Gå till innehåll
Nyhet

Patrick Stewart nominerad till prestigefyllt teaterpris

Rekommenderade inlägg

Patrick Stewart är en av de nominerade till ett av prisen inom Londons teater vid Whatsonstage.com Awards med ceremoni den 14 februari 2010. Det pris han kan få är Bästa manliga biroll för sin roll i Hamlet, vid sidan om ett ytterligare pris i kategorin Årets teaterevenemang tillsammans med Ian McKellen för deras insats i Waiting for Godot.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vill inte verka petig, men brukar inte Best supporting actor översättas som Bästa manliga biroll?

Likaså skulle man kanske kunna använda den svenska översättningen I väntan på Godot för pjäsnamnet som nämns

I övrigt, så är det kul att se att en skådespelare, skolad i Shakespeare, får ett pris för en Shakespeareroll. Det visar ju att det inte var bortkastad tid ;)

Apropå det -Någon som vet i vilken episod som Picard står på bryggan och reciterar Shakespeare?

har för mig att det var den klassiska "Shall i compare thee..." (Shakespeares sonett nr 18)

Redigerad av Popesize

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ändrar till "Bästa manliga biroll". Sedan var det ju inte "I väntan på Godot" som han spelade i, för det är en engelskspråkig upplaga han spelade i (om jag också får vara petig... *ler*).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Best supporting actor översätts normalt med bästa biroll även om det inte är en helt korrekt översättning. Men det är i alla fall vad motsvarande svenska teaterpris skulle ha hetat.

Alltid kul att Stewart får pris. Kan han inte få ett pris som innebär att han får komma till Sverige någon gång? Eller spela någon av katterna i Cats (började av någon anledning att skratta åt den tanken^^) i alla fall? J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa vinters influensa: Catsinfluensan (startade i JAF:s huvud...)?

Nu ska jag komma på ett vaccin mot den som jag kommer att tjäna massor med pengar på :D

Kom ihåg var ni hörde det först ;)

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är lite sent ute mr Trek. Cats influensan startade redan 1981 (innan du var född!) i Andrew Lloyd Webbers (ALW)s huvud och har väl drabbat si så där 60 miljoner människor vid det här laget även om en del av de drabbade verkar vara mer immuna än vad jag är. :D Om du inte tror mig så kan du alltid googla lite på nätet^^ J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är lite sent ute mr Trek. Cats influensan startade redan 1981 (innan du var född!) i Andrew Lloyd Webbers (ALW)s huvud och har väl drabbat si så där 60 miljoner människor vid det här laget även om en del av de drabbade verkar vara mer immuna än vad jag är. :D Om du inte tror mig så kan du alltid googla lite på nätet^^ J.

Jag menade självklart den mycket allvarliga typen vid namn CATSJAF09 (långt namn på det viruset). Inte det gamla CAT81 viruset ;)

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Best supporting actor översätts normalt med bästa biroll även om det inte är en helt korrekt översättning. Men det är i alla fall vad motsvarande svenska teaterpris skulle ha hetat.

Alltid kul att Stewart får pris. Kan han inte få ett pris som innebär att han får komma till Sverige någon gång? Eller spela någon av katterna i Cats (började av någon anledning att skratta åt den tanken^^) i alla fall? J.

Ryser vid blotta tanken. Jag tror jag assisterar MrTrek i hans labprojekt. :knäpp:

I väntan på Godot ska vara en komedi, någon mer än jag som inte riktigt tycker pjäsen är något vidare. Det ironiska är att Godot aldrig dyker upp. Pjäsen blir alltid hyllad av alla kritiker och teaternissar, men kan det vara för man ska gilla den om man är kulturellt intellektuell. Oavsett, hoppas P Stewart vinner :) På mässan i lördags kom några trekkers och jag fram till att Captain Picard är sexigast i Star Trek. Utan konkurrens. Jag vill påpeka att jag var ensam kvinna i sällskapet vid tillfället. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade självklart den mycket allvarliga typen vid namn CATSJAF09 (långt namn på det viruset). Inte det gamla CAT81 viruset ;)

Aha^^ Tyvärr verkar det dock som att CATSJAF09 inte är lika smittsamt som CAT81 :D Tro mig, jag har försökt. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha^^ Tyvärr verkar det dock som att CATSJAF09 inte är lika smittsamt som CAT81 :D Tro mig, jag har försökt. J.

Det är bara för att du inte vet hur det fungerar. Först tar det över dig helt och sen genomgår det en superdelning, så att det kan göra samma sak med en massa andra, där händer samma sak, och till slut finns det så många virus att pandemin bryter ut. Om jag säger hur många virus det blir efter delningen kommer det bli kaos, så det säger jag inte :P :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg