The Holy Three Posted October 6, 2011 Report Share Posted October 6, 2011 (edited) Här diskuterar vi i vilken ordning vi tycker att serierna bör ses - kronologiskt, enligt produktionsdatum eller kanske någon annan? Vad tycker du? /Commander Michels Jag skulle rekommendera att vänta ett bra tag med originalserien. Se TNG, DS9 och VOY först! Sen får jag hålla med laxsill, om du nu hade några tankar på att se TOS direkt, vänta hellre tills du sett klart på TNG, DS9 och VOY. Det är en smaksak, men jag tror man uppskattar den mer då. ;) Jag tror det är tvärtom, har man sett TNG, VOY; DS9 och ENT så har man vant sig vid den sortens Trek och då är TOS kanske svårare att ta till sig. Är iaf vad jag förstått när man läst andra Trekkies åsikter om TOS. Edited October 8, 2011 by Commander Michels Ingress Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 6, 2011 Report Share Posted October 6, 2011 Ja, det tror jag med. Jag är i alla fall glad över att ha sett serierna i produktionsordning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted October 6, 2011 Report Share Posted October 6, 2011 Jag tror det är tvärtom, har man sett TNG, VOY; DS9 och ENT så har man vant sig vid den sortens Trek och då är TOS kanske svårare att ta till sig. Är iaf vad jag förstått när man läst andra Trekkies åsikter om TOS. Så kan det också vara förstås. Menade snarare att, som du säger så fungerar TNG, DS9 och VOY väldigt bra ihop, just för att de producerades ungefär samtidigt. De är liksom allihopa från samma stadie i Star Treks historia, samma typ av Trek. Medan TOS faktiskt går ihop relativt bra med de andra för att ha producerats så många år tidigare så märks det ändå att det inte riktigt är "samma Trek" och ibland också att det producerades en hel del år innan resten (då menar jag inte specifikt de grafiska aspekterna utan snarare hur det dåtida samhället avspeglades i en del avsnitt). Så, vad jag egentligen menade med det där var att blanda inte in TOS i mixen riktigt än. Jag tycker att man bör kolla på TOS antingen innan eller efter TNG, DS9 och VOY. Att se serierna i samma ordning som de sändes fungerar faktiskt ganska bra, tycker jag. Eftersom ChrizDean redan börjat (för ett bra tag sen) och vi inte kan resa bakåt i tiden riktigt än tycker jag att det är bättre att vänta tills efteråt. :P (Jag tycker inte heller att ENT är riktigt samma typ av Trek som de andra, den liknar VOY mer än TNG men jag skulle ändå inte kategorisera den som samma typ av Trek, så enligt mig går den att se på för sig självt. I vilket fall tycker jag att de bör ses sist. :lol: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Ser man ENT före TOS så kan man lätt tröttna på allt som heter Star Trek då ENT inte är sådär jättebra. Den håller verkligen inte den höga kvaliteten som TOS, TNG och DS9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Nu börjar vi gå lite OT Jag delar gärna det här ämnet åt er så ni kan fortsätta att diskutera om ni vill ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Jo gör det. Det kan bli intressant i vilken ordning man ska börja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Delat och klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Mina förslag: 1. TOS -> TNG -> DS9 -> VOY -> ENT (samma ordning som de började sändas i) 2. TNG -> DS9 -> VOY -> TOS -> ENT Jag tycker egentligen att det är lite vilket som vilken ordning av de här man satsar på, det ger säkert ungefär samma resultat. Jag tycker personligen inte att jag fick ut mindre av TOS för att jag såg den efter resten och då redan vant mig vid andra seriernas typ av Star Trek. Det är bara att man får komma ihåg att TOS producerades/sändes 20 år innan TNG och de sakerna jag nämnde i min förra post och att det därför är en lite annan typ av Trek, som så småningom kommer leda till 90-tals Trek:n som man är van vid. Kan man inte göra det dock så kan jag absolut se hur man skulle kunna få ut mindre från TOS om man inte såg den först. Ser man ENT före TOS så kan man lätt tröttna på allt som heter Star Trek då ENT inte är sådär jättebra. Den håller verkligen inte den höga kvaliteten som TOS, TNG och DS9. Jag håller med, det är en av riskerna med att inte se ENT sist. Att se den först är nästan som att be om att man inte ska ha någon större lust att titta vidare på de andra serierna. Det är framför allt därför som jag brukar vara snabb med att varna folk som vill börja titta på Star Trek och planerar att se sakerna i kronologisk ordning i universumet, något som annars kan kännas väldigt naturligt och bra. Dessutom tycker jag att det är en ganska urvattnad Trek, snarare action i rymden + tidsresor för det mesta. Jag försökte tänka ut var annars man skulle kunna se ENT om inte sist när jag skrev förra inlägget, men jag kan faktiskt inte komma på någon ordning där den inte hamnar sist. Den funkar inte när det handlar om att lägga grunden för de andra serierna, att förklara Star Trek universumet och vad tar Trek är. Men sen finns det ju folk om faktiskt tycker att ENT är minns lika bra som de andra. Jag har svårt att se det ur deras synvinkel, men det hade varit intressant att se vad de skulle ha att säga i ämnet. Sen måste jag sticka in med att allt det somt tagits upp här är bra rekommendationer, men det är inga måsten. Vill man börja titta på Trek och man orkar bry sig om att undersöka de olika delarna av Star Trek lite (t.ex. här), då kan man ju se själv vilken av serierna man kan tänkas tycka om. Star Trek är ju som tur är ganska stort och det finns en hel del variation. Tycker man t.ex. om mer drama och relationer, men inte vill ha för mycket filosoferande eller årslånga 'storylines' som genomsyrar varje avsnitt då kan faktiskt VOY vara en bra plats att börja. Dessutom tycker jag att VOY fungerar rätt bra som inkörsport till Star Trek eftersom de är isolerade från Federationen och de andra typiska raserna man brukar möta, så det krävs inte speciellt mycket bakgrundskunskap om universumet för att kunna hänga med, trots att det var den näst sista serien som sändes. Men då är det nog bättre som sagt att köra på förslag 2 för resten. [/slut på romanen :lol: ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Å andra sidan är VOY långt ifrån lika bra som TOS, TNG och DS9. Glöm inte bort TAS. Det är en mycket bättre serie än ENT. Dessvärre den är nog lite överkurs för nybörjartrekkies såvida nybörjaren inte har fyllt 12 än. Jag föreslår First Contact som inkörsport och kanske lite spridda avsnitt av TNG. När man sedan fastnat ska man nog se serierna i produktionsordning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Å andra sidan är VOY långt ifrån lika bra som TOS, TNG och DS9. Glöm inte bort TAS. Det är en mycket bättre serie än ENT. Dessvärre den är nog lite överkurs för nybörjartrekkies såvida nybörjaren inte har fyllt 12 än. Jag föreslår First Contact som inkörsport och kanske lite spridda avsnitt av TNG. När man sedan fastnat ska man nog se serierna i produktionsordning. Sant, de flesta brukar tycka det (och jag håller till stor del med). Men å andra sidan, i fallet där personen är helt ny till Star Trek, så har man ju ingen annan Star Trek att jämföra med för tillfället. Så VOY-avsnitten löper inte risken att jämföras mot de bästa delarna av TNG/DS9/TOS hela tiden. Sen tycker jag personligen inte att VOY är så dåligt, till och med i jämförelse, att någon som verkligen skulle uppskatta Trek generellt skulle ge upp Trek eller inte vilja titta vidare på nästa serie på grund av det. Sen är ju VOY också på många sätt, hur ska man säga, en serie som är mer mainstream-tv än de andra, som ju är lite nischade. TNG, hur mycket jag än älskar den i stort, ska man också komma ihåg har 2-3 ganska svaga säsonger innan det blir det mästerverk som många tycker att det är. Det är definitivt något som skulle kunna påverka en Trek-nybörjare väldigt negativt om man tror att det är det bästa Trek kan erbjuda. Så det är inte helt självklart att TNG vore ett bättre val att börja med. Men det med VOY är som sagt bara något jag ville poängtera, att det också kunde vara ett bra val beroende på vad man tycker om. Jag tycker fortfarande att det optimala är som du säger att se serierna i produktionsordning, även om saker i verkligheten inte alltid blir optimala. :rodna: (Jag har fortfarande inte sett igenom TAS så jag undviker den medvetet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 9, 2011 Report Share Posted October 9, 2011 (Jag har fortfarande inte sett igenom TAS så jag undviker den medvetet ) :o :o :o Då missar du något som faktiskt är bra. Dock måste man ha i åtanken att det är en tecknad familjeserie. TAS är den enda Star Trek-serien som fått en Emmy för bästa serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted October 10, 2011 Report Share Posted October 10, 2011 Även jag skulle nog säga att VOY är en bra inkörsport, kanske dels för att det var den första serien jag såg själv, men jag tycker den är ganska lättsam och man behöver, som någon skrev, inte så mycket förkunskaper. Efter det spelar det mindre roll om man ser DS9 Eller TNG, de är bra serier båda två och håller definitivt måttet. Egentligen spelar ordningen dessa tre emellan mindre roll, de har alla samma grundläggande stil med sin egen karaktär. Sedan är det bara TOS och ENT kvar, båda är ju olika övriga serierna på sitt sätt och står ut i "mängden". TOS för att den var först och allt som följer med det (från charmiga kulisser till manus) och ENT för att den var sist och skaparna ville göra något som var lite mer i linje med vad som var inne i TV-väg just då, på gott och ont. Där är det nog hugget som stucket också tror jag, antingen väljer man "nostalgi" eller "nya actionkonceptet". Hur som helst skulle jag nog säga att om det var upp till mig skulle jag vänta med dessa TOS och ENT till sist för att de på sätt och vis skiljer sig lite mer från de andra tre än vad TNG DS9 och VOY gör från varandra. Då blir det enhetligt och bra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scotty Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Hej! Jag har börjat kolla på Star Trek: TOS och har tänkt kolla igenom alla Star Trek som finns. Tänkte därför kolla vilken ordning man bör se dem i. Jag har planerat följande: 1. Star Trek: The Original Series 2. Star Trek: The Animated Series 3. Star Trek: The Motion Picture 4. Star Trek II: Khans vrede 5. Star Trek III: Search for Spock 6. Star Trek IV: Resan hem 7. Star Trek V: Den yttersta gränsen 8. Star Trek VI: Undiscovered Country 9. Star Trek VII: Generations 10. Star Trek: The Next Generation 11. Star Trek VIII: First Contact 12. Star Trek IX: Insurrection 13. Star Trek X: Nemesis 14. Star Trek: Deep Space Nine 15. Star Trek: Voyager 16: Star Trek: Enterprise Är detta en korrekt och logisk ordning? Jag är mest osäker på kronologin mellan de två första serierna och de tillhörande filmerna. När det gäller Star Trek VII: Generations, som jag uppfattat är det där övergången sker mellan TOS och TNG? Och i övrigt är det väl så att filmerna utspelar sig EFTER sina respektive serier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Generations bör du se efter du har sett TNG om du vill se det kronologiskt. Ja, den är delvis en övergång, men även Star Trek VI är också en överlämning mellan TOS och TNG. Sedan skulle om du verkligen vill allt kronologiskt, så behöver du se det i den ordning det producerades. Du får också bäst förståelse för hur världen utvecklades då. Med andra ord så får du se två säsonger av TNG innan du ser Star Trek V. Vänta med sexan tills den femte säsongen av TNG. Börja se på DS9 i mitten av säsong sex av TNG. Voyager i mitten av säsong tre av DS9. Och sedan First Contact och Insurrection, medan du ser DS9 och Voyager. Till sist så bör du se Nemesis medan Enterprise sändes (ok, det finns ingen direkt koppling handlingsmässigt, men stilen som är mörkare är likadan). Sedan Star Trek (2009) har du sett den eller ska du inte se den? Den skulle i annat fall vara efter Enterprise förstås. Jag vet dock inte om att se allt kronologiskt är det bästa sättet att se på Star Trek. Mycket är fristående och jag tycker nog man ska titta på det man tycker om och tycker är spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted December 23, 2011 Report Share Posted December 23, 2011 Är detta en korrekt och logisk ordning? Jag är mest osäker på kronologin mellan de två första serierna och de tillhörande filmerna. När det gäller Star Trek VII: Generations, som jag uppfattat är det där övergången sker mellan TOS och TNG? Och i övrigt är det väl så att filmerna utspelar sig EFTER sina respektive serier? Välkommen hit Scotty! Jag har slagit ihop din tråd med en annan som redan fanns här på forumet, kikar du på de tidigare inläggen kan du säkert få svar på din fråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scotty Posted December 27, 2011 Report Share Posted December 27, 2011 Förtydligande: jag vill se dem så att de (så gott det går) följer kronologin inom den fiktiva värld de utspelar sig i. Då är min fråga främst vilken ordning TOS, filmerna och TNG utspelar sig, kronologiskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted December 27, 2011 Report Share Posted December 27, 2011 I så fall föreslår jag att du tar en titt här, på sidan hittar du tidslinjen uppdelad i fyra delar och där framgår tydligt vad som utspelade sig när (de avsnitt som har tidsresor finns med i den era där de utspelades) och borde vara någorlunda komplett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 27, 2011 Report Share Posted December 27, 2011 (edited) Enterprise blir första serie att se. Sedan TOS, TAS, TNG, DS9 och Voyager. Jag vet dock inte om jag skulle rekommendera att se det i den ordningen om det är första gången du ser igenom allt eller mycket. De bygger trots allt på föregående serier mer än det gör att bygga en logisk och konsekvent fiktiv värld. Seden i Enterprise bygger mycket i säsong fyra på återkopplingar till originalserien. Jag är övertygad om att den som har sett TOS först och gillar serien uppskattar denna säsong mer än personer som aldrig sett serien. Har du sett alla serier innan, ja då går det bra. Men då märker man just hur mycket som skiljer sig åt. Men kronologiskt TOS, TNG och filmerna är: TOS Eventuellt TAS (den animerade serien) Star Trek The Motion Picture Star Trek II Star Trek III Star Trek IV Star Trek V Star Trek VI TNG Generations (denna utspelar sig dock kronologiskt delvis kort efter sexan men också efter TNG har tagit slut; man bör nog dock se den efter TNG eftersom stora förändringar för TNG-besättningen inträffar i filmen) First Contact Insurrection Nemesis Edited December 27, 2011 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 Eftersom jag fastnade i VOY och DS9 via TV4 SF (även slutet på ENT) och tomten var vänlig nog att komma med VOY the full journey så blir det i mitt fall denna ordning: VOY DS9 ENT TNG TOS Sen har jag bevakning på filmboxen så det är inte helt omöjligt att det blir några av filmerna inspängt i/mellan serierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brianoblivion Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 Hej, 1. Vilken serie är bäst att börja med för familj med dotter på tolv år? Jag tänker mig en som inte är allt för gammal och gärna har mer fokus på filosofi / tankeexperiment än på teknikfantasier. 2. Finns det mycket beroenden mellan olika Star Trek serier? Jag menar så att man gör sig själv en svår otjänst om man skulle se i fel ordning. 3. Annat att tänka på (har dålig koll på Star Trek, men vet att det är bra grejer) Tack på förhand! /Brian O Blivion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 Välkommen hit, det finns redan en diskussion i ämnet och därför flyttar jag ditt inlägg dit (jag hoppas det är ok). Där står redan en hel del som kan besvara dina frågor och det övriga kan vi hjälpa till att fylla på med. Personligen skulle jag rekommendera att se Voyager först av följande anledningar: 1. Det kräver inte alls särskilt mycket förkunskaper eftersom serien utspelar sig på ett skepp som är strandat långt bort och är på väg hemåt ( på ny mark alltså ) 2. Serien har någonting för alla (filosofi, teknologi, astronomi m.m.) och har många bra karakrärer Du gör dig inte en otjänst genom att se dem i "oordning", varje serie är ganska fristående Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 (edited) Hej, 1. Vilken serie är bäst att börja med för familj med dotter på tolv år? Jag tänker mig en som inte är allt för gammal och gärna har mer fokus på filosofi / tankeexperiment än på teknikfantasier. 2. Finns det mycket beroenden mellan olika Star Trek serier? Jag menar så att man gör sig själv en svår otjänst om man skulle se i fel ordning. 3. Annat att tänka på (har dålig koll på Star Trek, men vet att det är bra grejer) Tack på förhand! /Brian O Blivion Välkommen till forumet! ;) Jag får hålla med vad Commander Michels skrev här ovan. Även jag tänkte spontant Voyager. Den är relativt 'mainstream' för en Star Trek serie och den är som sagt ännu mer isolerad än vanligt från de andra serierna av anledningarna som nämndes. Jag tror att även kulturen/utseendet i serien är ganska modern. Det som kanske får mig att tveka lite är att du vill ha fokus på filosofi/tankeexperiment. Min personliga åsikt är väl inte att Voyager är dåligt på den punkten, men jag anser absolut att det finns serier inom Star Trek som lägger fokus mer och bättre på sånt än just Voyager. Jag skulle ranka top 3 så här: 1. TNG 2. TOS 3. DS9 (på ett lite annorlunda sätt, då den är betydligt 'mörkare' än de andra serierna). Voyager kommer väl kanske fyra på den rankingen, enligt mig. Om jag får fråga, vad för Star Trek har du sett? (för att se lite vad du vet om de olika seriernas stil och på vilken nivå man ska förklara sina förslag ) Sen så nämner du också din dotter, så jag antar att du lägger en del fokus på att hon också ska gilla valet. Har hon några specifika preferenser normalt sett? DS9 skulle förmodligen inte kännas gammalt, men det är som sagt mörkare och en hel del av det filosofiska kommer från just utforskandet av den lite mörkare sidan (som annars inte görs så mycket inom Star Trek). TOS kommer hon nog definitivt tycka känns gammalt. Inte bara själva utseendet och special effekterna, men även själva kulturen som reflekteras där kan nog vara väldigt svår för en 12-åring att bara acceptera och identifiera sig med. Annars en väldigt bra och tänkvärd serie. TNG är en väldigt bra serie (om jag får säga det själv ), speciellt filosofiskt sett. Den börjar dock kännas lite gammal den också, speciellt de första 2 säsongerna (som generellt inte är de bästa i serien heller). Både kvalitet/effektmässigt och när det kommer till kulturen. Men gillar man verkligen filosofi/tankeexperiment så kan den absolut vara guld värd, det är till stora delar p.g.a. de kvalitéerna som jag håller den som min favorit. Sen finns även Enterprise, den nyaste av serierna. Men den är betydligt mer action-betonad, och oavsett vad man tycker om den generellt så skulle jag inte kunna påstå att den lägger fokus på filosofi/tankeexperiment. Håll oss gärna uppdaterade, jag gillar iaf att höra vad folks reaktioner/åsikter av Star Trek är. ;) Ps. Jag får tillägga även här att +/- alla serierna förutom TOS har en lite knackig start och de blir bättre senare i serien. Edited February 2, 2012 by Lord Di Lego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 Alla star trek serier är bra på sitt eget sätt och man har olika favoriter beroende på vad man gillar. Många av serierna går att se helt oberoende av varandra även om flera av karaktärerna i DS9 (främst Obrian och Wolf) även har mycket bagage med sig från sina år i TNG. För en filosofiskt lagd dotter skulle jag nog rekomendera TNG som första serie, i alla fall från säsong 3 och framåt. Picard är diplomatins mästare och det är många avsnitt som tar upp olika filosofiska och moraliska spörsmål. Men man bör ju minnas att serien är från 80 talet, men klarar man av det så är det en mycket bra tv serie. DS9 är framför allt en karaktärsdriven serie, och man får följa hur personerna utvecklas genom hela serien. Det finns dessutom många trådar som återkommer och gör att denna vinner på att ses i ett svep. Men det är många som tycker att DS9 är den bästa ST serien och jag är böjd att hålla med. Det är även den "mörkaste" och mest "krigiska" serien, främst tack vare det stora Dominion kriget. Voyager kan vara rätt filosofisk till och från, även om det inte är dess adelsmärke på samma sätt som TNG. Dock är det en rätt speciell serie där man saknar många av de raser som är med i tidigare serier eftersom skeppet är på resa genom delta kvadranten. Däremot har man många högtidsstunder om man gillar Borg. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 Som förälder till väluppfostrade avkommor, dvs de uppskattar Star Trek, så fick de se på TAS som små och sedan fick de kolla på några avsnitt, lämpade för yngre barn, från TOS och TNG. Avkomma 2 fastnade först för VOY medan avkomma 1 tyckte TNG var bäst tills DS9 introducerades. Båda rankar DS9 högst av serierna och ingen av dem gillade ENT över huvud taget. Av filmerna rankas First Contact högst. Avkomma 1 ♂: DS9 TNG TOS VOY TAS filmer: FC ST II TWOK/ST IV TVH Star Trek 2009 Avkomma 2 ♀: DS9 VOY TNG TAS TOS filmer: FC Generations INS vägrar att se Star Trek 2009 Bästa inkörsport för en 12-årig ung dam är nog VOY, även om den inte är den bästa serien. Den är tillräckligt mainstream och har en kvinnlig kapten. Om hon gillar scifi kommer hon att sluka alla Star Trek-serierna, som är bra mycket bättre än StarGate, eftersom body count är nästan obefintligt i Star Trek medan StarGate kan vara rena rama Ramboslakten i många avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 2, 2012 Report Share Posted February 2, 2012 Jag antar att Ro menar body counten bland huvudkaraktärerna? Jag har tappat räkningen på alla exploderande rymdskepp, borg kuber och phaseravfyringar genom åren så den totala dödssiffran i star trek torde nog ändå vara rätt hög. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts