Gå till innehåll
Nyhet

Jorden håller på att förlora sin atmosfär

Rekommenderade inlägg

earth_atmosphere_thumb_090603.jpgJorden förlorar sin atmosfär snabbare än både Mars och Venus säger forskare. När solvinden sveper fram över jorden växelverkar jordens magnetfält med vinden och utlöser bildningen av jordsken (norr- och sydsken). Jonosfären upphettas så mycket att delar av den lämnar jorden längs magnetlinjerna och "dras iväg" med solvinden. Man beräknar att ungefär 5x10^25 molekyler/sek av atmosfären försvinner ständigt. Det låter mycket, men forskarna lovar att atmosfären ändå kommer att kunna finnas kvar i många miljarder år till.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att sätta lite perspektiv på det; 5e25 molekyler per sekund motsvarar ungefär 100 mol per sekund.

Om alla molekyler skulle vara enkla kol-12 skulle det innebära att atmosfären förlorar 100 gram per sekund, vilket inte är särskilt mycket alls med tanke på att atmosfären har en massa på ~10^18 kg :)

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan lite aftonbladetvarning på rubriksättningen. Men vi har alltså atmosfär för några miljarder år till. Bra, då behöver jag inte ligga sömnlös av oro i natt. :)

Redigerad av Expendable Ensign

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och vi har gott om tid att förbereda evakueringen(hm.. kanske jag borde börja bygga på mitt rymdskepp iallafall :lol: )

Bra idé. Hör av dig när det är färdigt. Jag tror att alla här på forumet skulle vilja ta sig en tur :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vi inte alla hålla andan i, säg en timme den sjätte varje månad? På så sätt så får vi minst 100.000 år till med atmosfär, enligt mina beräkningar :blink:

(Självklart bygger denna beräkning på att även ikke-trekkers gör detsamma...it goes without saying.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och vi har gott om tid att förbereda evakueringen(hm.. kanske jag borde börja bygga på mitt rymdskepp iallafall :lol: )

Bra idé. Hör av dig när det är färdigt. Jag tror att alla här på forumet skulle vilja ta sig en tur :lol:

Jag hänger iallafall med, säg till om ni behöver ett holodeck(känner en som har gjort ett hologram)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg