Tofumannen Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Youh! Som sagt, kom att tänkta på det här med att vissa ämnen verkar eftertraktade i star trek trots att man har replikatorer så jag antar att de har sina begränsningar. Nån som vet vilken begränsning de har? latinum eller dilithium gissar jag är sånt som replikatorerna inte fixar? Kanske korkad fråga men jag är inte ultranörd, gillar bara att se serien väldigt mycket ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Hade för mig att jag hört någonstans att replikatorerna bara omarbetar material man redan har. Att det är återvinning på molekylnivå så att säga. (Kanske bäst att inte tänka mer ingående på vad det innebär på ett rymdskepp...) Men jag kom inte ihåg säkert, så jag började fundera på var jag kunde hitta mer information om star trek-teknik. Hmmm, Star Trek databas har ju en del... Och mycket riktigt här fanns en sida om replikatorer. Det borde väl innebära att man kan göra vad som helst, bara man har tillräckligt av rätt grundämnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted June 27, 2010 Report Share Posted June 27, 2010 Replicator på Wikipedia och Memoryalpha: Memory-alpha Wikipedia Saxat från wikipedia: A replicator can create any inanimate matter, as long as the desired molecular structure is on file, but it cannot create antimatter, dilithium, latinum, or a living organism of any kind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted June 27, 2010 Author Report Share Posted June 27, 2010 Så fiffigt :P Tackar för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloud Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Nej, det skulle ju inte varit helt fel att ha haft en replicator stående i köket! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted July 2, 2010 Report Share Posted July 2, 2010 Nej, det skulle ju inte varit helt fel att ha haft en replicator stående i köket! :P Hade varit så tufft! Man hade kunnat löst svält problemet i världen. :visslar: :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxsill Posted July 21, 2010 Report Share Posted July 21, 2010 Replicator på Wikipedia och Memoryalpha: Memory-alpha Wikipedia Saxat från wikipedia: A replicator can create any inanimate matter, as long as the desired molecular structure is on file, but it cannot create antimatter, dilithium, latinum, or a living organism of any kind Det innebär isåfall att man inte kan återskapa levande mat, som jag hört om från vissa kulturer. Fall där man äter smådjur levande eller dödar dem precis innan man äter dem. Begränsande. Jag förstår för övrigt inte varför Replicatorn skulle ha den begränsingen. Nej, det skulle ju inte varit helt fel att ha haft en replicator stående i köket! :P Hade varit så tufft! Man hade kunnat löst svält problemet i världen. :visslar: :P Min gissning är att det stora problemet med Replicatorn är att den kräver så otroligt mycket energi. Att upplösa och binda ihop molekyler hursomhelt kan inte vara det energisnålaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted July 24, 2010 Report Share Posted July 24, 2010 Det innebär isåfall att man inte kan återskapa levande mat, som jag hört om från vissa kulturer. Fall där man äter smådjur levande eller dödar dem precis innan man äter dem. Begränsande. Jag förstår för övrigt inte varför Replicatorn skulle ha den begränsingen. Mja.. Var det inte så att dom inte kunde replikera tex. levande gagh (Snigel-maten klingons gillar), istället fick man kall och död gagh? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 (edited) Nej, det skulle ju inte varit helt fel att ha haft en replicator stående i köket! :P Dem dagens elpris så skulle du ändå inte ha råd att köra den utan det skulle vara betydligt billugare att gå till affärn och köpa den mat du vill ha. Att omvandla energi till materia är knappast energisnålt. Edited October 30, 2010 by Jonas1968 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 31, 2010 Report Share Posted October 31, 2010 Och jag som drömde att Tofumannen var tillbaka! You are missed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Youh! Som sagt, kom att tänkta på det här med att vissa ämnen verkar eftertraktade i star trek trots att man har replikatorer så jag antar att de har sina begränsningar. Nån som vet vilken begränsning de har? latinum eller dilithium gissar jag är sånt som replikatorerna inte fixar? Kanske korkad fråga men jag är inte ultranörd, gillar bara att se serien väldigt mycket ;) Dilithium används väl som energikälla och då inga kraftverk kan ha mer än 100 % verkningsgrad så borde det gå åt kanske 2 ton dilithium i kraftverket för att replikera fram 1 ton dilithium så därför borde det vara meningslöst att replikera fram dilithium även om replikatorn skulle klara av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Dilithium används väl som energikälla och då inga kraftverk kan ha mer än 100 % verkningsgrad så borde det gå åt kanske 2 ton dilithium i kraftverket för att replikera fram 1 ton dilithium så därför borde det vara meningslöst att replikera fram dilithium även om replikatorn skulle klara av det. Nja, det används väl inte som energikälla utan snarare för att kontrollera materia/anti-materia-kollisionerna vilka skapar energi... men jag misstänker att du i övrigt har rätt, det är säkert inte omöjligt att replikera dilithium eller latinum utan snarare är det inte kostnadseffektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts