Aike Posted March 21, 2010 Report Share Posted March 21, 2010 Har sista tiden sett de fyra första filmerna i Saw-serien. Den första var riktigt bra, men jag tycker att uppföljarna även om de är välgjorda spelar för mycket på ultravåld och att fylla i skurken Jigsaws bakgrundshistoria. Vad tycker ni om dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 21, 2010 Report Share Posted March 21, 2010 Första filmen tycker jag också är jättebra, väldigt välgjord. Uppföljarna var mycket sämre, dom blir dåligare och dåligare för varje film som görs. Oerhört löjligt med alla twists precis i slutet av varje film. Den där Jigsaw måste ha zigenarblod i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 26, 2010 Report Share Posted March 26, 2010 Första filmen är genialisk. Den kan inte kostat mycket att producera men lyckades nå publiken väl. Resten blir bara sämre och sämre, men tycker ändå att de har ett visst underhållande värde. Första filmen är thriller medan resten blir mer och mer åt horrorgenren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Tänk då att det ska snart komma ytterligare en Saw film.. Tröttnar de aldrig undrar ju jag? Man ska ju sluta när det är på sin höjd, och inte fortsätta tills det blir skit. Nja, jaja. Dessa filmer kommer säkert rulla på i en evighet. Tyvärr... Men jag gillar faktiskt inte den första filmen bäst, den va för enformig. Men vem jag gillar bäst kommer jag inte ens ihåg just nu.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Upp till 4an är acceptabelt men resten är rena rama skräpet. Så länge filmerna drar in pengar kommer man att producera dem. Rekommenderar skräckfilmsfantaster att besöka Halloween Horror Night på Universal Studios i Orlando. Där kan man man gå in i skräckhus, bl a "Saw" finns med. Och på gatorna kan man träffa på Jigsaw och andra av skräckfilmsikoner och zombies osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 28, 2010 Author Report Share Posted March 28, 2010 Tycker att det blev för mycket frosseri i våld från och med tvåan. Ettan var inte alls så blodig som fällorna blev senare. Man hade planerat nio Saw-filmer. Men Saw 3d eller den sjunde filmen som kommer i höst sägs bli den sista, eftersom sexan gick med mindre vinst än vad de hade väntat sig. Antagligen tog Paranormal Activity en hel del av publiken, då de hade premiär ungefär samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 (edited) Såg Saw 5 igår tyckte den var bättre än fyran och tvåan i alla fall. Ingen fantastisk film, men en fin twist på slutet och relativt lätt att följa med tanke på alla återblickar. Ska se sexan och sedan Saw 3d på bio, den kan bli riktigt bra. Mina betyg på serien: Saw 8/10 Saw 2 4/10 Saw 5/10 Saw 4 3/10 Saw 5 5/10 Edited October 29, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Jag tycker att alla filmerna inom franchiset är bra på sitt sätt. Den röda tråden som löper genom filmerna är riktigt intressant och många gånger väldigt bra utfört. Själv har jag hoppar jag över film 7 i 3D då jag heller ser den på vanligt vis som med alla andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 3, 2010 Author Report Share Posted November 3, 2010 Jo, det är välgjort om man ser till kontinuitet och miljöer. Lite tankeväckande är det också. Problemet är dock att det är vidrigt våldsamt många gånger, vilket den första filmen inte var, då den var mer psykologisk. Jag tycker att Saw-filmerna nästan är på gränsen vad som borde vara tillåtet att visa. Sedan är det lite rörigt ibland, det är nästan som en miniserie mer än en filmserie, så de mjölkar konceptet ordentligt. Såg sexan igår för övrigt. Den var ganska bra, hur försäkringsbolag leker med folks liv var lite tänkvärt. 5/10. Får hoppas sjuan är en bra avslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted November 5, 2010 Report Share Posted November 5, 2010 Tycker att det blev för mycket frosseri i våld från och med tvåan. Ettan var inte alls så blodig som fällorna blev senare. Man hade planerat nio Saw-filmer. Men Saw 3d eller den sjunde filmen som kommer i höst sägs bli den sista, eftersom sexan gick med mindre vinst än vad de hade väntat sig. Antagligen tog Paranormal Activity en hel del av publiken, då de hade premiär ungefär samtidigt. Fast hur många gånger har vi inte förut hört att en film skall blöi den sista men sen så har det ändå kommit uppföljare. Allt beror nog på hur mycket Saw 3D spelar in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 5, 2010 Author Report Share Posted November 5, 2010 Det är sant. Blir det en succé, så blir det kanske en åtta <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 8, 2010 Report Share Posted November 8, 2010 (edited) Jag har inga problem med våldet i filmerna. Jag har sett betydligt värre saker under årens lopp. Men så är inte det något som jag lägger fokus på. Fällorna är bara en del och jag finner handlingen och karaktärerna som det huvudsakliga syftet till varför jag tycker om filmerna så mycket. Man skulle kunna tona ner våldet mycket och fortfarande behålla det som är bra med filmerna. Jag ska väl sätta mig och se om filmerna lagom tills att del 7 släpps på dvd. Den motiverar inte ett biobesök bara för att den är i 3D. Iofs är det ingen av dom andra som har gjort det heller, då jag sällan går på bio. Edited November 8, 2010 by Vorik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 8, 2010 Author Report Share Posted November 8, 2010 Intressant angående våldet. Vilka filmer är värre? Jag tycker Rambo 4 och Saw-serien är det våldsammaste jag har sett. Det har ju diskuterats videovåldsdebatten på 80-talet i andra trådar. Men det som gjordes då som ansågs vara hemskt (Cobra, Rambo First Blood, Commando och många av skräckfilmerna mm) var ju betydligt mindre våldsamma. Det vi ser nu skulle ha fått de som drev den debatten att svimma <_< Så mitt intryck är att i synnerhet amerikansk film har inga gränser längre alls. Detta är för övrigt samma sak som har hänt inom datorspelsbranschen. På 80-talet påstods det att det fanns spel när man var nazist och våldtog kvinnor, men några sådana fanns inte när man utredde det. Även om det kanske inte finns nu heller, så är ju våldet betydligt mycket grövre på grund av mycket b??ttre grafik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 9, 2010 Report Share Posted November 9, 2010 (edited) Det görs ju film även utanför Hollywood-fabrikens "trygga" stängsel. ;) Jag kan räkna upp en massa filmer som är mer våldsamma än Saw-filmerna. En av dom mest sjukaste filmerna som jag har sett är nog Ichi the Killer från japan. Utstuderat våld mot kvinnor medans dom blir våldtagna är inte direkt vad jag vill se. Även många tortyrliknande scener. En annan film i samma anda är Grotesque. Också den från japan. Amerikanerna är inte sämre dom heller. Hostel-filmerna tycker jag är betydligt mer våldsamma än Saw-filmerna. Sedan finns det ju våldsamma filmer där man mer pratar om det psykiska våldet snarare än det fysiska och där står Eden Lake ut. Den till skillnad från flera andra filmer är riktigt bra och tänkvärd för att den är så realistisk och bjuder in till diskussion. Många andra filmer inom genren vill bara provocera och chockera och blir bara visuellt fluff. Men som sagt, det finns så många filmer som jag tycker mer våldsamma än Saw-filmerna att det bara blir trist att läsa mig rada upp listor med en massa filmtitlar. Men där är några förslag iaf. Edited November 9, 2010 by Vorik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 9, 2010 Author Report Share Posted November 9, 2010 Har bara hört talas om Hostelfilmerna, men får ta och kolla några av de andra. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 10, 2010 Report Share Posted November 10, 2010 Så lite så. Men ett varningens finger bara, då filmerna är rätt extrema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 11, 2010 Author Report Share Posted November 11, 2010 (edited) Jag såg Saw 3d på bio nu ikväll. Den var väl ungefär som de flesta andra i serien. Extrem fälla i början, ett "huvudspel" och twist på slutet. Som avslutningsfilm så tycker jag den skulle få 6/10. Den knyter ihop hela serien med ganska klar koppling till ettan, så det går att se den om man bara har sett den utan att helt tappa bort sig. Samtidigt avslutar den dock den nya handlingen som påbörjades i del fyra. Slutet faller bra inom de ramar som filmserien har satt upp. Det är dock inte så definitivt att de inte kan komma att mjölka Sawkossan ännu en gång <_< Svagheten med filmen sett som avslutningsfilm är dock att det verkar som de har tagit de bästa idéerna från de tänkta Saw 8 och 9 som inte ska göras på grund av att sexan floppade. Flera av fällorna verkar därför mest vara med för att de är "coola" snarare än att de tillför något speciellt till filmens handling. Själva huvudspelet är inte heller ett av de bästa de har gjort. Det är ganska självmedvetet lite likt Scream 3, förutom humorn. Filmen är ju emellertid mer än bara en avslutning, det är också första gången det är 3d. Därför tror jag att de har arbetat rätt mycket med att locka folk som slutade se serien tidigare eller bara har sett ettan, vilket gör att filmen känns lite osammanhängande. Det är huvudspelet och de många fällorna i en handling. Sedan är det Jigsaws fru och en ny agent och en mördare i en annan. På detta är det som sagt 3d, vilket de inte utnyttjar särskilt bra. Flera av fällorna har ingen som helst nytta av att ses i 3d. Det är kanske bara en eller två där effekterna utnyttjar 3d ordentligt. Som 3d film är den därför värd 4/10. Med tanke på att det kostar 125 kr att se den, så är den en liten besvikelse. Så slutsatsen är att det är en medelmåttig avslutning enbart för den som måste veta hur det slutar. Men man kan lika gärna vänta tills den släpps på hemmamarkanden för det, då 3d:n tillför väldigt lite. Så 5/10 blir mitt slutbetyg. Edited November 11, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 13, 2010 Report Share Posted November 13, 2010 Filmen är ju emellertid mer än bara en avslutning, det är också första gången det är 3d. Därför tror jag att de har arbetat rätt mycket med att locka folk som slutade se serien tidigare eller bara har sett ettan, vilket gör att filmen känns lite osammanhängande. Det är huvudspelet och de många fällorna i en handling. Sedan är det Jigsaws fru och en ny agent och en mördare i en annan. På detta är det som sagt 3d, vilket de inte utnyttjar särskilt bra. Flera av fällorna har ingen som helst nytta av att ses i 3d. Det är kanske bara en eller två där effekterna utnyttjar 3d ordentligt. Som 3d film är den därför värd 4/10. Med tanke på att det kostar 125 kr att se den, så är den en liten besvikelse. Själv tycker jag att 3d effekter är något för svunna tider. På 80-talet (och 50-talet) ploppade det upp rätt många 3d-filmer som verkligen "utnyttjade" 3d i form av effekter riktade mot publiken, som t ex "Fredag den 13:e 3D" med en orm som kom utväsandes från bioduken. Ormen tillförde tyvärr inte något till berättelsen utan var en billig skrämseleffekt. De senaste 3d-filmerna verkar inte ge sig in på den linjen, vilket jag faktiskt föredrar. Det är en sak med 4d-filmerna på Theme Parks. Tack för recensionen. Det kommer kanske ses när den finns tillgänglig på dvd/br. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 14, 2010 Report Share Posted November 14, 2010 Jag såg Avatar på 3D och det jag tyckte var kul var att man såg ett helt annat djup och därigenom realism i filmen, dock inte så som på 80 talet där mycket av 3d grejerna flöt omkring bland publiken. Det gjorde att känslan mer blev som att se en teater än att se en film. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts