Jump to content

En annan Janeway

To'E'Cra

Recommended Posts

För er som inte känner till det så var det inte helt klart att det skulle bli Kate Mulgrew som skulle spela Captain Janeway. Först att axla rollen var Geneviève Bujold som slutade efter bara två dagars inspelning. Här är ett litet klipp ni kan få se av henne i pilot avsnittet Caretaker:

Ni kan läsa mer om det på Memory Alpha om ni har lust. Men om man säger så här... serien hade nog blivit en riktig katastrof om dom haft kvar henne som kapten. Vad jag kan utläsa ur det här klippet, så ser man att hon verkligen inte vill vara där. Hennes skådespel är pinsamt dåligt om ni frågar mig. Kate Mulgrew utstrålar mer auktoritet och hon kan, till skillnad från Geneviève, fylla den där uniformen.

Men vad tycker ni? :rolleyes:

Vilken lättnad att det inte blev hon som Janeway, det var ingen vidare insats hon gjorde. Man riktigt hör hur hjulen snurrar innanför hennes pannben när hon försöker att dels komma ihåg alla knepiga star trek termer och dels uttala dem korrekt - vilket säkert inte är helt lätt, men ändå är ett måste för någon som spelar kapten att klara av med mer klass än vad hon uppvisar. <_<

Sen var det som skrivits innan det här med pondus. Auktoriteten måste finnas i rösten, som kapten (och nu snackar vi om fiktionsvärlden) utvecklar man antingen denna egenskap allt eftersom man stiger i graderna, eller så har man haft den från första början och fått skjuts uppåt av den, men hon påminde mig snarare om en mkt timid lärare jag hade på högstadiet för åratal sedan - någon som uppgivet försökte ge "order" men som egenltligen inte hade någon som helst förväntan för att de faktiskt skulle åtlydas...

Nej tyvärr passade inte rollen henne.

Stör mig också på att hon inte har någon energi i scenerna. Man märker att det drar ner dom andra skådisarna också. Det känns som om det inte händer någonting. Den där dialekten är väldigt väldigt jobbig också!

Nae... tacka vet jag Kate Mulgrew! Hon är faktiskt riktigt bra tycker jag.

Ärligt talat fick hon aldrig någon riktig chans att komma in i rollen heller. Jag kan mycket väl tänka mig att det som finns kvar från Kate Mulgrews första inspelade scener inte är så lyckade heller, men hon kunde möjligen växa in snabbare i rollen. Har inte sett något av Bujold i andra roller, så det är svårt att veta hur hon är annars som skådespelare.

Kan någon tänka sig att skriva lite kort om Genevieve Bujold (stavar jag det rätt), så att vi kan lägga in en artikel om henne i persondatabasen på Star Trek Databas? Vi blir jätteglad för ett sådant bidrag!

• 4 weeks later...

Precis som andra påpekat verkar det som hon har tagit sömnpiller, men också att hon säkert hade kunnat växa med rollen. Men samtidigt älskar jag ju mulgrew som janeway så jag skulle inte velat se henne utbytt. Plus att mulgrew verkar så intressant som privatperson av dem klipp jag sett med henne. En riktigt powerlady, som när hon berättar om när någon ur personalen bad henne att förstora hennes bh-storlek med inlägg. Hon sade ifrån att det skulle hon inte göra. Och när hon pratar om att hon var orolig för att jeri ryan bara skulle vara där som någon som man skulle "vila sina ögon" på, men att hon blev imponerad av ryan`s karaktärstolkning, precis som jag själv också blev.

• 4 weeks later...

Jag måste erkänna att jag blev lite intresserad av hur hon såg på karaktären Nicole Janeway.

Men jag är inte heller så förtjust i Kathryn Janeway... Men om Geneviève Bujold hade gjort

ett bättre jobb än Kate Mulgrew är omöjligt att sia om och det är svårt att avgöra hennes

skådespelartalanger på enbart två minuter. Jag tycker dock att hon har lite dåligt "tempo"

i den här scenen.

• 4 weeks later...

Jag tycker att en kapten bör ha mer pondus än vad Geneviève hade i det klippet.

Hon var för lugn, det hade behövts lite mer skärpa (och lite mer sex appeal om det nu är tillåtet att tycka det :rodna: )

Även om Kate Mulgrew verkar vara en en liten nätt person så tar hon igen det med råge med sin auktoritära stil :)

• 9 months later...

Mulgrew har verkligen pondus IRL kan jag säga. Hon inte bara hävdade sig gentemot Stewart och Shatner på scen i Las Vegas. Hon ägde den. Måste tillägga att jag är ett stort Picard/Stewart fan och tycker att Shatner är kung men i Las Vegas så lyste Mulgrew skarpast av dem. När t o m Stewart och Shatner bleknade i Mulgrews närvaro tror jag nog inte att Bujold skulle kunna glänsa mer än Mulgrew.

Har sett filmen michaeala nämnde; Anne of the Thousand days men det var ett tag sedan. Tror att den rollen som Anne är enklare att göra eftersom den redan är definierad och i en film har man mycket längre tid på sig att förbereda sig. TV-produktioner är enormt snabba så egentligen kan man inte jämföra skådespelarinsatser för TV och film.