Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Man kan inte ta dessa omröstningar på allvar. 65% av användarna på sajten gav filmen omdömet enastående i den stora omröstningen med över 1000 röster. Alldeles för få röstar i den omröstningen du länkar till, eftersom det är mycket mindre trafik där nu än i våras. Dessutom är det många negativa som hänger där permanent. Det är 5-10 användare som nästan enbart kritiserar filmen och dyker upp i varje tråd.

En sammanställning av recensioner, vad fans tycker och ekonomiskt resultat skulle visa att den senaste filmen är den bäst ansedda. Om man bara lät fans bestämma skulle den vara topp tre med tvåan och First Contact.

Klart man kan ta dom på allvar, varför skulle man inte kunna göra det? För att ett mindre antal personer röstar? Ser inte logiken i det. Skulle det komma 500 personer till vet väl inte du hur dom skulle rösta? Du är väl fullkomligt medveten om att åsikter om filmer kan förändras? Känner personligen till två stycken (varav en är medlem på det här forumet) som gått från "Åh va bra!" till att vara väldigt kritiska av filmen. Av dom få som röstat hittils så ser det ut på det här viset just nu, om det krävs hundratals eller till och med tusentals för att en omröstning ska tas på ett seriöst vis för din del så får du stå för det.

Det finns 5-10 personer som tycker illa om filmen och dyker upp i varje tråd, och? Det är väl ändå enskilda personer som kommer med sina åsikter. Är garanterat ett antal användare som även försvarar filmen när tillfälle ges, ungefär som du brukar göra på det här forumet.

Nej, det är tydligt att filmen, efter att hypen lagt sig, inte hålls lika högt längre. Vare sig det är 1000 röster eller 50. Givetvis är det förmodligen så att den fortfarande hålls högt, men inte lika högt.

Om du väljer att starta en tråd om ämnet på TrekBBS kan den ju givetvis inte tas på fullt allvar om den inte fått 1000 eller fler röster, bara så du vet :)

Postad

Klart man kan ta dom på allvar, varför skulle man inte kunna göra det? För att ett mindre antal personer röstar? Ser inte logiken i det. Skulle det komma 500 personer till vet väl inte du hur dom skulle rösta?

Ja, man kan ta det på allvar för de som är inne där nu. Men inte för Star Trek-fans i allmänhet eller ens för Trekbbs medlemmar. Just pga att trafiken är lägre och att urvalet på de som besöker filmforat är en extrem kärna av nätfans. Star Trek har långt, långt många fler fans och tittare än de som besöker forum.

Du är väl fullkomligt medveten om att åsikter om filmer kan förändras?

Inga av omröstningarna ställer den frågan. De jämför filmen med andra filmer i serien. Det är klart att det en del gillar andra bättre. Du startade ju en tråd med samma ämne som den första veckan i maj. Inte sa alla att filmen var den bästa där heller.

Känner personligen till två stycken (varav en är medlem på det här forumet) som gått från "Åh va bra!" till att vara väldigt kritiska av filmen.

Det är väl bara med en Star Trek-film sånt kan hända. De överanalyseras ju för mycket <_<

Jag tror inte de flesta som gillade filmen eller ogillade den har ändrat sig nämnvärt. De har snarare glömt bort den och gått vidare. Jag tror dock personligen att fler kommer uppskatta den mer när de ser den fler och fler gånger, eftersom det tar tid att vänja sig vid nya skådespelare osv.

Av dom få som röstat hittills så ser det ut på det här viset just nu, om det krävs hundratals eller till och med tusentals för att en omröstning ska tas på ett seriöst vis för din del så får du stå för det.

Skulle en SIFO-undersökning genomföras på det viset skulle utfallet i riksdagen se helt annorlunda ut än det blir i verkligheten. Du har ju själv sett detaljnivån olika filmer kan diskuteras på där. 99% som ser en film tänker aldrig på det som sägs där. Därför är polls där missvisande.

Det finns 5-10 personer som tycker illa om filmen och dyker upp i varje tråd, och?

De påverkar ju omröstningar genom att deras inlägg är fler. Klart att folk som läser trådarna blir påverkade. Hur mycket kan man ju diskutera, men jag tror inte de flesta har en genomtänkt position om olika filmers svagheter och styrkor. Så visst finns det en påverkan. Det är rätt många som har sagt att de inte visste att Nemesis eller Voyager var kassa förrän de kom till Trekbbs <_<

Det är väl ändå enskilda personer som kommer med sina åsikter. Är garanterat ett antal användare som även försvarar filmen när tillfälle ges, ungefär som du brukar göra på det här forumet.

Nja, därför de som gillar en film eller något tenderar att säga detta var bra och sedan är det inget mer med det. De som är negativa ältar det dåliga.

Ta till exempel Star Wars Phantom Menace som om man får tro nätet är den sämsta filmen någonsin. Det är den film som jag har sett med flest personer vid olika tillfällen. Cirka 10-15 stycken och alla gillade den. Den har väl 6 nåt på IMDB med en klar majoritet som ger den över 6-7 i betyg. Knappast ansedd att vara dålig, men en minoritet klankar ner på filmen och får det att se ut att filmen var ett helgerån.

Samma sak sker på Trekbbs och tom här i viss mån angående den nya filmen. Ändå visar polls i tråden om filmen och i filmsidorna att folk gillade den betydligt mer än vad många inlägg antyder. De flesta som är positiva postar inte eller postar en gång. De negativa postar om och om igen.

Nej, det är tydligt att filmen, efter att hypen lagt sig, inte hålls lika högt längre. Vare sig det är 1000 röster eller 50. Givetvis är det förmodligen så att den fortfarande hålls högt, men inte lika högt.

Det är klart när något hålls som mycket positivt kan få en backlash eller bemötas med mer kritik efter tag. Men jag tror inte det är fallet nu. Snarare är det åter igen urval och trafik som är avgörande. De flesta som gillade den har gått vidare.

Om du väljer att starta en tråd om ämnet på TrekBBS kan den ju givetvis inte tas på fullt allvar om den inte fått 1000 eller fler röster, bara så du vet :)

Ja, nu vet jag det:lol: Seriöst tror jag att mycket som det klagas på nätet när det gäller både filmen och Star Trek i övrigt är en minoritetsposition.

Wesley Crusher är den mest hatade karaktären, enligt nätfansen. Ändå fick han mer fanmejl än de övriga skådespelarna tillsammans och kom tillbaka varje säsong efter han hade slutat.

Ferengis är tråkiga och trista, tycker rätt många på nätet. Ändå förekommer de ofta i alla serierna sedan TNG. Varför? Förmodligen för att de ökade tittarsiffrona.

Osv. Osv.

Postad

Enligt mig, så klår nya filmen i alla fall TFF med hästlängder. Ställer man den emot NEM (som jag tycker är underskattad) blir det väldigt jämt. Båda är bra filmer. Nya filmen får iaf priset för mest välgjorda ST-film tror jag :P

Postad

Ja, man kan ta det på allvar för de som är inne där nu. Men inte för Star Trek-fans i allmänhet eller ens för Trekbbs medlemmar. Just pga att trafiken är lägre och att urvalet på de som besöker filmforat är en extrem kärna av nätfans. Star Trek har långt, långt många fler fans och tittare än de som besöker forum.

Absolut, men som sagt vet du inte vad dom skulle rösta nu, dessa månader efter filmens premiär.

Inga av omröstningarna ställer den frågan. De jämför filmen med andra filmer i serien. Det är klart att det en del gillar andra bättre. Du startade ju en tråd med samma ämne som den första veckan i maj. Inte sa alla att filmen var den bästa där heller.

Nej, men generella känslan när filmen släpptes var att detta var det bästa som hänt Trekkies sedan Gene Roddenberry föddes, vilket inte verkar vara fallet just nu, när hypen lagt sig. Otroligt många rankade den som den bästa, nu slår den inte ens TFF med imponerande siffror.

Det är väl bara med en Star Trek-film sånt kan hända. De överanalyseras ju för mycket <_<

Jag tror inte de flesta som gillade filmen eller ogillade den har ändrat sig nämnvärt. De har snarare glömt bort den och gått vidare. Jag tror dock personligen att fler kommer uppskatta den mer när de ser den fler och fler gånger, eftersom det tar tid att vänja sig vid nya skådespelare osv.

Nja, det gör nog många filmer. Har en kompis som sitter och överanalyserar skräckfilmer, av alla genrer :w00t:

De påverkar ju omröstningar genom att deras inlägg är fler. Klart att folk som läser trådarna blir påverkade. Hur mycket kan man ju diskutera, men jag tror inte de flesta har en genomtänkt position om olika filmers svagheter och styrkor. Så visst finns det en påverkan. Det är rätt många som har sagt att de inte visste att Nemesis eller Voyager var kassa förrän de kom till Trekbbs <_< .

Du tror alltså att Trekkies som skulle röstat för t. ex STXI, ändrar sig efter att ha läst vissa negativa kommentarer? Det kan inte vara tvärtom också då? Hype sprids ganska lätt det med.

Nja, därför de som gillar en film eller något tenderar att säga detta var bra och sedan är det inget mer med det. De som är negativa ältar det dåliga.

Inte vad jag sett, det negativa som sägs debatteras ofta från de "godas" sida, det blir rätt snabbt väldigt nördigt, men det är vi ju vana vid :)

Ta till exempel Star Wars Phantom Menace som om man får tro nätet är den sämsta filmen någonsin. Det är den film som jag har sett med flest personer vid olika tillfällen. Cirka 10-15 stycken och alla gillade den. Den har väl 6 nåt på IMDB med en klar majoritet som ger den över 6-7 i betyg. Knappast ansedd att vara dålig, men en minoritet klankar ner på filmen och får det att se ut att filmen var ett helgerån.

Well that's a first... :blink: Känner till en enda person som gillar Episode 1, och den personen äter upp precis allt när det gäller Star Wars. Alla andra jag känner hatar den fullkomligt. En blev så fruktansvärt missnöjd med prequelsen att han vände sig till Star Trek istället.

Det är klart när något hålls som mycket positivt kan få en backlash eller bemötas med mer kritik efter tag. Men jag tror inte det är fallet nu. Snarare är det åter igen urval och trafik som är avgörande. De flesta som gillade den har gått vidare.

Tror inte att det är så simpelt.

Wesley Crusher är den mest hatade karaktären, enligt nätfansen. Ändå fick han mer fanmejl än de övriga skådespelarna tillsammans och kom tillbaka varje säsong efter han hade slutat.

Jag sätter 10 Quatloos på att det har att göra med att han var en tonårsidol.

Om det verkligen var så många som ogillar den numera. Varför har inte den här namnunderteckningen fler namn då? (Och två är dubbla plus fyra är jag som har skojat <_< )

http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?vulcan&1

Eh, för att Trekkies oftast är smarta, och då vet att såna där polls är helt värdelösa och betydelselösa. Sen är det ingen som säger att alla som ogillar filmen pga Vulcans försvinnande eller liknande.

Postad

Jag tror den stora massan gillar den nya filmen medan hard core trekkies/trekkers är mer tveksamma. Som actionfilm är den bra men som star trekfilm sämre helt enkelt.

Sen när började man göra trekkiga ST-filmer. Filmerna behöver helt enkelt rikta sig till massorna för att lyckas, serierna är var man kan finna riktigt nörderi :nörd:

Postad

Nja, jag skulle inte vilja säga att filmerna är gjorda för massorna. Men på samma gång är dom kanske inte alltid lika Trekkiga som serierna. STXI och Voyage Home är två filmer som är väldigt lätta att se på som icke-Trekkies.

Postad (redigerade)

Om att det är mindre trafik.

Absolut, men som sagt vet du inte vad dom skulle rösta nu, dessa månader efter filmens premiär.

Nej, helt klart vet jag inte. Samtidigt tror jag folk tenderar att vara konsekventa. Har en person väl fattat ett beslut så lär de vara ovilliga att ändra sig, så jag tror att de flesta skulle rösta likadant.

Nej, men generella känslan när filmen släpptes var att detta var det bästa som hänt Trekkies sedan Gene Roddenberry föddes, vilket inte verkar vara fallet just nu, när hypen lagt sig. Otroligt många rankade den som den bästa, nu slår den inte ens TFF med imponerande siffror.

Det fanns ingen poll för det vad jag minns. I din tråd sa inte alla heller det, de flesta däremot tyckte att det var en av de bättre eller att filmen var väldigt bra.

Jag håller inte med att den var superhypad. Många var väldigt positiva till trailers och tyckte det var kul med ny Star Trek, men långt ifrån alla. Nästan alla polls på olika forum visade att de flesta ville se en ny TNG-film.

Men visst, folk var mer positiva på Trekbbs än här. Men att det blev eufori första veckan där hade mer att göra med filmens kvalitet och att Star Trek var döende innan dess än hype. Att filmen gick bättre än väntat första helgen pga bra word-of-mouth är ett exempel. Terminator var helt klart den mest diskuterade filmen i maj sett till hela nätet, men där blev ju reaktionen den motsatta. Här i Sverige tycker jag inte det var någon nämnvärd hype, ser man till detta forum var åtskilliga negativa bland postarna.

Du tror alltså att Trekkies som skulle röstat för t. ex STXI, ändrar sig efter att ha läst vissa negativa kommentarer? Det kan inte vara tvärtom också då? Hype sprids ganska lätt det med.

Jo, det är klart. Samtidigt var det inte hype som fick folk att gilla filmen. På IMDB ligger filmen på 8,3-8,4 just nu med 90 000+ röster. Det är samma betyg som den hade när det var 300 röster under filmens världsturné. Transformers och Terminator hade höga betyg med när de släpptes och var betydligt mer hypade eftersom varumärkena var hetare, men rasade ganska kraftigt när fler såg den. Så jag håller inte med att det är hype som har fått folk att rösta så högt, utan för att de gillade den.

Men nu när det är mindre trafik är mitt intryck också att fler är negativa. På Trekbbs finns det några mycket aktiva medlemmar som blev medlemmar i somras och nästan alltid dyker upp med negativa kommentarer.

Tror inte att det är så simpelt. (Om trafik och urval)

Kolla då på Trekmovies resp. Trekbbs besöksantal. Det är långt under det i våras, vilket märks på vilka som kommer dit. Många som hänger på Trekbbs är primärt fans till spin-off-serierna. Det är klart de är mer negativa eftersom filmen inte hade deras favoritbesättning eller berättades på samma sätt som Rick Berman gjorde.

Eh, för att Trekkies oftast är smarta, och då vet att såna där polls är helt värdelösa och betydelselösa. Sen är det ingen som säger att alla som ogillar filmen pga Vulcans försvinnande eller liknande.

Eller beror det på att väldigt få var så negativa. Det skapades ett socialt nätverk för de som hatade Jar Jar Abrams Trek. Det är nere nu och hade som mest under tjugo medlemmar. (Övriga nätverk har flera hundra till tusentals medlemmar.)

Redigerad av Aike
Postad

Nej, helt klart vet jag inte. Samtidigt tror jag folk tenderar att vara konsekventa. Har en person väl fattat ett beslut så lär de vara ovilliga att ändra sig, så jag tror att de flesta skulle rösta likadant.

När det gäller film händer det snarare väldigt ofta, iaf enligt mina upplevelser. Speciellt bland fanboys.

Det fanns ingen poll för det vad jag minns. I din tråd sa inte alla heller det, de flesta däremot tyckte att det var en av de bättre eller att filmen var väldigt bra.

Jag håller inte med att den var superhypad. Många var väldigt positiva till trailers och tyckte det var kul med ny Star Trek, men långt ifrån alla. Nästan alla polls på olika forum visade att de flesta ville se en ny TNG-film.

Men visst, folk var mer positiva på Trekbbs än här. Men att det blev eufori första veckan där hade mer att göra med filmens kvalitet och att Star Trek var döende innan dess än hype. Att filmen gick bättre än väntat första helgen pga bra word-of-mouth är ett exempel. Terminator var helt klart den mest diskuterade filmen i maj sett till hela nätet, men där blev ju reaktionen den motsatta. Här i Sverige tycker jag inte det var någon nämnvärd hype, ser man till detta forum var åtskilliga negativa bland postarna.

Det ville till och med jag till en början, då jag inte ville se några andra spela det gamla TOS-gänget, det ändrar dock inte faktumet att filmen, när den väl haft premiär, definitivt var sönderhypad. Förståeligt att folk var glada åt att nytt Trek kommit, men fortfarande överdrivet positivt. Hade Jesus kommit tillbaka dagen efter premiären hade TrekBBS inte tappat takten i att hylla filmen.

Samma hände ju som sagt inte här, vilket jag tycker var uppfriskande. Känns väldigt typiskt amerikanskt det här med hype och nytt = bäst.

Jo, det är klart. Samtidigt var det inte hype som fick folk att gilla filmen. På IMDB ligger filmen på 8,3-8,4 just nu med 90 000+ röster. Det är samma betyg som den hade när det var 300 röster under filmens världsturné. Transformers och Terminator hade höga betyg med när de släpptes och var betydligt mer hypade eftersom varumärkena var hetare, men rasade ganska kraftigt när fler såg den. Så jag håller inte med att det är hype som har fått folk att rösta så högt, utan för att de gillade den.

Filmerna du jämför filmen med, sög ganska kraftigt, på flera fronter. Därav de snabbt sjunkande betygen. Jag säger inte att filmen inte är bra, jag gillade den väldigt mycket, så givetvis röstar folk som dom gör för att den är bra, men hypen sprider sig även, eller främst, till IMDb. Att peka på betyget på IMDb säger inte väldigt mycket, speciellt inte om du samtidigt ska peka på en 20 år gammal Star Trek films betyg samtidigt, om du nu skulle få för dig det (som med Die Hard 4.0 vs de tidigare)

Men nu när det är mindre trafik är mitt intryck också att fler är negativa. På Trekbbs finns det några mycket aktiva medlemmar som blev medlemmar i somras och nästan alltid dyker upp med negativa kommentarer.

Har sett flertalet nya medlemmar som prisar filmen också, vars fandom av Trek började med den nya filmen. Sen är det som sagt många andra sedan länge aktiva medlemmar som hoppar in i tråd efter tråd.

Kolla då på Trekmovies resp. Trekbbs besöksantal. Det är långt under det i våras, vilket märks på vilka som kommer dit. Många som hänger på Trekbbs är primärt fans till spin-off-serierna. Det är klart de är mer negativa eftersom filmen inte hade deras favoritbesättning eller berättades på samma sätt som Rick Berman gjorde.

Väldigt spekulativt där, skulle snabbt slängas ut i en domstol.

Eller beror det på att väldigt få var så negativa. Det skapades ett socialt nätverk för de som hatade Jar Jar Abrams Trek. Det är nere nu och hade som mest under tjugo medlemmar. (Övriga nätverk har flera hundra till tusentals medlemmar.)

Folk behöver inte vara negativa, det jag vill få fram är att filmen inte är lika överdrivet prisad som den tidigare var.

Slänger man ett kex till en svältande man så kommer han ju tycka att det är det godaste kexet han någonsin ätit. Några kex senare och när mannen är mätt var det inte lika gott som han först tyckte. Lyssna på Professor Murphy.

Postad (redigerade)

Jag tror den stora massan gillar den nya filmen medan hard core trekkies/trekkers är mer tveksamma. Som actionfilm är den bra men som star trekfilm sämre helt enkelt.

Det beror ju hur man definiterar hard-core. De flesta på Trekbbs, Trekmovie och här är ju positiva enligt alla omröstningar. Ordföranden i Stockholm trekkers gav ju filmen sex av fem (!) på Nyhetsmorgon och Gatekeeper-Thomas gav det ungefär samma på det norska forumet. Jag har sett massor med kommentarer på Trekbbs där äldre TOS-fans säger att det var den här filmen de ville ha haft 1979.

Nästan alla hardcorefans som jag har sett ogillar den, gillar inte TOS alls, eller så de har ingen relation till det, utan tycker DS9, TNG eller Voyager är bäst. De är ogillar filmen pga av det inte är en film baserad på någon nämnt serie och för att kontinutiteten som dessa serier upprättar är borta. Jag tror dock dessa är väldigt få bland alla som är och har varit fans (även för spinofferna). Men att de hörs mer på nätet eftersom dessa serierna var akutella mer nyligen.

Redigerad av Aike
Postad

När det gäller film händer det snarare väldigt ofta, iaf enligt mina upplevelser. Speciellt bland fanboys. (om att ändra sig)

Ok, det vet jag inget om. Självklart ändrar sig folk ibland särskilt när de blir äldre, men det tror jag mer beror på att vissa saker som var intressanta i ett visst livskede inte är det längre. Samtidigt tycker jag t ex betygen för First Contact och Star Trek II på IMDB inte tyder på att folk ändrar sig särskilt mycket. De var omtyckta när de kom ut före IMDB fanns och de har höga betyg nu. Folk gillar dem fortfarande. Samma sak gäller för favoritband. Rolling Stones, U2, Beatles har ju fortfarande massa fans som inte har övergivit dem.

Det ville till och med jag till en början, då jag inte ville se några andra spela det gamla TOS-gänget, det ändrar dock inte faktumet att filmen, när den väl haft premiär, definitivt var sönderhypad. Förståeligt att folk var glada åt att nytt Trek kommit, men fortfarande överdrivet positivt. Hade Jesus kommit tillbaka dagen efter premiären hade TrekBBS inte tappat takten i att hylla filmen.

Samma hände ju som sagt inte här, vilket jag tycker var uppfriskande. Känns väldigt typiskt amerikanskt det här med hype och nytt = bäst.

Det är klart att det finns en skillnad i kultur mellan USA och Sverige. Samtidigt är det nog snarare Trekkiekulturen som skiljer sig mest. I USA är ju betydligt fler TOS/TNG-fans än här. Här är det ju TNG/Vgr-fans som är flest och som hellre vill se mer av det. Många ser ju ner på TOS eller gillar serien ganska lite. Eller så gillar man serien men har sett den nyligen, vilket gör att reboot känns meningslöst. Så kombinationen reboot och TOS är inte något alla blir entusiastiska för här.

Sedan när det gäller hype beror ju det på vad man menar. Förväntningar var höga ja. Men med hype menar jag att enbart yta som marknadsföring, reklam, köpta recensioner osv hade skruvat upp folks förväntningar överdrivet. Hade filmen inte levererat så hade folk inte gillat den på världsturnén eller senare. Dessutom fanns det ganska många, även om de var i minoritet, som var negativa eller inte jättepositiva bland de som såg den före premiären med.

Att dessa syns mer nu beror på att det är färre som besöker sajterna och att filmen inte visas längre. Jag tror att du kan vänta dig att det blir många positiva trådar och inlägg på Trekbbs när filmen släpps på dvd <_< Det kommer nog bli mer obalanserat då, eftersom de negativa inte köper filmen.

Har sett flertalet nya medlemmar som prisar filmen också, vars fandom av Trek började med den nya filmen. Sen är det som sagt många andra sedan länge aktiva medlemmar som hoppar in i tråd efter tråd.

Ja, de finns de med. Men de verkar mest gilla Chris Pine :lol: Skämt åsido tycker jag de flesta nya verkar vara tjejer. Och de är mest intresserade av Spock och Kirk. Men så var det också när TOS sändes.

Titta på postare som JarodRussell, Jeyl och några till så ser du att kritikerna ältar samma kritik om och om igen.

Folk behöver inte vara negativa, det jag vill få fram är att filmen inte är lika överdrivet prisad som den tidigare var.

Det är iofs sant att de som postar där nu inte är lika positiva längre. Hur folk kommer tycka om filmen i längden tycker jag det är väl tidigt att säga. Jag tror dock som sagt att när den släpps på dvd kommer "hypen" tillbaka. <_<

Postad

Det sista som Aike säger håller jag inte med om. Det beror på vilken publik du menar. Den som tillhör min publik dvs pensionärerna (och vi är många nörds) ändrar oss nog inte nu när vi får se filmen igen. Jag har permanentat min åsikt om senaste filmen och det är inte så gott förutom Heliga Tre:s polares uppdykande i filmen(Nimoy. Men för att säga nåt´snällt- Jättemegagoa effekter var det ju! Snyggt gjort allting! Gillar Kelvin mer än Enterprise tror jag.

Postad

Ok, det vet jag inget om. Självklart ändrar sig folk ibland särskilt när de blir äldre, men det tror jag mer beror på att vissa saker som var intressanta i ett visst livskede inte är det längre. Samtidigt tycker jag t ex betygen för First Contact och Star Trek II på IMDB inte tyder på att folk ändrar sig särskilt mycket. De var omtyckta när de kom ut före IMDB fanns och de har höga betyg nu. Folk gillar dem fortfarande. Samma sak gäller för favoritband. Rolling Stones, U2, Beatles har ju fortfarande massa fans som inte har övergivit dem.

Men herregud människa. Dina jämförelser är i en klass för sig själva, jag behöver nog inte säga mer än det :w00t: Sen missförstår du mig grovt, jag har aldrig sagt att folk kommer vända 180 grader när det gäller filmen med tiden.

Det är klart att det finns en skillnad i kultur mellan USA och Sverige. Samtidigt är det nog snarare Trekkiekulturen som skiljer sig mest. I USA är ju betydligt fler TOS/TNG-fans än här. Här är det ju TNG/Vgr-fans som är flest och som hellre vill se mer av det. Många ser ju ner på TOS eller gillar serien ganska lite. Eller så gillar man serien men har sett den nyligen, vilket gör att reboot känns meningslöst. Så kombinationen reboot och TOS är inte något alla blir entusiastiska för här.

Tror du överskattar den biten rätt grovt, att det har med vilken/vilka serier man är inne i. Jag tror inte det skulle vara så mycket mer annorlunda ifall de flesta här var jättestora TOS-fans. Kolla bara på Unkas och Expendable Ensign, stora TOS-fans men knappast lyriska över den nya filmen.

Sedan när det gäller hype beror ju det på vad man menar. Förväntningar var höga ja. Men med hype menar jag att enbart yta som marknadsföring, reklam, köpta recensioner osv hade skruvat upp folks förväntningar överdrivet. Hade filmen inte levererat så hade folk inte gillat den på världsturnén eller senare. Dessutom fanns det ganska många, även om de var i minoritet, som var negativa eller inte jättepositiva bland de som såg den före premiären med.

Levererat kan den ha gjort, men som med så mycket annat så kan den, trots att den levererat, marknadsförts på ett annat sätt. Jag menar herregud, kolla bara på The Dark Knight. Jättebra film, visst. Bland världens bästa? Inte ens nära. 90% hype gav filmen dens plats på t. ex IMDb. Ja, den levererade på flera nivåer, men den är inte i närheten av att vara världens bästa film.

Att dessa syns mer nu beror på att det är färre som besöker sajterna och att filmen inte visas längre. Jag tror att du kan vänta dig att det blir många positiva trådar och inlägg på Trekbbs när filmen släpps på dvd <_< Det kommer nog bli mer obalanserat då, eftersom de negativa inte köper filmen.

Det återstår att se.

Ja, de finns de med. Men de verkar mest gilla Chris Pine :lol: Skämt åsido tycker jag de flesta nya verkar vara tjejer. Och de är mest intresserade av Spock och Kirk. Men så var det också när TOS sändes.

Titta på postare som JarodRussell, Jeyl och några till så ser du att kritikerna ältar samma kritik om och om igen.

Haha, nej det la jag nog inte märke till, att de skulle vara tjejer. Men visst, även min flickvän kärade ner sig i Chris Pine så det ligger nog något i det.

Angående vilken kritik som ältas så är det väl helt enkelt de starkaste punkterna dom har att klaga på, som så många andra filmer.

Postad

anekdot: Jag känner Sthlm Trekkers ordförande och han har hittills givit all Star Trek skyhöga betyg. Maken till positivt inställd trekkie får man leta efter. Man kan inte använda Peter som referens i detta fall :P

anekdot: Kvinnliga Star Trekfans uppfann ju slashlitteraturen. den härstammar från Kirk/Spock. kirk slash spock. kinky hehe

en kvinnas perspektiv:

Dark Knight var långtråkig. Bort med Bale.

Chris Pine är ok som katten kirk, men har ögonbryn som neanderthalare, hittade han inte pincetten? Quinto var söt som spock, men karl Urban... :wub: Nimoy har fortfarande DET :wub:

Postad

Men herregud människa. Dina jämförelser är i en klass för sig själva, jag behöver nog inte säga mer än det :w00t: Sen missförstår du mig grovt, jag har aldrig sagt att folk kommer vända 180 grader när det gäller filmen med tiden.

Ok, jag förstår att det har slingrat sig ut åt olika håll från kärnan :lol: Jag tolkar kärnan som att det du tycker är att filmen var överhypad när den kom ut, men nu har åsikterna kommit ner på jorden och är mer realistiska nu. Eller som du skrev om Dr Murphy.

Ok jag håller inte med där just pga att de omröstningar som hålls just har färre deltagare och ett mycket skevt urval. Filmforumet (det allmänna) på Trekbbs är dessutom definitivt konservativt. Plus att det blir en fråga mellan nytt vs. nostalgi med. Saker som inte har något att göra med en films faktiska kvalitet.

Angående mina exempel så har jag i alla fall tolkat följande delar av inlägg att du stöder din tes på följande:

Du är väl fullkomligt medveten om att åsikter om filmer kan förändras? Känner personligen till två stycken (varav en är medlem på det här forumet) som gått från "Åh va bra!" till att vara väldigt kritiska av filmen.

Ok det är litet taget ur sitt sammanhang men du har fortsatt med att svara mig:

(Aike)

(Holy Three)

När det gäller film händer det snarare väldigt ofta, iaf enligt mina upplevelser. Speciellt bland fanboys.

Mina exempel var med detta i tanke. Jag kanske missförstod och det är lite utanför diskussionens centrum. Dessutom verkar vi vara överens om att det är ovanligt med så stora ändringar som dina två vänner genomgick. För det var 180 grader ;)

Tror du överskattar den biten rätt grovt, att det har med vilken/vilka serier man är inne i. Jag tror inte det skulle vara så mycket mer annorlunda ifall de flesta här var jättestora TOS-fans. Kolla bara på Unkas och Expendable Ensign, stora TOS-fans men knappast lyriska över den nya filmen.

När jag säger följande...:

I USA är ju betydligt fler TOS/TNG-fans än här. Här är det ju TNG/Vgr-fans som är flest och som hellre vill se mer av det. Många ser ju ner på TOS eller gillar serien ganska lite. Eller så gillar man serien men har sett den nyligen, vilket gör att reboot känns meningslöst. Så kombinationen reboot och TOS är inte något alla blir entusiastiska för här.

...så menar jag inte bokstavligen vilken serie man är inne i just nu, utan vilken serie man såg först och vilken man såg när man var yngre. I USA har man ju massor med fans från 60-talet fram till tidigt 90-tal som växte upp med TOS såg filmerna, och sedan såg TNG. Många som var barn eller tonåringar när TNG sändes var ju de första TOS-fansens söner och döttrar. Detta är ju kärnan bland Trekfansen globalt. Det är klart som tusan att de är mer positiva till att se sina hjältar på nytt. Även om det är nya skådisar. Det är ju mer än 15 år sedan sist. Dessutom övergav de flesta av dessa Trek efter TNG och First Contact. Det finns ju ingen marknad för en film baserad på DS9, Voy eller Enterprise just pga av detta. Och inte heller för TNG-filmer efter Insurrection och Nemesis.

I Sverige kom de flesta in via TNG, Voyager och First Contact. Du gillar ju inte TNG själv överdrivet mycket så jag behöver ju inte förklara ingående att berättarsätt och stil skiljer sig åt en del. Detta gör ju att förväntningar vad Star Trek är ändras.

Och ja, TOS har fans som Unkas och Expendeble Ensign här. Men Unkas såg TOS på 2000-talet och Expendeble blev ett fan vid First Contact 97 enligt inlägg som jag erinrar mig (ni får rätta mig om det är fel! <_< ). De är därför lika präglade av TNG och Voyager som de flesta andra fans i Sverige. Dessutom har de aldrig varit positiva till filmen och ogillar idén med andra reboots som James Bond med. Så jag håller inte med om att de är typiska TOS-fans sett till hela världen. (Det finns en grupp som är negativa i USA med, men de är ju ofta av den typen att de är fixerade vid detaljerna.)

Angående vilken kritik som ältas så är det väl helt enkelt de starkaste punkterna dom har att klaga på, som så många andra filmer.

Nja, i Star Treks fall handlar det mest om andra klagomål. De som klagar mest jämför ju filmen med en uppfattning att den här filmen nerdummad jämfört med annan Trek. De ogillar att det är ny tidslinje. Jämför det med vad deras av idé av vad Star Trek är. Vad Gene Roddenberrys sanna vision var. Jämför med triviala fakta ur serierna och världen. Påstår att Star Trek inte är action-äventyr. Jämför det med handlingen ur datorspel osv osv.

I slutändan handlar det bara om vilken av all Trek kritikerna gillar bäst och fastnade för det är ju det som är "äkta Star Trek" inte om filmens egna kvaliteter och svagheter. Dessutom finns det ofta en hycklarställning hos en del som kritiserar filmen för saker som deras eget favorittrek är skyldigt för (t ex tveksam vetenskap gäller ju alla filmerna, actionfilm gäller alla TNG-filmerna osv osv.).

anekdot: Jag känner Sthlm Trekkers ordförande och han har hittills givit all Star Trek skyhöga betyg. Maken till positivt inställd trekkie får man leta efter. Man kan inte använda Peter som referens i detta fall :P

Det mesta är ju riktigt bra så han har ju rätt :)

Postad

Expendeble blev ett fan vid First Contact 97 enligt inlägg som jag erinrar mig (ni får rätta mig om det är fel! <_< ).

Det var The Motion Picture som tillsammans med en handfull TOS-avsnitt på allvar drog in mig i Star Trek. TNG följde dock strax därefter så jag är kanske inte det typiska TOS-fanset som växt upp med serien.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...