Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Vad tycker ni om Millenium-serien?

Recommended Posts

Ja, vad tycker trekkers som Millennium-serien av Steig Larsson. Både filmerna och böckerna kan diskuteras här.

Jag är inte själv jätteförtjust i varken böckerna eller filmerna. Men jag väntar att tycka till lite tills senare när fler har svarat.

Har sett en av filmerna. Tyckte inte det var mycket att ha. Kommer inte att se de andra. generelt sett är det ganska klassisk svensk deckarstil. Vilket jag personligen inte tycker är mycket att ha.

Jag har sett filmerna och även dom förlängda versioner som gick på SVT. För mig som hatar (ogillar det mesta från vår inhemska film och tv produktion) den här typen av filmer så var dom en positiv överraskning. Handlingen har sina svackor men är överlag bättre än det jag har sett inom genren tidigare och jag tyckte även att både skådespelare samt karaktärerna dom spelade var bra. Böckerna har jag dock inte läst och kommer troligtvis aldrig att göra det heller eftersom det finns sådant som jag hellre lägger min tid på att läsa än dessa.

Jag har sett filmerna och även dom förlängda versioner som gick på SVT. För mig som hatar (ogillar det mesta från vår inhemska film och tv produktion) den här typen av filmer så var dom en positiv överraskning. Handlingen har sina svackor men är överlag bättre än det jag har sett inom genren tidigare och jag tyckte även att både skådespelare samt karaktärerna dom spelade var bra. Böckerna har jag dock inte läst och kommer troligtvis aldrig att göra det heller eftersom det finns sådant som jag hellre lägger min tid på att läsa än dessa.

Undviker svenska filmer och serier så gott det går men då dystopi verkar vara av samma åsikt som jag gällande svensk filmproduktion så ska jag kanske ge filmerna en chans. Har sett både Beck och Walander men tycker att de är smörja.

Beck, Wallander och allt vad dom heter skyr jag som pesten. Även prettodrama med tydliga Ingmar Bergman komplex. samt så kallad "humor". Jag ogillar det mesta som produceras i detta land. Tyvärr. Jag önskar att vi kunde vara lite mer äventyrliga av oss istället för att köra på i samma gamla hjulspår med samma typ av underhållning år ut och år in. Med åren har jag lärt mig att undvika det mesta, men så ibland brukar jag testa något nytt för att se om jag behöver omvärdera min inställning. Vilket jag inte direkt har haft anledning till att göra än så länge. Nu är ju inte Millennium-filmerna revolutionerande på något sätt, men nog är det allt lite mer raffel än vad det brukar vara. Och omtanke. Jag tycker mig skönja en viss utveckling både i manus som karaktärer. Det är lite mer moget än liknande filmer.

Edited by dystopi

Jag har bara sett biofilmerna, fast på dvd samt läst inledningskapitlen i alla tre böckerna.

Filmerna stora brist är att det märks att det också är gjort som tv-serie. De sackar ihop stundtals och blir sega samt är något för långa. Sedan gillar jag dock grundkaraktärerna och en film baserad på Lisbeth Sahlanders liv hade kunnat blivit mycket bra, men nu är det alldeles för utdraget.

Dessutom är actionscenerna ganska mesiga till och med i den första Män som hatar kvinnor som var mer påkostad. Hade detta varit Hollywood så hade folk tyckt det var kasst, men eftersom det är svenskt upplever jag det som om många svenskar ser det med nationalistiska ögon.

Böckerna tyckte jag av det jag läste var ganska överlastade med onödig information. Läkare som spelar bifigurer får man en hel livsberättelse om (nästan i alla fall), besöker de ett utländskt land så är det nästan som att läsa i Nationalencyklopedien om det, fast med en vänstertolkning av det.