Jump to content

Är problemet löst hur vi ska undvika att bli träffade av himlakroppar?

Nyhet

Recommended Posts

asteroid_impact_thumb_090421.jpgTvå rymdforskare har lagt fram en lösning som iallafall ser mycket lovande ut. Professorerna David French och Andre Mazzoleni har räknat ut att det finns ett förhållandevis enkelt och billigt sätt att ändra banorna för asteroider och andra hotande kroppar från att kollidera med jorden.

Idén går ut på att man fäster en lång lina med ballast till himlakroppen. Genom att man fäster en ballast längst ut på linan ändras himlakroppens masscentrum, vilket effektivt skulle ändra himlakroppens bana. För att få effekt måste linan dock vara riktigt lång, allt från ett tiotal mil till - i sällsynta fall - hundratusentals mil, beroende på himlakroppens storlek. Med hjälp av t.ex. spunna nanofibrer (som även är påtänkta för en eventuell framtida rymdhiss) skulle man kunna ha ett material starkt nog för att inte linan ska brista.

Källa

[ Till originalnyheten ]

VEEEEEM ska sätta dit linan? :blink:

Det fixar Harry S. Stamper och hans killar. De har vana med arbete på astroider :D

Se Filmen Armagedon, där Harry S. Stamper är hjälten.

Mycket enkel ide. Det facinerar mig att de enkla ideerna oftast är det bästa. Sedan är det givetvis problemet med att ha en lina som klarar påfrestningen, men i teorin borde det vara helt genomförbart.

Edited by Unkas

Framför allt låter det som om man behöver upptäcka asteroiden lång tid innan den träffar jorden. Dels så ska man hinna dit och göra allt man ska och dels så känns det som om denna typ av material behöver lång tid för att förflytta en asteroid ut ur harms way. Nä tacka vet jag en kärnladdning mitt i solar plexus på asteroid eländet. J.

Och hur ska vi få upp tillräckligt med skrot i rymden? Det bör ju vara fråga om något i storlek av sockertopps berget (om det nu ska kunna ändra asteroidens bana) och då kan man ha i tanke att endast 1/3 av alla sonder NASA skjutit upp fram tills idag har klarat sig utan att krascha/allvarliga fel...

• Create New...