Supreme Commander JAF Postad 7 Januari, 2009 Rapport Postad 7 Januari, 2009 Visst utvecklades väl tekniken även under antiken? Man uppfann väl inga datorer men man kom ju på en massa nya vapen och sätt att döda folk på. J.
Fleetadmiral Postad 7 Januari, 2009 Rapport Postad 7 Januari, 2009 (redigerade) Man får heller inte glömma bort att under antiken uppgick världens befolkning till bara ungefär 300 miljoner! Idag är den runt 6,5 miljarder. Det fanns alltså lång ifrån lika många att ta ur. Dessutom gjordes flera viktiga upptäckter under antiken av enskilda individer, medan det idag är mest kollektivet som når de uppseendeväckande resultaten. Redigerad 7 Januari, 2009 av Fleetadmiral
Unkas Postad 7 Januari, 2009 Rapport Postad 7 Januari, 2009 Väldigt bra synpunkter Fleetadmiral. I dag är framsteg oftast frukterna av mänga människors gemensamma arbete. Den gammla synen på ett ensamt geni har inte längre samma funktion. Arkimedes och DaVincis dagar, där genierna satt ganska ensamma och grubblade över sinna problem, är inte dagens vetenskapliga metod. I dag delar vi med oss på ett helt annat sätt.
Aike Postad 7 Januari, 2009 Rapport Postad 7 Januari, 2009 Jag tror att det går fortare, betydligt fortare idag, än bara för några hundra år sedan. Se bara hur snabbt utvecklingen har skett inom IT, data, rymdforskning mm under ett par tre generationer. Andra epoker har man antingen inte haft tid och resurser över till forskning för att man måste överleva i första hand eller så har man haft ekonomiska system som har hämmat utvecklingen (t ex slaveriet under Antiken som gjorde det ointressant att ta fram nya tekniska lösningar, eftersom arbetskraften fanns). Jag tror... att det är svårt att säga eftersom vi inte har något liknande att jämföra med. Du verkar dessutom snöa in på tekniska uppfinningar när det finns så många fler områden än så att beakta. Det är inte bara inom teknik det går framåt, även om det är mycket tydligt. Utbildning, filosofi, konst har sett enorma framsteg under samma period. Även något så enkelt som berättarkonsten har sett framsteg ta bara Star Trek Visst utvecklades väl tekniken även under antiken? Man uppfann väl inga datorer men man kom ju på en massa nya vapen och sätt att döda folk på. J. Den industriella revolutionen hade kunnat starta mycket tidigare om valt att fokusera på teknik istället för mankraft. Man får heller inte glömma bort att under antiken uppgick världens befolkning till bara ungefär 300 miljoner! Idag är den runt 6,5 miljarder. Det fanns alltså lång ifrån lika många att ta ur. Dessutom gjordes flera viktiga upptäckter under antiken av enskilda individer, medan det idag är mest kollektivet som når de uppseendeväckande resultaten. Inte bara det. Livslängd, rättvisare könsordning och tillgång på föda och vatten gör en väsentlig skillnad och ger en ordentlig fördel för nuläget. Angående att individer gjorde många upptäckter förr vill jag nog reservera mig. De flesta kända grekerna till exempel satt inte hemma på kammaren, de tillhörde olika akademier och skolor. Sedan att historien bara har skrivit ner vissa namn är en annan sak.
Aike Postad 7 Januari, 2009 Rapport Postad 7 Januari, 2009 Jag tror att det går fortare, betydligt fortare idag, än bara för några hundra år sedan. Se bara hur snabbt utvecklingen har skett inom IT, data, rymdforskning mm under ett par tre generationer. Andra epoker har man antingen inte haft tid och resurser över till forskning för att man måste överleva i första hand eller så har man haft ekonomiska system som har hämmat utvecklingen (t ex slaveriet under Antiken som gjorde det ointressant att ta fram nya tekniska lösningar, eftersom arbetskraften fanns). Jag tror... att det är svårt att säga eftersom vi inte har något liknande att jämföra med. Du verkar dessutom snöa in på tekniska uppfinningar när det finns så många fler områden än så att beakta. Ja tenderar att hålla med Tom_Hell. Även om antiken kanske inte såg några nya briljanta lösningar som skulle gjort livet för slavarna bättre, så var det en kultur utan like när det gäller filosofiska och världsliga funderingar. Sedan får man inte glömma personer som Arkimedes som presenterade mycket nytt för världen. Ja, det är sant. Samtidigt var emellertid de utspridda under flera hundra år om inte mer. Tittar vi på de sista 100-150 åren finns det ingen känd tidsepok där nästan allt har gått fram så snabbt. Sedan var mitt exempel om Antiken bara ett exempel. Men samma saker gäller alla andra tidsepoker. Jag får en känsla att ni idealiserar hur det var förr. Människans liv var kort, fokuserat på överlevnad och upptäckter tog lång tid. Spela gärna Civilization för att få en uppfattning.
Tom_Hell Postad 12 Januari, 2009 Rapport Postad 12 Januari, 2009 Sedan var mitt exempel om Antiken bara ett exempel. Men samma saker gäller alla andra tidsepoker. Jag får en känsla att ni idealiserar hur det var förr. Människans liv var kort, fokuserat på överlevnad och upptäckter tog lång tid. Spela gärna Civilization för att få en uppfattning. Jag har inte pratat om antiken. Jag menar bara att det är omöjligt att hävda med säkerhet att utvecklingstakten har ökat eftersom vi inte har något att jämföra med. Dessutom, Civilization är en utmärkt simulator om allt förutom just tiden. Den är helt ur led i det spelet. Titta hellre i uppslagsverk eller liknande för att se när uppfinningar gjordes och hur lång tid det tog att forska fram saker..
Aike Postad 12 Januari, 2009 Rapport Postad 12 Januari, 2009 Jag har inte pratat om antiken. Jag menar bara att det är omöjligt att hävda med säkerhet att utvecklingstakten har ökat eftersom vi inte har något att jämföra med. Ok, så vi kan inte jämföra 1700-talet med 1900-talet till exempel? För bägge århundrandena finns klara historiska källor. Den tekniska och vetenskapliga utvecklingen var stor under bägge, men skillnaden är ändå enorm. En 1700-tals människa red när 1700-talet började och när det slutade. En 1900-tals människa åkte primitiv bil när 1900-talet började och åkte rymdskyttel när det slutade. En viss skillnad. Och detta är en jämförelse mellan två perioder med snabb utveckling. En jämförelse mellan andra epoker och nutid skulle visa på ännu större skillnader. Dessutom, Civilization är en utmärkt simulator om allt förutom just tiden. Den är helt ur led i det spelet. Titta hellre i uppslagsverk eller liknande för att se när uppfinningar gjordes och hur lång tid det tog att forska fram saker.. Jag håller bara delvis med om att tiden är ur led i Civ. Visst, man kan t ex ha pansarvagnar på 1700-talet eller ännu tidigare. Men det beror på två saker: 1. Spelarens val, det är ju inte en exakt historielektion man får i spelet, utan spelaren avgör hur historien ska utvecklas. 2. Svårighetsgraden. Spelar man t ex på enklare nivåer får man det lättare att utveckla nya innovationer, vilket gör att det går fortare. Men grundtidsprincipen är i Civ är korrekt. Nämligen att det tog längre tid förr. När man börjar spelet är varje omgång 20 år. När man når 1900-talet motsvarar en omgång ett år, vilket gör att utvecklingstakten går fortare. Man har ju dessutom större forskningsresurser. Precis som det är just nu.
Rekommenderade inlägg