alla önskar att prata om. Men jag hoppas vår Star Trek miljö kan bli ett ställe där man KAN prata öppet om detta, och där vi aktivt fångar upp de av oss som ibland behöver lite stöd och lite extra värme en period. Edited October 10, 2008 by the2mas Link to comment Share on other sites More sharing options...
logarithm Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 (edited) Kan faktiskt passa på att tipsa om en gruppterapi för ungdomar i Globen för er Trekkers i sthlm som mår dåligt. Ska kanske själv börja gå där, men tydligen kan det vara ont om platser. Vet inte så mycket om det än, men kan återkomma när jag vet mer. Och "the2mas", vad jag vet så "läker" inte alla deppresioner och man skulle nog mycket väl kunna leva hela livet med en, har en vän som varit kroniskt depprimerad sedan 3 års ålder. Men hon har fått hjälp med det nu, och det borde alla få. Mer pengar till psykiatrin! Sry ifall detta klassas som OT. Edited October 10, 2008 by logarithm Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 (edited) Mycket bra och fint skrivet the2mas! Och det är klart , tycker jag i alla fall, att ovanstående, the2mas inlägg, ska få vara kvar! Det känns...logiskt! Livet är hårt och man kan drabbas av depressioner eller andra hemskheter! Jag vet! Då är det bra att få stöd och omtanke! Edited October 10, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
logarithm Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 Starta en mående-tråd? Där man kan skriva av sig lite om man känner för det, när man mår dåligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 10, 2008 Report Share Posted October 10, 2008 Jo det är en tanke. Men jag t.ex är en alldeles för privat person för att själv delge några djupare/inre tankar såhär på nätet och jag kan tro att det kan finnas en risk för att det blir "grötigt" med en sådan tråd men allt är ju frivilligt och man måste också i så fall få skriva och berätta när man mår bra! Man måste också få dela med sej av glädjeämnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 11, 2008 Report Share Posted October 11, 2008 Jag ser inga problem med detta inlägg the2mass. Mycket väl skrivet och jag håller helt med. Det är ju inte för intet de har en counseller ombord på varje skepp. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 11, 2008 Report Share Posted October 11, 2008 Tomas, det är absolut inget problem med att vi skriver om det här. Jag ville bara inte skriva om det i själva nyheten, men här är det okej. Sedan till den andra frågan om att skapa en mående-tråd: Jag tror inte det är bra att ha en sådan tråd. Man vet ldrig hur folk mår och upfattar det som skrivs och jag vill själv inte kännas ansvarig för hur saker och ting kan utvecklas i en sådan tråd. Jättebra med tips, dock, om vart man kan vända sig om man har en depression eller mår dåligt - mer sådant, (för hela landet, inte bara runt storstadsregionerna)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts