RoLaren Postad 23 November, 2011 Författare Rapport Postad 23 November, 2011 Tintin 3D 4/5 Som de gamla seriealbumen med kanske lite för mycket Spielberg. För en gång skull har John Williams komponerat originell filmmusik som passar den tidseran filmen utspelar sig Attack the Block 4/5 Unik, spännande och komisk film som man bara måste se! Som en modern version av Critters fast "in da Hood" på brittiskt vis. Fantastiska skådespelarinsatser. Vet inte om den går fortfarande. Såg den v 44. Reel Steel ska ses nästa vecka. Citera
Silje Andersson Postad 24 November, 2011 Rapport Postad 24 November, 2011 In time - Jag tyckte det var en helt okej action med lite sci-fi bakgrund. Värd att se men inget storslaget. Citera
RoLaren Postad 1 December, 2011 Författare Rapport Postad 1 December, 2011 Reel Steel 3/5 Manusförfattaren måste vara Stallone-fan för filmen är en blandning av "Rocky" och "Over the Top" fast i Disneytappning. Charlie Kenton åker omkring i sin lastbil och tävlar med robotar i robotboxning. Han är ständigt skyldig pengar. Han ska över sommaren ta hand om sin son och drar med honom på robotboxningsturné. Filmen är rätt gullig och jag gillar robotar och robotarna i den här filmen är riktigt coola. Så är det inte helt fel att Hugh Jackman som ögongodis. hehe Citera
Aike Postad 26 December, 2011 Rapport Postad 26 December, 2011 (redigerade) Dags att summera året. Med tanke på hur få inlägg det finns i tråden, så kanske många tyckte det var ett mellanår? Jag tycker att det var helt ok. Mycket sf-filmer som höll bra klass (X-men, Super 8, Transformers 3, Rise of the planets of the Apes, Intime) samtidigt var det väl de svenska filmerna som var besvikelser, då i synnerhet Jägarna 2. Bästa film: 1. X-men 2. The King´s Speech 3. The Fighter (gjord 2010, men på bio i Sverige 2011) 4. True Grit Sämsta film: 1. Pirates 4 (så glad att jag inte såg den på bio!) 2. Åsa Nisse 3. Jägarna 2 Bästa svenska film: Änglagård 3 (har inte sett Stig Helmer ännu) Största besvikelse: Jägarna 2, ettan är grym. Denna var en trist kriminalfilm. Årets äntligen: Harry Potter går i graven Årets nej: Ice Age kommer tillbaka igen. Nästa år ser lovande ut med Batman, Spiderman, Bond och The Hobbit. Jag tror att det kommer att bli bättre än i år. Redigerad 26 December, 2011 av Aike Citera
RoLaren Postad 26 December, 2011 Författare Rapport Postad 26 December, 2011 Bioåret är inte slut än men i topp finns hittills Hanna, Niceville samt Attack the Block. såg The King's Speach också och den var också mycket bra. Återkommer efter nyår då jag hunnit se fler filmer. Imorrn blir det Sherlock Holmes 2. Sedan ska jag klämma in Tinker tailor soldier spy innan nyår. Efter nyår blir det Darkest Hour och Rum Diary. Citera
RoLaren Postad 16 Januari, 2012 Författare Rapport Postad 16 Januari, 2012 Sherlock Holmes 2 Helt ok. Underhållande för stunden men inget man kommer ihåg. 3/5 Tinker taylor soldier spy Bra och spännande men kunde bli lite seg ibland. Första gången jaf var på Kista Bio eftersom filmen gick enbart på 3 biografer i Sthlm. 3/5 Av 2011 års filmer jag sett hittills är nog dessa bäst: 1. Niceville 2. Attack the Block 3. Hanna 4. Tintin 5, Kung Fu Panda 2 6. Thor 7. The King's Speach 8. True Grits 9. X-men 10. Harry Potter 8 Nu har jag en hel del kvar att se bl a Black Swan som ja tyvärr inte sett men finns i hushållet, fortfarande oöppnad. Citera
Aike Postad 17 Januari, 2012 Rapport Postad 17 Januari, 2012 Var Tintin verkligen så bra? Den såg riktigt dåligt animerad ut. Thor fick en verkligt hög placering hos dig. Den hade hamnat långt ner hos mig, ingen dålig film, men om jag sett allt som gått upp på bio kan jag tänka mig att det finns tjugotals filmer kanske ännu fler som är bättre. Citera
RoLaren Postad 18 Januari, 2012 Författare Rapport Postad 18 Januari, 2012 20 filmer som var bättre, tja, jag såg kanske knappt 30 filmer på bio 2011. Då måste jag valt ut de riktigt usla då med andra ord :s Citera
AlmostHuman Postad 19 Januari, 2012 Rapport Postad 19 Januari, 2012 2010 såg jag två, tre filmer på bio. Minns ej exakt. 2011 så var jag på bio en gång och det var när jag såg Melancholia. Jag tycker inte det finns någonting som motiverar mig att gå på bio längre och det av många olika orsaker. En del mer självklara sådana, andra mer tråkiga pga den utveckling som branschen har tagit. Och då var jag på bio kanske 2-3 gånger per månader förr. Citera
Aike Postad 19 Januari, 2012 Rapport Postad 19 Januari, 2012 Vad menar du med tråkig utveckling? Citera
AlmostHuman Postad 2 Mars, 2012 Rapport Postad 2 Mars, 2012 (redigerade) Vad menar du med tråkig utveckling? Dagens biljettpris är för högt i min mening. Jag sparar hellre den summan som en biljett kostar och köper sedan filmen själv när den släpps på DVD/Blu-ray. Visst, det blir inte exakt samma sak att se filmen hemma som det är att se den på bio. Men det är inte långt ifrån om man bara har rätt förutsättningar, vilket jag har. Vad som är värre är att biografen här i staden bara satsar på säkra kort och det är i 99 % av fallen filmer som jag inte vill se. Typisk blockbusters från USA. Gärna i 3D dessutom. Det finns en del andra sätt att ta del av smalare film här i stan med olika filmföreningar och så, men SF kan bara dom vill. I olika debattartiklar i den lokala dagstidningen så har dom sagt att dom vill bredda utbudet, men jag tror att det bara är prat. Sedan den andra konkurrerande biografkedjan blev uppköpt och nedlagd av SF så har filmutbudet blivit riktigt dåligt. Och vad som är allra värsta utvecklingen enligt mig är att många filmer som går upp på dagens biorepertoar är i 3D, något som jag finner totalt ointressant. Filmen blir inte ett dugg bättre av att vara i 3D och att sedan höja det redan höga priset ytterligare för det. Nej tack. Och när det finns 2D-versioner av samma film att tillgå, så är det väldigt sällan som det görs på den biografen. Lägg sedan på en störande miljö med människor som inte vet hur man skall uppföra sig på en biograf och ens intresse svalnar rejält. Det är ett ***** fipplande med mobiltelefoner hit och dit, folk som sitter och pratar med varandra. Antingen om filmen eller om helt ovidkommande saker. En del glömmer att stänga av sina mobiler. Osv. Dagens biobesökare verkar inte veta hur man skall bete sig. Förra året var jag och såg på en enda film, det var Melancholia av Lars von Trier. På den föreställningen hade en ungdom släpat med sig sin bergsprängare in. Den satt han och hans vänner och lyssnade på när filmen började. Dom trodde att det var okej för att dom hade låg volym. Vi var flera som sade till, men det struntade man i. Så det var bara att gå och hämta personal. Nu löste sig allt i slutänden med att personen fick sin bergsprängare beslagtagen tills filmen var slut, då den gick att hämta i kassan. Men när sådant där och när annat störande inträffar som gör att det inte känns roligt eller motiverat att gå på bio längre. Jag har bättre saker för mig än att betala dyra pengar för att se på en film i en störande miljö. Hemma så kan jag se film som den skall ses. Så för mig är det en massa saker som hela tiden blir sämre och med det så minskar mitt intresse för att se på en film på bio. Och det drastiskt. Dessvärre ser jag inget ljus i den tunneln heller. Men som tur är kan man ta del av filmer på annat sätt. Värre vore det om man var tvungen att helt förlita sig på biografer. Man kan bara hoppas att det blir bättre med tiden. För när jag var som mest på bio så var det mycket trevligt och motiverat att göra flera besök i månaden. Nu blir det knappt ett besök om året eller så. Redigerad 2 Mars, 2012 av dystopi Citera
Aike Postad 2 Mars, 2012 Rapport Postad 2 Mars, 2012 Vilken stad är detta? En småstad verkar det som om? I Göteborg, Stockholm, Linköping, Norrköping har jag aldrig varit med om dessa saker. Citera
RoLaren Postad 2 Mars, 2012 Författare Rapport Postad 2 Mars, 2012 Ett tips är att gå på bio mitt i veckan. Då finns det färre irriterande personer. Mitt vanliga biosällskap kan verka rätt skräckinjagande så när han säger till brukar det bli tyst. En gång sa han till moppegängets ledare att om denne inte höll tyst skulle han bära ut honom. LOL. Citera
Supreme Commander JAF Postad 2 Mars, 2012 Rapport Postad 2 Mars, 2012 Den jobbigaste upplevelsen jag har har haft i den vägen var när jag såg någon av pirates filmerna för några år sedan och en förälder satt och tjattrade med sin unge hela tiden, och då menar jag hela tiden. Till slut så flyttade jag tio rader bort men stördes ändå. Då tycker jag faktiskt att teaterpubliken har mycket större hyfs i det avseendet än vad biodito har, även när man ser på barnpjäser. (Som recensent ser jag faktiskt på sådana ibland, tro det eller ej.) J. Citera
AlmostHuman Postad 5 Mars, 2012 Rapport Postad 5 Mars, 2012 Vilken stad är detta? En småstad verkar det som om? I Göteborg, Stockholm, Linköping, Norrköping har jag aldrig varit med om dessa saker. Jag vill ogärna outa exakt var jag bor, men jag kan sträcka mig så långt att säga att det är en av dom Östgötastäderna som du nämner. Anledningen att du inte har upplevt det så kan ju vara för att du har haft tur, eller för att klimatet rent av har blivit bättre. Jag går ju inte på bio speciellt ofta numera så jag vet inte exakt hur det är, men förr var det rent av odrägligt var och varannan gång som jag gick själv eller tillsammans med vänner. Så det är ju glädjande att du har sluppit vara med om sådant som en annan har tagit del av. Och för mig är det en kombination av saker som gör att jag sällan går på bio. Jag chansar ogärna utifrån tidigare upplevelser då det har varit stökigt, samt att det är aningens för dyrt och dom filmerna jag vill se ofta inte går upp här. Men jag betalar gärna för mig om det är något som jag verkligen vill se. Just nu är jag lite sugen på att se The Artist som går upp till helgen. Stumfilm gillar jag sedan tidigare och det är inte ofta man får se en ny sådan och inte heller att den dessutom går upp på bio. Men vi får se om det blir ett besök eller ej. Ett tips är att gå på bio mitt i veckan. Då finns det färre irriterande personer. Mitt vanliga biosällskap kan verka rätt skräckinjagande så när han säger till brukar det bli tyst. En gång sa han till moppegängets ledare att om denne inte höll tyst skulle han bära ut honom. LOL. Jag går alltid på bio mitt i veckan. Dessutom så ser jag aldrig en film direkt när den har premiär, utan väntar hellre ett tag så att man slipper den värsta trängseln som brukar uppstå nära en premiär och då gärna på fredagar och lördagar. Citera
Soval Postad 6 Mars, 2012 Rapport Postad 6 Mars, 2012 Jag kommer ursprungligen från Skaraborg och jag känner igen allt det dystopi skriver om. Under helger var det helt omöjligt att gå på bio då det alltid satt ett gäng fulla fjortisar i salongen som spelade Allan. Överlag verkade det som om inställningen i salongerna var den samma som i tv-soffan hemma. Men jag måste berätta om en rolig anekdot. Detta var när jag och min dåvarande flickvän gick och såg Sagan om ringen. Bakom oss hade vi tre riktigt störiga fjortistjejer som pratade genom hela filmen. Men när Belrogen kommer i Moria, skriker den ena av dem ut, "FAN VA FÅNIGT!!! SÅDANA FINNS JU INTE!!!". Jag blev helt paff, alver, dvärgar, trollkarlar, troll och svartfolk var bevisligen inga problem... Citera
Commander Michels Postad 6 Mars, 2012 Rapport Postad 6 Mars, 2012 Jo, ibland kan man ha otur på bio, jag dock aldig upplevt något jätteextremt förutom en gång när jag och en av mina kompisar gick på Thor, det satt ett gäng moppepojkar och en moppetjej direkt framför oss och när moppetjejen tog av sig sin skinjacka stank det något så vedervärdigt satt det knappt kunde beskrivas med ord... svettig tonåring kombinerat med otvättad skinjacka är inget att rekommendera. Citera
RoLaren Postad 7 Mars, 2012 Författare Rapport Postad 7 Mars, 2012 Det där har jag också råkat ut för på bio. Folk borde vara mer noggranna med sin hygien. Sedan finns det folk som luktar som parfymfabriker vilket medför vissa får migrän och/eller astma av lukten. Jag störs inte så mycket av parfymfabrikerna men min bättre hälft har svårt för sådant. Det är värre med tobaks-, svett och lagårdsstanken vissa inte tycks kunna tvätta bort. Citera
AlmostHuman Postad 8 Mars, 2012 Rapport Postad 8 Mars, 2012 Även jag har varit med om det som Commander Michels och RoLaren har beskrivit ovan. Riktigt otrevligt. En annan sak som jag ogillar starkt är att en hel del går på bio trots att dom är sjuka. Det är ingen höjdare att sitta bredvid någon som är genomförkyld och man kan nästan vara säker på att man själv kommer att bli sjuk på köpet. Men å andra sidan så är det inte bara på biografen som jag kan störa mig på det. Utan även på jobbet och annorstädes. Folk borde lära sig att vara hemma när dom är sjuka och ta hand om sig själva istället för att riskera att smitta ner andra. Citera
RoLaren Postad 31 Mars, 2012 Författare Rapport Postad 31 Mars, 2012 Hugo Cabret 3D En rätt långsam men rar och fascinerande berättelse om unge Hugo Cabret, en föräldralös pojke som bor på järnvägsstation. Den är supersnyggt gjord och påminner inte om någonting Scorsese har gjort förut. Den skulle lika gärna kunna vara gjord av Tim Burton. T o m Johnny Depp dyker upp i en cameo. Betyg 4/5 Citera
RoLaren Postad 19 April, 2012 Författare Rapport Postad 19 April, 2012 The Hunger Games 4/5 Bra och rätt otäck science fiction och ofta väldigt snyggt och fantasifullt gjord. Lider av för skakig kamera dock. Battleship 3+/5 Den här filmen är inte alls så dålig som alla kritiker vill påstå. Det är riktigt kul scifi-action-rulle som kan roa de flesta fans av genren. Påminner lite om ID4. Rolig design på utomjordingarna. Vissa CGIer kunde gjorts bättre dock och som vanligt i denna genre var klichéerna precis där man kunde förvänta sig dem. Citera
AlmostHuman Postad 23 April, 2012 Rapport Postad 23 April, 2012 Jag gillade också The Hunger Games. Det lär vara en av få filmer som jag ser på bio detta år. Filmen var över all förväntan och både välspelad samt med ett intressant tema. Citera
RoLaren Postad 23 April, 2012 Författare Rapport Postad 23 April, 2012 Tyvärr fick jag huvudvärk av kameraarbetet. Ska det behöva vara så att man måste knapra i sig huvudverkstabletter för att kunna se filmer på bio nu för tiden. Hade inga problem med Battleship dock. Citera
AlmostHuman Postad 26 April, 2012 Rapport Postad 26 April, 2012 Jag hade inga sådana problem när jag såg The Hunger Games. Inte annars heller när jag väl går på bio. Citera
RoLaren Postad 26 April, 2012 Författare Rapport Postad 26 April, 2012 Jag är rätt känslig mot sådant. Kan inte spela FPS eftersom jag blir åksjuk och får huvudvärk av det. Klarar inte att cirkla i väntan på att få landa heller. Spyr då. Så när vi ska resa någonstans vill ingen i familjen sitta bredvid mig i fall att och om vi kommer behöva cirkla. :sjuk: Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.