Jump to content

Hur många medlemmar har föreningarna?

Aike

Recommended Posts

Jag som topic lyder hur många är medlemmar i de olika Star Trek-föreningarna i Sverige.

Jag hittade Stockholm Trekkers verksamhetsberättelse från 2010, och där stod det att medlemsantalet var ett femtiotal och att ungefär hälften dök upp på visningarna.

Hur är det med WCT och TSS? Någon som vet?

Edited by Aike

WCT hade vid årsskiftet 291 medlemmar, men det var säkert även där en viss ökning mot slutet av året.

Sammantaget är det alltså 451 medlemmar, där uppskattningsvis 10-30 medlemmar är det i mer än en förening. Det är en viss minskning <_< från för ca 10 år sedan när man räknade med ett tusental medlemmar i hela landet...

Nä, det stämmer. Jag tror att en del av dessa medlemmar också är personer som varit medlemmar mer än en gång. Tror jag själv fick ett nytt medlemsnummer senaste gången jag gick med i WCT. Sedan är väl en liten grupp också personer som är medlemmar i flera föreningar.

Jag undrar lite var man ska vända sig om man är stationerad i Linköping och söker sig till en förening.

Du är varmt välkommen till Stockholm Trekkers. Hör av dig till klubben och testa på som cadet dvs att du betalar bara 20 kr för att bli cadet + trekdagsavgvften på 100 kr. Väljer du att bli riktig medlem dras dessa 20 kr i cadetavgift av från önskad medlemsalternativ.

Själv är jag Bridge Officer vilket innebär att jag betalar 700 kr/år och då inkluderar det både medlemsavgift och trekdagsavgift till alla årets trekdagar. Man kan även välja att bli Engineer Officer och då betalar man 200 kr i medlemsavgift och 100 kr i trekdagsavgift för de trekdagar man går på.

Även om man har all Star Trek på dvd så är det trevligt att sitta tillsammans med andra trekkies och kolla. Man umgås i pauserna och käkar lunch osv. Sist tog jag med mig Star Trektidningar som andra trekkies kunde bläddra i. Det finns även de som tagit med sig Star Trek kortspel för att lära ut.

Stockholm: Träffas i Skarpnäck på Folkets hus, en biograf med biutrymmen.

Göteborg: Träffas på Bio Roy på Avenyn.

Skåne: Träffas omväxlande på Mediagymnasiet i Malmö, Cinema Underground i Eslöv och i maj på en bio i centrala Malmö.

Kanske det <_< Men jag minns när det var 400-500 på Star Treffar sent 90-tal i Göteborg. Det var säkert forfarande 150-300 när jag var där sist 2001. Sedan är trots allt Stockholm Trekkers placerat i det mest tätbefolkade området i landet. Lite magert att så få kommer.

Edited by Aike

Det finns 2 föreningar i Sthlm. Sthlm Trekkers splittrades efter Swecon. Section 42 är en mer exklusiv klubb som väljer sina medlemmar. Där är nog inte så lätt att komma med. Sthlm Trekkers välkomnar alla som är intresserade.

Vad är det som är så exklusivt med Section 42? Låter lite... konstigt, att dom ska välja sina medlemmar om dom trots allt är en Star Trek förening.

Vet du varför dom splittrades?

Jag tror att Section 42 var en bredare sci fi förening (men med inriktning på star trek) och att man jobbade mer med resor till konvent och annat än vad tex stockhom trekkers gör. J.

Det sista där låter ju lite roligt. Skulle vara intressant att veta hur dom väljer vilka som ska få "äran" att gå med i deras lilla förening.

Vi är faktskt några från Sthlm Trekkers som ska gå på Star Trek con i Las Vegas :) + att man i sthlm trekkers hade en extraträff på tekniska museet för att se NASAutställningen som detta år huserar där.

Hur man blir medlem i Section 42 har jag ingen aning om. Jag känner många från Section 42 men rätt ytligt. På Älvsjömässan pratar jag alltid med dem och de är jättetrevliga. Kollade runt på internet och deras hemsida är fortfarande nere men jag hittade en facebooksida. Då jag vägrar det här med facebook så vet jag inget mer än så.

Inte överdrivet mycket aktivitet. Lite diskussioner finns och där är det senaste inlägget gjort den 8 december 2009 och det senaste inlägget på deras "wall" är gjort den 8 november 2010 där någon undrar vad som har hänt med deras hemsida.

Skulle vara intressant att veta hur dom kommunicerar med varandra för att få veta vad för aktiviteter som är på gång. Kanske via mejl?

Och jag tycker det låter lite lustigt att välja vilka som ska vara medlemmar. Alla borde givetvis vara välkomna.

Följande beskrivning står på deras facebooksida som alla kan ansluta sig till.

The biggest Sci-Fi/Fantasy/Horror group in Sweden has a large selection of activities – from screenings of episodes and movies, travels to Sci-Fi Conventions, cinema visits, matte painting, electronics, model making, theme nights, and more. Main focus is Star Trek, and the group has a close relationship to a number of actors and producers from Star Trek and other Sci-Fi.

Want to meet the actors? – Join Section 42.

• 2 years later...