Jump to content

LCHF:are på forumet?

Commander Michels

LCHF  

8 members have voted

1. 1.

• Jag är en biten LCHF:are
      2
    • Jag har precis börjat
      0
    • Jag är insatt men tveksam till LCHF
      3
    • Jag har hört talas om det
      3
    • Jag har aldrig hört talas om det
      0

Recommended Posts

LCHF - står för "Low Carb High Fat", det innebär att man undviker att äta kolhydrater från t ex bröd, ris, pasta, potatis, alla sorters mjöl (men framför allt vitt mjöl), socker. Istället ska kroppen få sin energi från framför allt fett, men även protein. Fettet ska gärna innehålla mycket mättat fett (vilket främst finns i animaliskt fett - t ex mjölkprodukter och kött - och från kokos) men det går också alldeles utmärkt att äta olivolja. Man ska däremot undvika billigare vegetabiliska oljor som t ex raps, dessa innehåller alldeles för mycket Omega 6 vilket är hälsovådligt i för stora mängder (det finns samband mellan omega 6 och inflammatoriska sjukdomar som astma och allergier). Stekning ska man alltid göra i äkta smör, oljor förändrar nämligen sin sammansättning när man hettar upp dem, och margarin är gjort av raps, så det går bort.

För mig började allt med att en kille på jobbet, lyckades "omvända" min make och en till på kontoret. Jag var till början ganska skeptisk till det hela: jag var inte överviktig, jag mådde fint och jag såg ingen som helst anledning till att pröva. Varför skulle jag? Jag älskade ju pasta och sötsaker! Men idag kan jag lugnt konstatera hur fel jag hade. När maken väl började äta LCHF-mat var det svårt att låta bli själv. Vem har väl lust att laga till två olika sorters mat varje dag? Jag märkte sakta att det gick alldeles utmärkt att äta sådan mat, men i bakhuvudet undrade jag hela tiden om han inte hade fel. Vi är ju trots allt alla uppvuxna med kostcirkeln och tanken om att fett är dåligt. Men jag hade ju inget att förlora - jag var ju inte överviktig - så man kunde ju lika gärna se vad som hände, och LCHF:arna på kontoret var alla hälsosamma, vältrimmade friska människor (Killen som startade allt har även en blogg: Pulstagning). Senare på semestern läste jag "Matrevolutionen", det var då jag verkligen fick upp ögonen för dieten, som jag snarare skulle kalla för en livsstil. Allt var så kristallklart logiskt och det blev allt klarare att det vi lärt oss från barnsben, vad livsmedelsverket rekommenderar och vad de flesta tror sig veta om mat är helt FEL! Efter att ha läst "Matrevolutionen" blev jag så biten att jag även läste "Good calories bad calories" och när man gjort det är man definitivt övertygad. Allt är som jag sagt tidigare logiskt, medicinskt bevisbart och det fungerade definitivt för mig, min man och alla andra som testat. Min man gick ner 10 kilo efter jul och min far som precis har börjat går ner ½ kilo i veckan. Jag själv? Inte för att jag behövde men jag gick ner 4 kilo, jag mår mycket bättre, har mer energi, bättre hy (!) och har fått bättre kondition.

Så finns det fler LCHF:are här på forumet eller kanske folk som är nyfikna? Här kan vi diskutera vår livsstil, byta recept och ha det trevligt :)

För er som inte hört talas om LCHF innan eller vill veta mer, se spoiler ;):

Varför fungerar inte klassiska dieter?

Klassiska dieter innebär oftast att man äter mindre, varpå man gör åt mer energi än vad man stoppar i sig. Detta kan fungera. Det är dock riktigt jobbigt, man måste gå runt och vara hungrig och man måste motionera för att det ska fungera (annars är det mest muskler som försvinner från kroppen istället för fett). Blodsockret spelar en ofta spratt, även om man äter långsamma kolhydrater à la t ex GI-metoden. Man går ofta ner mycket i muskler, vilket minskar din kropps förbränning ytterligare, vilket innebär att så fort du slutar banta har du sämre förbränning än när du började och du går upp igen på nolltid, ofta mer än vad du började med. Det är med andra ord riktigt jobbigt och kräver verkligen karaktär, vilket helt enkelt beror på hur kroppen fungerar:

När man äter kolhydrater så omvandlas de alla, oavsett om de är snabba eller långsamma, till olika sockerarter när de bryts ner i kroppen. Dessa höjer blodsockret. För att kunna hantera blodsockernivåerna använder sig kroppen av ett hormon som heter insulin (insulinet reglerar både blodsocker och hunger). När blodsockret går upp utsöndras det insulin i blodet. Vad insulinet gör är att det ökar fettinlagringen, det är nämligen farligt för blodkärlen om det är för mycket blodsocker i blodet, så det måste bort. När den sedan tagit hand om blodsockret så är du vips hungrig igen. Gärna på något sött. Insulinet gör dig alltså fet och hungrig, det är en nedåtgående spiral kan man säga, och det krävs rejäl viljestyrka att stå emot.

Varför fungerar LCHF?

Med LCHF ställer du om kroppen till att använda fett som sin främsta energikälla istället för kolhydrater. Äter man väldigt lite kolhydrater så säger det sig själv att blodsockret hålls stabilt, därmed så blir insulinnivåerna låga, vilket innebär att kroppen börja förbränna fettet den har på kroppen (tillståndet kallas "ketos") OCH att kroppen säger till dig att den inte hungrig. Med andra ord en positiv spiral istället (kroppen är lustig på det sättet: när du lägger på dig fett blir du hungrig, när du förbränner fett blir du mätt). Kroppen gör sig heller inte av med muskler när man förbränner fett på detta sätt. Man kommer därmed inte att äta för mycket när man har insulinet på sin sida. LCHF-mat är dessutom väldigt mättande under lång tid eftersom den innehåller mycket fett och protein. Jag menar vad mättar mest, 1000 kalorier bröd eller 1000 kalorier fläskkött? Det är klasskillnad. LCHF är även väldigt bra för diabetiker eftersom blodsockret hålls på en mycket jämnare nivå.

Nackdelar med LCHF?

Man kan i början känna sig tung i huvudet av omställningen, en del kan drabbas av viss yrsel och det finns t o m rapporter om folk som kan svimma när de motionerar (och när de tatuerar sig, lustigt nog) Detta går dock över efter ett par veckor, själv har jag bara kännt av lite grann i huvudet nån gång då och då. Man kan också minska chocken om man inte slutar tvärt med alla kolhydrater utan trappar ner över tid. Det hjälper även att dricka mycket vatten eftersom du förlorar mycket vatten i början eftersom kroppen inte längre behöver lika mycket.

Man kan få sjuka cravings efter bröd och godis i början. Dessa minskar dock allt eftersom. Jag får aldrig cravings längre.

Man kan inte äta vad man vill. Det går dock bra att göra något undantag då och då och unna sig något. När du väl är omställd och klar så är det ingen katastrof att käka pasta eller t.o.m. en pizza nån gång i veckan, du kanske inte heller känner dig särskilt sugen på det längre alls, som i mitt fall.

Fördelar med LCHF?

- Du får äta massor av god fet mat.

- Du får alltid äta dig mätt

- Du får stabilt blodsocker

- Du bryter sockerberoendet

- Du går ner i vikt/håller din vikt

- Du får bättre uthållighet (hela din fettdepå blir i praktiken en stor bränsletank, perfekt för löpning)

- Du får bättre fettförbränning

- Du blir friskare

- Du minskar risken för att få diabetes, alzheimers, hjärt och kärlsjukdomar m.m.

- Har du problem med hyn blir det bättre

- m.m.

Mer information

Här är en informativ 2-sidors lathund för vad man får äta bl.a.:

Folder

Här finns svar på vanliga LCHF-myter:

FAQ

Här finns information om kolesterol som är mycket bra:

Kolesterol

Här finns allmänn information och forskning:

Forskning

Kolla gärna upp "Matrevolutionen" om du är intresserad, den är definitivt läsvärd! Där finns allt du behöver veta och lite till. Bland annat även historik som beskriver varför det har blivit som det blivit när det gäller kost; hur fetthysterin började, fick fotfäste och blev allmänt accepterad samt varför det var fel. En riktig ögonöppnare!

Lycka till :)

Jag är en biten LCHF:are. Jag har varit det ett tag nu tack vare att en vän som tipsade mig om det hela. Oftast tror jag att det är så många upptäcker vad det är. Personen ifråga hade själv testat det och resultatet gjorde mig verkligen imponerad. Jag tänkte att om det går så bra för personen ifråga så varför inte prova och se om det har samma effekt för mig. Vilket det hade. Som du säger så är det ju en livsstil snarare än en diet. Och att gå ner några kilo har bara varit sunt för mig. Jag känner en klar skillnad från innan då det kändes som att man hade fastnat i gamla (o)vanor. Alla jag känner som har varit i kontakt med LCHF har fortsatt och det har bara gett positiva resultat. Allt från dom som resultatlöst har kämpat med att gå ner i vikt under en längre tid, till dom som har känt att dom bara skulle vilja testa och se vilka förmånerna med en sådan livsstil är.

Verkligen trevligt att läsa om andras erfarenheter. Jag är glad över att det har berikat erat liv positivt. :)

Vad kul! Då är vi i alla fall mist två :). Trodde det var dött lopp där ett tag.

LCHF är ju fortfarande en smula kontroversiellt och media smutskastar det ena dagen för att ge det en halv liten ros nästa dag. Men de är vanligtvis inte insatta och artiklarna kryllar av feltolkningar och andra tokigheter. Senaste grodan om "fettdoktorn" var patetisk, man kan inte jämföra industriella transfetter med LCHF så som de gjorde och jag tror, nej VET, att det är gaaaaanska osannolikt att man skulle få diabetes av att undvika kolhydrater. Vad är det egentligen som styr blodsocker? Vad var det nu diabetes hade för synonym? Oj! Sockersjuka var det visst! Men tidningar är ju som alltid ute efter att chockera men sina icke-nyheter... :sjuk:

Hmmm enl många nyare rön bör typ 2 diabetes hålla LCHF kost då man konstaterat att många blir helt symptofria och medicinfria ed en sådan kost. Att man skulle kunna får diabetes 1 av LCHF är helt absurt då detta beror på att immunförsvaret attackerat och förstört insulinproducenande organ.

Fett är inte lika med igenproppade artärer så länge det är rätt sorts fett, så ja fullständigt fel. Det är ursprungligen samma logik som att man blir söt av socker. Man ska dock undvika transfetter, härdade vegetabiliska fetter och alltför mycket billiga växtoljor med dåligt Omega 3/Omega 6-ratio (t ex solrosolja och majsolja) av flera anledningar. Naturliga fetter är det dock grönt ljus för. LCHF minskar tv??rtom risken för hjärt- och kärlsjukdom. Hur menar du att fett från kosten och igenproppade artärer skulle hänga ihop? Eller har jag tolkat dig fel? ;)

• 3 weeks later...

Tänkte jag skulle tipsa er om ett gott recept på LCHF-glass, personligen tycker jag den utklassar allt vad glass heter i våra mataffärer :) Dessutom är det smidigt att fixa till och det är inte nödvändigt att ha en glassmaskin eller dyligt...

Hemmagjord LCHF-glass

3 dl grädde

2 ägg gulor

en nypa vaniljrotspulver

Bär eller annan smaksättare efter behag (Vi har provat med allt från kokosmjölk till rabarber & hallon :wub: )

Lite sötningsmedel (sukrin eller stevia)

Vispa grädden tills den blir hyfsat tjock, häll i resten av ingredienserna och rör om.

Häll ner glassen i en valfri behållare, förslagsvis en matlåda

Låt matlådan stå i frysen tills det stelnat (ca 3 - 3 ½ h), men vänta inte för länge för då blir glassen hård och svår att dela på (även om den förstås är riktigt god då med ;) ).

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Delar med mig av ett jättegott recept på LCHF-knäckebröd! Det är väldigt mättande och passar kanonbra som brödsubstitut vid alla tänkbara tillfällen. Knock yourself out :)

"GRUNDRECEPT

200 g solroskärnor (eller kanske cirka 100 g solroskärnor och 100 g pumpakärnor, jag gjorde så)

50 g linfrön

50 g oskalade sesamfrön

50 g kruskakli (eller pofiber, fibrex och kruskakli) Jag tog pofiber.

2 msk fiberhusk ( viktigt att ha med, det håller ihop degen)

1 tsk salt

Brödkryddor (om man gillar det, jag tog cirka 10 g)

6 dl vatten

Allt blandas i en bunke och får svälla i 10 minuter. Bred ut lagom tunt på smort bakplåtspapper. Gör gärna rutor i smeten för önskad brödbitsstorlek. Gräddas i 175 gr i vanlig ung (eller 160 gr i varmluftsugn) ca 1 tim 10 minuter.

Knäckebrödet är färdigt när det är torrt och krispigt.

Degen var ganska fast, så jag hade i lite olivolja och en skvätt yoghurt, annars kan man kanske öka vattenmängden lite.

Jag har inte provat det, men hörde att tar man i 2 msk äppelcidervinäger så får brödet surdegssmak."

Det är lite åt samma håll med den skillnaden att GI är mer tillåtande och går efter glykemiskt index vilket är en smula... hmmm ska vi säga knepigt - eftersom socker till exempel har ett förhållandevis lågt GI (ungefär samma som vitt mjöl) dock är vi nog alla överrens om att det är bättre att äta vitt bröd än socker!

Nåja, för att komma till saken så blir alla typer av kolhydrater till socker i stutändan ändå i vårt matspjälkningssystem och däri ligger, ska vi säga, problemet. Det leder nämligen till att vi får högre blodsocker (vare sig det sker långsamt eller snabbt) och som följd producerar kroppen insulin - ett hormon som är en bov i många sammanhang, inte minst fettinlagring. Eftersom LCHF:are äter så lite kolhydrater behöver vi mindre insulin --> minimal fettinlagring. Snarare kommer kroppen att använda sina egna fettdepåer som energikälla i brist på kolhydrater och vi går alltså ner i vikt tills vi når en lagom nivå. Våra kroppar är nämligen så genialiskt utformade att vi kan skapa den energi vi behöver av de reserver vi redan har i kroppen och blodsockret "ersätts" av sk ketoner vilka håller hjärnan igång (därav faller myten att hjärnan behöver socker!).

Blodsockerkurvan är mycket jämnare (se denna länk http://media3.areave...rvaSkrapmat.gif) hos LCHF:are än hos de som inte undviker kolhydrater, vilket är ytterligare en fördel eftersom vi då inte blir hungriga lika lätt eller får "sug" efter något sött. Därav kommer uttrycket "att gå ner i vikt utan hunger". Fettet och proteinet som vi ersätter kolhydraterna håller blodsockret på en jämn nivå, vilket gör oss mer uthålliga och mindre benägna att bli hungriga och/eller sötsugna. Denna jämna nivå är särskilt bra för diabetiker som med denna kosthållning kan dra ner på sin läkemedelsanvändning (mindre insulin behövs) eller till och med i vissa fall sluta helt!

Således rekommenderar jag LCHF snarare än GI (plus att LCHF ger många andra hälsofördelar, bättre tänder, kolesterolväden, koncentrationsförmåga m.m., men det kan du kolla upp själv om du vill), speciellt för de som är känsliga (diabetiker och de som lider av sk. metaboliskt syndrom). Jag kan även tillägga att jag varken saknar potatis, ris, pasta eller godis (jag har gått på dieten sedan juni förra året), det finns så många goda alternativ!

Slutligen vill jag berätta (apropå ingenting egentligen) att jag med LCHF har en stor fördel i mitt pluggande och vanligtvis är den enda som inte sitter och ser ut som en punkterad ballong vid slutet av föreläsningarna. LCHF ger som sagt uthållighet :)

Vill du veta mer kan du läsa här: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

• 2 months later...

Jag träffade en bekant till Holy Three på Sci-Mässan nu i helgen. Han hade gått ner 10 kg på bara några månader utan att träna genom att följa LCHF.

Själv har jag dock två andra dieter ni kan prova:

Jorden runt rese-dieten. Åt bland annat bara ris under på Fiji under några dagar där i hettan. Jag tappade totalt 9-10 kg på en fem veckor lång resa och det mesta i Fiji. Det enda ni ska komma ihåg är att ni inte ska koka riset tillräckligt...då går ni garanterat ner i vikt eftersom ni inte vill äta upp det.

Yoga-diet.

Tre veckors yogaläger med vegetarisk kost fick mig att gå ner tre kilo. Jag antar yoga, mediation, andningsövningar, tarmsköljning och att plocka bort socker helt var avgörande och jag föredrar den här dieten framför den förstnämnda.

Aike: Hmmm, rismetoden låter inget vidare; för det första är det en väldigt ensidig kost och för det andra består den av riktigt dålig energi - nämligen högraffinerade kolhydrater. Jag kan tänka mig att det inte mättade särskilt länge, och som du skrev är det inte särskilt lustfyllt... Hela poängen med LCHF är inte bara hälsa utan även god naturlig mat :).

Den andra dieten lät mycket vettigare, socker ÄR en stor bov och skadlig på många sätt - det kan göra skillnad att undvika det (dock finns ju socker numera i det mesta; från ketchup till jordnötssmör). Jag bifogar en länk till en kortare dokumentär i ämnet som nyligen sändes i USA ("60 minutes", överst på sidan) http://www.kostdokto...giftigt-socker/

Ro: Mer muskelmassa betyder helt riktigt mer förbränning men äter du fel (och är överviktig) så betyder det även ökad hunger pga. en hormonel obalans (insulinproduktion). Ingen förklarar det bättre än prof Robert Lustig, se 13:22 i detta klipp om du inte har lust att titta igenom hela, det är väldigt intressant.

.

Glöm inte att yoga är en bra form av träning. Mer muskelmassa=> högre förbränning

Jag tror inte du ökar din muskelmassa särskilt mycket däremot blir matsmältningen mycket bättre samt du blir mer medveten på vad du äter.