Jump to content
Sign in to follow this  
Unkas

Framtidens underhållningsmedia

Recommended Posts

Nyligen slog den sista musikaffären igen, här i Trollhättan där jag bor. Det verkar endast vara Bengans som fortfarande kämpar på, och även de har mycket försäljning över internet. Det är just internet som är det enda stället där jag kan få tag på cd-skivor fortfarande. I och med Spotifys stora genombrott bland folk verkar cd-skivan fått något av en nådastöt, och jag frågar mig om det nu är risk att även ställen som Ginza (och andra som internetsajter som säljer CD) kommer att få problem framöver. Film säljer fortfarande ganska bra, men där är ännu ingen motsvarighet till Spitify. On Demand fins men är ännu inte något som hotar dvd eller Bluray. Frågan jag ställer mig är om vi som gillar att botanisera bland skivsamlingen går mot en dyster framtid.

Funderar också över hur vida film och musikbolagen kommer att kunna diktera priser och villkor mer efter eget behag i framtiden, när vi nu blivit allt mer vana vid att ha tillgång till all vår musik via smartphone. Är det potentielt ett återgående till förhållandena innan internet och nerladdningen tvingade brancherna att ändra sitt beteende.

Vi ser även i EU och USA stora påtryckningar från dessa bolag(ofta via lobbyverksamhet), att lagar ska ändras för att kontrolera trafiken på internet, och potentiellt, i och med ex. ACTA (även om just detta togs bort i ACTA), möjlighet att stänga av folk från internet.

Hur tänker mina Star Trek Syskon i dessa frågor, och det förändrade beteende som just nu sker?

Edited by Unkas

Jag tror vi kommer att se mer och mer handel med musik och underhållning över nätet, det finns liksom mindre och mindre anledning att fysiskt gå och köpa en skiva när man har en dator att lagra och cd/dvd brännare i datorn plus en rad andra format att lagra digitala media i och på. Men jag tror även att mindre och mindre kommer att förbli gratis, då de stora bolagen kommer att inse att de måste kontrollera det och ta betalt även där, för att överhuvudtaget kunna överleva. Däremot kommer det säkert att bli billigare att köpa den underhållning man faktiskt vill ha då man inte behöver gå omvägen via en butiks färdigpackade innehåll. Spotify och appar är ju betydligt billigare än vad det är att köpa en CD/DVD i butik.

Sedan tror jag även att live underhållning kommer att bli allt viktigare i framtiden. Man vill betala för att få se sina favoritartister, eller hur? Jag kan även tänka mig att shower baserade på de populäraste filmerna kommer att bli vanligare, alltså där man på en scen får chansen att se och uppleva filmen live, gärna med originalskådespelarna i sina roller. Där tror jag film branschen har en riktig guldgruva som väntar på att plockas. J.

Ja, det verkar vara en dyster framtid vi seriösa samlare går mot. I Norrköping centrum har vi Hemmakväll (som envisas med att bryta förpackningen på samtliga filmer och förvara skivorna bakom disken istället?!) och Åhléns (som tror att man är kvar i 1998 då man fortfarande kunde ta 229 kr för en film) att välja på, det är allt. Nä, Media Markt är numer mitt andra hem.

Jag hoppas innerligt att den fysiska varan aldrig dör ut helt och hållet. Att ha en film eller skiva på datorn ger mig ingen glädje alls. Jag gillar att gå ut och köpa det jag vill ha och jag gillar att ställa mig vid filmhyllorna här hemma för att finna en film jag vill se för kvällen och jag gillar att plocka ut skivan och poppa in den i spelaren. Folk är för bekväma nuförtiden, allt ska kunna göras med några snabba klick, helst utan att behöva röra på sig.

Ptui!

Förvisso gillar jag med att fysiskt kunna "ta" på grejorna, vända, vrida och känna. Tyvärr krymper kadern av handlare som tillhandahåller underhållning och man tvingas till de större kedjorna som mestadels bara lagerför det som för stunden är "inne" på orten där jag bor.

Ja, jag tror att bolagen kommer att återta mycket makten igen över sina produkter. Processen att film- och skivbolagen har tappat kontroll över den är ju långt äldre än bredbandsuppkopplingar och till och med internet. De har väl inte haft full kontroll sedan möjligen 70-talet om man tänker på alla dupliceringeringsmedier (vhs, kassettband, disketter, cd-brännare med mera) som fanns under 80- och 90-talen. Jag tror dock att det är mer en samhälls- än tekniktrend. Individualismen har ökat markant i samhället sedan 60-talet, men jag tror att många ser att det finns stora begränsningar med hyperindivudualism som ofta bara är en förtäckt egoism och personlighetsstörningar. Nu vill folk, särskilt yngre, ha en större samhällsgemenskap igen, vilket till exempel Facebook och Spotifys stora framgångar visar, då de är de första stora medierna på länge som verkligen alla använder sig av. Att vi går mot mer homogena mönster kommer att leda till större acceptans för stängda system. Men dessa kommer säkert att hotas av nya generationer om säg 25-40 år.

Sedan tror jag dock inte den fysiska produkten vare sig det gäller film, musik eller böcker kommer att försvinna. Det är alltför många äldre som fortfarande gillar dem, och det kommer att finnas en samlarmarknad och en marknad för specialutgåvor. Samtidigt kommer att icke-fysiska produkter att ta över helt på massmarknaden, eftersom de är enklare att använda, ta med sig, få tag på och så vidare.

Det kommer fortfarande att finnas en stor mängd fysiska produkter, men även möjlighet att själv göra fysiska produkter av det man köper via datorn, typ att man har en egen cd och skriver ut ett eget omslag. Men att köpa fysiska produkter kommer nog att bli dyrare då det mer är samlare och sådana som är speciellt intresserade av att ha en fysisk produkt som efterfrågar sådana. Se det som att en CD skiva med artist X blir lite som ett konstverk, numrerat och signerat. J.