Jump to content

Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention

AlmostHuman

Recommended Posts

Anthony Daniels

Kristanna Loken

Michael Beck

Lou Ferrigno

http://www.scifiworld.se/index_G2011.html

En helt ny gäst och tre som har gästat oss tidigare på någon av mässorna. Michael Beck känns inte speciellt intressant heller för den delen. Undrar om vi någon gång kommer att få se en eller ett par riktigt stora och intressanta namn som gör att man hals över huvud vill besöka mässan, eller om dom ska puttra vidare i samma stil år ut och år in.

Edited by ttscc

Jag brukar söka mig utomlands (främst inom europa) men då gäller det mest skräck och kultfilm. Men jag vet att det finns mycket bra konvent i samma område även när det gäller SF. Mitt problem är väl att jag inte vill åka själv och det är ibland svårt att få med sig någon mer som är intresserad.

Men det är synd att den svenska scenen inte ser annorlunda ut, för förutsättningarna finns ju för att ha bra konvent även hos oss. Det verkar vara svårt för arrangören att bryta den, i min mening, onda cirkeln där mässan har stagnerat och inte längre utvecklas. Jag kan dock se att arrangören gör stora pengar på mässan i dess nuvarande form och att det kanske är mer intressant än att ta det hela till nästa nivå.

Jag brukar besöka dessa mässor ibland, men då är det mest för att jag ändå är i någon av dom aktuella ständerna och besöker vänner vid samma tillfälle som mässorna är. Det skulle krävas något utöver det vanliga för att medvetet åka dit från staden jag bor i.

Isberg räknar väl med att de flesta inte reser mer än till det konvent som hålls i den stad man bor närmast. Därför kör han väl samma gäster, fast i olika städer. Samtidigt kanske det finns utrymme för en konkurrent på marknaden. Britter har väl kört mässor i Danmark, så varför inte i Göteborg eller Stockholm?

Säg ett renodlat konvent för Twillight hade ju slaktat Isberg sett till antal besökare. Tyvärr är det väl inte samma sak för Star Trek.

Han har nog inte plats med fler namn på sin snabbuppringning. Han är även bundis med ett gäng av dom återkommande skådisarna, så det har säkert en del med saken att göra. Michael Beck lockade han väl hit med ett varmt mål mat.

Utrymme finns det definitivt för konkurrens, annars slutar väl aldrig den här cirkusen. Collectormania får ta sig till Sverige också tycker jag, gärna flera gånger per år.

Twilightfans har nog inte samma ekonomiska köpkraft på en mässa som en trekkie. De flesta av oss har egen inkomst och är inte beroende av månadspeng som en genomsnittlig twilightfan. Star Wars säljer ju som smör då det dels finns gamla fanboys och att den marknadsförs stenhårt till barn, vars föräldrar vet vad star wars är och köper allt som har med star wars att göra till sina ungar.

Ang reskompis till utländska conventions, man kan alltid höra efter i sin lokala star trekklubb eller här på forumet om det är någon som är intresserad.

Gästerna på scifi-mässan i Gbg är inte tillräckligt intressanta för att jag ska resa ända från Stlmstrakten.

Twilightfans har nog inte samma ekonomiska köpkraft på en mässa som en trekkie. De flesta av oss har egen inkomst och är inte beroende av månadspeng som en genomsnittlig twilightfan. Star Wars säljer ju som smör då det dels finns gamla fanboys och att den marknadsförs stenhårt till barn, vars föräldrar vet vad star wars är och köper allt som har med star wars att göra till sina ungar.

Det undrar jag. Fandom för olika fenomen som Star Trek, Twillight, Star Wars osv brukar vara som störst i tonåren och strax efter 20. Och Twilight har massor med fans i den åldersgruppen, vilket Star Trek inte har. Dessutom är de betydligt fler vilket gör att även om de har mindre inkomster kan omsätta mer. Sedan är det osäkert om högre inkomst innebär att man har mer pengar att spendera på sådant. Yngre är ju en jätteviktig målgrupp för företag just för att de har stor disponibel inkomst att köpa saker för och inte behöver betala en massa räkningar.

Jag har visserligen inte besökt denna mässa, men av vad jag har hört om den att döma är det inget att ha...

Angående Twilight-fans så är de flesta, jag ber om ursäkt om det låter generaliserande, tjejer i yngre tonåren, som inte alls har särskilt mycket pengar att lägga på diverse grejor knutna till serien.

Jag tror iofs många är lite äldre. Det samlas ju gymnasietjejer för att diskutera serien på åtminstone mitt närmsta bibliotek. Sedan har de föräldrarnas pengar att spendera och så vitt jag vet var det fullt när stjärnorna var här förra året för att marknadsföra del tre eller om det nu var del fyra. Så Twilight skulle lätt locka betydligt fler besökare samt omsätta mer än ett Star Trek-konvent här i Sverige.

I USA arrangerar dessutom Creation som började med Star Trek-konvent numera minst lika många om inte fler Twilightkonvent.

Det undrar jag. Fandom för olika fenomen som Star Trek, Twillight, Star Wars osv brukar vara som störst i tonåren och strax efter 20. Och Twilight har massor med fans i den åldersgruppen, vilket Star Trek inte har. Dessutom är de betydligt fler vilket gör att även om de har mindre inkomster kan omsätta mer. Sedan är det osäkert om högre inkomst innebär att man har mer pengar att spendera på sådant. Yngre är ju en jätteviktig målgrupp för företag just för att de har stor disponibel inkomst att köpa saker för och inte behöver betala en massa räkningar.

Precis! STs fans är generellt äldre och har en mer stabil inkomstkälla och kan spendera några tusen på en mässa för att köpa några helt onödiga vill-ha-saker. Det är ytterst tveksamt att småtjejer har samma köpkraft så vidare man inte kommer från en mycket rik familj och det är bara att inse att Sverige inte har lika många rika småtjejer som USA vilket medför att Sveriges Twilightfans inte har råd med samma sorts konsumtion. Twilightfansen är fler men nog inte lika trofasta som STfansen. Man växer med all sannolikhet ifrån Twilight när puberteten avstannat. Bäst köpkraft 40-60 åringar ha.

Trots det är jag helt övertygad om att här i Sverige är det SW som gäller. På mässan sist kryllade det av barnfamiljer som enkom var ute efter SWsaker. SW lockar även massa vuxna som promt ska ha ett lasersvärd (trots att det finns coola phasers ;) ) och millennim falcon (även om man även kan hitta NCC1701 :o ).

• 2 weeks later...

Vilket tror ni är mest troligt av följande påståenden?

Att arrangören inte har tillräckliga kontakter för att kunna ta hit t.ex. Star Trek relaterade personer till mässan?

Att det är för dyrt?

Att han kanske skulle ha svårt att få hit Stewart, Nimoy, Shatner, mfl kan man kanske förstå. Men det finns ju andra intressanta personer från Star Trek som är enklare och säkert även billigare att ta hit.

För intresset måste väl ändå finnas, för så få fans är vi väl inte? :)

Jag såg för övrigt att dom har kontrakterat två nya skådespelare till mässan i Göteborg. Båda två från tv-serien 'Allå, 'allå, 'emliga armén. Det känns som, minst sagt, ett udda val. Men jag kanske har fel och serien har flest fans just här hos oss.

Jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan allo allo och sci fi... Är den serien verkligen så stor i sverige? Och om det inte är någon koppling så finns det ju skådisar som är betydligt intressantare för den stora svenska film publiken (Misstolka mig inte, jag är stor vän av allo allo.) J.

Det finns ingen koppling alls, det är det som är så sorgligt. Samma sak gäller snubben från Pang i Bygget som kommit på två mässor. Allo Allo var säkert smått populärt på 90-talet, jag växte iaf upp med att se mycket av serien, men nuförtiden går den väl väldigt tidigt på 4:an?

Han får dom säkert skitbilligt och fyller därmed lite platser på gästlistan så att det ser ut som en maffigare mässa än vad det egentligen är.

Visst, men vad du glömmer bort i sammanhanget är föräldrarna. De flesta sådana köper gärna dyra leksaker till sina telningar oavsett om det är star wars, twillight eller harry potter. Det är ju därför det finns en sådan uppsjö av prylar som vänder sig till barn och ungdommar. J.

Barnfamiljer har inte lika bra ekonomi som par med utflugna ungar. Därför är köpkraften bäst hos 40-60-åringar. Man har dessutom ofta hunnit klättra i karrären och har därför högre lön.

Nu får vi inte glömma att mässan är väl en scifi-, film- och spelmässa? Så skådisar från andra genrer är därför relevanta.

• 2 weeks later...

Det ligger nog en del i det som The Holy Three skriver om att han får tidigare gäster billigare om dom redan har varit på en eller flera tidigare mässor och tyckte att allt fungerade. Dessutom tycker jag att det den senaste tiden verkar vara många gäster som bor och lever i europa vilket säkert är en kostnadsfråga med.

Frågan är ju om arrangören har ett stort kontaktnät men inte råd med större namn eller fler gäster, eller om pengar finns men att hans kontaktnät är inskränkt. Iofs kan det ju finnas många olika orsaker till varför det ofta är återkommande gäster istället för nya.

Synd bara att Star Trek är så dåligt representerat på dessa mässor.

Vad är det för misslyckande med Marina Sirtis som Aike nämner? Jag vet att hon var på en av mässorna, men jag har nog missat den efterföljande diskussionen om att det blev till ett misslyckande.

Edited by dystopi

Ro Laren och Ghost som är aktiva även nu på forumet skriver ett par inlägg om hur Sirtisbesöket var. De kanske kan lägga till några synpunkter även i denna tråd, så här 5-6 år senare om de har någon ny infallsvinkel.

Edited by Aike

Sirtis totalt fel gäst från ST. För att det ska bli mer intressant för den stora massan bör man ta hit en gäst som även gjort annat än bara Star Trek. Kanske Jeffrey Combs kan vara mer populär eftersom han även är skräckfilmstjärna. Brad Dourif skulle vara perfekt då han varit med i VOY och dessutom i en hel del kultförklarade serier och filmer.

Ett par som jag kan tänka mig drar mycket folk, även icke star trek fans, är Patrick Stewart och Christopher Lloyd, båda är välkända för andra sci fi roller och patrick har gjort mycket shakespeare teater i london. (Därmed inget sagt om det även rent ekonomiskt skulle gå att få hit dem.) J.