Jump to content

Star Trek-figurer förklarar hur en kommun arbetar

Nyhet

Recommended Posts

Kirk, Spock, Sisko och de övriga i Star Trek förklarar nu för Sydsvenskans läsare hur en kommun arbetar.

Igår, onsdagen den 15 september, fick en rad Star Trek-actionfigurer placerade i ett dockskåp illustrera på ett uppslag hur en fiktiv kommun arbetar. Bland annat står Spock placerad i socialnämndens rum och en gråhårig klingon är kommunalråd.

Hela uppslaget kan du se här.

Om någon vet vem trekkern bakom idén är: posta gärna här då.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Hej alla,

Jag var också nyfiken och försökte därför få kontakt med grafikern, Johan Strömbeck, som skapat uppslaget. Jag fick följande svar:

Hej Jan!

Roligt att ni gillar grafiken. Det ligger en hel del jobb bakom den. Den visuella idén är min. Jag hade fått textmaterialet av reportern. Vi skulle inför valet berätta hur en kommun är organiserad, ett ärendes gång och vilka roller medborgare, politiker och förvaltning har. Hur demokrati funkar, helt enkelt. Ett ädelt syfte, men texten var ganska trist och skolboksaktig. Vad göra?

Jag ville undvika den vanliga hierarkiska pyramiden med folket i botten och ledaren på toppen. Eller ännu värre: boxar och pilar i Power Point-utförande. Tanken föddes om ett kommunhus i form av ett Lundbydockhus. Och i ett dockhus bor ju dockor. Som barn var jag oerhört fascinerad av Dr [sic!] Spock och hans öron … Kombinationen av budskapet, dockhuset, dockorna och storyn med kommuninvånarna som föreslår att industritomten skulle bli en lekplats inspirerade och gjorde arbetet till ett nöje.

En kollega har berättat att han på väg till ett föräldramöte såg tidningsuppslaget upptejpat i klassrummet. Om grafiken fått kidsen intresserade av kommunal organisation, politik och byråkrati är jag supernöjd.

Vi skriver om ämnet i nästa nummer av CronoWatch (medlemstidning för TSS), men tyvärr hann vi inte få svaret innan tidningen gick till tryck... Jaja, det får komma med i julnumret i stället. :)

/ Kiwi

Ordförande TSS

Jag påpekade att han använt fel titel - och fick följande svar:

Ajajaj. Illa att trilla i den gamla Spock-fällan. Star Trek-figurens kunskaper i barnhälsovård är inte lika kända som Doktor Benjamins. Å andra sidan: eftersom Mr med det outtalade förnamnet ska ha tjänstgjort som science officer borde han ju ha någon sorts examen. ;) Dockorna är ett hopplock från flera håll. Det tog ett tag.

/Fil kand Strömbeck

:D

/ Kiwi

• Create New...