Gå till innehåll
Nyhet

Mulgrew: Det skakade i den manligt dominerade filmvärlden

Rekommenderade inlägg

Kate Mulgrew, som spelade Kathryn Janeway i Star Trek: Voyager, framträdde nyligen vid ett panelföredrag på Women & Hollywood och ur hennes tal saxas följande:

Jag lärde mig något om det manliga samhället när jag spelade kommendör Janeway, det skakade i dem när de satte en kvinna i befäl [över ett rymdskepp]. Det krävs inget större snille för att förstå att det handlar om sex. [...] Jag argumenterade att jag inte ville att hon skulle ligga med någon, som den första kvinnliga kommendören, för jag ville inte riskera att gå samma väg som ledande kvinnliga skådespelare har gått tidigare - att bli ett sexobjekt. Jag sade att jag inte tänkte göra det, för om jag inte kan övertyga dem som ett befäl är jag inte den skådespelare som jag själv tror mig vara. De accepterade det. Men den första fråga som jag får vid varje konvent är "varför hade du inte en kärleksaffär med Chakotay?".

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, förstod då inte Kate varför hon fick den frågan?

Förstår hon inte att en massa mainstream-tittare där ute skiter fullständigt i om Kate Mulgrew blir ett sexobjekt. De bryr sig om karaktären Janeway. Och kärleksrelationer är en viktig del av en karaktär och av en drama-serie.

Hade velat höra hennes uttalanden för att höra om hon är genuint förvånad och därmed ganska ignorant om hur TV-publiken är, eller om hon sa det lite ironiskt och därmed förstår hur de fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men samtidigt är det bra att hon blev "som de andra kaptenerna" och inte en föll i den klassiska kvinnofällan att bli "pinuppa". Om hon hade varit som Kirk och flörtat hejvillt till höger och vänster så tycker jag att hon hade misst mycket av sin trovärdighet som kapten. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är bra att Mulgrew stod på sig och inte lät hollywood göra som de brukar.

håller med helt

hon ville väl inte tro att fansen var så blåsta mellan öronen

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade hon haft mängder med romanser skulle det blivit en annan ST-kapten än de vi är vana vid (förutom Kirk). Och det tycker jag skulle vara tråkigt. Är i stort mycket nöjd med hennes prestation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hon ville väl inte tro att fansen var så blåsta mellan öronen

Det har ingenting med "blåst mellan öronen att göra". Läs mitt tidigare inlägg igen. Allt behöver inte vara klyschigt och sexistiskt bara för att det involverar kärleksrelationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det väl så att de som helst ville se att Janeway och Chakotay skulle ha en romans var kvinnor. Jag har aldrig hört en kille önska det live eller på internet.

Så att Mulgrew har stått upp mot manssamhället är väl en överdrift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu är det väl så att de som helst ville se att Janeway och Chakotay skulle ha en romans var kvinnor. Jag har aldrig hört en kille önska det live eller på internet.

Så att Mulgrew har stått upp mot manssamhället är väl en överdrift.

Jag har väl iofs inte önskat det uttryckligen, men jag hade inte haft något emot det då det under en kort period kändes som att det var på G. Men jag är säkert en minoritet i det här fallet. :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg