Jump to content

USS Voyager modellbygge

O'Brien
 Share

Recommended Posts

Lödit (heter det så?) nya kablar på dioderna, tillverkat en liten ram för att kunna testa ljuset i själva tefatsdelen av modellen. Återkommer med bilder när jag provat.

Planen sedan är att medelst smältlim sätta fast dioderna på väl valda ställen.

Ro, den som väntar på något gott... :)

Finns det någon annan stans man kan hitta sådana? Har inte fått min modell än så jag vet inte riktigt hur den ser ut. Har försökt kolla på youtube och bilder. Behöver man bättre dekaler? Har inte byggt så mycket modeller tidigare och jag kan knappt vänta med att sätta igång. Hoppas det inte kör ihop sig totalt med tiden bara.

Nu när jag kollat lite närmare på kitet så verkar det vara för Monograms modell. Revell-modellen har redan dessa delar genomskinliga och jag har målat dom i klar blå och röd färg. Dessvärre har jag lyckats slarva bort den mindre deflektorn, den var lös i kartongen när jag fick hem modellen så det motiverar nästan ett inköp. I mitt fall, med Revellen tycker jag att det verkar som att dekalarken är väl tilltagna. Allt småpill gör ju att man tycker att inget händer och att man aldrig får börja "bygga" men jag tycker att det är vesäntligt för slutresultatet att man tar det jobbet i början även om det är tidsödande.

Jag har ju hållit på ett bra tag med belysningen men nu verkar det som att jag hittat rätt, ska bara testa att ljuset blir tillräcklilgt och en och annnan bild kommer också.

Fast vad tror du om detta "EXCELSIOR CLASS LIGHTING AND DETAIL PARTS", betyder det att lyse mm är inkluderat?

Nu kunde jag inte låta bli så jag lade en beställning på:

DLM-15 Excelsior Class Resin Detail Parts for Lighting

DLM-04.5 Voyager Clear Deflector Parts for Lighting

DLM-03 DS9 Defiant Clear Parts for Lighting

Lite drygt att det ska ta flera veckor att få hem grejorna dock.

Edited by O´Brien

Nope, inet lyse ingår i EXCELSIOR CLASS LIGHTING AND DETAIL PARTS

Detta ingår enl beskrivningen:

*Bridge Piece, Clear Resin

*Planetary Sensor Array Spotlights (6) Clear Resin Parts

*Impulse Engine Crystals (Clear Blue resin)

*Photon Torpedo Launchers (2) Forward, gray resin

*Photon Torpedo Launchers Aft, gray resin

*Phaser Emitter Bumps (20 on a thin sheet)

*Warp Engine Dekoids (2)

Vill du ha belysning tror jag att du får kolla under electronics. Har du köpt excelsior och defiant modellerna?

Äsch, då kanske det blev lite prylar i onödan, jag tyckte att det möjligen på bilden kunde se ut som dioder och kopplingar. Jaja...

Näe, jag har inte köpt några fler modeller. Det blir definitivt en Defiant så då tyckte jag att det var lika bra att beställa dom grejerna.

Kollade under Electronics och det verkar mest vara diverse kretskort för blink, dessa finns att få tag på på närmare håll fast jag har inte bestämt ännu hur jag ska göra med navljusen.

I dag har jag borrat färdigt alla hål och ska måla gluggarna vita i kväll. Sedan bättringsmåla skrovet och sedan kanske kanske man kan få sätta igång... :)

Faktiskt lyckas få lite gjort i kväll.

Limmat på lite sensorer.

post-2260-0-95656200-1331590448_thumb.jp

post-2260-0-06392900-1331590471_thumb.jp

post-2260-0-76295100-1331590493_thumb.jp

Passformen lämnar lite övrigt att önska, blir att spackla och bättringsmåla eftersom jag inte vill att läker ljus i någon skarv.

post-2260-0-39294000-1331590502_thumb.jp

Testat med 4 dioder (15V), förmodligen blir det 2 till i tefatet.

post-2260-0-20717700-1331590521_thumb.jp

Hyffsat ljusutsläpp med de fyra dioderna.

post-2260-0-54468300-1331590529_thumb.jp

Antingen gör jag det enkelt för mig och borrar hål där de ska vara och limmar färgad plast på insidan eller så blir det dom där 1,8 mm dioderna jag hittade på modellaffären. Om jag går på diodspåret blir det nog med blink och jag har sett kretskort för det ändmålet.

Jag har inte riktigt funderat klart på hur jag ska göra med kabeldragningen in i modellen. Jag har sett varianter med rör i stället för den vanliga "hållaren" och jag förmodar att de dragit in kabeln den vägen.

Testat belysningen i ena warpgondolen, spontant känns det som att det blir två dioder.

post-2260-0-34470200-1331673116_thumb.jp

Införskaffade gröna och röda leds till navljusen idag men jag tror att jag går på min ursprungliga ide om att borra och limma färgad plast på insidan, detta på grund av att det är trångt i gondolerna, passformen lite si och så med samt att modellen från början inte är avsedd att lysa.

Har justerat placeringen på dioderna samt testsatt ihop babords warpgondol. Det oroar en smula att det är rätt kass passform på en del av delarna. Gjorde en riktig sniklösning på navljusen, tog helt sonika och limmade fast led:n och klippte av pinnarna, ljuset från dioderna lyser bra igenom.

post-2260-0-94317900-1331759669_thumb.jp

Förmodligen gör jag ett hål bakom hållaren där kablarna får gå i en genomföring, jag har lött på 0,08 mm² enkelledare FKUX på dioderna och de kablarna leds genom genomföringen och kopplas till 15 volts transformatorn på utsidan. Det blir inga blinkande navljus på denna modell.

Passformen går att åtgärda hjälpligt med spackel men blir lite pyssligt om man som jag målar innan delarna tas loss och provas.

Äsch då, den borde ju dyka upp när som helst. Det kliar i fingrarna att beställa Defianten, velar mellan den och Enterprise-boxen.

Inte mycket har hänt på byggfronten på slutet, vi håller på att renovera ett badrum plus att det kommit en massa födelsedagar i vägen. Åker till fjällen på fredag för lite skidåkning så till veckan ska jag göra ett ryck igen.