Gå till innehåll
Nyhet

Ett litet steg för människan, ett jättelikt kliv för teleporteringen

Rekommenderade inlägg

teleport_atoms_090127.jpgDet är fortfarande långt kvar tills människor kan strålas mellan olika platser som i Star Trek, men för några dagar sedan nådde ett forskarlag vid University of Maryland i USA en milstolpe inom teleportering.

Tidigare har vi rapporterat att man lyckats överföra information mellan fotoner (se Nyheter), men nu har man lyckats med konststycket att sända information mellan atomer. Överföringen skedde m.h.a. något som kallas kvantväxelverkan. Det innebär att informationen inte överförs genom att den färdas genom rymden, utan att den information som finns hos den första atomen samtidigt kan läsas av från en andra atom som befinner sig en bit bort, i det här fallet var avståndet 1 meter. Tro det eller ej, men amerikanska försvaret undersöker även den form av teleportering som man valt att kalla sf-teleportering, dvs. överföringen av fysiska objekt genom någon avancerad teknologi.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaa jag är skeptisk, som doktor Dengrot säger. Inte för att det inte skulle funka till slut men jag vill inte bli ituplockad och sedan ihopplockade med nya atomer...ser farligt ut. Jag är kanske Barclays´s anfader? :D

Sitter för övrigt och äter Broccolisoppa!(internt trekskämt för er som har koll på TNG)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja teleportering!

Men själv skulle jag nog tänka ett tag innan jag teleporterade mig själv verkar lite farligt...

Men saker som mediciner och sådant skulle jag verkligen tycka att det vore bra om vi kunde teleportera. Sen så är jag lite rädd för att teknologin används till fel saker. Tänk om USA bara strålade in ett kärnvapen mitt i Afghanistan och sen åt andra hållet!

Så man skulle nog beh??va skriva ett stort fördrag mellan alla världens länder om hur transportörerna ska användas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt mig finns det några ganska intressanta frågor om man tänker på att med den teleporterings teknik som finns i star trek så skulle man väll kunna bara läsa av informationen från en människa som ska transporteras och sedan bygga upp honom/henne på den plats han/hon skulle transporteras till utan att behöva plocka sönder orginal kroppen?

Säg tex att jag ska transporteras och att något går fel och jag jag inte plockassönder utan att det bara skappas en kopia av mig.

En annan sak som skulle få mig att ALDRIG använda en teleportör är: vad händer med den som teleporteras egentligen? Jag ser det som att då du teleporteras dödas du och sedan byggs det en exakt kopia av dig. Och om den kopian är du eller inte anser jag vara en definitions fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mjaa jag är skeptisk, som doktor Dengrot säger. Inte för att det inte skulle funka till slut men jag vill inte bli ituplockad och sedan ihopplockade med nya atomer...ser farligt ut. Jag är kanske Barclays´s anfader? :D

Sitter för övrigt och äter Broccolisoppa!(internt trekskämt för er som har koll på TNG)

Docktor Dengrot...........Broccolisoppa!!! :lol: :w00t: Det var roligt.

Jag tror att den dag då vi kan transportera oss som i Star Trek är enormt långt borta. Kanske kommer de aldrig att ske. Med den tekniken vi besiter i dag, och utvecklingen som är, har vi långt kvar tills datorkraft och annan utrustning kan göra det vi talar om. Skulle behöva något totalt revlutionerande vetenskapligt framsteg för att nå ditt innom 100 år. Men visst kan jag ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har rätt. Svårigheterna är väldiga. Fenomenet som gör att teleportering är möjligt sker ju på kvantnivå. M.a.o. misstänker jag att all kvantinformation måste överföras för varenda liten elementarpartikel i människa. Vet inte hur många elementarpartiklar en människa innehåller, men antalet atomer sägs ligga runt 10^27 för en människa som väger 70 kg. Mycket att hålla reda på m.a.o.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det känns lite konstigt att kalla det här för en nyhet, då quantum entanglement väl inte på något sätt är nytt?

Vill minnas att man tidigare entanglat partiklar och bestämt den ena partikelns tillstånd varpå superpositionen för den andra partikeln också försvunnit. Fast det nya här var väl kanske att superpositionen förblev för den andra partikeln.

Hur som helst så skulle jag absolut inte kalla det ett "jättekliv" då det som gjorts nu är så fruktansvärt trivialt i jämförelse med faktisk teleportering av komplexa system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg