Nyhet Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 Jorden förlorar sin atmosfär snabbare än både Mars och Venus säger forskare. När solvinden sveper fram över jorden växelverkar jordens magnetfält med vinden och utlöser bildningen av jordsken (norr- och sydsken). Jonosfären upphettas så mycket att delar av den lämnar jorden längs magnetlinjerna och "dras iväg" med solvinden. Man beräknar att ungefär 5x10^25 molekyler/sek av atmosfären försvinner ständigt. Det låter mycket, men forskarna lovar att atmosfären ändå kommer att kunna finnas kvar i många miljarder år till. Källa [ Till originalnyheten ]
Fmi Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 (redigerade) Bara för att sätta lite perspektiv på det; 5e25 molekyler per sekund motsvarar ungefär 100 mol per sekund. Om alla molekyler skulle vara enkla kol-12 skulle det innebära att atmosfären förlorar 100 gram per sekund, vilket inte är särskilt mycket alls med tanke på att atmosfären har en massa på ~10^18 kg Redigerad 3 Juni, 2009 av Fmi
Expendable Ensign Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 (redigerade) Nästan lite aftonbladetvarning på rubriksättningen. Men vi har alltså atmosfär för några miljarder år till. Bra, då behöver jag inte ligga sömnlös av oro i natt. Redigerad 3 Juni, 2009 av Expendable Ensign
K´hogh son of Klintoch Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 och vi har gott om tid att förbereda evakueringen(hm.. kanske jag borde börja bygga på mitt rymdskepp iallafall :lol: )
Fleetadmiral Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 ... det hade varit roligt om tryckfelsnisse varit framme så det blivit... "Det låter mycket, men forskarna lovar att atmosfären ändå kommer att kunna finnas kvar i många år till."
RoLaren Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 och vi har gott om tid att förbereda evakueringen(hm.. kanske jag borde börja bygga på mitt rymdskepp iallafall :lol: ) Bra idé. Hör av dig när det är färdigt. Jag tror att alla här på forumet skulle vilja ta sig en tur :lol:
commander ricochet Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 Kan vi inte alla hålla andan i, säg en timme den sjätte varje månad? På så sätt så får vi minst 100.000 år till med atmosfär, enligt mina beräkningar :blink: (Självklart bygger denna beräkning på att även ikke-trekkers gör detsamma...it goes without saying.)
Mr Trek Postad 3 Juni, 2009 Rapport Postad 3 Juni, 2009 och vi har gott om tid att förbereda evakueringen(hm.. kanske jag borde börja bygga på mitt rymdskepp iallafall :lol: ) Bra idé. Hör av dig när det är färdigt. Jag tror att alla här på forumet skulle vilja ta sig en tur :lol: Jag hänger iallafall med, säg till om ni behöver ett holodeck(känner en som har gjort ett hologram)!
Rekommenderade inlägg