Bebbe Posted November 29, 2008 Report Share Posted November 29, 2008 SPOILER Tjena. Jag håller just på att kolla på Battlestar Galactica säsong 2. Det jag undrar är vem som leder flottan egentligen. Efter det att amiral Cain kom tillbaka har man bara lust att strypa bitchen. Hon går emot alla och skiter i vad Galactica säger. Men är inte Roslin över Cain. Hon är ju president, är hon inte då Commander In Chief vilket ger henne rätten att ge order till Cain som hon måste åtlyda om hon nu håller på befälstrukturen så mycket. Eller är det så att Roslin har hand om de civila och Adama, nu Cain, har hand om det militära. Jag hoppas på det första för jag sitter bara och väntar på att Roslin ska ryta till mot Cain. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 29, 2008 Report Share Posted November 29, 2008 En amerikansk president är i princip befälhavare för hela klabbet även det militära. Men jag tror att de även har en commander in chief som är högsta hönset för militären. Jag tar usa som exempel eftersom de ofta står som modell för ledarskap i sci fi serier så även star trek. Jag har själv inte sätt så mycket galactica så att jag kan svara på din fråga men jag antar väl att det ska ganska mycket till innan en president ger sin militäre ledare kicken i ett sådant krisläge och jag tror inte det räcker med att denna går omkring och djälvas med besättningen på galactica utan det måste till allvarliga fall av ordervägran eller liknande brott. Som manusförfattare kan jag också tillägga att det för dramats skull behövs sådana illvilliga karraktärer som d*****s med våra hjältar. Ty hur mycket drama vore det om alla gick runt och var vänliga mot varandra hela tiden? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted November 29, 2008 Author Report Share Posted November 29, 2008 Problemet är att hon utsätter hela flottan i fara pågrund av hennes jakt på cylons. Presidenten fick ju veta att Cain offra 15 civila skepp för sin egen vinnings skull. Efter det vill Roslin att Adama ska lönnmörda Cain. Så hon sätter sig upp mot Cain, fast jag tycker hon ska nyttja sitt ämbete istället. Fast Cain är ju "loose canon" så honhade väl sprängt hela flottan om de gick emot henne. Och du har rätt, det behövs drama och spänning, fast man stör sig på det när det kommer arroganta personer in i serien, precis som i verkliga livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 29, 2008 Report Share Posted November 29, 2008 Det kan ju vara så att presidenten tror att sådana drivande personer med stort cyclonhat är vad mänskligheten behöver. Att ända chansen att få stopp på cyklonerna är personer som går över lik för det de tror är rätt. Den som lever får se och gissningsvis kommer väl denna konflikt att växa till oanade portioner innan serien är slut. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted November 30, 2008 Report Share Posted November 30, 2008 Jag fick intrycket av att Roslin har civil makt medans Cain har makten över militären. Kan dock inte säga säkert att det är så det ska vara, men det är det jag valde att tro eftersom det verkar mest logiskt. Innan Cain kom så tror jag det "officiellt" funkade så bara att Adama och Roslin höll bra kontakt och tog råd av varandra. Imo är avsnitten om Pegasuskonflikten riktigt riktigt bra, men fortsätt se, serien blir bara bättre och bättre :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 30, 2008 Report Share Posted November 30, 2008 En amerikansk president är i princip befälhavare för hela klabbet även det militära. Men jag tror att de även har en commander in chief som är högsta hönset för militären. Jag tar usa som exempel eftersom de ofta står som modell för ledarskap i sci fi serier så även star trek. Jag har själv inte sätt så mycket galactica så att jag kan svara på din fråga men jag antar väl att det ska ganska mycket till innan en president ger sin militäre ledare kicken i ett sådant krisläge och jag tror inte det räcker med att denna går omkring och djälvas med besättningen på galactica utan det måste till allvarliga fall av ordervägran eller liknande brott. Som manusförfattare kan jag också tillägga att det för dramats skull behövs sådana illvilliga karraktärer som d*****s med våra hjältar. Ty hur mycket drama vore det om alla gick runt och var vänliga mot varandra hela tiden? J. lite grann undrar jag över det vettiga att ha en politiker som chef över armen . deras beslut är nog ofta baserade mer på deras politisska karriär än på vad som är militärt förståndigt . för att ta en amerikansk president behöver denna inte ens ha tjänstgjort(kolla bara på Bush) i det militära . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 30, 2008 Report Share Posted November 30, 2008 Det har alltid varit så att härskaren i landet har varit befälhavare över armén oavsett dennas kompetens ifråga. Se bara på våra egna kungar. Och nog är det klokt att valda civila har någonting att säga till om i militära frågor? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 30, 2008 Report Share Posted November 30, 2008 Detta har inte mycket med BG att göra, men är relevant för diskusionen. Rommariket var nyskapande på det sätt att de skillde den administrativa delen av staten från den militära. Dessa två delar hade inget med varandra att göra. Och det menar vissa är en del i den framgång emperiet hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 1, 2008 Report Share Posted December 1, 2008 Nja, militären bästämde över det som rör militären och så ska det vara. Men så vitt jag förstått så bestämde senaten och sedan kejsaren ändå över militären och vart den skulle marschera? Precis som i de flesta andra länder av idag. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts