RoLaren Postad 18 Juni, 2011 Författare Rapport Postad 18 Juni, 2011 Thor var bättre än x-men men båda var bra. Nästa vecka blir det Super 8 för min del. Även denna en nördfilm. Är även intresserad av att se Hanna. Transformers 3 är ett måste också. Har biljetter till Harry Potter också. Green Lantern och Captain America verkar intressanta också. Citera
Aike Postad 18 Juni, 2011 Rapport Postad 18 Juni, 2011 Fast and Furious 5 hm, där kan man tala om ett koncept som mjölkas. Gillade inte alls trean och fyran. Ettan var bra, men knappast fantastisk. Tvåan helt ok. Citera
Aike Postad 20 Juni, 2011 Rapport Postad 20 Juni, 2011 Såg Super 8 i dag. En bra coming of age-film. Kanske den första som helt riktar sig till personer födda på 2000-talet. Jag gillade karaktärerna, humorn och slutet. Filmen var dock lite förutsägbar och den stora överraskningen var inte så makalös, även om det var ett fint budskap. 4-/5 Citera
RoLaren Postad 21 Juni, 2011 Författare Rapport Postad 21 Juni, 2011 Såg också Super 8 igår och den var ok. Håller inte med Aike om att den vänder sig till 2000-talister. Den är en nostalgitrip för 60-talister. Min bästa kompis på den tiden var precis som huvudpersonen i filmen. 4-/5 får filmen där - representerar ILMs varelse som var vidrigt dåligt gjord. Anlita Weta till sådant i stället. Citera
Aike Postad 21 Juni, 2011 Rapport Postad 21 Juni, 2011 (redigerade) Jo, det är klart Abrams skriver om sin barndom och filmen utspelar sig 1979. Samtidigt tror jag också att han vänder sig till barn och unga (kanske sina egna barn) som är något yngre än huvudrollsinnehavarna. Dvs 8-11 år typ. Det är i alla fall nästan bara de som skulle se upp till dem. Jag såg även X-men First Class i dag. 5-/5. Det var definitivt en av de bästa superhjältefilmerna och bäst i X-menserien. Mycket för att det var bra karaktärsporträtt samt stilfullt gjort plus bra action. Minus för att de flygande mutanterna var lite fåniga samt att det fanns fåniga referenser till 2000-talets amerikanska politik samt Singer verkar tolka X-men som en metafor för homosexualitet. Hade gärna sett en fortsättning, men tyvärr blir det väl inget av det, eftersom konceptet inte verkar vara populärt efter trean och Wolverine. Redigerad 21 Juni, 2011 av Aike Citera
RoLaren Postad 26 Juni, 2011 Författare Rapport Postad 26 Juni, 2011 Kung Fu Panda 2 3D - engelskt tal Det här är nog den visuellt vackraste filmerna jag någonsin sett. Bra röstskådespelare. Gullig story. Många skratt. En av årets favoriter. 4/5 Citera
The Holy Three Postad 29 Juni, 2011 Rapport Postad 29 Juni, 2011 Såg Transformers: Dark Side of the Moon idag. Den var mycket, mycket, mycket, mycket, mycket, mycket, mycket, mycket, mycket bättre än tvåan. Mycket. Hade helt glömt bort att Nimoy var med i filmen så jag fick en liten chock när jag hörde den gudomliga rösten. Han hade en av dom största rollerna så det gjorde ju saken bara bättre. Det kryllade med Star Trek referenser, båda visuellt och i dialog. Det var riktigt kul. Ettan hade kanske lite för lite robotar. Tvåan hade allt för mycket robotar. Trean hade en perfekt balans. Humorn var även den perfekt mixad med allvaret, den blev inte för larvig som tvåan. Enda minuset är väl att Megan Fox saknas, den nya bruttan dög inte alls. Kan faktiskt vara den bästa i serien. Citera
RoLaren Postad 8 Juli, 2011 Författare Rapport Postad 8 Juli, 2011 Såg Transformers 3 i 3D i söndags med några trekkiekompisar. + Leonard Nimoy som Sentinel hade en hel del Star Trek-relaterad dialog. Roboten hade t o m Spocks öron och ögonbryn. Magnifik! + Robotar. Transformers är coola. Kanske inte lika coola som Voltron men inte så långt där ifrån. + John Turturro. Han är en fantastisk underskattad uttrycksfull skådespelare. Var det en bra film då? Nej. 7 trekkies var av samma åsikt. Filmen sög men Nimoy räddade kvällen. För mycket ointressanta människor och nya bruden är totalt ointressant och såg plastig ut och om möjligt ännu sämre skådis än megan fox. Shia LaBeuf brukar vara rätt charmig och intensiv men han var rätt blek och oinspirerande i denna film. Betyg 2/5 Transformers 1: 4/5 Transformers 2: 3/5 Citera
The Holy Three Postad 8 Juli, 2011 Rapport Postad 8 Juli, 2011 Kul att någon mer på forumet sett filmen nu. Det där med Sentinels utseende lade jag faktiskt inte märke till alls, ska hålla utkik efter det nästa gång! Citera
Aike Postad 8 Juli, 2011 Rapport Postad 8 Juli, 2011 Jag ska se den nästa vecka hoppas jag. Hade tänkt se den redan förra veckan, men det blev inte av. Citera
RoLaren Postad 14 Juli, 2011 Författare Rapport Postad 14 Juli, 2011 Harry Potter och Dödsrelikerna del 2 3D Sista delen om HP och jag blev inte besviken. Bra avslutning. Som vanligt stjäl Ron showen. 4/5 Om man inte sett del 1 är nog filmen inte lika bra. Helst ska man nog ha sett alla filmer eller ha läst böckerna för att greppa vad som händer. Citera
Supreme Commander JAF Postad 14 Juli, 2011 Rapport Postad 14 Juli, 2011 Jag blev lite sugen på att se sista filmen men jag har missat några av de senare så frågan är om jag ska vänta med att se 7:2 tills jag har sett 6 och 7:1 eller om jag kan se den ändå? Jag har sett hela eller delar av många av de första filmerna. J. Citera
RoLaren Postad 15 Juli, 2011 Författare Rapport Postad 15 Juli, 2011 Jag blev lite sugen på att se sista filmen men jag har missat några av de senare så frågan är om jag ska vänta med att se 7:2 tills jag har sett 6 och 7:1 eller om jag kan se den ändå? Jag har sett hela eller delar av många av de första filmerna. J. Man behöver ha sett del 1. Såg den på bio men det var ett tag sedan så vi samlades hemma hos mig för att kolla på del 1 några timmar innan vi såg del 2. Citera
Levir Postad 15 Juli, 2011 Rapport Postad 15 Juli, 2011 Har precis varit och sett Harry Potter. Jag kommer ihåg när jag gick på första filmen, då jag var åtta. Fastnade genast och har läst hela bokserien från början till slut sex gånger, plus ett antal gånger för flera av böckerna, främst de första. Jag blev verkligen inte besviken. Del 1 var bra, och del 2 var ännu bättre. Vad som hindrar filmen från att få full pott är dels att hela Dumbledore-historien i stort sett utelämnades och dels för att tidigare filmer hade utelämnat några ytterst viktiga detaljer, vilket gjorde en del saker rätt svårbegripliga och ologiska. Hela den här horrokruxviskningsgrejen är ett bra exempel på det. Måste och påpeka att Lilys ögon inte var gröna! Störde mig frukansvärt mycket på det. Men i helhet så var det en mycket bra film som får 4 av 5 Dobbys. Citera
Aike Postad 18 Juli, 2011 Rapport Postad 18 Juli, 2011 Jag såg Transformers 3 i dag. Filmen var inte bättre än ettan som jag såg om i helgen, men en mycket bra avslutning på serien. +Leonard Nimoy som Sentenial och alla Star Trek-referenser +Blandade in Transformersmytologin på en balanserat och bättre sätt än tvåan +Riktigt bra 3d, antagligen den bästa 3d-filmen sedan Avatar. +Fantastiska effekter, även om det kanske inte var överdrivet mycket bättre än ettan och tvåan -Nya bruden var välspelad och bra, men Megan Fox hade passat bättre för att avsluta kärlekssagan från de två första filmerna -Lite för lite humor efter ett tag. Kanske berodde på att sista slaget var långt Spoilers nedan: -Trist att Sentenial inte insåg sitt misstag och offrade sig för att döda Megatron. Nu blev det en ren avrättning av honom -Inga Autobots eller männsikor av vikt omkom. Hade gärna sett att någon offrades, så att det sattes punkt för filmserien ordentligt. 4/5 Citera
RoLaren Postad 31 Juli, 2011 Författare Rapport Postad 31 Juli, 2011 Captain America 3D Nja. Har sett bättre filmer detta år. 2/5. + Stark Sr + norska - dåliga CGI. man kan knappt tro att filmen är från detta årtusende. Citera
RoLaren Postad 2 Augusti, 2011 Författare Rapport Postad 2 Augusti, 2011 Cowboys & Aliens En charmig rulle med coola, stereotypa westerninvånare och onda aliens. Perfekt om man känner för en oseriös film. 4/5 Citera
Aike Postad 26 Augusti, 2011 Rapport Postad 26 Augusti, 2011 Cowboys & Aliens 3/5 Underhållande med bra skådisar men lite ytliga karaktärer. Verkar ha floppat rejält i USA i förhållande till budget. Betydligt bättre än vad kritikerna tycker dock. I Göteborgs-Posten fick den 1/5, vilket min gudmor som såg den mig ogillade. Hon tyckte den var spännande hela tiden och gav den 5/5. Lite kul eftersom hon hatade Transformers som Orci och Kurtzman också har skrivit. Totalt sett har det väl inte varit den bästa biosommaren, men en hel del bra sf har det dock visats. Citera
Aike Postad 12 September, 2011 Rapport Postad 12 September, 2011 Jägarna 2 2/5 Tyvärr en besvikelse. Minns inte så mycket av ettan mer än att den var betydligt mer spännande och actionfylld. Det här är utdraget och förutsägbart eftersom vem som skurk avslöjas efter halva filmen. Citera
Aike Postad 22 Oktober, 2011 Rapport Postad 22 Oktober, 2011 Paranormal Activty 3 3/5 Samma stuk som tidigare, men lite mer effekter och demonerna dyker upp tidigare än de två föregående filmerna. Det tycker jag drog ner betyget lite. De tidigare har byggt på att dra in ens egen fantasi mer och byggt upp en final. Men filmen är ändå skrämmande, och publiken jag såg filmen med mer skrämd av denna än del ett eller två. Det var faktiskt så mycket liv att det påminde om reklamen för den första, när man visade en vettskrämd biopublik i stället för klipp ur filmen. Filmen som helhet är dock en bagatell och jag hoppas att det tar slut nu. Sedan såg jag flera trailers för filmer som kommer inom kort som verkar bra: Intime sf-film om skurkar som stjäl andra människors tid för att leva för evigt. Immortals storslagen om klichéfylld actionfilm från antika Grekland. Och en sf-actionkomedi som jag inte vet vad den heter, men ett alienliknande monster verkar landa i en brittisk förort och börja kämpa mot ett gäng yngre tonåringar. Så biohösten är betydligt ljusare än vad jag har trott tidigare. Citera
RoLaren Postad 22 Oktober, 2011 Författare Rapport Postad 22 Oktober, 2011 Paranormal Activty 3 3/5 Samma stuk som tidigare, men lite mer effekter och demonerna dyker upp tidigare än de två föregående filmerna. Det tycker jag drog ner betyget lite. De tidigare har byggt på att dra in ens egen fantasi mer och byggt upp en final. Men filmen är ändå skrämmande, och publiken jag såg filmen med mer skrämd av denna än del ett eller två. Det var faktiskt så mycket liv att det påminde om reklamen för den första, när man visade en vettskrämd biopublik i stället för klipp ur filmen. Filmen som helhet är dock en bagatell och jag hoppas att det tar slut nu. Sedan såg jag flera trailers för filmer som kommer inom kort som verkar bra: Intime sf-film om skurkar som stjäl andra människors tid för att leva för evigt. Immortals storslagen om klichéfylld actionfilm från antika Grekland. Och en sf-actionkomedi som jag inte vet vad den heter, men ett alienliknande monster verkar landa i en brittisk förort och börja kämpa mot ett gäng yngre tonåringar. Så biohösten är betydligt ljusare än vad jag har trott tidigare. Filmen heter Attack the Block och den verkar jättebra. Den ska definitivt ses om ett par veckor. Citera
Aike Postad 22 Oktober, 2011 Rapport Postad 22 Oktober, 2011 Tack! Såg inget namn i trailern på slutet. Filmen verkar bra, ja. Lite oroväckande är dock att den bara har 6,8 på IMDB men 89% på Rotten Tomatoes för amerikanska och brittiska filmkritiker. Brukar vara omvänt oftast för sf-filmer. Citera
RoLaren Postad 23 Oktober, 2011 Författare Rapport Postad 23 Oktober, 2011 Colombiana 2/5 Börjar bra men blev riktigt sopig på slutet. Den var rejält overklig och syftet med filmen verkade vara att exponera Zoe Saldanas kropp. Eller så var det utfyllnad på ett mycket dåligt och ihåligt manus. Ångrar att vi inte såg Nalle Puh i stället, trots att den inte finns visning med engelskt tal. Citera
RoLaren Postad 24 Oktober, 2011 Författare Rapport Postad 24 Oktober, 2011 Fright Night 3D - 3/5 Det här är ytterligare en remake på en 80-talsfilm. Den handlar om Charlie Brewster som upptäcker att hans granne är en vampyr. Filmen är bra med fina skådespelarprestationer från bl a Colin Farrell, Toni Collette, David Tennant, Chistopher Mintz-Plasse samt Anton Yelchin. Håll även ögonen öppna för Chris Sarandon, som spelade vampyrgrannen i originalfilmen. Det som drar ner betyget är att det trots allt är en remake och att originalfilmen är bättre. Citera
Aike Postad 23 November, 2011 Rapport Postad 23 November, 2011 (redigerade) Just In Time 4/5 Spännande, snygg och originell sf-film där tid i stället för pengar var den nya valutan. Filmens svaghet är att den spelade lite för mycket på stereotyper som att: de som levde i gettot hade alla typer av hudfärger, medan nästan alla skurkar och rika enbart var vita. De luktade också lite antisemitism när ägaren för en bank som lånade ut tid hade ett judiskt namn. En fråga: har någon sett Attack The Block? Den skulle haft premiär den 28 oktober, men antingen gick den bara 1-2 veckor eller så ströks den, för jag kan inte se den på SF:s hemsida. Redigerad 23 November, 2011 av Aike Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.