Jump to content

Räkna inte med någon ny Star Trek-serie på ett bra tag

Nyhet

Recommended Posts

serie_7_superliten.jpgJames Hibberd på Hollywood Reporter har gjort en omfattande studie över frågan om det finns en chans till en ny Star Trek-serie den närmaste tiden, och responsen från berörda parter (CBS i huvudsak) är bedövande stum. Även om flera är intresserade så blir PR-folket irriterade över sådana frågor. De verkar första vilja veta om den kommande filmen blir bra för att kunna bestämma om fortsatt TV-produktion. Sedan är det förvirring över olika licenser där CBS Paramount Television har licensen för Star Trek i sin helhet (där TV-serierna ingår) och Paramount Pictures (som inte har något att göra med CBS Paramount, namnet till trots) äger rättigheterna till filmerna. Samtidigt är Paramount Pictures de som historiskt sett gjort det mesta inom Star Trek, med undantag för de numera insomnade produktionsföretagen Desilu och Norway Productions från 1960- och 1970-talen.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Kommande filmens framgång kan nog ha mycket att göra med nästa ST-series vara eller inte vara.

Jag tycker dock att Star Trek i sin helget behöver vila. Specielt som serie. Men går det att krama mer blod ur ST kommer det säkert att göras.

Mja det kan nog stämma att det inte skadar om star trek får vila som serie. MEN om man gör, som jag nämnde i en annan tråd, kör en serie med lite parallella stories som skildrar t.ex: En nybyggarfamilj ute på någon avlägsen kolloniplanet, en lägre Amiral på star fleet-högkvarteret, två systrar som driver ett fraktskepp, besättningen på ett mindre militärt scoutskepp osv. Dessa kan ju också vara olika raser. Men kan med lite friskare vinklar helt enkelt få det att bli nytt och intressant tror jag!

Pr folk vill fokusera på det som händer här och nu. De vill göra reklam för nya filmen. Och blackouten kan precis lika gärna tyda på att det är en ny serie på gång. Men jag tror att man helt enkelt vill vänta och se tills man vet hur nya filmen går och då prata om en eventuell serie. Betänk att man ännu inte vet om marknaden är mogen för mer star trek eller inte. Man tror det för annars skulle man inte ha släppt filmen men man vet inte. J.

En ny serie skulle enbart skada filmen och dess eventuella uppföljare. Flest såg Star Trek 1-4 på bio, och antalet besökare sjönk när biofilmerna konkurrerade med tv-serierna. Bättre att vänta några år i sånt fall.

Jag är övertygad om att det var mer som spelade in för filmerna efter 4:an än att det fanns Star trek på TV. Oavsett tror jag att en serie kommer relativt snabbt om den nya filmen blir succé. Att några PR-nissar inte vill prata om någon eventuell serie säger ju egentligen inte speciellt mycket så artikelns slutsats är väl något överdriven i mina ögon.

Det är klart att det fanns andra saker än att tv-sänd ny Star Trek som påverkade hur många som såg 5-10 på bio.

*Konkurrensen från andra filmer var generellt hårdare för de flesta av dessa. Särskilt femman och Nemesis hade riktigt hård konkurrens från andra blockbusters.

*Fansen blev äldre ju längre filmserierna fortgick. TOS-fansen tex var elva år äldre när den sista filmen kom jämf??rt med ettan, och jag är rätt säker på att ju äldre man blir desto färre gånger ser man en film på bio. Om man ens gör det.

*Kvaliteten på filmerna spelar roll för hur många som ser den. 5,7,9 och 10 anses inte sällan tillhöra de sämsta.

*Allmän överexponering av Star Trek pga alla tv-serier, merchandising och film-serien i sig.

Trots det är det självklart att värdet på Star Trek-filmer gick ner eftersom man kunde se det på tv varje vecka.

Edited by Aike

• Create New...