Jump to content

Resebyråer i Sverige säljer resor till rymden

Nyhet

Recommended Posts

vg_spaceship2_thumb_090317.jpg

Idag tillkännagavs vid en presskonferens i Göteborg vilka svenska resebyråer som får sälja rymdbiljetter för rymdturistföretaget Virgin Galactics räkning. Det blir Upplevelseakuten i Stockholm, The Search i Malmö och Icehotel Travel i Jukkasjärvi. Ett danskt och finskt företag väntas snart följa efter.

Transporterna till rymden kommer att ske med Space Ship 2, som skall sändas upp från Spaceport Sweden (Kirunas flygplats och Esrange) från och med 2011. En som redan köpt biljett är dansken Per Wimmer som därmed räknar med att bli den första dansken i rymden. Men biljetten var inte billig, han fick lägga ut runt 1,7 miljoner kronor. Biljetten gäller för en resa 110 km upp i luften, precis vid gränsen till rymden. Hela färden beräknas ta två timmar, varav 4 minuter med tyngdlöshet.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Heltokiga snubbar. Lägga ut sådana pengar på att riskera livet och resa ut i rymden :blink: ?? Jag kan ärligt inte förstår det. Men jag är inte så äventyrlig av mig.

Skulle någon av er andra på forumet kunna tänka sig att lägga dessa pengar för att få komma till rymden, och vara viktlös i fyra minuter?

Jag hade tyckt det var en otrolig känsla, men 17 miljoner? Nej, det är det helt enkelt inte värt. Men vill folk så är det ju deras val, det är ju så ekonomin funkar. Cheferna som får jättebonusar kanske skulle åka på tjänsteresa? :rolleyes:

Du fick nog en decimal lite fel där ;) Kostnade var väl 1,7 miljoner..men dyrt ändå!

Hade jag dom pengarna hade jag också åkt. Vilken spänning det skulle vara. Vilken kick! Men man bör nog gå igenom någon undersökning innan man får flyga. Dessutom måste ju nästan resan genomgås på egen risk. Tror inte person försäkringen täcker detta :P

Rymdförsäkring är nästa steg.

Ska du ut i rymden? Har du tänkt på vad som skulle kunna hända? Täcker inte din hemförsäkring olyckor utanför jordens attmosfär? Rymdförsäkringar AB täcker alla skador och olyckor som kan hända dig, från att bli utkasstad i rymden ifrån en luftsluss, till rymdhicka och benskörhet. Ring nu 555-868958. I morgon kan det vara din tur att pressas av G-kraften och slungas ut i ditt livs äventyr. Och med lite tur kommer du hem igen och kan berätta om äventyret för dinna barnbarn. Om inte kan du ialla fall vara glad åt att dinna efterlevande får en livspremie av oss på Rymdförsäkringar. (livspremie räknas ut efter dinna tillgångar som fins kvar efter att Rymdförsäkringars styrelse har haft en röjarfest för att fira din begavning.) Så köp din resa till rymden, njut av tidernas äventyr, och var lugn när din rymddräckt spricker och du kvävs, för du var vis nog att försäkra dig hoss, de bästa. Rymdförsäkringar AB.

OBS! Försäkringen täcker inte rymdstrider eller dödligt utfall vid möte med rymdvarelse eller diverse virus, strålning, micro meteoriter och kolision med komet. Det är på din resebyrås ansvar att välja en resväg som undviker farozoner och lokala risksituationer.

Edited by Unkas

Hm nått försäkringsbolag kanske borde sälja en försäkring som ger ersättning när vanliga medborgare drabbas av oväntade saker som att strålas upp till flygvapnets rymdskepp av senaste modell och där bli beskjutna, eller till och med förälskade i diverse aliens? Ni vet sådana där tokiga saker som händer stup i kvarten i filmer och tv serier... J.

• Create New...