pela Posted September 13, 2011 Report Posted September 13, 2011 I ett samtal om teknik och vetenskap i Star Trek med en som inte sett så mycket av serierna fick jag frågan om de lyckats lösa åldrandets gåta. Jag hade aldrig funderat på det och blev lite osäker. Uppenbarligen åldras ju karaktärerna i Star Trek, så de har inte stoppat mänskligt åldrande och död. I ett avsnitt som visades på senaste WCT-treffen försökte Doktorn sakta ner Kes åldrande, vilket resulterade i tidshopp bakåt i tiden. Men hon är ju inte människa... I något (några?) avsnitt drabbas besättningsmedlemmar av onaturligt åldrande men lyckas givetvis återställas till sin rätta ålder innan det är dags för nästa episod. Men jag minns inget fall när de tar någon som faktiskt är gammal och "återställer" till ung. Vet ni om det här med att stoppa åldrandet har varit uppe? Har man löst gåtan men kommit fram till att evigt liv är en dålig idé? Eller är åldrandet en av de saker man ännu inte kunnat lösa? Quote
RoLaren Posted September 13, 2011 Report Posted September 13, 2011 Man verkar kunna bota vissa ålderssjukdomar iaf. Doctor/Admiral McCoy blev ju åtminstone 137 år. I TNG "Unnatural Selection" fixade man en sorts pma med transporters. Quote
Fleetadmiral Posted September 21, 2011 Report Posted September 21, 2011 Glöm inte bort planeten Bak´u från filmen Star Trek: Insurrection, där planeten omgavs av en ring som utsände metafasisk strålning och som rejält förlängde livet på de som utsattes för strålningen. Detta ville man ju inom Federationen utnyttja, men Picard satte sig som bekant på tvären. Quote
NiklasHaglund Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 (edited) Hur räknar man år i universum? ofta hör man ju aliens berätta typ "jag har levt i två hundra år" men hur *** vet de hur långt ett år på jorden är? har alla M-klassplaneter lika långa år? Jag har hört att det är ett väldigt litet område från en sol som kan tillgodose liv (det blir antingen för varmt eller för kallt) Edited September 23, 2011 by Commander Michels Censur Quote
Commander Michels Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Nej naturligtvis borde inte alla M-klass planeter ha lika långa år. Ett möjligt svar på det är att UT:n skulle kunna känna av språket och översätta siffror som förkommer i olika mått till samtliga parter . Ett annat är att manusförfattarna ville göra det lätt för sig och inte slösa bort tiden i avsnitten på att konvertera siffror hit och dit ;) Quote
Fleetadmiral Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 (edited) Hur räknar man år i universum? ofta hör man ju aliens berätta typ "jag har levt i två hundra år" men hur fan vet de hur långt ett år på jorden är? har alla M-klassplaneter lika långa år? Jag har hört att det är ett väldigt litet område från en sol som kan tillgodose liv (det blir antingen för varmt eller för kallt) Ja, den beboeliga zonen utgörs av ett ganska smalt bälte runt stjärnan. Variationen i omloppstid är faktiskt ganska liten inom zonen, så t.ex. tar planeten HD 28185 b 1,04 jordår på sig att kretsa runt sin stjärna. Jag tror därför att felmarginalen generellt sett inte är så stor.Självklart gäller inte detta längre om det vi menar med beboelig zon inte gäller för varelser som kan leva i för oss "omöjliga" miljöer. Jag tror därför, som CM säger, att åren som gäller lokalt för den främmande stjärnan omvandlas till våra motsvarande jordår. Edited September 23, 2011 by Fleetadmiral Quote
Commander Michels Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Ja, den beboeliga zonen utgörs av ett ganska smalt bälte runt stjärnan. Variationen i omloppstid är faktiskt ganska liten inom zonen, så t.ex. tar planeten HD 28185 b 1,04 jordår på sig att kretsa runt sin stjärna. Jag tror därför att felmarginalen generellt sett inte är så stor. Hmmm, det snarare borde snarare bero på hur varm stjärnan är... En ljusstark jätte skulle t.ex ha en bebolig zon som ligger längre ut än vår sol och då blir omloppstiden längre. Var zonen där flytande vatten kan förekomma finns kan räknas ut med en formel som finns här: Bebolig zon Quote
Fleetadmiral Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Hmmm, det snarare borde snarare bero på hur varm stjärnan är... En ljusstark jätte skulle t.ex ha en bebolig zon som ligger längre ut än vår sol och då blir omloppstiden längre. Var zonen där flytande vatten kan förekomma finns kan räknas ut med en formel som finns här: Bebolig zon Jag utgick från det faktum att det att det är mest sannolikt att liv finns på planeter där stjärnan har ungefär samma massa som solen. För stora stjärnor kan ha för kort livslängd för att avancerat liv ska kunna utvecklas och för små stjärnor kan ge för kraftiga tidvatteneffekter. Men den beboeliga zonen kan förstås variera i avstånd från stjärnan beroende på hettan som avges från stjärnan. Quote
laxsill Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Som i resten av den antropocentriska serien Star Trek tror jag att man utgår ifrån människan. Ett år = troligen ett jordår. Gäller nog för de flesta definitioner, som sekunder och meter och liknande också. Quote
pela Posted September 26, 2011 Author Report Posted September 26, 2011 Sedan finns det ju en hel del exempel på att tiden inte fungerar riktigt som vanligt. Till exempel i "Blink of an Eye" (VOY) där tiden på planeten gick betydligt snabbare än i rymden ovanför. Quote
RoLaren Posted September 26, 2011 Report Posted September 26, 2011 Som i resten av den antropocentriska serien Star Trek tror jag att man utgår ifrån människan. Ett år = troligen ett jordår. Gäller nog för de flesta definitioner, som sekunder och meter och liknande också. Bajor har 26 timmar/dygn. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.