Jump to content

Kan du lösa dilemmat?

Nyhet

Recommended Posts

Star Trek Online kommer framöver att genomföra flera veckolånga tävlingar där forumiter på Star Trek Online blir tillfrågade om att lösa svåra dilemman. Den första veckans utmaning, "Kobayashi Maru, volume 1" låter så här:

You have been assigned to take refugees to Starbase 187 when you receive a distress signal from a medical ship ferrying critical supplies to Pacfica, which has been struck by a plague of unknown origin. When you reach the medical ship, you find that the ship is surrounded by two Gorn Cruisers and five Gorn frigates. The medical supplies must reach Pacifica, but not only are you carrying innocent civilians on your ship; you limited weapons capability.

Will you assist the medical ship that has medicine on board that may save thousands, or ensure the safety of your passengers? Choose quickly or all is lost!

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag skulle hitta på en fälla, något som fick gornerna att lämna fältet. Nu vet inte jag vad Gornerna håller kärt men det borde väl your average captain hålla reda på? Om inte det funkade så skulle jag, genom att hitta på ett trick tillsammans med chefsingenjörn och en serie tuffa attacker, få dem att tro att mitt skepp var mycket tyngre beväpnat än det var. Funkar alltid i serierna. J.

Eller transportera fiendeskeppen och dess besättning över till holodäcket medan jag räddar skeppet? Skulle bli en kul effekt av det hela... :D Men skämt åsido var det inte i ett voyagerasnitt som några studenter fick en liknande uppgift av Tuvok? Och hela poängen var att man ibland måste avstå från ett meningslöst anfall om man är outgunned? Samma avsnitt där den påhittige tuvok höjer gravitationen i en korridor med 10 procent. Är det Learning Curve möjligen? J.

Tja, det finns fortfarande ingen mer genialisk lösning på ett problem än den som James T Kirk kom på när han ställdes inför Kobayashi Maru-testet. Och precis som Kirk accepterar jag inte en situation där jag inte kan "vinna", så det är klart att jag skulle assistera skeppet. Antagligen skulle jag försöka upprepa Kirks lösning för det är inget fel på att vara en copycat om orginalet är ett geni! :D

Följande lösningar skulle jag kunna tänka mig:

1) Stråla över nödförnödenheterna/medicinerna och medicinskeppets besättning till ditt skepp och sedan full warp till Pacifica och sedan Stjärnbas 187. Men stråla först över en mina till medicinskeppets motorrum så att det kan förstöras och inte faller i händerna på Gornerna. Du har ju ändå ingen chans mot Gornskeppen med så lätt bestyckning. Förhoppningsvis stryker några Gornskepp med vid explosionen, eller åtmistone blir så skadade att dom inte kan förfölja dig.

Om tidsutrymmet är snävt:

2) Stråla åtminstone över nödförnödenheterna//medicinerna till ditt skepp och sedan full warp till Pacifica och sedan Stjärnbas 187. Lämna medicinskeppet åt sitt öde. Du har ju ändå ingen chans mot Gornskeppen med så lätt bestyckning. ("The needs of the many outweigh the needs of the few"/Spock)

3) Stråla en mina till medicinskeppets motorrum. Öppna eld mot Gornskeppen och locka dem från medicinskeppet. Under tiden lämnar medicinskeppets besättning medicinskeppet i flyktkapslarna, och nödförnödenheterna/medicinen släpps ut i rymden från medicinskeppet. Medicinskeppet fortsätter på egen hand med låg impulsfart. Locka de förföljande Gornskeppen på en linje som passerar medicinskeppet. När Gornskeppen passerar medicinskeppet detonera minan så att medicinskeppet exploderar och förhoppningsvis oskadliggör eller försvagar Gornskeppen (Du borde nu kunna oskadliggöra dem i det senare fallet). Plocka upp medicinskeppets besättning och nödförnödenheterna, och sätt kurs mot Pacifica och sedan Stjärnbas 187.

Jag har postat följande lösning på Star Trek Online's sida för tävlingen.

icon3.gifIt is possible to save all but the medical ship

A diversion maneuver

• Beam over a mine to the engineering room on the medical ship.
  • Start firing at the Gorn ships and lure them away from the medical ship.
  • During this, the critical supplies are dumped into space and the crew on the medical ship leave their ship in escape pods.
  • The medical ship advances on its own at low impulse speed.
  • With the Gorn ships at your tail, proceed back on a straight line to the medical ship.
  • When the Gorn ships are in the neighbourhood of the medical ship, detonate the mine.
  • The following explosion should incapacitate the Gorn ships or at least make them more vulnerable. In the latter case, you should be able to finish them off, in spite of your lighter weaponry.
  • Pick up the crew from the escape pods and beam the critical supplies from space onboard.
  • Set course for Pacifica, and after delivering the supplies, proceed to Starbase 187, drop the refugees and the crew from the medical ship.

Fleetadmiral/Science editor at Star Trek Databas (Largest Star Trek site in Scandinavia)

Edited by Fleetadmiral

Det tror jag inte jag känner igen... Du får gärna beskriva hans lösning (spoilervarna om det behövs lite mer ingående.. J.

Är du ironisk?? :blink:

Spock avslöjar ju för Saavik (tror jag att det är) i TWoK (tror jag att det är) att Kirks omtalade lösning var att han mellan två försök smög in och programmerade om programmet så att det skulle gå att klara. Hans 'ursäkt' var att han inte tror på en situation där man inte kan vinna!

• 1 month later...

Starfleet borde lära sig att alltid skicka mer än ett skepp på uppdrag. <_<

Spock avslöjar ju för Saavik (tror jag att det är) i TWoK (tror jag att det är) att Kirks omtalade lösning var att han mellan två f??rsök smög in och programmerade om programmet så att det skulle gå att klara. Hans 'ursäkt' var att han inte tror på en situation där man inte kan vinna!

Det är Kirk som själv berättar det medan de väntar i grottorna på Genesisplaneten.

• Create New...