Aike Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 (edited) Såg Moon för ett tag sedan eller egentligen flera månader sedan. Jag gillade den. Ganska spännande och lite kuslig stämning, utan några rymdstrider. Kanske den mest klassiska sf-filmen som kom 2009. Är det någon som har sett den? Handlar om en ensam arbetare på en månbas inte så långt från nu och ett mysterium där. Kom ifjol och vann en del priser, men gick aldrig upp på bio här. Men den finns över allt att hyra. Edited June 21, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted June 22, 2010 Report Share Posted June 22, 2010 Har med sett den. Helt okej film faktiskt, rekommenderar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted July 17, 2010 Report Share Posted July 17, 2010 (edited) En riktigt mystisk och spännande film innan allt faller på plats. Snygga effekter och miljöer, särskilt med tanke på den obefintliga budgeten. Mitt största problem varför? spolier varning. Om man nu försörjer halva jorden med energi, borde bolaget kamma in enorma pengar. Varför göra saker så otroligt komplicerat och riskera fruktansvärd dålig PR. Riskerna verkar inte stå i proportion till fördelarna, gemfört med att punnga ut 3 årslöner. Edited July 17, 2010 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Filmen rekommenderas varmt. spoiler!!! de behövde ju inte punga ut med 3 årslöner utan var bara något klonen tutats i som morot. Klonen fick ju inget, utan var slavarbetare medan vanliga människor inte behövde riskera sina liv för det farliga arbetet på månen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 (edited) Jag såg den tidigare i år. Tycker den är riktigt, riktigt bra och intressant. Låt oss bara få två saker ur vägen först: Ja, regissören Duncan Jones är David Bowies son och ja, det finns vissa likheter mellan den här filmen och filmer som t.ex. 2001 - Ett Rymdäventyr och Solaris, men att prata mer om detta skulle inte göra den här fullkomligt briljanta filmen någon som helst rättvisa. Sam Bell är ensam, 380 000 kilometer hemifrån. Han närmar sig slutet på sitt kontrakt med Lunar Industries. Han har varit en trogen anställd i tre långa år. Hans hem har varit Sarang, en månbas där han spenderat dagarna ensamt brytande Helium 3, den dyrbara gasen som är nyckeln till att vända Jordens energikris. Sam gör egentligen inget annat än underhåll, reparationer och inspektioner. Hans enda sällskap förutom en del videohälsningar hemifrån har varit GERTY, en intelligent superdator. Men så börjar märkliga olyckor att inträffa och Sam får en känsla av att han är iakttagen. Vad som sedan berättas är en resa i både yttre månlandskap, men även en resa in i individen. Sällan har jag sett en sådan bra Sci-Fi som berör lika mycket som den här gör. Den är riktigt gripande och man får fundera både en á två gånger innan alla bitarna faller på plats. Men mig gör det absolut ingenting att en film erbjuder och framförallt inbjuder till eftertanke. Ibland både vill och behöver man mer än visuellt fluff och en enkel "det goda mot det onda" handling. Att berätta mer vore en styggelse mot en av den senaste tidens mest atmosfäriska och mystiska Sci-Fi filmer. Moon är drömlik och berättar sin historia i ett långsamt men aldrig tråkigt tempo. Det här är en film som man ska se och uppleva. Inte läsa sig till. Så mitt tips är helt enkelt att man ser den, för att bilda sig en egen uppfattning. Sam Rockwell spelar Sam Bell på mycket övertygande och briljant sätt, han ger liv åt sin karaktär hela vägen ut i fingerspetsarna. Sam Rockwell har aldrig varit bättre än här! Filmen är väldigt vacker att se. Filmen är även väldigt vacker att lyssna på. Musiken är gjord av Clint Mansell som tidigare mer eller mindre har jobbat tillsammans med regissören Darren Aronofsky på alla hans filmer. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga eller skriva. Mer än att jag har haft den här filmen i mitt huvud hela tiden sedan jag såg den och jag har en oerhört stark lust att se om den igen. Direkt! Vilket får ses som ett riktigt gott betyg över att filmen är bra. Så missa för allt i världen inte den här filmen. Det är bland det absolut bästa, för att inte säga det bästa som du kan se inom Sci-Fi just nu och troligtvis ett bra tag framöver. Edited September 4, 2010 by Carty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted April 22, 2011 Report Share Posted April 22, 2011 Filmen rekommenderas varmt. spoiler!!! de behövde ju inte punga ut med 3 årslöner utan var bara något klonen tutats i som morot. Klonen fick ju inget, utan var slavarbetare medan vanliga människor inte behövde riskera sina liv för det farliga arbetet på månen. Nu vet vi inte så mycket om samhället på Jorden, kanske är klon-slavar moraliskt accepterad företeelse, men inget tyder på det, eftersom folk verkar bli förvånade i nyheterna i slutet. Om du förser halva jorden med energi lär man dra in enorma mängder pengar, så varför bråka om 3 årslöner och köra med massa fiffel och båg, när det är lättare att bara betala, än att riskera och bli avslöjad och straffad. Risken står inte i proportion till eventuell vinst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Data Posted May 3, 2011 Report Share Posted May 3, 2011 En riktigt bra science-fiction film!!!! De kanske hade tutat i folket att anläggningen var helautomatiskt? Strålningsrisken kan vara en faktor. Sen slapp de ju betala lön/utbildning/resa... Sniket men inget nytt precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 3, 2011 Report Share Posted May 3, 2011 Såg filmen först nu i helgen efter att ha hittat den i utförsäljningslådan hos den lokale filmuthyraren. Håller med om att det var en riktigt bra och snygg film. Behagligt med en så, åtminstone på ytan, enkel sci-fi-film. Som sagt, inga rymdstrider, eller utomjordiska folkmassor här inte. Det mesta av effekterna är tillochmed gjort med fysiska modeller. Angående det där med årslönerna tror jag inte att det var den kostnaden som var orsaken att använda kloner. I filmen säger dom (om jag minns rätt) att anledningen att de använder kloner är för att de skall ha folk i reserv och slippa träna upp dom. Om det bara finns en person på basen och den personen skadas, får en knäpp, blir sjuk eller liknande skulle hela produktionen ta stopp tills de fått upp en ersättare. Där tror jag att den stora orsaken ligger. Säg det företag som inte skulle vilja ha en identisk reserv att plocka fram om en viktig anställd någon gång är borta. Produktionsstopp är dyrt. Historien med treårskontrakt verkar mest finnas för att livslängden inte är mycket längre på klonerna. (Och för att hålla motivationen uppe förstås. Det måste finnas ett hopp.) Den obehagligaste chocken för Sam tror jag var när han fick kontakt med sin dotter. Sista repliken hon hade antydde att Sam Bell aldrig hade åkt till månen alls. Originalet hade kanske bara blivit kopierad, som någon sorts identitetsdonator, och sedan levt vidare på jorden som om ingenting hade hänt. Samtidigt som en andra versioner av honom själv genomlider ett oändligt antal treårsarbetspass på månens baksida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts