Nyhet Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Forskare vid Rutherford Appleton Laboratory har visat genom datorsimuleringar att en magnetisk bubbla på bara några hundra meter i tvärsnitt är tillräcklig för att skydda astronauter från solvinden ombord på ett rymdskepp eller en bas på månen eller mars. Genom att använda en apparat ursprungligen avsedd för fusionsexperiment, har forskarna återskapat en liten bit av solvinden i en flaska och bekräftat att ett litet "hål" i solvinden är allt som behövs för att skydda astronauterna. Någon form av avledning av de laddade partiklarna i solvinden anses nödvändig om människan skall kunna ta sig till mars utan att besättningen på vägen drabbas av strålningssjuka. Se även den vetenskapliga kommentaren till artikeln om deflektorer. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Intressant! Dom lär nog hinna utveckla denna klart innan en bemannad resa till Mars blir av! Men vad var det jag (vi) sa: Star trek är på riktigt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Någons form av sköld mot rymdstrålning måste utvecklas innan vi kan företa oss någon resa till Mars. Det är livsviktigt för uppdragets framgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Som jag har förstått det hela räcker det med tillräckligt tjocka väggar på rymdskeppet och någon section/något rum som är ordentligt skyddat och det känns kanske inte så kul att leva inuti ett magnetfält... Men nu är inte strålning min starka sida. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Det går att skydda sig med metertjocka blyväggar. Men rymdskeppet kommer bli alldeles för tungt! Att leva innanför ett magnetfält är inget problem, egentligen är det ju bara en minivariant av jordens magnetfält. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Tjocka väggar låter inte så praktiskt såvida skeppet inte byggs direkt i rymden (men man måste ändå transportera materialet dit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Det finns gott om material i rymden (asterider tex) och jag tror inte att väggarna behöver vara metertjocka för att skydda under en marsfärd. Några centimeter av rätt material och så ett skyddsrum med kanske decimetertjocka väggar kan jag tänka mig, typ. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Det skulle kunna funka med tunnare skrov, om man hade några utrymmen som är extra tjockt skyddade, där besättningen kan krypa in när strålningen bil för hög. Men de utrymmena måste vara tillräckligt stora, och utrustade, för att kunna bo i under upp till en vecka. Så det är ingen bra lösning. Redigeringsorsak: Ändrat felstavning. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted November 5, 2008 Report Share Posted November 5, 2008 Det finns gott om material i rymden (asterider tex) och jag tror inte att väggarna behöver vara metertjocka för att skydda under en marsfärd. Några centimeter av rätt material och så ett skyddsrum med kanske decimetertjocka väggar kan jag tänka mig, typ. J. Visst finns det gott om material i rymden, bara inte här i närheten. Vill vi bryta malm på asteroider så är det bortom Mars som gäller då det ligger ett stort asteroidbälte mellan den planeten och Jupiter. På månen skulle man dock kunna bryta fram nåt men även där blir det dyrt och komplicerat eftersom den har ganska så stark gravitation. Men det är nog ganska rätt att med rätt material så kan man klara sig, men problemet är ju att det antingen är dyrt eller tungt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 6, 2008 Report Share Posted November 6, 2008 Det skulle kunna funka med tunnare skrov, om man hade några utrymmen som är extra tjockt skyddade, där besättningen kan krypa in när strålningen bil för hög. Men de utrymmena måste vara tillräckligt stora, och utrustade, för att kunna bo i under upp till en vecka. Så det är ingen bra lösning. Säkerhetsutrymmet behöver inte vara alltför stort då en vecka ju är ganska kort tid. Det räcker med i storleksordningen en apollo/orion kapsel för 3-6 personer. Vi talar förvisso inget lyxliv här men klarade apollo astronauterna det livet under en vecka så torde ju Marsfararna kunna göra det samma. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Förvisso, men det skulle också kunna bli längre tid än en månad. Vi vet egentligen inte så mycket om det då ingen människa har varit längre än månen. Det vi tror oss vet behöver inte stämma med verkligheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 7, 2008 Report Share Posted November 7, 2008 Men även om det blir en månad eller ett halvår så tror jag astrounaterna skulle härda ut det om de visste att alternativet innebar döden. Inget kul liv förvisso men människan har överlevt större påfrestingar än så. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 15, 2008 Report Share Posted November 15, 2008 Kanske har en del blandat ihop strålningsformerna. Magnetosfären är avsedd att skydda mot solvinden (består av plasma). För att skydda sig mot den mindre farliga kosmiska strålningen har man tänkt att täcka rymdskeppet med t.ex. kevlar (som bl.a. används i skottsäkra västar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 Men räcker det inte med skrovet för att skydda mot solvinden? Jag menar det är ju ingen orkan vi pratar om... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 (edited) Problemet med solvinden är att den innehåller laddade partiklar som tränger igenom de flesta material, medan den kosmiska strålningen mest består av oladdade partiklar men med hög energi (dvs färdas med hög hastighet). Det bästa skyddet f.n. mot laddade partiklar verkar vara en magnetsköld, medan man mot den kosmiska strålningen och även mindre partiklar bäst skyddar sig med ett "skottsäkert material". Edited November 16, 2008 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 16, 2008 Report Share Posted November 16, 2008 En teknik kanske kan vara att ladda skrovet med partiklar som neutraliserar strålningen på något vänster? Om det nu går... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 17, 2008 Report Share Posted November 17, 2008 En teknik kanske kan vara att ladda skrovet med partiklar som neutraliserar strålningen på något vänster? Om det nu går... J. Nu börjar det verkligen låta som Star Trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts