Mr Trek Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Vad tycker ni om Merlin serien som SVT visar 18:45 på söndagar? Själv tycker jag att den är en riktigt välgjord brittisk serie. Även om den inte riktigt hänger ihop med boken(ja ni vet den med Arthur, Lancelot, Guinevere, Merlin och dem). Den är en ungdomsserie som jag vet följs av vuxna(mamma, pappa, morbror mm). Som sagt tycker jag att serien är riktigt bra. Vad tycker andra om den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Jag har bara sett första avsnittet än men det verkar vara en hyffsad serie, även om, som sagt, den inte följer ursprungsstoryn, men säg en film eller TV-serie som gjort det? Om man (som jag) blir klaustofobisk vid tanken på att vara tvungen att se nånting vid en bestämd tid så kan man se alla avsnitt (som sänts) på SVT Play i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 (edited) Åh, jag har sätt några avsnitt av Merlin, och de var jättebra! En välgjort, spännande och kul serie... ^_^ Vi brukar se på det om vi sätter på Tv:n vid kvällsmaten... (Är det inte en keltisk historia från början?) Edited February 16, 2009 by Keiko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Såg ett avsnitt av serien. Verkade intresant. Skulle vara skoj att se mer av den. Men som Kashked blir jag klaustofobisk av behöva följa tider på tv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 16, 2009 Author Report Share Posted February 16, 2009 Se den på play då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Åh, jag har sätt några avsnitt av Merlin, och de var jättebra! En välgjort, spännande och kul serie... ^_^ Vi brukar se på det om vi sätter på Tv:n vid kvällsmaten... (Är det inte en keltisk historia från början?) Det exakt ursprunget till Arthur/Merlin-mytologin är inte helt säkert. Man tror (med ganska goda skäl om jag kommer ihåg riktigt) att storyn följer en keltisk förebild som har gjorts om senare för att passa tidsandan under medeltiden. Vad gäller filmversioner och TV-serier så följer dem som en allmän regel ingen av de många versionerna från medeltiden, utan hittar på fritt, och i slutändan brukar allt som är kvar av ursprungsberättelsen vara namnen på karaktärerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Såg ett par minuter. Är allergisk mot "ungdoms"-serier och dåliga CGI-effekter så det lär nog inte bli mer av den serien för mig. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Novatron Posted March 23, 2009 Report Share Posted March 23, 2009 Kanon bra serie gillade alla avsnitten. Lite synd att det bara var 13 avsnitt i ses 1. Japp väntar på nästa säsong skall börja sändas om svt köper in den vill jag säga. Annars får man väl vänta och köpa den på dvd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soval Posted January 23, 2012 Report Share Posted January 23, 2012 Jag såg inte Merlin när den gick på SVT utan har sett delar av den nu i efterhand. Personligen tycker jag inte den var något speciellt. De nya inslagen i legenden var mest störande och fåniga. Det hela kändes som någon försökt göra en smallville kopia. Däremot såg jag en annan Arthuriansk serie vid namn, Camelot, den var klart mer sevärd. Joseph Fiennes spelar Merlin och gör det riktigt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Själv föredrar jag filmen(/serien) med Sam Neil. En riktig 10:poångare . Det finns inget jag vill ändra med den, alla har gjort ett fantastiskt jobb, tolkningen är bra och innehållet väl avvägt. Det finns så många sköna karaktärer, jag gillar speciellt Mab och hennes anhang, skönare skurkar får man leta efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soval Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Jag gillar också filmen Merlin. Jag gillar idén med hedendom vs kristendomen som en underliggande konflikt. En annan Arthuriansk bok och film som har den konflikten är Avalons dimmor. Filmen är ganska dålig men boken gillar jag. Men min favoritfilm inom Arthuriana är utan tvekan Excalibur från 1981. Filmmusiken består av framför allt Wagner men även Carl Orff's O Fortuna, underbart och mäktigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts