Jump to content

Star Trek Online FAQ

Recommended Posts

Här tänkte jag att vi kunde samla ihop alla frågor som rör själva spelandet (uppdrag, funktioner, tricks, tips) men också lite lite tekniska frågor som direkt rör själva spelet.

Jag tror att den här tråden kommer att bli ganska spretig med tanke på att det finns mycket att undra om,men det känns väl helt okej. Det kan ju utkristallisera sej flera trådar ur denna senare, t.ex team-trådar av olika slag, men det tar vi då!

Vi kan ju fortlöpande(om vi vill) säga vad våra avatarer heter i spelet.

Min heter i betan "ricochet" förstås! ;) Mitt skepp Heter Eagle eller om det är SS Eagle? Jag ska se om jag kan byta till något sköjjigare namn på det senare.

So let´s boldly go where no man has gone before! :rolleyes:

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som sas i Presentations tråden så heter jag Apulse i spelet och spelat 3 dagar i streck nu nästan, dock så börjar jag köra nattskift i fyra dagar med början av imorgon så blir inget mer lirande under den tiden.

Skulle va kul att kanske i framtiden skapa en flotta med medlemmar svenska individer från det här forumet :).

I övrigt så har jag följt det här spelet otroligt länge, har nästan modet att säga att jag är en liten små "guru", men bara liten ;).

Ska försöka hjälpa så gott jag kan med min kunskap om det förekommer några frågor.

Låter jättebra det! Jag är själv usel på spelet och det är första gången någonsin som jag spelar onlinespel! Jag har väldigt svårt för att styra skeppet och tappar mina fienden ur sikte lätt men det jag ska mickla lite med kamerainställningarna när jag kommer in igen. Att springa med gubben är också lite svårstyrt tycker jag. Jag hade hellre styrt med musen än med knapparna där. Attans jag tog en skärmdump på detta igår men så glömde jag det när jag hade stängt av datorn- en programmeringsmiss, när man t.ex ska börja en nivå/uppdrag och ska skutta runt med sin gubbe så börjar man som sitt SKEPP! Som jag sa i en annan tråd- det ser kul ut med ett helt rymdskepp i korridoren! :w00t: Men det förstör stämmningen kan jag meddela haha!

Felet med att uppdrag inte bockas av när man har gjort dom, har visst fler än jag upplevt, såg jag nu på deras FAQ-sida.

Just nu kl 01.30 är det fortfarande tjockt på deras server och är svårt att logga in tyvär!

(För visst är man sugen på bara ett endaste liiiitet uppdrag innan nman nannar kudden? ;) Det är ju så gött att vara i star trek-världen! :D )

Det här med att du ibland strålar in som ditt skepp i en korridor eller som en gubbe i rymden är något som drabbar mig dagligen, bara avvakta en stund så brukar rätta texturen komma fram, men som sagt.. det är en beta :).

Servern är överbelastad för att det är alldeles för många spelare (Det fattar du nog själv men jaja ;)) Fick se en rubrik att inte ens Developers kommer in i spelet. Man håller på fixa mer hårdvara.

Bästa tiden att spela är mellan 09:00 - 16:00, det är då jänkarna sover, efter det så börjar alla Trekkes i Nord Amerika vakna och spela igen :).

Hoppas dock vi fortsätter spela på samma server i framtiden, tror det här spelet inte lockar så mycket Europeiska publiken tillräckligt som Nordamerika.

Angående styrning: Om du släpper musen (Inte trycker på någon musknapp med den) så kommer han automatiskt ta dig till målet du har.

I övrigt så har jag spelat WoW, Eve Online och Champions Online sen tidigare, och ser inget problem med styrning, antar att det har med känslan att göra, jag är van :).

Jo men det är dels att jag tycker att det blir tvärtom när jag väljer att kika runt med vänster musknapp intryckt när jag flyger skeppet..alltså att det visar tvärtom, ungefär som när man spelar med en gubbe i first person shooter-dör har jag omvänd x-axel för att det blir fel för mej annars.

Dessutom så tappar jag bort skeppet som jag fajtas med eller objektet som jag letar efter. Men jag såg igår innan jag loggade ur att det fanns en inställning som låser kameran på målet så det hoppas jag på när jag loggar in nästa gång.

I spelet heter jag thamupp.

Jag är helt på att spela något uppdrag tillsammans.

Jag undrar vad ska man "egentligen" använda för kontroller?

Just nu så gör jag alla mina attacker genom att klicka på num-pad siffrorna med höger hand, finns det något bättre och enklare sätt. Jag är inte helt van vid kontrollerna då jag spelat lite mycket legacy.

Vad har alla i för level?

Jag är 7 eller 6 men jag är inte jätte på att levla nu när gubben ändå skrotas efter betan är över.

Buggen med att man ser sin gubbe i rymden eller rymdskepp på marken har orsakat att mitt spel kraschat 2 gånger. Jag var väldigt ivrig att "haila starfleet" så jag märkte inte att jag var en gubben i rymden... 2 sekunder senare krascha spelet.

BTW; Jag gav mitt skepp namnet USS Pioneer

Jag vet inte vilka kontroller som är bäst att använda för jag sitter och klickar som en stolle med musen när jag "rymdstridar"

Jag är inte bekväm med manövreringen i rymden än men jag börjar bli lite mer van. Men jag har stora problem med mållåsning/targeting- jag klickar på målet/fienden men det låser sej bara 50% av gångerna! Finns det nån´knapp man låser med så att man slipper att sitta och klicka?

Kul föresten med "gubben i rymden" Det felet har jag inte fått. Men som sagt skeppet i korridoren! :blink:

Spelade med ett par andra inatt i ett uppdrag där man ska åcka runt i ett asteroidbälde med installationer och locka fram totalt 5 grupper klingons och smiska dom. Och dom jag splade med verkade vara väldigt duktiga på att inte ta stryk. Deras sköldar och skrov höll emot jättelänge jämfört med mitt. Kändes som att det motsvarades av att dom skulle vara typ captain eller något sådant. Hmm jag kör med emergency power to shields och ibland vanlig rerout power to shields men så stryktåliga som dom var, verkar det vara långt ifrån att bli hehe

Jag fick ett par "uncommon shilds" efter nått uppdrag och nu så håller dom väldigt mycket längre ;)

När jag använder num-pad så blir det ganska bekvämt i rymden, jag har så att målet jag skjuter på är i mitten av skärmen och jag targetar antingen automatiskt genom att skjuta eller med tab.

När det gäller att spela med andra så är det både roligt och tråkigt, roligt är det när det går bra och när man får spela med någon väldigt duktig person men jag har upptäckt att en del bara leavar efter dom har dött en gång på sista "bossen" det känns väldigt tråkigt och tiden man använt bara rinner ut i sanden...

BTW, jag la till dej som friend i spelet, ricochet@ricochet

Har inte hunnit spela så mycket än, men jag tycker det är enklast att kontrollera med musen genom att hålla inne höger och vänster musknapp samtidigt och sen styra skeppet eller gubben på det viset. Om man ska skjuta på något så kan man trycka på tab för att välja närmaste mål, klicka med musen på målet eller helt enkelt bara skjuta så träffar man automatiskt det närmsta målet.

Jag heter Tholan. Får se hur mycket jag hinner spela. Det lilla jag har spelat hittills har varit kul, så det verkar lovande. Finns som sagts tidigare en del buggar, men dom försvinner förhoppningsvis snart.

Jo jag hajar! haha :w00t: Det är ett fasligt flängande hit o dit! Igår stod jag och hoppade på bordet vid disken där man köper delar till sitt skepp (på stjärnbasen i SOL-systemet) och skrev/sade: "it´s fun to jump tables" Men ingen svarade...alla är så stressade haha :P

Men tillbaks till ordningen(jag modererar mej själv) Vi skulle ju ställa frågor.

Jag har ett tips snarare än en fråga: När du kör "skill up" gör inte klantgrejen som jag gjorde, nämnligen glömde att rulla listen neråt för att se alla andra skills. Jag graderade upp mej till nio på dom första fyra skills och undrade voffo kan inte jag bli liutenet commander nu dårå? Jo därför att jag hade glöma alla dom andra! Argg. Såsom det är nu så har jag bara level 1 på dom andra skillsen! :(

Ricochet, du svarar ju inte när jag skriver till dej i spelet, ajabaja!!

Privite messeges är lila. Och om nån undrar så skriver man dom genom att höger klicka på personens namn och välljer "Private messege" eller så skriver men i chaten: /tell example@example, "Ditt Meddelande"

Tex: /tell Ricochet@Ricochet, "Ditt meddelande"

Kommer antagligen börja ladda betan ikväll :D Någon som funderar på lifetime subscription?

Efter att ha spelat betan i 5 dagar nu så är mitt svar: Nej.

Spelet har otroligt stor potential, men det har inte kommit till den milstolpen då det "bashar" allt annat.

Jag supportar Cryptic med att köpa Gold edition och kommer fortsätta va loyal till spelet och hoppas på stora ändringar och uppdateringar för att få spelet ännu bättre. Just nu är det average, mycket som inte funkar.

Dom försöker suckta en över att man kan va BORG, men det vinner inte hos mig. Tanke på att man inte kan assimilera så är det ju absolut inget roligt med det ;).

Cryptic har alltid gett ut Lifetime subscription för dom vet att deras spel sen tidigare har en väldigt dålig livslängd, därefter så tjänar dom mer pengar genom att få en stor summa från en spelare i början än att få små summor med tiden. Det här ger Cryptic stora möjligheter att få ekonomiska medel till att förbättra spelet tidigt. Hade Blizzard gjort samma sak med deras populära World of Warcraft så hade Blizzard varit bankrutt nu nästan :).

Det största triumf kortet Cryptic har är alla Hardcore fans från Star trek som kommer släppa allt och spela detta, det kommer va dom som är avgörande i långa loppet för spelet att hållas levande.

Jag tycker spelet är bra, men fortsätter va skeptisk och hålla fötterna på jorden innan jag börjar spendera för mycket valuta på något som bara känns bra för stunden :)

Cheer!

Edited by Apulse

Ok, får försöka få en egen uppfattning också :P Jag har 2000 kr "godisförbudspengar" från förra året som jag måste ha något att göra med :P

2000kr? Vi ska se här, Sägs som en 24" widescreen skärm? :) Skaffade jag. Eller så kan du bara posta pengarna till mig, jag är en statligt anställd och är stort behov av pengar, varje krona kommer användas till livsviktiga endamål *host*

Har startat en "Channel" som jag tänkte vi på forumet kan använda för att chata med varandra. Jag döpte den till "STDB" för att joina den så klickar du på dom tre smågubbarna brevid chatrutan sedan Chat Settings>Channels (en flik)>Join/Create (där skriver du in "STDB").

Edited by thamupp