Jump to content
Sign in to follow this  
pela

Åldrande i Star Trek

Recommended Posts

I ett samtal om teknik och vetenskap i Star Trek med en som inte sett så mycket av serierna fick jag frågan om de lyckats lösa åldrandets gåta. Jag hade aldrig funderat på det och blev lite osäker.

Uppenbarligen åldras ju karaktärerna i Star Trek, så de har inte stoppat mänskligt åldrande och död. I ett avsnitt som visades på senaste WCT-treffen försökte Doktorn sakta ner Kes åldrande, vilket resulterade i tidshopp bakåt i tiden. Men hon är ju inte människa... I något (några?) avsnitt drabbas besättningsmedlemmar av onaturligt åldrande men lyckas givetvis återställas till sin rätta ålder innan det är dags för nästa episod. Men jag minns inget fall när de tar någon som faktiskt är gammal och "återställer" till ung.

Vet ni om det här med att stoppa åldrandet har varit uppe? Har man löst gåtan men kommit fram till att evigt liv är en dålig idé? Eller är åldrandet en av de saker man ännu inte kunnat lösa?

Glöm inte bort planeten Bak´u från filmen Star Trek: Insurrection, där planeten omgavs av en ring som utsände metafasisk strålning och som rejält förlängde livet på de som utsattes för strålningen. Detta ville man ju inom Federationen utnyttja, men Picard satte sig som bekant på tvären. :)

Hur räknar man år i universum? ofta hör man ju aliens berätta typ "jag har levt i två hundra år" men hur *** vet de hur långt ett år på jorden är? har alla M-klassplaneter lika långa år? Jag har hört att det är ett väldigt litet område från en sol som kan tillgodose liv (det blir antingen för varmt eller för kallt)

Edited by Commander Michels
Censur

Nej naturligtvis borde inte alla M-klass planeter ha lika långa år. Ett möjligt svar på det är att UT:n skulle kunna känna av språket och översätta siffror som förkommer i olika mått till samtliga parter :). Ett annat är att manusförfattarna ville göra det lätt för sig och inte slösa bort tiden i avsnitten på att konvertera siffror hit och dit ;)

Hur räknar man år i universum? ofta hör man ju aliens berätta typ "jag har levt i två hundra år" men hur fan vet de hur långt ett år på jorden är? har alla M-klassplaneter lika långa år? Jag har hört att det är ett väldigt litet område från en sol som kan tillgodose liv (det blir antingen för varmt eller för kallt)

Ja, den beboeliga zonen utgörs av ett ganska smalt bälte runt stjärnan. Variationen i omloppstid är faktiskt ganska liten inom zonen, så t.ex. tar planeten HD 28185 b 1,04 jordår på sig att kretsa runt sin stjärna. Jag tror därför att felmarginalen generellt sett inte är så stor.Självklart gäller inte detta längre om det vi menar med beboelig zon inte gäller för varelser som kan leva i för oss "omöjliga" miljöer. Jag tror därför, som CM säger, att åren som gäller lokalt för den främmande stjärnan omvandlas till våra motsvarande jordår.

Edited by Fleetadmiral

Ja, den beboeliga zonen utgörs av ett ganska smalt bälte runt stjärnan. Variationen i omloppstid är faktiskt ganska liten inom zonen, så t.ex. tar planeten HD 28185 b 1,04 jordår på sig att kretsa runt sin stjärna. Jag tror därför att felmarginalen generellt sett inte är så stor.

Hmmm, det snarare borde snarare bero på hur varm stjärnan är... En ljusstark jätte skulle t.ex ha en bebolig zon som ligger längre ut än vår sol och då blir omloppstiden längre. Var zonen där flytande vatten kan förekomma finns kan räknas ut med en formel som finns här: Bebolig zon

Hmmm, det snarare borde snarare bero på hur varm stjärnan är... En ljusstark jätte skulle t.ex ha en bebolig zon som ligger längre ut än vår sol och då blir omloppstiden längre. Var zonen där flytande vatten kan förekomma finns kan räknas ut med en formel som finns här: Bebolig zon

Jag utgick från det faktum att det att det är mest sannolikt att liv finns på planeter där stjärnan har ungefär samma massa som solen. För stora stjärnor kan ha för kort livslängd för att avancerat liv ska kunna utvecklas och för små stjärnor kan ge för kraftiga tidvatteneffekter. Men den beboeliga zonen kan förstås variera i avstånd från stjärnan beroende på hettan som avges från stjärnan.

Som i resten av den antropocentriska serien Star Trek tror jag att man utgår ifrån människan. Ett år = troligen ett jordår. Gäller nog för de flesta definitioner, som sekunder och meter och liknande också.

Som i resten av den antropocentriska serien Star Trek tror jag att man utgår ifrån människan. Ett år = troligen ett jordår. Gäller nog för de flesta definitioner, som sekunder och meter och liknande också.

Bajor har 26 timmar/dygn.